Generelt om Fotball/premier league/Liverpool fc

Så nå går vi for definisjoner i leksikon, altså :wink:

Det er litt forrige årtusen. Trodde vi kunne bedre enn dette på kopforum.no

Tja, da hadde det blitt solgt til under markedspris slik jeg forstår det, siden det garantert hadde vært noen utenfor familien villig til å betale mer.

Ikke sant. Stor sannsynlighet, i alle fall.

Verdivurdering er ikke markedspris. Og ja, Cans markedspris vil sannsynligvis være lav nettopp fordi har har utgående kontrakt. Hvis Can skriver ny kontrakt, så vil markedsprisen sannsynligvis øke svært mye.
En flink, men eldre, spiller vil sannsynligvis ha en lavere markedspris fordi han neppe kan videreselges for en høyere markedspris, fordi han vil kunne ventes å yte dårligere etter hvert. Kanskje legger han opp og vil ha en markdspris på 0 kr

Jeg googlet “markedspris” og snl.no var det første som kom opp, jeg gikk ikke i bokhylla og bladde i 8.bind. Kanskje du har sagt det før, jeg har ikke fulgt hele tråden her, men hvilken definisjon bruker du?

Jeg brukte en før, men ikke noen nå. Ønsker at kopforum løser dette vedvarende problemet og så bidrar(?) jeg i diskusjone når jeg leser noe som skurrer.

Edit: Tenker “det noen er villige til å betale for en vare”

For en diskusjon. Markedspris er jo bare relevant for noe som selges i et åpent marked.

Alle de “Hva om jeg selger 150 kg gull for 1 øre til broren min da?” er jo helt irrelevant. Markedsprisen er fortsatt det du ville oppnådd om du solgte varen i et åpent marked.

Om Coutinho hadde blitt “lagt ut på markedet” og man hadde nådd en sum høyere enn £142m vil man kunne si at han nå ble solgt “under markedsverdi”, men det vil vi aldri vite. Markedsverdien bestemmes først i det noe er solgt på det åpne markedet.

Har du lest diskusjonen?

Mange som er uenige med deg.

Poenget med markedspris i en slik sammenheng som her diskuteres, er om man gjør en god handel eller ikke. Snakker man om markedspris i boligmarkedet vil en ikke betale 15 millioner over takst for drømmeboligen og si at en har betalt markedspris.

I sammenheng med spilleroverganger er det enda mer komplisert. I tillegg til at selgende klubb sjeldent ønsker å kvitte seg med spilleren (prøve å kjøpe et hus noen ikke har lagt ut for salg), har en nyansen at spiller av og til ønsker å bli solgt.

Slik diskusjonen er, er det uansett irrelevant å snakke om markedspris. Kjøpspris og «value for money» er det som er viktig i det markedet toppfotballen har blitt.

This.

Dette er helt riktig, men i Coutinhos tilfelle har ikke “markedet” blitt testet og sånn sett er begrepet markedsverdi irrelevant.

(Forøvrig tror jeg ingen var villige til å betale mer enn de £142m uansett. Da ville det blitt budrunde.)

Kan noen av dere selvutnevnte økonomer fortelle meg hvorfor man bruker uttrykket markedspris i stedet for bare pris på fotballspillere?

Amen…
Og med det kan vi forhåpentligvis ende denne debatten en gang for alle

Du skrev ikke det til meg da jeg skrev dette i fjor :wink:

Har da i stor grad holdt meg unna hele denne debatten

Den dukker jo opp overalt, og med jevne mellomrom. Veldig glad for at vi har funnet løsningen, og kan ta kontakt med F. E. Vinje i Språkrådet.

En tidligere Liverpool legende, og en kommende Liverpool legende.

Ahhhh livet er smått herlig

Dessverre er det returkamp.
Synes Barca mønstra sterkt lag.

Neymar med fire mål i kveld. Ketchup-effekten?

PSG-Dijon 8-0. Sennepslaget er nr 11.