Generelt om Fotball/premier league/Liverpool fc

Ah, er det dette som er agurknytt :slight_smile:

Anbefaler alle som er glad i forskning, mat og naturfag å prøve en agurk. Fascinerende øyeskue dagen derpå.

Her føler jeg på den ene siden at du bør utdype, og på den fornuftige siden vil jeg strengt be deg om å ikke gjøre det.

Ny kontrakt og utlån for Harry Wilson. Blir spennende å se om han tar flere steg nå. Hadde vært rått om vi fikk opp en av de yngre spillerne til et nivå som gjør det mulig å rullere dem inn i laget neste år.

Ute av posisjon? Klarer ikke følge mannen? Ball watching?

Livet som Liverpool supporter.

Barndomsårene 1969 - 1979.

En liten pjokk fra Telemark så livets første soldager en flott Søndagsmorgen i august i det herrens år 1969. Allerede som 3 åring fikk han en en bursdagspresang som inneholdt en rød og flott Liverpoolbag, og oppe i bagen lå det et rødt og gult skjerf der det står LIVERPOOL SUPERMEN på. Da falt valget naturlig at det var Liverpoll supporter jeg måtte bli. Hva ellers?

Da Liverpool galskapen kom og tok meg var Liverpool det beste laget i England, og laget var en storhet ute i det vide Europa. Det var en god tid å vokse opp i, og det var ekstra godt for oss som holdt med Liverpool. Titlene rant inn både seriegull, cupgull, Serivinnercupen, UEFA Cup, Supercupen, Charity Shield fant veien til Liverpools etterhvert så velfylte premieskap. Liverpool vant serien i 72/73 - 75/76 - 76/77 - 78/79 fire seriegull i løpet av mine 10 første år av mitt liv. Ikke nok med at serigullene kom hyppig så vant Liverpool hjemmelige cuper også Fa cupen ble vunnet i 73/74. Charity Shield ble vunnet i 74 - 76 - 77 - 79 som sagt ovenfor Liverpool var Englands beste klubblag i mine barndomsår (Litt rart å tenke på i voksen alder)

Det var ikke bare i hjemlige omgivelser Liverpool dominerte. Ute i Europa var også de røde legendene fra Anfield en storhet. Europas gjeveste cup ble vunnet i 76/77 og 77/78. UEFA cupen ble vunnet 72/73 og 75/76 og ispedd i alle titlene vant sågar Liverpool Supercupen i 1977. Det var mye å skryte av for oss Liverpoolsupporter. Ikke rart man ble høy på pæra og latterliggjorde Manchester United og Arsenalsupportere, og en og annen Leedssupporter. He he vil bare minne om at Leeds også var store på 70 tallet (Sikkert noen på forumet som husker det, eller hva @andy?)

Ungdomsårene 1980 - 1989.

Når mine gylne ungdomsår startet på 80 tallet var Liverpool fortsatt Englands beste lag, og laget var selvsagt en gigant ute i det store Europa, og laget dominerte i enda større grad enn hva de gjorde på 70 tallet. Titlene fortsatte å strømme på og serien ble vunnet i 79/80 - 81/82 - 82/83 - 83/84 - 85/86 - 87/88. Ligacupen ble vunnet i 80/81 - 81/82 - 82/83 og 83/84. Fa cupen ble vunnet i 85/86 - 88/89. Charity Shield titlene haglet inn og Liverpool vant denne cupen i 80 - 82 - 86 - 89. Serivinnercupen ble vunnet ytterligere to ganger 80/81 og 83/84 og alle vi røde supportere var sikre på at det ikke skulle stoppe med det, for vi var jo Englands og Europas beste klubblag.

Da sesongen 84/85 startet visste ingen av oss hvilken tragedie som skulle ramme England og Liverpool. Vi gikk glipp av seriegullet den sesongen, men nok en gang var Liverpool i en finale i Serievinnercupen. Liverpool skulle møte Juventus på Heysel Stadion. Dette ble en kveld som skulle forandre mye i oss som holdt med Liverpool. For oss heldige som hadde den gode gamle svenskeantenna var vi i den posisjonen at vi kunne bivåne kampen direkte. Det var sjokkerende bilder som møtte oss da tribunebråket startet. etter de rystende opplevelsene der 39 mennesker døde var mer eller mindre under kontroll ble allikevel kampen gjennomført og Liverpool tapte 1 - 0 mot Den gamle dame. Det var nok ikke mange som hadde sympati med Liverpool i den finalen, og Liverpool og England var blitt en skamplett i den europeiske fotballsammenheng. De tankene som raser rundt i et ungt Liverpoolhode er hvordan kan noen idioter ødelegge så mye for oss som har fotball i hjerte? Etter den tragedien var engelske lag bannlyst i Europa, og velfortjent fikk Liverpool ytterligere straff. Selv om Liverpool ikke fikk delta i europeiske cuper kunne vi fortsatt smykke oss med at vi fortsatt var englands beste klubblag.

Etter at den verste stormen var ridd av og og jordskjelvet som rystet Liverpool F.C langt inn i grunnvollene hadde lagt seg ble vi rammet av nok en tragedie. Det som skulle bli nok en minneverdig Fa cup finale i Sheffield endte i Liverpools verste tragedie der 96 supportere aldri vendte hjem til Liverpool. Hillsborough tragedien satte Liverpool tilbake i sportslig grad. Selv om Liverpool vant Fa cupen var det liten glede i den titelen. Det var først og fremst tanken på de 96 som ikke fikk komme hjem til sine egne som opptok tankene våre. Etter den vonde hendelsen fikk “You`ll never walk alone et nytt perspektiv” så det er en grunn til at mange av oss eldre supportere feller en tåre eller to når vi hører sangen runge utover Anfield.

Voksen alder 1990 - ???.

1990 tallet.

Hillsboruogh tragedien rammet hardt, og den skulle få en lang og tung sportslig nedtur. Tragedien(e) fikk store ringvirkninger for Liverpool Football Club. Selv om serien ble vunnet i 89/90 og Sharity Shield i 90 og Fa cupen i 91/92 ble 1990 tallet et magert tiår. Ligacupen i 94/95 var Liverpool sin siste tittel i dette tiåret. Allikevel skjedde mye i denne peioden, PL ble innført og Liverpool ble sakte men sikkert akterutseilt da det rent kommersielle og pengegallopen inntok engelsk fotball for alvor. Som klubb var Liverpool fortsatt i sjokktilstand og ldelsen i klubben virket handlingslammet og paralysert når PL toget skjøt fart. Liverpool ble igjen en del av den europeiske fotballen uten nevneverdig suksess.

2000 tallet

Da var historien endelig kommet i våre to tiår. Disse to tiårene startet positivt og igjen ante vi konturene av nye storlag som skulle vinne alt som var både hjemme og ute i Europa. Ligacupen ble vunnet i 00/01 - 02/03 og 11/12. Fa cupen ble vunnet i 00/01 - 05/06. Charity Shield ble vunnet i 2001 og 2006. UEFA cupen i 00/01. CL i 04/05 og Supercupen i 2001 og 2005. Etter The Treeble i 2001/2001 sesongen vokste optimismen i oss, men det gjeveste tittelen er fortsatt ikke vunnet, nemlig et etterlengtet PL gull. Etter at G og H ble kastet ut av klubben og FSG overtok er igjen mange av oss en smule optimistisk. Hillsborough tragedien som rammet Liverpool så hardt fikk endelig en avgjørelse da Liverpool sine supportere ble frikjent på alle punkter etter de urettmessige anklagene fra den mest forhatt blekka i England. At denne prosessen skulle ta 25 år er forkastelig.

Mitt liv som Liverpoolsupporter i dag.

Liverpool er fortsatt en stor del av livet mitt, jeg tenker på Liverpool hele tiden, enten jeg er hjemme, på jobb, eler sitter i bilen til og fra jobb. Jeg tenker på klubben når jeg legger meg, og når jeg våkner på natten. Det første jeg tenker på om morgenen er Liverpool (Høh i den tilstanden man er da er det Melissa Reddy noe av det første tenker jeg på) Liverpool er blitt en religion og selve kjernen i livet. Det er et livslangt ekteskap som man aldri klarer å legge bort. Mitt største ønskeher i livet er at Liverpool skal ta igjen Manchester United sine 20 ligamesterskap før mitt røde liv ebber ut. Som evig optimist er jeg sikker på at mit største ønske blir oppfylt.

Når jeg banker på himmelens portal finner jeg veien til nærmeste bar der jeg kan ta meg en øl og en snaps. Når jeg sitter der og nyter en kald og brun følgesvenn samtidig som jeg har en liten “small talk” med St Peter der han står i sin flotte Liverpooldrakt og serverer godt drikke til de tusner av røde som har vandret dit vi alle ender. Når jeg sitter der og nyter og ser at Liverpool slår Manchester United 8 - 0 i sesongens siste seriekamp, og Liverpools stolte kaptein hever trofeet over hodet kan jeg smile bredt. Enda bedre følelse gir det meg når våre erkerivaler må ta den tunge veien ned i Championship eller hva glemselens liga heter når den tid kommer. Takk for oppmerksomheten til de som orker å lese dette lange og kjedelige innlegget til liverpoolian.

God helg alle røde forumvenner.

YNWA.

Artig og bra skrevet.

Som en malapropos kan jeg slenge inn en ting til; Artig at du også drev å kjørte dysleksikortet store deler av 2015/16 og 2016/17-sesongene :slight_smile:

Husker jeg satt og ropte til skjermen at du ikke hadde det. God helg!

Underholdende selvbiografi :+1:. På med uniformen nå og ta deg en øl.

God helg!

Jøss! Trodde det bare var meg som hadde klubben som religion jeg…
Nydelig gjengivelse av et godt liv med riktig «partner» i livet :+1:

Du må da være selvskreven i det hinsidige livs utgave av Pondus! Dette er som tatt ut av en Pondus - episode… :blush:
Bra skrevet Liverpoolian! Kjenner meg veldig godt igjen i historien du har hatt med Liverpool. Jeg var dog 9-10 år da jeg fikk min Liverpool-bag i 72-73.
Samtidig må jeg si at du nok er en mer ‘hardcore’ supporter enn jeg noen gang har vært. Jeg våkner ikke på natten :sweat_smile:, enda…

Liten avsporing her, men som KRLE lærer i 10. kl. ga jeg en gang elevene en liten kunnskapsoppgave. Hva er likhetene og ulikhetene mellom fotball og religion? De skulle skrive mellom 1/2 og 1 side med skriftstørrelse 12 Times New Roman.

Batsuhaiy (?) scoret i debuten i dag.

Flanagan på benken i dag, for øvrig.

??? :drooling_face:

Var 4 år når jeg ble supporter, straks 45 nå og ca 80 drakter rikere. Angrer ikke et sekund. Er glad jeg hadde en storebror som viste meg veien. Eneste forskjell er at jeg har kjørt forbi han for lenge siden i form av galskap. Har 3 flotte barn som alle er supportere der gutten i midten på snart 15 tegner til å bli mye værre enn faren.:joy: Og han går i drakt 6,5 dager i uka. Begge jentene er litt forsiktige men bruker draktene sine innimellom både på videregående og barneskole og trening. Det gjør et pappa hjerte stolt​:heart:️

??? Du mener ikke at du med din rutine, ikke har hørt om dette?

Dette er ordet folk bør bruke oftere, i stedet for tradisjonelle apropos.

“Malapropos, dårlig anbrakt, ubeleilig, i utide; som ikke har sammenheng med den saken det er snakk om. Jf. apropos.”

Hehe, rutine du liksom… Vi oldtimere er ikke nødvendigvis de beste på moteord.

Utfordringen er å huske dem… :wink:

Apropos funker for meg.:blush:

Liverpoolian skrev vel nå nærmest det ultimate svaret på oppgaven?
Det med St.Peter måtte vel sikret “Særdeles godt”!:blush:

En dinosaurs definisjon på malapropos:

= lagt på en “lur plass” men aldri gjenfunnet

=svigermor

= Huslige oppgaver. Alltid.

= Argumentasjonen fra fruen.
:blush:

Sånn helt malapropos… det er en flott sak Flatin har laget med Usher og Kelly.

Er veldig enig i det meste fra den saken.

Det er ikke noe moteord. Min far har brukt det i ‘alle’ år.