Interessante lenker: artikler, analyser, etc

http://www.espnfc.com/english-premier-league/23/blog/post/3240736/dejan-lovren-is-the-scapegoat-but-liverpool-problems-under-jurgen-klopp-go-beyond-one-defender

Ok, så du gjentar det som avisene påstår, mens @Hammock her inne har referert til stats i hytt og pine som sier det motsatte? Ser du ikke selv hvor mye slurv spillerne våre gjør? Hvordan skal et system eller en struktur forhindre at spillere med 1 mill NOK i uken ikke klarer å klarere en ball på junior nivå? Eller gir retur på helt simple innlegg som er keepermat? Jeg skjønner jo at du har gitt din mening ang situasjonen her inne, men alvorlig talt.

Jeg poster interessant lesestoff i tråden som er ment for dette. Jeg er uenig i mye av det som står i artiklene, men analysene er grundigere enn mye annet som skrives og kan være interessante for noen. For meg bidrar de til refleksjon.

Jeg bidrar til at dette blir en tråd med lenker til mange slags fyldige artikler, kommentarer og analyser - og ønsker ikke å drukne dem i debatt. Diskutere kan man gjøre i andre tråder.

Selv prøver jeg å unngå å diskutere så mye på forumet disse dagene. Jeg ser an Huddersfield-kampen.

Er det virkelig så mye å diskutere etter den kampen mot Tottenham da? Hva var den essensielle endringen den kampen medførte?

Langt og grundig fra Thommo. Interessant å lese hvorfor han og Houllier valgte å spille med tre stoppere og vingbacker: Stopperne var ikke gode nok og da var tre tryggere en to. Dessuten var backene i klubben mer egnet for vingbackspill enn vingback. Thommos konklusjon: Du må spille med det du har.

Han foreslår at Liverpool bruker tre stoppere nå, inntil klubben får kjøpt inn to nye. Han mener ogsåat van Dijk ikke er noen kommanderende type og at klubben uansett vil trenge en leder i midtforsvaret.

De som likte Sakho vil også finne støtte her.

Mer fra gamle forsvarsspillere. Nicol mener Klopp ikka kan stoles på mht. transfers.

Hehe. Man kan si at for hver mening som måtte finnes om klubben, finnes det minst én legende som kan brukes som sannhetsvitne. :smiley:

Det mest interessante her var vel begrunnelsen for at Houllier la om til 3-5-2. Det var ikke en foretrukket taktikk, det var en pragmstisk løsning basert på hvordan spillerstallen så ut.

Egentlig litt atypisk. Både Rodgers og Klopp kom med en klar oppfatning og plasserte spillerne inn i den. Houllier så på spillerstallen og lot den bestemme de taktiske valgene.

Tror jeg sletta innlegget ved et uhell her, men ja :slight_smile:️ Poenget er at det er forferdelig mange meninger om hva som burde gjøres i Liverpool, inkludert fra tidligere trenere og spillere. Så mange at det er kanskje like greit å ikke vie så mye oppmerksomhet til dem.

Head coaches should be the best goalkeeper coaches
https://www.linkedin.com/pulse/head-coaches-should-best-goalkeeper-lieven-de-veirman

Skulle akkurat til å legge denne linken ut, under overskriften: Her er alt du trenger å vite om XG og hvorfor Craig Burley aldri kommer til å bli manager i en toppklubb…

• Et godt eksempel jeg har er Juventus i 2015/16-sesongen, forklarer Alexander.

• Etter ti ligakamper hadde de bare vunnet tre kamper, men over de ti kampene hadde de scoret færre mål enn det som var forventet av dem, basert på hvor store sjanser de produserte. Og de slapp inn flere mål enn forventet basert på hvor store sjanser motstanderne skapte. Resultatene var mye verre enn det de hadde levert spillemessig.

• Laget fra Torino hadde scoret elleve mål på ti kamper, mens xG var 19. På motsatt side hadde de sluppet inn ni mål, mens xG mente dette antallet normalt ville vært fem baklengsmål. Basert på disse tallene forventet vi at ting ville normalisere seg, og flaksen til den gamle dame snudde. De vant faktisk de neste 15 Serie A-kampene på veien til en ny tittel.

Tenkte på Dortmund i Klopps siste sesong da jeg leste dette. Og fant statistikk som bekreftet det jeg trodde.

https://understat.com/league/Bundesliga/2014

Dortmund var markant bedre spillemessig den sesongen enn poengfangsten viste. De ble nr 7 etter å ha ligget på nedrykksplass halvveis, med xG og xGA tilsier at de burde vært topp 3, og på linje med M’Glabach som faktisk endte opp 20 poeng foran.

Noe som neste manager nøt virkelig godt av. XG-tallene er en åpenbaring.