Jürgen Klopp

At det kan være bra å vinne en eller annen cup er selvfølgelig rett, men skal man gjøre det regelmessig, så må man kjempe i toppen slik man generer inntekter og kan tiltrekke seg bedre spillere. Noe man ikke gjør om man havner på 17 plass. Med andre ord så går det an å ha to tanker i hodet samtidig. Kjempe i toppen og vinne titler, øker muligheten betraktelig for å vinne regelmessig. Man kan telle en ligacup til om man vinner den, men om man havner langt nede på tabellen, så er sannsynligheten stor for det blir lenge til igjen pga hvilke spillere man kan få tak i.
Vi har vunnet en ligacup siste 7 årene, og havnet i gjennomsnitt på 6 plass. Hvorfor vinner 3-4 klubber omtrent alt i England? Man city, man utd og Chelsea ligaen, og Arsenal som har dominert FA-cupen, har i hvert fall en ting til felles. De har vært i toppen sammenhengende i flere år. Derfor kan de hente bedre spillere. Og de har også høye inntekter fordi de kjemper i toppen, selv om noen av de «fusker» litt og

Jeg har kalt Ligacuppen for Mikke Mus cuppen.

Men jeg mener det er en klar inndeling av pokalene og hvor høyt de står i kurs:

Nivå 1: CL & Liga, der liga tittelen har en liten edge.
Nivå 2: FA Cup & EL, der EL har en edge om man er utenfor top 4 (pga CL), ellers FA cup på linje
Nivå 3: Ligacup (typisk ok å bry seg om fra semifinalen)

Nivå 6: Charity Shield

Det er min mening, mulig det er “way off”

Neste sesong kommer for tidlig til at vi kan utfordre tittelen. Til det har vi for mange hull som må tettes, og selv om vi får tak i korker som passer, må de ha en tid for å truttne. Vi har flere posisjoner som må styrkes og har liten tro på at alt blir fikset i løpet av sommeren. Vi har også unge, talentfulle backer som trenger mer tid. Ellers er jeg enig i det du skriver.

Det føles ikke slik ut her inne, det å diskutere Liverpool her på Kopforum kan minne om en miljødebatt mellom MDG og FRP, så langt står frontene fra hverandre.

Jeg har så enormt glede av å se Liverpool i flomlys med Anfield pyntet med UEFA’s mørkeblått og Champions League-hymnen før kampstart, i møte topplagene fra Spania, Tyskland og Italia.

Det er DETTE som sitter sterkest i minnene mine som supporter.
De SJUKE kampene mot Juventus, Barcelona, Real Madrid, Olympiakos, Chelsea …
Skal jeg være helt ærlig er ikke EFL-finalen mot Cardiff i 2012 spesielt brent fast i hjernen hos meg.

Skal jeg tippe så foretrekker internasjonale stjernespillere å kjempe om å komme langt i Europa fremfor å vinne engelske, hjemlige cuper.

@galanito har da vitterlig et poeng. Trofeer er viktig, og det er det vi snakket om nå, og om hundre år, og ikke hvor mange fjerdeplasser vi har.

Det er skummelt at supportere faktisk vektlegger deltagelse mer enn å vinne, selv om jeg kan skjønne tankegangen. Men det er altså trofeer vi skryter av, og drømmer om.

Tolker det totalt annerledes. De fleste som jeg kan se, sier at å havne på 16 plass, men vinne en ligacup, gjør oss mye mindre konkurransedyktig fremover, noe det er liten tvil om stemmer. Å havne på 16 plass med en ligacup, gjør at man ikke kan konkurrere om bedre spillere. Inntektene blir også lavere. Det er et ordtak som heter: «you have to spend money, to make money». Med andre ord så må man kjempe i toppen regelmessig for å være konkurransedyktig nok til å vinne titler regelmessig. Ikke minst så må man mest trolig gjøre mer enn å gå i pluss i overgangsvinduet om man skal henge med de beste

Yes.

Som lag burde vårt fokus alltid være å komme høyest mulig på tabellen i ligaen og lengst mulig i CL hver sesong.
Det burde derimot ikke utelukke at vi skal være i stand til å vinne en av de hjemlige cupene, da spesielt FA cupen. Ligacupen burde i hovedsak bli en kamparena for våre yngre spillere og de som ikke har fast plass på laget.
Over tid, og med en styrking av stallen burde det da ikke være noe i veien for at vi skal kunne kjempe om mer enn ett trofé pr sesong.

Nå har vi solgt historien vår og disse pokalene vi vant en gang før jeg ble født for ganske lenge siden.
Vil du fortsette det salget så bør det komme inn noen nye pokaler snart. Problemet er: kommer høna eller egget først? Jevnlige topp4 og CL gjør jo at forutsetningene for pokaler kommer raskere om man gjør ting riktig (slipper å trylle frem ting fra vakuum). Vi klager på økonomi og da må vi jo være med der man tjener mest. Da må man prioritere deretter.

Forstår ikke hva du mener at jeg fortsetter å selge historien vår. Faktumet er at sannsynligheten for at man i det hele tatt er med å kjempe om pokaler om man er et lag på nedre halvdel er minimal. Sjekk hvem som har vunnet alle pokalene siste 5-6 årene. Et eller annen unntak, men stort sett lag som har etablert seg som topplag

Et nok et eksempel på en polarisert debatt. Det finnes mellomting. Grått. Nyanser. Det er ikke noe sannsynlig at Liverpool blir å havne under topp 10 de nærmeste årene, da er det liten vits å diskutere “hva om…”? Men hva med et langt mer sannsynlig scenario:

1. Ila av de 4 neste sesongene så kvalifiserer vi oss til CL hver eneste gang, uten å vinne PL eller CL ett eneste år. Vi viser heller ikke progresjon de årene og holder oss på 3-4 plass uten sjanse på gullet og holder oss stabilt som Arsenal har gjort før til 16-delsfinaler i CL. Vinner heller ingen andre trofeer i mellomtiden.

2. Vi kvalifiserer oss til CL hvert år, og viser samtidig en progresjon i både tabellplassering og antall poeng, uten å vinne gullet. I CL kommer vi nå noen ganger til kvartfinale og semifinale, uten å vinne. Men laget viser at det kan virkelig skje i nærmeste fremtid. Vi er utfordrere.

3. Vi vinner aldri gullet, vi er aldri gull-utfordrere, men vinner 3 FA-CUP og 1 Ligacup gull og holder oss stabilt ved 5-6.plass i PL. Ingen CL-deltagelse.

4. Vi kvalifiserer oss til CL 2 ganger med å komme på 4.plass, kommer til sluttspillet uten å vinne noen gang. De 2 andre årene kommer vi på 5.plass i PL og vi vinner 1. FA-CUP

PS: bare for å forenkle dette, så kan man si at man spiller den samme underholdende Klopp-fotballen vi har blitt vant med i alle alternativene.

Selvsagt ønsker jeg alternativ 2 her. Men blant alternativ 1 og 3 holder jeg enda en knapp på 1, men har forståelse for de som velger 3 og 4. Alternativ 4 er også sannsynlig, og en kompromiss mellom de ulike fløyene her. Dette ble litt langt, men var bare ment for å illustrere mer sannsynlige alternativer å velge mellom.

Enig!

Nja, jeg er ikke helt enig med deg. Det å få frem ytterpunktene er viktig for å forstå motparten. Jeg skjønner mer @galanito sine tidligere innlegg når jeg nå er klar over hvor ekstremt høyt han verdsetter trofeer.

Om 2 ikke blir virkelighet, så satser jeg som deg på 1 :grinning:

Du har helt rett som så ofte @liverpool_f.c, min inngang til hele greia er å imøtegå dem som mener at trofeer uten Liga og Cl ikke er noe å samle på, det er ikke bra.

Så for å vise hvor viktig man verdsetter trofeer, så sammnlikner man høu plassering - null pokal, med en pokal og lav plassering.

Det er klart at utviklingen og potensialet i fjerde plass + null pokal, er større enn syttende plass med pokal, men om fjerde plassen bare blir det og aldri noe liga gull, kan vi likesågodt være lenger nede og vinne pokaler.

Å spille CL hvert år på grunn av økonomi uten trofe mål, er ikke hva man skal forbinde med LIverpool.

Når United, City og Chelsea supportere har Cl og Liga gull som mål, mens vi er fornøyd med bare å spille CL, så er noe galt!

Har man virkelig ikke mere ambisjoner om det?

Men er ambisjonen kun å spille cl? Jeg tror virkelig ikke det. Jeg tror man håpte man ville kjempe om en av de engelske cupene(mislyktes totalt), og være mest mulig konkurransedyktig i ligaen, ikke minst ta en runde om gangen i cl, så ser man hvor langt det bærer. Å vinne ligaen vil jeg nesten si er umulig slik vi driver i dag, fordi de beste klubbene kjøper de beste spillerne, og bruker mye større beløp enn oss. Leicester var bare et unntak tror jeg, og fremover så vil ligaen totaldomineres av tre lag. City, Chelsea og man utd.

Det finnes tre typer matematikere: De som kan telle og de som ikke kan det :):joy:

Og det finnes de som kommenterer feil, selv om de inderlig godt forstod det var en tastefeil :nerd_face:

Det var litt vel pessimistisk, synes jeg. Dortmund hadde vel ikke bedre forutsetninger da Klopp tok over enn vi har nå? Med Keita, ny keeper og en eller to forsterkninger til er vi klare til å kjempe om ligagull, mener jeg. Det er godt mulig vi ikke vinner ligaen i 2018/19 heller, men en reell utfordrer bør vi kunne være

I Tyskland er det 1 annet topplag med store ressurser. I PL har man Arsenal, man city, man utd, Chelsea og spurs. Av de jeg never her er det kun tre lag som har vunnet ligaen siste årene. Det er de tre lagene som i særklasse bruker mest penger