Kamptråd : Liverpool - Tottenham 04.02.2018

Må igjen nevne Henderson når få trekker frem betydningen av ham. Han var sentral da Liverpool kjørte hardt i første omgang. Det var riktig å ta ham av, siden manglende kamptrening gjorde ham sliten. Men vi raknet litt da, mistet initiativet i spillet og Spurs kom inn i kampen igjen.

Kansje det som er det værst med kampen igår utenom at dommerne va like gode som di som dømmer bedrift fotball. Er vell kor lite innbyttere påvirker kampen. Di klarer jo ikke sette preg på noe. Og æ ville heller kunn bytter ut mane først og kjørt med en midtbane femmer får å prøve å demme opp. Kansje tilogmed bytte ut bobby som va sliten og sotte på en løpsugen ings…

Vi er ikkje så uenige. Vi treng ein spelar sentralt som kan halde i ballen, komme seg ut av trengte posisjonar, gje den vidare til ein medspelar som har litt rom, og så gjere seg spelbar igjen. Eg trur ikkje Coutinho hadde løfta midtbana vår defensivt mot Tottenham. Han gjorde ikkje det då det røyna på mot Chelsea då det enda 1-1. Han kunne gjort ein god jobb på plassen til Mane, men ikkje på midtbana.

Can var heller ikkje den spelaren i andre omgang i går, etter mitt syn. DM er ein plass som vi har forbedringspotensiale på. Eg er enig med dei som ønskar seg ein topp topp DM til Liverpool. Dessverre trur eg at Klopp ikkje er enig med meg, så eg tvilar på at eg får ønsket mitt oppfylt.

Vi raknet og Spurs var inne i kampen lenge før Henderson gikk av.

Som jeg sa på forumet 2-3 minutter før Henderson ble byttet ut:
-Klopp må ta noen grep nå. Vi får ikke tak i ballen og om ikke noe skjer snart vil Tottenham få et mål. Jeg vet ikke hvilke grep man skal gjøre, men jeg har ikke betalt for det heller.

Nå fikk ikke byttene ønsket resultat og man ble ikke bedre ved å ta av Henderdon.
Henderson og Milner var veike i andre omgang og midtbanen ble overkjørt på alle måter. Tror Spurs hadde 70-75% posession de første femten minuttene i 2. omgang. Jeg synes ingen av midtbanespillerne var veldig gode i går, men setter Can som bestemann på midten da han i det minste tok opp kampen og ga juling i taklingene.
Jeg så kampen med noen kompiser og husker spesielt en episode der Can kroppstakler Dembele og vi trekker paraleller mot Super Bowl’en vi skulle se senere på kvelden. Så to minutter senere kommer Dembele mot Henderson.
“Nå er det Henderson sin tur” sier kompisen min, før Dembele paserer Henderson på enklest mulige hvis og Henderson havner på løpende etter til en litt fortvilet latter i stua hjemme hos meg.

De kan få sagt det!

Synes tendensen var klar allerede da dobbeltbyttet kom, det var nødt til å gjøres grep for spurs dominerte klart allerede på det tidspunktet. Mulig det ble ennå værre etter at henderson gikk ut. Men for meg virket byttene fornuftige da de kom, men det hjalp iallefall ikke mye. Selv om ikke spurs produserte voldsomt mye sjanser kan jeg ikke huske sist vi har blitt dominert slik på hjemmebane

Har sett kampen på nytt i dag. Ja, vi ble kjørt i 2. omgang, men forsvaret stod meget godt i mot. Tottenham skapte ikke mye, tross solid overtak med ball. Det som skuffer mest, er egen evne til å holde på ball de siste 45.

Personlig synes jeg det var rart at Henderson ble tatt av, og fikk meg til å tenke på hans rolle som kaptein. Nå skal det sies at han er tilbake fra et langt skadeavbrekk, men aldri i verden om Gerrard hadde blitt tatt av banen på stillingen 1-0 hjemme mot et pressende Tottenhamlag. Synes i tillegg Henderson var frisk frem til han ble byttet ut.

Det var fornuftig med Wijnaldum og Oxlade inn, og jeg synes tidspunktet for byttene var riktig, da Tottenham kjørte over oss. Oxlade inn virket imidlertid kun fornuftig frem til fjerdedommer viste rødt 19 på tavla si. Følte der og da at det var feil å ta ut Sadio, da han hadde mer å bidra med. Minutter etterpå var det tydelig at vi skulle parkere bussen og ikke engang satse på kontringer, så da skjønner jeg hvorfor Mané ble tatt ut, men stiller meg sterkt kritisk til denne tankegangen, og hvordan vi løser siste halvtime av kampen. Med Klopp som manager har kampene alltid, ALLTID handlet om å score mer enn motstanderen, ikke å sleppe inn mindre enn motstanderen. Liverpool klarer aldri å holde på ledelser i tette kamper, så hvorfor vi ikke gikk for 2-0 skjønner jeg ingenting av. Når i tillegg kløna Matip kommer inn, og vi legger om til fem bak, var det ingen tvil om hva vi gikk for.

Nå skal det sies at jeg syntes vi forsvarte oss bra gjennom store deler av kampen, og til tross for stort ballinnehav klarte ikke Tottenham å skape altfor mange sjanser. Visste derimot hele tiden at Tottenham ville få målet sitt, og med alle byttene brukt opp, og 5 forsvarsspillere på banen gikk vi all-in på denne planen. Det betyr at dersom Spurs utligner, har vi ingenting å komme med. Nå var vi ekstremt heldige at Salah putter en scoring som er hentet ut fra en annen planet, men syntes den siste halvtimen blir løst helt feil.

For en reklame for sporten og serien. Nok en toppkamp hvor Liverpool var involvert. For et drama.

Først, straffene. Så det er ryddet av veien. Jeg synes begge straffene er gale. Den første er grov. Selvsagt er Kane offside, og selvsagt er han med i spillet da Lovren i hastverk forsøker å klarere. Jeg synes det nesten er ufattelig at toppdommere kan krangle om dette, de tolker jo regelen helt ulikt, og jeg synes ikke dette er en situasjon der det er mulig. Samtalen mellom Smart og Moss viser også i all tydelighet at de ikke er sikre om Lovren er borti ballen i det hele tatt (som om det har noe å si…), derfor burde jo straffa aldri vært gitt. Den andre straffa er også feil, det er også denne gangen offside. Men den er marginal og kan tilgis. At Moss først viser med hele seg at han har sett situasjonen og visket den ut, for så å høre på linjemann, er merkelig, men heller ikke uforståelig. Jeg synes likevel at Moss ikke fulgte linja si fra resten av kampen i den situasjonen, så på to måter mener jeg straffa er feildømt, men ingen stor tabbe.

Så til det vi kan gjøre noe med, nemlig vårt eget spill. Jeg synes vi er det beste laget de første 60 minuttene, men at vi blir presset tilbake de siste 25-30 minuttene. 2-2 var således et rettferdig resultat.

Vi er som sagt best de første 60 minuttene, synes jeg. Nå scorer vi etter to minutter, og velger å la Tottenham ha ballen etter det, slik at vi kan vinne igjen ball i gunstige situasjoner. Og det gjør vi til gangs. Smart taktikk. Vi er glitrende i gjenvinningsspillet. Vi vinner igjen ballen minst ti ganger i denne perioden, og da er Tottenham i total ubalanse. Så selv om Tottenham har mer ball, er det vi som er farlige. Dessverre er vi likevel svake etter gjenvinning i denne kampen, og det er utrolig synd. Vi burde avgjort kampen, men roter faktisk så mye med ballen i så mange åpne situasjoner dypt inne på Tottenhams halvdel, at vi slipper bortelaget inn i kampen igjen.

Midtbanen var glimrende i denne perioden. De var konstant i undertall, da Tottenham lå i en diamant. Det førte til 4 mot 3 hele veien. Men våre tre kjempet heroisk, og de var svært viktige i det nevnte gjenvinningsspillet. Kun to ganger klarte bortelaget å penetrere midtbaneleddet vårt med ball, og det gjennom Dembele. Denne egenskapen er Dembele best på i ligaen, så gutta på midten har ingenting å skamme seg for i så måte. Tottenham kom seg ikke til en eneste halvsjanse engang - utenom skuddet fra Dembele - i løpet av de første 45. Tenk om de tre framme kunne utnyttet godspillet. I tillegg var backene litt under middels i går, særlig Robertson. Dette er sentralt. Grunnen til at backene var ekstra viktige i kampen var jo fordi Tottenham altså spilte diamant. Det gjorde jo at Tottenham satset på komme i overtall i midten, mens vi fikk våre åpninger langs kantene, men kun Trent klarte å bidra med noe offensivt. Det var et fascinerende taktisk spill, som Klopp vant de første 60. Tottenham hadde mest ball, vi var farligst.

Så til de siste tretti minuttene. Da blir vi spilt for lave, og det er særlig når Henderson må bytte at vi begynner å slite. Men på tross av dette spiller Tottenham seg til bare en sjanse, da Karius redder mesterlig fra Son. Rett etter at Hendo må ut, setter Pochettino inn Lamela, og legger han som nok en tier. To tiere ble tøft for etter hvert slitne Liverpool-bein. I tillegg virket både Wijnaldum og Ox overraskende stumme, de bidro dessverre ikke med etterlengtet energi. Dette henger også sammen med Klopps mottrekk mot den taktiske endringa til Pochettino. Han gikk over til tre bak med vingbacker, vingbacker som dessverre faller for dypt for ofte, så i stedet for å spille 3-4-3, ble det 5-2-3. Det er ikke rart i at våre to midtbanespillere fikk det for tøft etter hvert. Likevel måtte det to dommertabber og en once in a lifetime treff av Wanyama til for å ta poeng fra oss, og dette mot et formtoppet Tottenham som på sitt beste er meget gode - noe slakten av United og Real Madrid forteller oss. Jeg kan leve med denne prestasjonen.

Så alt i alt ble det et rettferdig 2-2 resultat mellom to verdige motstandere. En ren propagandaseier for klubbene og ligaen og sporten.

Bra. Takk.

Det å få to tvilsomme straffer på bortebane på noen få minutter er jo meget spesielt. Ellers var det jo ikke mange andre avgjørelser som gikk i vår favør. Taklingen av Trent Alexander i første omgang var jo f eks horribel, burde minst vært gult kort. Han fikk ikke engang frispark…

Du nevner ikke Mane og Firmino spesielt i ditt ellers gode innlegg? Begge var svake i går, spesielt sistnevnte. Virket tung og treg og lite venn med ballen. Jeg vil kanskje påstå at hvis disse to hadde vært i toppslag, hadde vi vunnet kampen i går! Som du sier ble det mye surr på Tottehams banehalvdel…

Veldig bra, men jeg synes vi allerede var på godt hæla da henderson ble bytta ut. Nå må det skje noe tenkte jeg i minuttene før byttet.

Ja, kanskje litt, men det var jo først de siste tjuefem at det ble virkelig merkbart. Noen vil ha det til at vi ble rundspilt i går, at midtbanen ble overløpt, dette er jeg virkelig ikke enig i. Det var en valgt taktikk at Tottenham fikk ha mye ball, som dessverre ikke slo til hundre prosent. Men glem ikke at Tottenham ligger på ca. 1 blank på XG-statistikken hvis en tar bort de gale straffene. Så vi ble definitivt ikke rundspilt. Et XG tall tall på 1,31-106 (uten straffene) er virkelig ikke å bli rundspilt. Men Tottenham var virkelige gode siste halvtimen. Vi må skryte av gode, positive lag. Det er Tottenham.

Men det bekymrer meg litt at vi virket så tunge i beina mot slutten i går. Vi burde jo hatt mer krefter enn Tottenham med all roteringa vi har gjennomført i mente. Det synes jeg ikke vi hadde.

Henderson er en heilt grei rotasjon spiller for en klubb som har ambisjoner om å vinne PL.

For tiden er der vel bare Salah og Firmino som ikke er rotasjonsspillere…

Henderson er god nok til å forsvare en fast plass på laget, men han trenger en makker i den defensive eller balanserende rollen på midtbanen. Det jeg kan kritisere Klopp for i bruken av Wijnaldum er at han blir flyttet rudt på i ulike posisjoner. Jeg kunne tenke meg å bruke Wini i en mer defensiv rolle, så kan Can brukes i en mer offensiv rolle.

Kanskje derfor Firmino virket trøtt i går?

Har sagt det før og gjentar det nå. I vurderingen av kampen må dere ta med at Liverpool fikk et tidlig mål mot et av ligaens beste angrepslag. Mål påvirker kampene.

Forrige helg fikk et av ligaens beste forsvarsløs et tidlig baklengs mot seg og ble overkjørt. Mål påvirker kampene.

Jeg synes det var artig å se at det trengtes once in a lifetimetreff og dommertabbe for å lage mål mot Liverpool. Sjelden å se Liverpool med slik kontroll på de siste 25 metrene av banen. Jeg håper dette er en van Dijk virkning.

Vel vel, der er det vel supporteren som snakker. Det må være første kampen hvor Klopp frivillig gir bort initiativet i kampen. Vi spilles ikke så lave frivillig på vår egen hjemmebane. Det har i hvertfall aldri jeg sett tidligere. Og det starter før det har gått 60min.