Kamptråd : Liverpool - Tottenham 04.02.2018

Kanskje.

Mht. Henderson rangerer jeg ham som klubbens beste midtbanespiller, totalt sett. Må få ham helt matchfit nå. Uvurderlig foran våren.

Sa virkelig Klopp det post-match? I såfall veldig ulikt av han, og en smule defensiv tilnærming eller?

Ja, det startet jo etter to minutter. Smart. Dette har vi da gjort mange ganger. Vi ble jo ikke spilt lave før siste halvtimen, hva fabler du om? Sjekk heatmapene. Tottenham har mye ball, særlig på egen banehalvdel. Kane hadde vel tre ballkontakter i første omgang, to på egen banehalvdel. Så du virkelig ikke at det var vi som var det farligste laget i de første 60 minuttene?

Hvilke kamper? Og er det smart? Å gi ifra seg initiativet på 1-0? Hvorfor gjorde vi ikke det mot City? Nei dette fremstår ikke som noe bestemt valg for meg. Verken fordi det er smart eller fordi det er slik Klopp ønsker å spille.

Jeg får se opp igjen post-match da. Det må jo komme frem der i såfall…

Hvorfor?

Som sagt, hadde vi scoret på en av de glimrende gjenvinningssituasjonene våre, så hadde du nok vært fornøyd.

Eksempler: Arsenal hjemme, Arsenal borte, City i fjor, Tottenham hjemme i fjor. Bare fire eksempler jeg kommer på i farta. Liverpool kan altså spille kontringsfotball. Vi er per nå det laget som har scoret flest kontringsmål i ligaen i år.

Å la sterke motstandere ha ball når man leder er en ganske vanlig taktikk altså. Vi gjorde det samme mot City for noen uker siden, selv om du skriver at “vi ikke gjorde det mot City”. Mot City hadde City 64,3% ballbesittelse, mot Tottenhan hadde Tottenham 65,8% ballbesittelse. To like kamper i så måte, bortsett fra at mot Tottenham var ballen mer på bortelagets banehalvdel enn mot City.

Ikke bare Mourinho som parkerer bussen… Med Salah på topp kommer det farlige kontringer.

Helt enig! Matchfit et han meget god. Stabilt god. De andre spillerne vi har på «midten» varierer altfor mye!

Litt på siden av svaret ditt her; men jeg bruker det som eksempel. : Jeg går ut fra at du har svart en bruker på et innlegg her. Likevel dukker ikke henvisningen til hva du har svart på, opp.
Dette har jeg sett mange ganger. Resultatet blir det komplette kaos,- evt leting og gjetting på hvilket innlegg som ble svart på. Dette må være en forum-bug. Teknikere; kan dere se på hvorfor dette skjer?

Fikk du med deg målet etter 2 min? Det påvirket trolig mye. Tror neppe du finner i post-match intervjuet til Klopp at vi skulle skåre etter 2 min. Når målet først kom, så ble det en konsekvens at Tottenham kjørte kampen. Når både Mane, Firmino og Salah hadde drøssevis av, til dem og være, dårlige mottak, så havner vi bakpå. Det nye er at vi så ut som et lag med kontroll når vi lå bakpå.

Helt enig her, og det skal midtbanen og ikke minst midtstopperne ha en stor del av æren for. Van Dijk var glitrende i går. Mange brudd og gode hodespill. Det gjelder Lovren også. Tottenham var altså ikke spesielt farlige, selv om de tok seg opp de siste tjuefem. De har ikke spilt mange kamper med et såpass lavt XG-tall (minus de galt dømte straffene) tidligere i år.

Ja selvføgelig endrer et mål en del. Men jeg tror ikke Klopp ønsket å gi bort initiativet i så stor grad som vi gjorde. Det flere av dere beskriver er en taktikk som benyttes i større grad på bortebane enn på hjemmebane. Klopp sin filosofi handler ikke om å gi ifra seg initiativet på den måten vi gjorde. Dessuten endrer man ikke tilnærming til kampforløp så raskt ute på banen. Det er faktisk svært vanlig å gjøre noe med det før en eventuell pause.

Fine innlegg, enig med deg.

Jeg er særs overrasket over at det fortsatt ´gnæges´ om Henderson. For en spiller, og jeg skjønner godt byttet til Klopp. Får vi Hendo gjennom de neste kampene skadefri, har vi en verdensklassespiller i form inn mot viktige kamper i CL og PL.

Etter min mening er det de tre fremme (og ikke midtbanen) som gjør at vi får ballen i retur så fort, og ikke minst Karius. Han hadde tre-fire muligheter til å holde i ball og roe mer ned, fra rundt 60min og ut. Det er viktig å ha en keeper som kan lese kampbildet, og ta grep deretter. Backene var noe upresise, men jeg skjønner de godt. De måtte stadig vekk prøve å utvinne gull ut av lodne hybelkaniner.

Stussa også over at vi virket litt tomme, men jeg tror forklaringen kan være samhandling og gule kort. Ox og Wijnaldum kom inn, og så ikke ut som om de fant igjen noe av det Klopp hadde instruert de om på forhånd. Avstandene ble for store, og pasningene ble slått feil.

Ellers mener jeg første straffen er hårreisende. Det er offside. Punktum.
Andre straffen er grei, men hadde ikke blitt noe av med VAR.

Wanyamas mål kan man ikke gardere seg mot, og heller ikke laste Karius. Vi gjorde alt riktig, uten at de foran var mer giftig og satt en eller to til.

La oss snu spørsmålet. Tror du Tottenhammanageren la opp en taktikk som i så stor grad inviterte ligaens beste kontringslag til å kontre, eller tror du målet medførte at Tottenham måtte framover på banen? Det var jo bare uvanlig dårlige mottak og sjeldent dårlige sistepasninger som hindret Liverpool å være alene med keeper 5-ganger.

Jeg håper det er dette midtstopperparet vi får se utover vinteren/våren!

Enig angående forsvarsspillerne, de ryddet unna meget mye i går. Og enig angående midtbanespillerne de første 45. Henderson var også god med ballen og slo noen fantastiske langballer som fortjente bedre skjebne. Can var, som mot City, enorm i å styre presslinjen. Milner likeså. Dette førte til balltap fra Tottenham og en meget svak omgang av deres midtstoppere som gjorde feil på feil.

Men noe skjer med midtbanen vår i andre omgang. Jeg synes de slipper for lett unna her. Tottenham hadde mye ball i første omgang også, men da er jeg enig i at vi kontrollerte godt med å spille lavt. Det er rett og slett ikke tilfelle i andre omgang, spør du meg. Jeg synes Lovren og Van Dijk fikk for mye å gjøre i går. Henderson ble sliten, og det er greit. Can spiller en betraktelig verre andre omgang, ikke like styrende og dominerende i spillet. Milner var…løpende i mellom? Tottenham spiller en meget god andreomgang og driver nesten med håndball med oss litt for lenge, og med byttet av Lamela ble ting verre. Kane fikk kanskje ikke så mange sjanser og touch, men Dembele, Eriksen, Alli og Son fikk rom og tid til å vende. Da var spesielt Eriksen og Alli god på å flytte blikket til sidene og spille til backer med stort rom. Her var Lovren og Van Dijk helt enorme på å rydde opp, det kunne blitt langt verre. PS: Helt enig i at våre angrepsspillere faktisk hadde en noe under gjennomsnittlig dag. Mange dårlige touch fra Firmino (til han å være) og Mané. Det drepte nødvendig flyt i kontringene.

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Matip og Van Dijk deler en egenskap, begge virker ganske så nonchalente - på grensa til det arrogante. Det kan da være smart å slenge duellspilleren Lovren inn i miksen. Men nå kan jo enten Matip og Dijk utvikle seg ytterligere også, jeg mistenker at Klopp får bukt med Van Dijk tidvise nonchalante spillestil.

Ja, midtbanen mistet grepet utover i omgangen. Men som sagt, ikke glem at de spilte fire mot tre nå da. Og vi snakker ikke smågutter blant de fire heller. En av verdens beste føringsspillere med ball (Dembele), fornuftige og kjempende Dier, eleganten og ballsikre Eriksen og smarte Alli som nesten alltid finner de rette rommene. Mot disse fire skulle altså våre tre lukke skalkene. Og det klarte de lenge, men det kostet altså. De løp og tettet rom gjennom hele første omgang. Det er ikke tilfeldig at Tottenham-stopperne gjorde så mange feil i går.

u23 mot Tottenham. Dommer blåser offside mot oss på et utspill fra keeper…