Kamptråd : Liverpool - Tottenham 04.02.2018

Nettopp sett den nye Fugelli-filmen på kino og trøster meg med is og sjokoladesaus nå (ja jeg er en dude), og velger å avslutte noe positivt. Det er kanskje ikke så ille at Tottenham var det første laget denne sesongen som hadde bedre banespill enn hjemmelaget på Anfield. Det er noe bedre å tenke på at Tottenham VAR det første laget som hadde bedre banespill enn oss på Anfield denne sesongen, vi har møtt noen sabla gode lag før dette her. Klopp har fått i gang noe på Anfield, som gjør at mine betraktninger ovenfor virker noe bortskjemte, selv om de også har noe for seg :wink: På tross av noen uheldige resultater, spiller vi jevnlig meget bra fotball, nesten alltid bedre enn motstanderen. God natt

Nei nei nei!!! Du må for all del ikke komme opp med slike håpløse ideer! Om vi ikke scorer nok mål må det da være andre som ikke presterer. Vår falske nummer 9er jobber som en slave og er stort sett Man Of The Match hver helg. Jeg foreslår at du retter kritikken mot Mane. Mane er helt håpløs om dagen og ligger ihht diverse heatmap høyere i banen enn Firmino. Derfor bør skylden legges på Mane (Salah scoret jo to mål fra den andre kanten).

Flere som diskuterer disse situasjonene og hvordan Moss handlet. Spesielt første situasjon er mye omtalt. Jeg mener det er greit, men bare fordi det andre straffesparket helt klart er feil da lamela er i offside før situasjonen.

Den første situasjonen er vanskelig ut i fra dagens regelverk og derfor burde regelverket endres. Et spørsmål som må stilles er jo om Kane, fra offside-posisjon, spiller inn på lovren sin handling. Han har en innvirkning på spillet. I tillegg blir dette rart fordi man, hvis ikke jeg tenker helt feil, da ikke kan blåse offside på noen som kommer fra en offside-posisjon så lenge en motspiller er nær ballen først. Eller tenker jeg helt feil her nå?

Det er så mye som gikk mot oss i begge situasjonene.

Straffe 1: For meg er det helt klart at Kane påvirker Lovrens spill. Enig med Clattenburg. Lovren kan ikke få nok oversikt over situasjonen til å VITE at Kane helt sikkert er i offside, det er det rett og slett ikke tid til, så han forsøker å bryte pasninga. Det hadde ikke Lovren gjort hvis ikke han hadde sett at Kane ligger litt innenfor og til høyre for ham. På den måten er Kane med i spillet, selv om han ikke viser helt tydelig at han vil motta ball. I tillegg så er det første gang jeg har sett at et brytningsforsøk som Lovrens blir definert under begrepet “deliberate play”. Så dette kan faktisk sette presedens. Regelformuleringa om “deliberate play” - altså at en offsideplassert spiller ikke anses å være i en straffbar offside-posisjon hvis ballen blir slått med vilje fra motspiller - er i utgangspunktet ment for å luke ut situasjoner som a la den vi så Salah scorte på i første omgang, der Dier helt opplagt slår en pasning til vår offsideplasserte spiller. Viljeshandlinga er tydelig. Regelen om “deliberate play” ble jo ikke laget for at forsvarsspillere ikke får lov til å forsøke å bryte ballbanen og såvidt streife ballen. Men i og med at dommerstanden er fullstendig splittet i synet på situasjonen, så kan det være at situasjonen vil sette en ny standard, en ny presedens. Jeg håper virkelig ikke den gjør det, for da blir det ultravanskelig å være forsvarsspiller i PL.

I tillegg har ikke Moss kontroll på situasjonen i det hele tatt, og han spør om TV-bilder. Noe han heller ikke har lov til for øvrig. Moss har altså ikke sikkerhet nok til å kunne dømme straffe i momentet etter.

Glem heller ikke at Kane legger igjen beinet sitt, noe som også er diskutabelt.

Så jeg synes straffa er feildømt på så mange nivåer. Men alle nivåene var da tydeligvis marginale.

Straffe 2: Helt opplagt offside. Dette får ikke linjedommeren med seg. Det er fair. Så stopper Van Dijk taklinga, han holder den inne, men han berører likevel Lamela. Men ikke mye, det ser du ut fra tv-bildene, da foten til Dijk ikke i det hele tatt presses inn i beinet til Lamela, men forblir på utsiden. Den type kontakt må være lov i fotball, og det var i høyeste grad det i resten av kampen. I tillegg viser jo Moss med hele seg at han har sett situasjonen og er helt sikker på at det ikke er straffe gjennom å sette begge armene sine ut til siden, helt tydelig, helt opplagt, helt uten tvil. Deretter lar han seg overstyre.

Denne straffa er mer marginal. Det er ikke lett å se offsiden, og det er ikke lett å se at Dijk stopper taklingsforsøket. Lamela er også smart, smartere enn Smart på linja i alle fall.

Så begge straffene er gale, synes jeg. I den første situasjonen så gjør Moss flere grove feilvurderinger. Bra det ikke ble scoret på den i alle fall.

Jeg vil også legge til at hvis det var deliberate play så vil det vel også bli dømt en god del flere tilbakespill til keeper i tiden fremover.

Tolkningen av den regelen blir uansett merkelig og jeg synes det er rart at det ikke oftere, bortsett fra her inne, om Kane sin rolle for valget til lovren.

Jeg mener begge straffene er korrekt dømt, men det skulle vært dømt offside i begge situasjonene forut. Derfor burde ingen av straffene vært gitt til slutt. Men selve forseelsene som fører til straffene er klare i mitt hode. Det sparket VVD gir Lamel er frispark 10 av 10 ganger utenfor 16. Og det spiller liten rolle om Karius såvidt toucher Kane i det han slenger seg. Ja mulig han legger igjen beinet noe, men hva gir keepere rett til å ruse ut på den måten og stupe inn i en situasjon når de er såppas langt fra å nå ballen? Jeg har lenge sagt at det hadde vært like greit om all offside ble dømt som øffside. Ikke mange situasjoner det ville ødelagt spillet. Det er blitt for komplisert uten videodømming rett og slett. Så da har man vel valget…

Veldig godt poeng i første avsnitt. Veldig godt.

Så siden Karius ruser ut så er det greit at Kane jukser? Å legge igjen foten er rett og slett juks og noe som har tatt helt av de siste årene med Vardy, Alli og Young i spissen. Dette har noen dommere blitt observant på, men noen dessverre ikke. Det er like gale som filmingen til Alli mener jeg.

Nei, juks er ikke greit. Men er det greit å kaste seg ned og bryte løpebanen til en spiller slik at han ødelegger en mulig målsjanse? Hva om Kane må hoppe velger å legge seg i stedet for å lande på beina med fare for å tråkke over? Hva gir en keeper rett til å kaste seg ned foran en angrepsspiller for så å ødelegge løpebane og mulighet til å nå en ball som kan medføre en stor målsjanse? Hva sier egt regelboka? Er alt lov så lenge spillerne hopper unna?

De to situasjonene du sikter til hadde ikke blitt frispark i 1å av 10 situasjoner utenfor 16-meteren av den enkle årsak at Tottenham spillerne trolig ikke hadde funnet det bryet verdt å falle om det ikke var en straffe som belønning.

Han hadde jo ikke trengt det. Han sparker han jo i beinet. Ikke så mye å diskutere det egt, der er vel regelboka klar eller? Sparker en annen spiller i beinet, et godt stykke fra å treffe ballen. Jeg synes i hvertfall det ikke er så mye å klage på den straffen. Offsiden i forkant derimot skulle vært dømt.

Regelboka er nok ikke klar på noen punkt. Vet knapt om noen regel som aldri diskuteres blant lærde. Det er blant annet ikke lov å utsette seg for farefullt spill. Kan man da komme bakfra og hoppe inn foran en som har begynt et kraftfullt spark? En regel jeg aldri har forstått er forskjellen på skjerming og obstruksjon.

Om regelboka er klar, så har man også den praksisen dommerstanden har lagt seg på. Begge straffene hadde sannsynligvis endt opp i situasjoner der spillet hadde gått videre pga fordel av ballen. Regelboka er klar, men fordel er en subjektiv vurdering.

Det mest interessante med hele diskusjonen er hvor enige alle eksperter og tilskuere er om at så lenge det er kontakt i feltet er det “smart” og lov å falle. Jeg bryr meg ikke om Karius er borti Kane, for han legger seg rett og slett ned. Det kan ingen bestride om de har sett bildene. Lett å se at også Lamela kaster seg, men her er det mer kontakt og derfor vanskeligere for en dommer å ta en korrekt besluttning.

Jeg verken støtter eller liker spillere som legger seg lett. Kane sin straffe er like stygg som Dele Ali sin situasjon. Den slakter alle. Forskjellen mellom Dele og Kane sin er at dommeren valgte å gi gult istedenfor straffe. Vi har også våre syndere når det kommer til dette. Kontakt i feltet er ikke automatisk straffe!

@Dyret og det er heller ikke slik at manglende kontakt automatisk tilsier at straffe er feil. Det er fullt mulig å hindre en spiller ulovlig uten å være borti han. Helt enig med deg i at ekspertene er på bærtur her.

PGMOL, selskapet som er ansvarlige for dommerstanden i PL, er nå under sterkt press i England. De blir nå presset til å gjennomføre en uavhengig granskning av episoden som førte til den første straffen. Det er særlig to forhold som krever granskning, hevder de som forlanger uavhengig granskning - og vi snakker ikke smågutter her - Mark Clattenburg og ikke minst tidligere dommersjef Keith Hackett.

For det første ønsker de en gransking av Moss sine uttalelser før han endelig gir straffesparket til Kane. Hans uttalelser viser tydelig at han dømmer i blinde her.

For det andre ønsker de en vurdering av hva som menes med “deliberate play”, det vil si at de ønsker en tydelig grenseoppdragning av betydningen av den frasen. For som Arbon kommer inn på over her, hvordan kan regelen tolkes som at bruddforsøket til Lovren kan anses som deliberate play og derfor endrer situasjonen for en offsideposisjonert Kane, mens den nesten eksakt samme formuleringa (“deliberate kick”) tolkes annerledes på tilbakespill til keeper. For en ting er sikkert. Hvis bruddforsøket til Lovren hadde gått direkte inn til Karius, i stedet for til Kane, så er det helt bombesikkert at det ikke hadde blitt dømt for tilbakespill til keeper. Så her er det virkelig behov for en tydeliggjøring og konsekvent dømming.

Det blir spennende å se hva FA gjør. En ting er sikkert, alle de fire straffene som er dømt mot Liverpool i år er faktisk meget kontroversielle. Mot Leicester ble debatten stor da Vardy for ente gang la igjen beinet sitt utenfor løpsbanen sin. Mot Everton ser vi igjen hvordan en angrepsspiller helt bevisst konstruerer en forseelse som ikke er der. Og som sagt er jo begge straffene mot Tottenham høyst diskutable. Har jeg glemt noen straffer?

det er helt utrolig dømt den første straffen mener jeg og jeg har aldri dømt en kamp i hele mitt liv og kun spilt fotball på lavt nivå. Allikevel har jeg trolig mer rett i den dommeravgjørelsen enn en dommertrio på øverste nivå i england! Forventer mer av deres fotballforståelse. Linjemannen var jo ikke i tvil om at kane var i offsideposisjon så det var ikke det som var problemet, det var tolkningen av reglene som var feil

Man kan selvsagt si at det ikke har så mye å si siden straffen ble reddet, men det er veldig vanskelig for en keeper å redde to straffer, kanskje ville kane satt straffe nr to midt i mål om det var kampens eneste straffe

Ja. En dytt på en corner borte mot Brighton. Ift cornersituasjoner til vanlig en helt sjokkerende straffe å gi i mine øyne, selv om det er et dytt. Glemte du den eller er du uenig?

Blir dere like oppjaga når Liverpool får straffespark de ikke skulle hatt? :thinking:

Nei, ikke i et Liverpool-forum nei. Når Salah får en billig straffe mot WBA glemmer jeg det, eller når Mane faller lett og burde fått gult. Men substansen i poenget er det samme om det skulle være våre spillere som får billige/gale straffer i vår favør også; dommerne har vært svake i år. Rett og slett for dårlige for det produktet PL er. På den andre siden er det en kompleks jobb med mye bruk av “sunn fornuft”. Da er du dømt til å mislykkes i noens øyne. EDIT: Hehe, dømt. No puns intended

Nei, jeg glemte den. Den groveste feilvurderinga i år ved siden av første straffa mot Tottenham.