Kamptråd : Liverpool - Tottenham 04.02.2018

Hvilke straffespark i årets serie tenker du på da? Det vi snakker om her er jo straffer som virkelig har vekket debatt blant et objektivt publikum.

Det har vel skjedd at Liverpool har fått straffespark de ikke skulle hatt eller at vi har vært heldige på andre måter (utvisninger, offsidemål etc.)? Det er en kognitiv dissonans i dette. På den ene siden er man svært opptatt av at dommerne skal dømme riktig (vel og merke om det taler til Liverpools favør), men når det skjer en feil som påvirker oss negativt (som i denne saken), så er dommeren en idiot. Kjøpt og betalt osb. Dette blir for selektivt og navlebeskuende etter min smak. At det har oppstått en debatt endrer lite, for dette har vært en utfordring i lang tid, og debatten blant egne supportere oppstår alltid når Liverpool har “tapt” poeng. Påfallende.

Edit:
Jeg håper det blir gjort noe med regelverket. Jeg er for VAR, men det vil nok hjulpet lite akkurat i denne sammenheng i og med at ekspertene seg i mellom heller ikke klarer å bli enige. Det hadde blitt feil uansett. Da er regelverket for innfløkt og vanskelig å tolke. Når man skal fatte en beslutning på få sekunder, sier det seg selv at oppgaven er håpløs når skjønnet er så stort. Jeg har både emapti og sympati med dommerstanden. Oppgaven er ofte håpløs.

Eller så kan du la de som vil diskutere det, diskutere det. Så kan de som ikke vil diskutere det… ja, ikke diskutere det.

Alle er ikke enige - det er jo derfor denne saken har blitt så stor - fordi “ingen” er enige. Ikke engang dommerstanden.

Selvfølgelig er det en kognitiv dissonans, vi er da Liverpool-supportere og per definisjon ikke nøytrale. Hvorfor kaller du det en utfordring? Slik er det da overalt. Så lenge vi ikke holder på med trapstrusler mot dommeren og slik idioti er det da helt naturlig å irritere seg mer over kontroverielle situasjoner i mot enn for.

Det sagt, om jeg prøver alt jeg kan å være objektiv, oppfatter jeg at vi har fått flere diskutable straffespark i mot enn for denne sesongen. Er du uenig i det? Og så kan vi legge til Manés utvisning mot City, det var ikke bare Liverpool-supportere som diskuterte den.

Nå mente jeg oss her på forumet for vi er enige om at straffene var feil i dømt, det trodde jeg du forsto. Det at dommerstanden er så uenig sier nok om dommerstanden i PL, den har vært skremmende svak i flere sesonger nå. Dommerne i PL holder ikke mål.

Du ser jo at debatten er pågående? Skjønner ikke hvorfor du skal inn i en debatt du ikke er med i, for å fortelle at man ikke trenger å diskutere det lenger.

Er det ikke det Karius gjør da så lenge han ikke når ballen? Han hindrer jo Kane?

Selv om man heier på et lagt er det ikke ensbetydende med at man må miste vett og forstand. I kampens hete, ok, men etter hvert bør ting roe seg og folk må kunne ta inn (og huske) at selv Liverpool er heldige av og til. Jeg snakker generelt og sikter ikke til deg. Jeg vet ikke hva du har skrevet.

Jeg er ganske sikker på at jeg har beholdt vett og forstand. Det kan hende det er for vanskelig å være helt nøytral, men jeg er overbevist om at flere avgjørende situasjoner har ført til tapte poeng enn vunnede poeng i årets sesong. Slik sett bygger det seg opp en frustrasjon fordi man føler at man får mindre enn man fortjener. Jeg har ikke gjort grundig nok research til å bevise det når sant skal sies. Men dere andre kan jo hjelpe meg om jeg er helt på villspor. Her er det jeg kommer på:

• Watford i åpningskampen. Det siste målet til Watford var offside: 2 tapte poeng

• Billig straffe i mot i Everton-kampen. Jeg mener den er feil: 2 tapte poeng

• 2 straffer i mot i Tottenham-kampen. Det er selvfølgelig vanskelig for dommer å se, men likefullt: Begge var offside: 2 tapte poeng

Totalt 6 tapte poeng. Muligens skulle det være fler som jeg har glemt, muligens er andre uenige i f.eks. Everton-straffen. Greit nok, kanskje vi skal si 4 tapte poeng. Men så er spørsmålet: Hvor mange poeng har vi fått “gratis” i årets sesong pga dommerfeil? Jeg mener 0. Mulig jeg husker feil og har Liverpool-brillene på. Noen som kommer på noe?

Det handler like mye om at andre lag også blir snytt for straffer og mister poeng. Blodig urettferdig, ikke sant? :wink:

Venter fortsatt på eksempler på at det har skjedd mot oss i årets sesong. Får jeg ikke det, blir nok “blodig urettferdig” min konkluson, ja;)

Jeg skrev jo noe om dette da i innlegget til Hammock. At vi også har fått fordeler uten å henvise spesielt til årets sesong. Man blir jo litt selvopptatt som supporter og det er vel det jeg prøver å påpeke at vi kanskje i mindre grad bør være. Jeg synst det tar seg dårlig ut å innta offerrollen så snart det butter imot. Over en hel sesong handler det ikke om tilfeldigheter, men man kan få inntrykk av at enkelte Liverpool-supportere er av den oppfatning at vi blir straffet urimelig mye i forhold til de andre topplagene.

100% overbevist om at vi har fått altfor lite betalt utifra våre kamper.

Om dette er verre eller bedre enn de andre topplagene totalt sett vet jeg ikke, det er kun Liverpool jeg følger alle kampene til. Tror det er derfor følelsen er slik. Jeg er trygg på at vi totalt sett har blitt mer bortdømt enn fått fordeler, selv om begge deler skjer.

Ja, og når vi får et straffespark som er galt eller vekker debatt så skriver vi om det. Jeg hadde ingen patriotiske baktanker med innlegget. Kun få fram viktige debatter, noe det altså i år, helt tilfeldig, har vært rundt straffesparkene mot oss. I tillegg ligger det en undertekst i innlegget mitt. Mange mener at alt jevner seg ut i løpet av en sesong. Dette er en stor myte. Noe straffer for-straffer mot Liverpool viser i år. Hvis vi ikke da får en hel bråte med svært omdiskuterte straffer med oss i de siste tolv kampene. Innlegget ditt fordummer meg. Reduserer innlegget mitt til ren patriotisme. For å gjenta, vi snakker her om dommeravgjørelser som har vekket allmenn debatt. Ikke debatt utelukkende i en leir.

Jo, så er spørsmålet hvor stort hinderet skal være før det er frispark. Det er også en subjektiv vurdering. Kane hadde fint nådd ballen om han hadde prioritert det. I en sport med gentleman agreement hadde Kane aldri kastet seg der, mens fotball som er totalt uten gentlemanstakter må regne med slik opptreden.

Ja Kane når ballen, men målsjansen er spolert. Men dette er ikke en diskusjon kun for denne situasjonen. Det er jo ikke som at Liverpool ikke har fått sine straffer på lignende situasjoner. Jeg synes keepere generelt får lov til å gjøre altfor mye uten reaksjoner. Gjerne hoppe inn i hodedueller hvor de drar med seg mann uten å nå ball. Skjer ofte uten reaksjon. Og de angrepsspillerne som hopper over en lignende situasjon som med Kane får ingen ting, selv om keeper har hindret en opplagt scoringsmulighet uten å ta ballen. Så det er kanskje ikke så rart noen legger igjen et ben…

Hvis du spør Wenger så tror jeg han også føler at Arsenal er blitt bortdømt denne sesongen,han fikk vel karantene etter å ha hudflettet dommeren.

Straffesituasjonene som blir omdiskuterte er ofte komplekse og ikke en gang etter å ha studert bildene i slowmotion og fra 6 vinkler så er det enighet blant fans eller dommerstanden. Hvordan kan vi da forvente at dommeren skal velge det objektivt riktig live hver gang?
Uansett så fikk nå Spurs to straffer. Vi var heldige at de brant en av dem.
2-2 mot Tottenham var et fortjent resultat i mine øyne.

Allerede da passningen til Kane ble slått skulle han ha blitt vinket for offside, uavhengig om Lovren rørte ballen eller ikke.
Kane var rett og slett i offside.

Irriterer meg grenseløst av denne kampen. Har ikke orket å lese i tråden her engang. Hadde det ikke vært for den h… linjedommeren skulle jeg sitti her å sett kampen om og om igjen. Men nå orker jeg ikke tenke på den engang.
Håper dette gir oss motivasjon til å heve oss ytterligere!