Keeper-utfordringen

Målforskjellen er en ting, men den sier nok mer om spillestilen vår enn keeperen vår. Aldri i verden om vi hadde vært på Chelsea/United nivå med Oblak eller Allison (12 mindre innsluppne mål). Men noen færre absolutt.

Jeg har fyllt på innlegget.
Når det er sagt, hvor mange redninger gjør en som De Gea, som våre neppe tar? Ganske mange ila en sesong, vil jeg påstå.

Mignolet som i vår keeper? Han spilte på Sunderland.

Tja, “mange” er relativt. Tilbake til mitt opprinnelige spørsmål tror jeg som sagt ikke det er så mange poeng tapt pga keepertabber i år. Men om en annen keeper hadde tatt utligningen til Watford og skuddet til Xhaka, bare for å ta noe “off the top of my head”, så betyr tross alt de 4 poengene at vi ville vært på samme poengsum som Man Utd nå med en kamp mindre spilt. Bare det er årsak nok til å ha ny keeper som 1.pri.

Sånn jeg forstår dette

så hadde en keeper som dominerte feltet gjort underverker.
Men det virker som det blir færre og færre keepere som virkelig greier å dominere ut over 5 meter feltet.

Nettopp, det er 4 poeng til nå. Minst.
I diskusjonen om kjøp av topp keeper nå eller til sommeren, er spørsmålet hvor mange fler det vil bli ut sesongen, og om det vil være forskjellen på topp 4 eller ikke.

Må korrigere meg selv litt, ser jeg. Vi er jo 6 poeng bak Utd nå, ikke 4

Hvorfor har dette noe med spillestilen vår å gjøre? Statistikken er klinkende klar, vi slipper til svært få skudd mål i løpet av en kamp. Forsvaret vårt gjør derfor en bra jobb, og vi er altså bedre på dette området enn de andre topplagene. Våre keepere redder i snitt ett skudd per mål sluppet inn. Det ER keeperen som er problemet, og det ER et faktum at forsvaret vårt gjør en god jobb i å sleppe såpass lite til per match. En ordentlig skuddstopper er hva vi trenger, for det er der skoen trykker. Oblak redder i snitt 6,5 redninger før han slipper inn mål, noe som er en STOR kontrast til Mignolet og Karius sin 1 redning per innslupne. Det er faktisk helt ville tall.

Tror det blir litt for lettvint. Når midtstopperne våre står i midtbanesirkelen når vi får kontring i mot, da har spillestilen en innvirkning på hvordan skuddene på mål også kommer. I motsatt ende der motstanderen vår prakerer bussen, må vi prøve å skyte i det lille mellomrommet vi finner mellom en mur av forsvarsspillere. Det sagt, jeg er absolutt tilhenger av ny keeper inn, men det er sjeldent kun en forklaring på en slik statistikk.

Det har du jo selvfølgelig helt rett i. En freudian slip der.

Tror noe av bakgrunnen for at Karius nå får en rekke kamper, er for å evaluere om vi må kjøpe 1 eller 2 keepere til sommeren. Det er hevet over enhver tvil at Klopp ikke ser på Mignolet som en fremtidig keeper i LFC, verken på banen eller benk. Karius får nå muligheten, men det er nok litt politikk i dette, mulig de anser Mignolet som noe bedre, men at Karius får en siste mulighet til å vise seg frem. Kan jo være at treningsresultater spiller inn. Det er jo ingen tvil om Karius i Mainz fremsto som en mye mer selvsikker spiller, og finner han tilbake til det, kan ha ta steg. Tror nok allikevel det går mot en ny førstekeeper til sommeren, tar både Oblak og Allison, som statsmessig ser mye bedre ut, hvertfall.

Det er vel muligens også god politikke å gi Karius sjansen før Ward får sjansen også. Jeg tipper Ward står mange kamper fra mars.

Ut ifra statistikken ovenfor så ser det ut som Oblak matcher De Gea på det meste, og er en likeverdig keeper. Hadde vi klart å lurt han fra Atletico, så tror jeg han er verdt hver eneste krone, da vi kan bruke han i de neste 10 årene. Oblak inn for 90 millioner pundt. 35 millioner pund fra Karius+Migno. Utlegg på 55 millioner pund, og stiller med Oblak, Ward og Grabara til neste sesong. Alliason er spennende, men et klart andre valg.

Det skal bli spennende å følge keeperjakten til Liverpool i sommer, og se hvem Klopp klarer å trylle frem fra ermet. Jeg har tidligere vært inne på Butland, men etter å sett han i aksjon noen kamper har jeg slått den tanken bort fra meg igjen. Etter min vurdering er han en minimal oppgradering fra Mignolet som jeg ser på som Liverpool beste keeper for øyeblikket.

Oblak fra Atletico er mitt førstevalg, men med en utkjøpsklausul på rundt £90m vil han bli dyr, da snakker vi den dyreste keeperovergangen noensinne. Han er en klassekeeper og med han på laget har vi en av PL sine beste keepere. Han er en keeper som kan redde mange poeng i løpet av en sesong. Så £90m kan være vel anvendte penger i det lange løp.

En annen keeper som har vært i Liverpools søkelys er Alisson Becker fra Roma, har sett han i en håndfull kamper, og han har imponert meg. Mot Inter i går var han knallgod, og vartet opp med flere praktredninger. Han vil etter all sansynlighet bli billigere enn Oblak. Med tanke på at Roma solgte Salah til Liverpool sist sommer for £43,9m føler nok Roma at de har solgt Salah for en billig penge når vi ser hvordan Salah herjer i PL for tiden. De vil nok ikke slippe Alisson billig om Liverpool ønsker hans tjenester.

Allison eller Oblak er spørsmålet, jeg holder som kjent en knapp på Oblak, men trur vi ender opp med Alisson.

Handanovic har også vært nevnt, men en keeper som blir 34 år i sommer er etter min mening bortkastet. Da må allikevel Liverpool igjen på keeperjakt i løpet av et par sesonger. Håper Klopp går for en mer langsiktig løsning.

Verdt å lese, Grobbelaar speaks his mind…

https://www.liverpool.no/kopite/2018/1/liverpool-maa-sparke-sin-keepertrener/

Veldig intressant artikkel på liverpool.no hvor Grobbelaar uttaler seg om keepersitusjonen i Liverpool. Synes også det er intressant lesing om at Klopp og Liverpool bør sparke Achterberg. Det at Liverpool bør sparke sin keepertrener har vært en debatt her på kopforum der flere har uttalt seg om at han bør byttes ut.

Jeg har også uttalt meg negativt til Achterberg, men da på et spinkelt grunnlag, det må jeg innrømme ovenfor alle her på forumet og meg selv. Jeg er jo ikke på Liverpools sitt treningsfelt og har dermed ikke kompetanse nok til å uttale meg så bombastisk om at keepertreneren bør sparkes.

Pga av min manglende kompetanse angående Achterberg er det med stor intresse jeg leser hva Grobbelaar sier og mener om trekløveret som utgjør Liverpool sin keepertrio. Nå er heller ikke Grobbelaar på Liverpool sitt treningsfelt og ser keepertreningene, men som fagmann og gammel keeperhelt vet han hva som skal til for å bli en toppkeeper. Like ontressant lesing er det å høre Reina sine uttalser om Achterberg, han ble jo merkbart dårligere den siste tiden i Liverpool. Det at han ikke kunne eller ønsket å spille i Liverpool pga Achterberg er også verdt å få med seg for oss som følger godt med keepersitusjonen i Liverpool.

Det imiddlertid kan uttale meg om er at jeg ikke er fornøyd med noen av de keeperne Liverpool har, og at en ny keeper må inn i sommer. Selv har jeg ment at Mignolet er Liverpool sin beste keeper til tross for flere store og grove tabber. Jeg har muligens undervurdert Karius eller overvurdert Mignolet, alt ettersom hvordan man ser på det. For oss som har spilt fotball så vet vi at kommunikasjon ute på banen er viktig, og det samme gjelder for keeperne. Det er keeper som skal styre forsvaret og da blir komunikasjonen mellom keeper og forsvaret svært viktig. Som gammel midtstopper kan jeg skrive under på det.

Nå forholder det deg slik at Klopp har vraket Mignolet til fordel for Karius, og da håper jeg at Karius får stå en rekke kamper for å overbeviseoss alle om at Klopp gjorde et riktig valg. Selv om jeg mente for noen dager siden at Mignolet bør tilbake i mål, blir det etter nøye gjennomtenkning fra min side feil å bytte ut Karius nå. Etter litt selvransakelse har jeg kommet frem til at Karius bør stå alle kamper både i serie og i CL kampene.

YNWA.

£35 mill pund for Karius og mignolet? Not gonna happen. Og selges begge de to må vi har utlegg igjen for en ny keeper. Kan ikke bare vært Oblak og Ward.

Jeg er en av dem som lenge har uttalt at keepertreneren bør byttes. Jeg vet det heller ikke, men det er for mange keepere som har stagnert eller gått feil vei til at jeg tror det kan være uflaks.

Om jeg forstår deg rett, så vil du sparke både treneren og keeperne. Jeg mener det holder å velge en av delene. Er treneren for dårlig, så har ikke keepene fått ut sitt potensiale og kan følgelig prestere bedre. Er treneren god nok, så må keeperne skiftes.

Leser nå hva Klopp sier om keeper-situasjonen i klubben, hvor han har kvalitetskeepere å velge mellom. I morgen er det Mignolet sin tur igjen. Jeg tippet for noen dager siden kaotiske keepertilstander denne våren, hvor den ene keeperen etter den andre, viser seg for udugelig til å få tillit. Nå er allerede Karius sin rekke med kamper for å komme i form, borte som dugg for solen.

Hva keepertreneren angår, har jeg, som alle andre vært fryktelig skeptisk. Nå som vår gamle sirkusartist uttaler seg svært kritisk til denne mannen, må jeg si jeg fikk blod på tann. Mulig denne Achterberg på mystisk vis gir godt inntrykk innad på feltet, men resultatene han bringer, er under enhver kritikk. Jeg liker bedre å dømme mennesker ut fra hva de presterer, enn hva de sier.

Skal vi la nok en god keeper ødelegges av denne mannen, eller er tiden inne for å si adjø?

"Hvis Loris Karius holder mål, hvorfor har han da ikke prestert bedre?

– Karius ble kjøpt ut fra det han gjorde i Mainz. Jeg har aldri sett en keeper som var ute og «sweepet» så høyt oppe i banen. Mainz pleide å ha én mann på den spilleren som motstanderens lag pleide å legge igjen hvis Mainz var i angrep, hadde en dødball etc, mens alle andre lag pleier å ha minst to. Den andremannen var Loris Karius. Hvorfor gjør han så ikke det i Liverpool? Jeg har ingen annen forklaring på det, annet enn at han er blitt fortalt ikke å gå så langt ut. Det kan bare ha vært én person som har fortalt ham det, keepertreneren.

Og da snakker vi om keepertrener John Achterberg?
– Pepe Reina er en veldig god venn av meg, som fortsatt presterer på høyt nivå med Napoli. Da jeg spurte ham om hvorfor han ikke lenger spiller for Liverpool, var han veldig klar på det, nemlig at han ikke kunne arbeide sammen med keepertreneren de hadde fått fra Tranmere. Liverpool må skifte sin keepertrener."

Interessant.