Landskamper

Selv om jeg misliker landskamper, så blir det til at man setter seg ned for å se kampen. Mens mange av oss må lide oss igjennom 90 minutter med bergredelig fotball på en Lørdag så sitter smoltz på Spanias solkyst og nyter livet. Det er forskjell på folk. Trøsten får være at England spiller samtidig.

Om Norge gjør det dårlig, står det vel egentlig enda verre til med vår nordiske nabo, Finland. 1 poeng på 3 kamper og det kom hjemme mot svake Kosovo. Og de er nå det eneste nordiske landet som aldri har vært i EM eller VM. Hva driver de egentlig med av idrett der borte? Kun ishockey og spydkast?

De var vel ganske gode i friidrett, uten at jeg har så kontroll på det lengre. En bronse i Rio.

Tror de har for mye fokus på konebæring, luftgitar, kasting av melkespann etc.

Island fortsetter å vinne, de har 7 poeng på 3 kamper. Det er imponerende med tanke på antall innbyggere Island kan skilte med. Islands befolkning utgjør ca halvparten av Oslo sin befolkning. Slutter aldri å la meg imponere av det laget, Forven innsats og glød de viser. Hadde Norge hatt den samme innsatsen kunne vi også gjort oss forhåpninger om å delta I et mesterskap igjen.

Mye av det skyldes at de har strenge regler til trenere i islands fotball… kjenner en som er fra Island og der sies det at du må være FIFA sertifisert før du kan være dommer, og dette uavhengig av alder. De må også trene minst 2 ganger i uken. Det er slikt jeg elsker å høre :slight_smile: jeg trener ett jentelag, og det mange foreldre sier, det er at det bare er lek og moro. Men jeg har ikke samme tilnærming og etter jeg tok over, så har progresjonen vert ekstremt stor. De spiller med 2 år ekstra erfaring uten å hatt de 2 årene. Jeg mener at hvis Norge skal komme opp i fra grava igjen og spille bra forball, så må vi begynne me samme opplegget og være proffe fra dag en.

Et annet problem er mangel på oppfølging/tilbud. Jeg er 17 år og har bare D-lisens, men jeg kommer fra det kalde nord og der er det vel kurs maks et par ganger i året. Og som regel holdes de fort 2-3 timer fra der du bor.
Er nesten umulig å få seg lisens så lenge man bor her.

Se på prisene på alt av lisenser, kurs, etc i England kontra Tyskland. Og engelskmennene lurer på hvorfor det er så få engelske trenere i Premier League?

Jeg trener selv et lag med gutter på 13. Fullførte nettopp første sesongen, og jeg ser stor progresjon hos mange spillere. Tilbakemelding er viktig for å forbedre seg, og det har vært viktig for å meg å gi tilbakemeldinger til spillere. Både på det som gjøres bra, men også det som kan forbedres. Konstruktiv kritikk skader ingen.
Videre vet også spillerne at laget er et kollektiv, og de som alltid stiller og ofrer seg på treninger ofte er de som kommer best ut av kamp mtp. spilletid.
Gleder meg til å se resultat etter 2-3 sesonger, og jeg har blitt lovet å få holde på laget i alle fall til de blir guttespillere.
Har prøvd å få ordnet futsalkamper til laget nå som det er vinter, men det er vanskelig. Er nesten ingen tilrettelegging fra fotballforbundet for noe slikt. Det fokuserer heller ikke på ulik type trening ift. aldersgruppe. Har derfor fulgt mye av det Ajax/PSV gjør i aldersgruppen 13-14 år.

Utviklingsplanen til Ajax: http://www.cbcdutchtouch.com/images/theajaxyouthdevelopmentscheme.pdf

Er så enig med deg, det er så mye å sette fingeren på når det gjelder Norge å utvikling. Som du nevner med futsal. Det hadde ikke latt seg gjøre her i det heletatt. Vi har ingen haller tilgjengelig. Jeg har måttet leie gymsalen til skolen for å få trene i vinter.

Men der igjen, når jeg var unge, så trente vi hele året ute. Spilte ingen rolle om det var snø og is. Men nå skal vi jo beskytte ungene til en vêr tid. Men guttelaget for eks, de sliter med å få hall til vinteren, så de vet ikke hva de skal gjøre. Skal treningen utebli pga vær?

Jeg håper at Norge en gang endrer på alt, for Norge har masse talenter der ute som kan bli store, men det stopper opp en plass.

Haha, husker de merkene. Noen har man vel kanskje enda.

Det er både fordeler og ulemper sør/ nord. Her i Oslo-området er kapasiteten sprengt, og det er mange idretter å krangle med.
Vil man bli god i nord er det både tid nok og mer ledig halltid enn det er her nede. Sikkert ikke overalt, men stort sett.

Problematikken med å avlyse pga dårlig vær har jeg ikke vært borti. Det er alltid en eller annen måte man kan trene på.

Når det gjelder trenerkurs, så er @regista inne på noe vesentlig.
Det er alt for få kurs.

På c-kurset jeg tok(4 kvelder a 4t), var det en fyr fra vestlandet som deltok sammen med alle oss andre med bosted i stor-Oslo, som reiste hjemmefra kl 4 om morgenen for å nå det eneste flyet. Lurer på om det var Stord - noe på S i alle fall. Kurset begynte kl 17 på ettermiddagen. Enorm innsats, spør du meg.

Når du har gjennomført et steg må du også ha ett års praksis før du kan ta neste bokstav. Kan være litt firkantet regel om det eneste kurset i nærheten av deg kommer innenfor de 12 mnd, og det er lenge til neste gang.

Advarsel, langt innlegg på vei :stuck_out_tongue:

Vi er ekstremt gode på unnskyldninger i Norge. Vinternasjon, så vi kan ikke trene hele året, noe som har vist seg å bare være tull. For noen år siden var gressbanene for dårlige og vi måtte trene mer på teknikk. Nå må vi plutselig igjen trene mer styrke og kunstgress er liksom årsaken til at norsk fotball er dårlig. Det begynner å bli pinlig rett og slett hvor mye ekspertene vingler.

For noen år siden når dette sist var en debatt så leste jeg et blogginnlegg som jeg husker fortsatt. Det var fra en fyr som jobbet med fotball og unger i land i Sør-Amerika og Afrika. Der hadde de akkurat de samme problemene, bare av andre årsaker. Regntid hvor banene rant bort, mørke kvelder hvor fotballbanene ikke var belyste, ekstrem varme hvor det var klin umulig å spille fotball ute osv. De har like mange unnskyldninger for ikke å trene og ikke prestere, men likevel gjør de det. Mange av dem er bedre både teknisk, og nå også i duellstyrke og organisering. Mange plasser i Norge har kunstgressbaner, ballbinger og/eller haller. Hvorfor norsk ungdom ikke kan spille fotball hver dag om vinteren skjønner ikke jeg. I likhet med deg spilte jeg også fotball om vinteren, omtrent hver dag. Jeg hadde tilgang til en grusbane med hjemmelagde mål 5 minutter unna huset mitt, og en ordentlig grusbane der jeg gikk på skole og så en kunstgressbane et stykke lengre unna. I dag er dette mye bedre med flere baner, mange av dem kunstgress, og ikke minst ballbinger som kan gjøre mye med ballbehandling. Likevel hører vi altså dette fortsatt. I Norge kan man ikke spille fotball om vinteren…

Og så var det dette med kunstgress da. Og herregud så mye syting det er over dette i Norge. Før måtte vi ha kunstgress, nå er liksom kunstgress døden. Det jeg husker fra noen år tilbake var den konstante sytingen over dårlige gressbaner i Norge. Baner hvor det var klin umulig å spille teknisk fotball. Vi hørte det litt i sist landskamp også, hvor banen var dårlig. Men det verste er jo at norske spillere er særdeles svake teknisk enten de spiller på kunstgress, en perfekt gressmatte eller en humpete gressmatte. I tillegg har vi veldig mange tapere. Spillere som rett og slett ikke vil nok og som ikke gir nok i duellene. Det er det som er den største forskjellen på Norge og Island for øyeblikket.

Og så ser jeg at man nevner Ajax, Feyenoord sitt akademi osv. Men hva har egentlig Ajax og Nederlansk fotball oppnådd i det siste? Landslaget var ikke engang i sist EM, og Ajax røk ut av gruppespillet i EL i fjor. Hvem var det som vant Ajax sin gruppe igjen? Var Molde det gitt… Og jeg tror heller ikke vi bør prøve å kopiere Island. Jeg har en følelse av at den eventyrhistorien ikke blir særlig lang. De har et veldig godt driv nå og har en knall landslagstrener, men så snart han drar videre så tror jeg de går tilbake til det samme gamle. Det er jo ikke slik at Island har veldig mange gode spillere. De er først og fremst et lag. Å lære fra islandsk fotball nå ville vært som å lære fra norsk fotball på 90-tallet. Det gir ingen mening. Det var en god generasjon, et godt samhold, en god trener og spillere som jobbet hardt. Det Norge kan lære fra Island er i så fall lagånd og innsatsvilje.

Jeg synes det er vanskelig å si hva som er best. Vi prøvde kunstgress, nå er det plutselig feil. Vi prøvde å utvikle tekniske spillere, og nå er de plutselig for veike. Jeg vet at mange “akademier” i Norge har blitt langt bedre og har større konkurranse, men likevel uteblir de store profilene. Norges landslag har ørten trøndere, noen fra resten av landet og ingen profiler. Kanskje vil vi ikke nok. Kanskje har vi det for bra. Kanskje har unge spillere for dårlige holdninger. Kanskje har vi for dårlige trenere. Jeg tror det er en kombinasjon av mye, men det jeg stusser mest over med landslaget vårt er hvor lite guts og innsats det er. Det virker som om spillerne tror de er langt bedre enn de faktisk er, og så ender det alltid i total ansvarsfraskrivelse. Det ender alltid i intervjuer hvor noen ikke skjønner hva som skjer eller hvorfor, en trener som snakker som en politiker og Sælnes som skylder på media, banen, dommern og medspillere, mens han selv er skyld i baklengs. Joda, det blir sikkert bedre i neste kamp :smiley:

Alt dette tatt i betraktning så føler jeg likevel at en bedre landslagstrener, som feks Lagerback, ville fått mer ut av dette laget. Det føles litt som om prosjekt Høgmo kollapset etter at han mistet hodet mot Ungarn. NFF sin store feil var å frede Høgmo etter at klare mål ikke ble nådd og sånn sett ønske enda flere år uten krav velkommen. Norge har et ønske om å komme seg til sluttspill, men det virker ikke som om det å mislykkes får noen som helst konsekvenser for noen. Og det høres ikke ut som toppidrett.

Gode poenger. Det med trening er egentlig ikke noe tema, burde ikke være i alle fall.

I Oslo fotballkrets hadde juniorserien spillefri fra midten av juni til midten av august.
I 2 mnd, da banene er best her i landet, hadde en av de viktigste utviklingsarenaene spillefri!

Det er helt utrolig. Kan sammenlignes med langrenn, og konkurransefri i januar og februar. Lykke til.

Slik var det i andre årsklasser også. Det er gode grunner for at Norge sakker akterut.

Helt utrolig ja. Og dette bøtes på med innendørsfotball og kunstgress. Tenk deg ski på … ahem… kunstsnø du :joy:

Men alvorlig talt, ja dette er et problem.

Har man ikke arr i leggene etter ispigger, er man ingen harhudet fotballspiller.:laughing:

Hehe, sikker på det med arr og hard hud… :wink:

Det største problemet i så henseende er at fra St hans tider og fram til skolestart er ferietid, man har ikke det samme problemet i Januar og Februar. Når lille Island kan få det til bør det være gode muligheter i Norge også. Det er noe som heter egentrening, det er det mange som er altfor sløve med. Skal man bli god må man også ofre noe, man må tåle å ha det vondt på trening og i kamper. Det man ikke ofrer på treningene, ofrer man heller ikke i kamper. Holdningene må bli bedre for mange norske fotballspillere, de er for bortskjemte.

Ferie og fri er viktigere, og det er forståelig at folk ønsker det - med konsekvensen at vi ikke blir gode feks i fotball, og at familekosen ofte ender i samlivsbrudd (statistisk sett).

Benteke med tidenes raskeste VM-scoring

Benteke med mål etter 7 sekund mot Gibraltar. Imponerande.

Og på den tida rekker han å bryte en ballbane og ta en skuddfinte… Ikke mye av det i sin i Liverpool…

Kluivert, Bergkamp, Koeman, De Boer, Seedorf, Gullit, Cruijff, van Basten, van der Sar, Bosman, etc. Til og med Ronaldo9 var innom PSV en tur. De kan jo spillerutvikling?
Har vært spinkelt de siste årene, men historisk sett har jo nederlandske klubber fostret opp noen av de beste spillerne i historien.
De er jo en konstant talentfabrikk, og det er alltid nye navn som nevnes som enorme talenter der.

Tror nederlands talentsuksess grunner i spissing av roller og egenskaper. De lager ikke poteter som løper :smiley:

Håper bare Norge bruker litt tid til å tenke, før man bytter ut landslagssjefen.
Hva slags ambisjoner har man for landslaget?
Hva tenker man fotballfaglig?
Hva tenker man om spillergruppen?
Hva er tidsperspektivet man nå vil jobbe etter?
Hvilken myndighet skal landslagssjefen ha, hvem andre vil ha innflytelse og hvordan tenker de?
Bør andre skiftes ut ssmtidig og hva betyr det for de andre spørsmålene?

Først etter å ha tenkt seg om vet man hva slags profil man ser for seg. Og først deretter kan man lete etter riktig person.