Landskamper

Glemmer aldri de første pressekonferansene til Høgmo. Norge skulle ikke bare vinne, vi skulle vinne med stil. De store lagene som kom til Ullevål, skulle bli så til de grader rundspilt, at spillerne hos motparten la opp umiddelbart etter kampen. Det skulle løpes, sentres og scores slik at Barcelona ble ett dystert skue i forhold. Verdensherredømme var kun kort tid unna.

Det virker som om vi har fått en kjedelig, gammel svensk mann i stolen nå som har ett noe mer realistisk forhold til egne ressurser. Jeg er egentlig litt glad for akkurat det.

Dette er en av grunnene til at jeg ikke er så begeistret for privatlandskamper, Liverpool blir ofte rammet av skader under landslagsopphold. Hadde det vært en kamp kunne det vært greit, men to tette kamper blir for mye, da belastningen på spillerne blir stor. Med så viktig kamper Liverpool står ovenfor de neste 2,5 ukene krysser jeg fingrene for at det ikke kommer nye smeller. Når vi møter Crystal Palace og Everton borte samt to kamper mot Manchester City i CL trenger vi å ha alle spillerne tilgjengelig.

Jepp det som er «spennende»med kveldens kamper er om vi kommer helskinnet gjennom uten nye skader. :slight_smile:

og robertsen ut med skade, vi får håpe han er raskt tilbake.

Solanke fikk en smell, Gomez ut med skade, og Robertson ut med skade. Can sin skade som han pådro seg seg under Watford kampen ble forverret. Liverpool fikk nok en unngjelde etter privatlandskamper. Det begynner å bli en rød tråd mellom Liverpool og landslagsoppdrag.

Vanligvis er det noen mørketall også, som vi får høre om på pressekonferansen.

Det var uansett ikke så ille dette. Verst var det med Robertson sin skade, og håper det var en liten en, og han gikk av mest for å være forsiktig.

Finnes det noen statistikk som skulle tilsi på at Liverpool blir mer rammet av landslagskader enn andre lag?

Er det noe som tyder på at vi får flere skader på våre spillere i landskamper enn i egne klubbkamper?

Enig. Can fikk jo bare kjenning med en skade han allerede hadde, Gomez blir raskt bra - og TAA vill kanskje uansett ha spilt neste kamp, og Solanke er ofte ikke i kamptroppen. Det er Robertson som er et problem, men her har vi jo Moreno.

Ja, det var der jeg mente problemet lå. Robertson er perfekt når man spiller inn et nytt midtforsvar.

Hadde vært interresant om det finnes noen tall på det. Jeg mistenker at om man sammenligner antall trening og kampdager med landslagene opp mot antall trening og kampdager med klubblag så er skader i forbindelse med landslag overrepresentert. Er ganske sikker på at det er bedre kompetanse i liverpool på skadeforebygging enn de ulike landslagene har, iallefall hos de “mindre” landslagene, også tar landslagene kanskje ikke like mye hensyn til en og annen skade siden det uansett er lenge til neste samling. Også får man kanskje ikke sine vante treningsopplegg med landslagene heller.

Nå fikk vi skade på gomez, robertson, solanke iløpet av 2 kamper. forhåpentligvis 3 småskader Det hender det skjer i klubbkamper også, men jeg tror det er litt mye

Emre Can : 34 + 3 - 6 mål 5 assist.

Wijnaldum : 30 + 8 - 1 mål 4 assist.

Chamberlain : 17 + 18 - 4 mål 6 assist.

Henderson : 27 + 3 - 1 mål 2 assist.

Lallana : 3 + 9 - 0 mål 0 assist.

Min vurdering er at Can vil bli savnet om han ikke returnerer til helgta, med den ryggskaden han fikk mot Watford burde han ikke reist på landslagsoppdrag.

Legg ned landslagsfotballen! :rage:

Landslagsfotball diskuteres igjen. Når jeg tar opp denne tråden ser jeg, ironisk nok, hva som står skrevet i det siste innlegget. “Legg ned landslagsfotballen”. Heldigvis lå den ingen likes der.

Når Klopp og Lovren snakker som de gjør, må de regne med å møte motbør. Selv blir jeg litt flau. Det hører med at de ikke snakker om landslagsfotball som sådan, men om den nye turneringen. Likevel vil mange landslagsfotball-motstandere og -skeptikere få en boost.

Det er på tide å minne om noe.

Liverpool FC ble grunnlagt i 1892.
Milan ble grunnlagt i 1899.
Bayern München og Ajax i 1900.
Real Madrid i 1902.

Mens Englands første landskamp ble spilt mot Skottland i 1872.

FIFA ble stiftet i 1904, samme år som Atletico Madrid ble grunnlag og ett år før stiftelsen av Chelsea. Dortmund kom i 1909), Napoli først i 1926.

Fotball-EM og Champions League er nøyaktig like gamle, med røtter tilbake til 1927.

Landslagsfotballen står altså ikke tilbake for klubbfotballen når det gjelder historie og tradisjoner. Det gjør at landslagsfotballen har en like selvsagt plass innenfor idretten fotball som det klubbfotballen har.

La oss legge det til grunn.

Nå er det NL som diskuteres og ikke landslagsfotball i sin helhet. NL vil medføre mange uinteressante kamper fordi for mange svake landslag møtes innbyrdes.

VM og EM er greit da mange store nasjoner møter hverandre. Når Kosovo møter Malta og Bulgaria møter Slovenia er det kamper som møter liten entusiasme hose personlig.

Kan jo tenkes det møter en viss entusiasme blant noen av de 11.3 millionene som bor i de landene da :wink:

Edit: Og det er vel forsåvidt bedre at de svake lagene møtes innbyrdes, enn at de møter de dominerende stornasjonene?
Som nordmann ser jeg heller Norge møte Latvia, Malta og Bulgaria enn Tyskland, Spania og Nederland.

Mulig det.

Skal jeg reise til Ullevaal for å se en landskamp, så reiser jeg ikke for å se Norge møter Malta og Ukraina. Da er der mer interessant å se Norge møter Tyskland, England, Frankrike osv.

Kvalifiseringer er en viktig del av mesterskap. Og jeg synes uansett at det er en fin ting at de store forbundene ønsker å bevare fotballen som en idrett som favner alle land.

De som ikke har lyst til å se to mindre land møte hverandre, kan jo se på noe annet?

Dessuten er det ikke så enkelt å bestemme hva som er små og store nasjoner innen fotballen. Akkurat nå ligger Belgia på førsteplass på FIFA-rankingen, mens Sveits er nummer åtte og Danmark nummer ti. Spania er nummer ni og Tyskland tolv. Sverige og Wales kommer foran Italia, Bulgaria kommer foran Russland.

Jeg er litt schizofren når det kommer til landskamper.

Det er gøy å se på, og en spennende vri å se spillere fra ulike klubber og ligaer samles på samme lag.
For noen fantastiske lagoppstillinger man ser!

På den annen side overgår ingenting å se de røde i aksjon.
13 dagers landslagspause er ikke sååå mye, men det føles LENGE å vente på neste kamp.
Slitasjeskader og reise-“fatigue” (finnes det noe godt, norsk ord?) er også veldig leit.
Det ville vært ufattelig trist å miste Firmino i 6-8 uker på dette tidspunktet av sesongen dersom det skyldes en skade mens hans spilte en privatlandskamp mot Saudi-Arabia ( i morgen)
:frowning:

Og det er ikke spesielt heldig at han skal reise England - Saudi Arabia - Brasil - England sammen med Fabinho og Alisson for å spille to kamper “uten betydning”.

Som jeg skrev i mars:

Nå er jo treningskampene blitt viktigere også, idet de har fått en formell funksjon.

Men nå diskuteres vel første og fremst nyvinningen Nations League, som er en kvalifisering oppå kvalifiseringen?

Selv ville jeg ha gjort en blanding av de to kvalifiseringsmetodikkene, én kvalifisering hvor lagene er delt i to. Den svakeste halvdelen kjemper om opprykk til pulje A, mens den andre kjemper om kvalifisering til mesterskap.
Ja, da betyr det at de svakeste ikke kan nå mesterskapet, men det synes jeg er en fair sak. Evt kunne man hatt en playoff, hvor et par av de beste i den svakeste kvaliken fikk prøve seg mot et par fra den sterkeste.
Kvalik skulle være i juni, slik at juni hvert år er satt av til landslagene.