Landskamper

Fett når spillerne våre også dominerer på landslagene, det er et tegn jeg liker!

Jepp, liker ikke å spille på nabooppgjør, men gjør det likevel, men liker det ikke, men gjør jeg det? Ja det gjør jeg ved enkelte anledninger, men veldig sjelden når det gjelder landskamper.

Tysklands nedtur bare fortsetter. Er ikke alle disse spillerne vi har snakket om så gode likevel?

Nederland har brukbare spillere de også :slightly_smiling_face:

Tyskland er inne i et genrasjonsskifte, tar tid å bygge opp et nytt landslag.

Doing it Cheylex-style :grinning:

No, doing my style.:joy::joy:

Det er vel ikke helt riktig? I så fall med stor velvilje.

Den yngste i gårdsdagens startellever var Timo Werner, og han har vært fast på landslaget de siste to årene, spilt 20 landskamper og deltatt i et VM. Den nest yngste er Joshua Kimmich (23), som allerede har 35 landskamper og har spilt i ett EM og ett VM. Ginter (24), 21 landskamper, to VM og ett OL.

Ellers er Neuer, Hector, Kroos, Hummels, Boateng og Müller spillere på /- 30 år, med bøttevis av landslags- og mesterskapserfaring.

Det pussige er at spillere som Julian Brandt (22), Niklas Süle (23), Jonathan Tah (22) og Leroy Sané (22) liksom ikke tar det siste steget, mens Mahmoud Dahoud (22) ikke engang tas ut - heller ikke på U21. Dette er jo spillere som vi har snakket om som potensielle verdensstjerner i et par år nå.

Sett utenfra virker rart at 25-årige Nico Schulz tas ut som venstreback/-ving og spissen Mark Uth (27) tas ut for første gang, fremfor et par av disse andre som vi er vant til å tenke på som gode spillere. Thilo Kehrer (22) er også inne, i stedet for disse andre.

Er Tyskland ikke i et generasjonsskifte - eller er det slik at de strever fordi den nye generasjonen viste seg å ikke være god nok. Og så forsøker de noe annet, mens de holder på veteranene og lar “nesten-generasjonen” varme benken?

Det er jo fornuftig nok, for ingen av veteranene har nådd pensjonsalderen i det hele tatt. Men likevel ser Tyskland nå ganske middels ut. De vinner ikke, de er ikke lenger en fryktet maskin, og de har ingen spillere som helt tydelig ser ut som verdensklasse hvis vi ser bort fra Kroos.

Nederland slår dem altså med et lag bestående av bl.a. Blind, Depay og Babel, og der Wijnaldum ser ut som om han ville vært Tysklands beste spiller dersom han hadde byttet trøye.

At Muller fremdeles er med og foretrekkes foran spillere som Reus og Sane er for meg et stort mysterium, han har ikke prestert noe som helst utenfor Bundesliga på 4 år. Når Low fikk fortsette etter VM-fadesen antok vel de fleste at han fikk muligheten til å bygge opp et nytt lag, noe som forsåvidt er fortjent gitt merittene. Men han varer neppe lenge dersom han satser på at VM-vinnerne fra 2014 skal dra lasset den neste fireårssyklusen.

Greia er vel at Müller alltid har vært veldig god på landslaget. Han har egentlig vært bedre for landslaget enn klubblaget, og han har hatt formtopper under de store mesterskapene.

Dette, kombinert med Tysklands tradisjon for å kalle inn den samme gjengen år etter år (er du inne, er du inne), har gjort Müller til en klippe for Die Mannschaft.

Men ting tyder på at hans tid begynner å nærme seg slutten.

Jeg trur Tyskland trenger nye kluter fra trenerbenken, Löw har sittet der siden 2006. En ny trener med noen nye ideer, og som kan forandre noe på laguttaket.

Nederland har jo vært i kriseform de senere år, og de har ikke mange bra spillere nå.

Dette må være alarmerende for Tyskland.

Generasjonsskiftet var vel i Klinsmanns periode, og overgangen til Lövs.

Selv om Bayern M alltid har hatt en tysk stamme, så er det utlendingene som har vært toneangivende - med unntak av Neuer, når han ikke har vært skadd.
Vet ikke hvordan det er med Dortmund og de andre lagene, men de satset meget ungt og tysk tidligere og fikk frem tyske stjernespillere.

Og angående keepere, så er det merkelig hvordan middels bra utlendinger kommer høyt på kåringer og spiller på topplag. Samme kan man forsåvidt si om deres egne keepere, som vi smertelig nok har erfart.

Hvor langt tilbake snakker vi nå? Lahm og Schweinsteiger var da i høyest grad viktige spillere. Müller har vært helt sentral gjennom mange år. Likeså Kroos sålenge han var i klubben. Og Boateng var verdens beste stopper for noen år siden.

Tyskland per dags dato lider nok av en blanding av flere faktorer. Löw har mistet grepet. Flere av de sentrale spillerne, de rundt 30 år, har alle levert relativt svakt det siste 1-2 årene. Og den meget spennende 95-96-generasjonen har ennå ikke blitt så gode at de kan kompensere for at de etablerte har sviktet.

Han har strengt tatt bare prestert i to mesterskap, 2010 og 2014. Så begynner å bli en stund siden det også.

Fun fact: Thomas Muller har 10 VM-mål, men 0 EM-mål

Der tror jeg du tar feil. Ser vi på Bayerns “greatest ever”-XI, stemt frem av 80.000 supportere i 2005, er det bare én utlending (Elber). Ellers domineres deres “hall of fame” av tyskere, og de har bare hatt én ikke-tysk kaptein på de siste 50-60 årene. Spillere som Matthaus, Kahn, Scholl, Effenberg, Schweisteiger, Ballack, Lahm, Neuer, Müller og Hummels er blant de store spillerne i tysk fotball i moderne tid.

Dette er jo selve nøkkelspørsmålet. De på 28-31 år er kanskje på vei ned, noe av dem i hvert fall. Mens 22-24-åringene har ikke levert bra nok til å overta hovedrollene. Betyr dette at EM i 2020 kan bli et veiskille?

Löw sitter nok frem til da. Innen dette mesterskapet må de spillerne som nå er 22-24 år blitt 24-26 år. Da må de ha blitt gode nok, ellers vil de neppe bli det. Men Löw må våge å fase ut flere av dem som kommer til å være 30-33 år i 2020. Noen av dem i mesterskapsstallen, ja - tyskerne liker kontinuiteten - men på banen må de yngre være, og prestere.

Hvis EM om to år blir en tysk skuffelse, ryker selvsagt Löw, og vi kan komme til å se et tysk landslag som må gjennom en periode som den Nederland er i. Jeg klarer nesten ikke å se det for meg. Ikke Tyskland!

Det som er litt rart er hvor mange av de sentrale spillerne rundt 30 år som tilsynelatende har stagnert den siste tiden. Først og fremst Boateng, kanskje mye pga skader, men også Özil og Müller. Hummels og Kroos har heller ikke prestert på sitt beste på Tyskland den siste tiden, men Kroos’ prestasjoner i Madrid tyder på at det er mer et landslagsproblem for hans del.

Den av de rutinerte som ser skarpest ut for tiden må være Reus. Jeg har ikke sett ham så god i Dortmund siden 2014. Han og Sane burde få hver sin kantrolle på Tyskland. Og så burde man virkelig gi Goretzka sjansen. Han har potensial til å bli en ganske dominerende midtbanespillere på både klubb- og landslag.

Som du sier er det nok flere som bør fases ut. Özil er allerede ute. Jeg mener definitivt at Boateng bør vurderes, samt Müller. Boateng er en løs kanon pga sin spillestil. Når han er matchfit og i god fysisk form vil han totaldominere et forsvar, men stilen hans er så høyrisiko at det blir “helt krise” når det ikke fungerer.

Tror det handler om to ting. 1. Løw har gått litt tom for ideer. Han er kanskje ikke like nytenkende som før, og spillerne er kanskje litt lei han. 2. Flere av de eldre spillerne holder ikke samme klasse som før.

Ps 3. Det virker som det er et problem mellom noen av de spillerne som kommer fra familier som immigrerte til Tyskland og andre spillere eller omvendt. Litt av det samme vi så i den nederlandske troppen på 90-tallet.

Kanskje det vel så mye handler om tilgang på spillertyper/spillere i tradisjonelt viktige posisjoner på landslaget.

De har bra sentrale midtbanespillere, en rekke offensive midtbanespillere/vinger - men hvor er egentlig den gode spissen? Tyskland har hatt Völler, Bierhoff, Riedle, Klinsmann og Klose. Men etter at Klose var ferdig har man ikke hatt noen slik.

Litt enkelt sagt at Tyskland en rekke spillere som er perfekte ved siden av eller bak en spiss som ikke er der.

EDIT: Jeg mener ikke å si at Tyskland trenger en svært midtspiss. Bare at de ser ut til å savne en naturlig spisstype av høy kvalitet. Å basere seg på playmakere/vinger/offensive midtbanespillere “som også kan spille spiss” virker ikke å være en suksessfaktor. Tyskland har alltid hatt en god spiss på sitt lag.

Tror Nedrland har noe bra på gang igjen. En ny generasjon spillere er på vei inn.
Stortalentene Frenkie De Jong og De LIgt fra Ajax linkes sterkt til Barcelona.
PSV’s Dumfries og linkede Bergwijn. I tillegg har de alltså Van Dijk og Wijnaldum. Og den som imponerer meg mest nå, men som floppet i Manchester United, Memphis Depay.
Nederland spillte meget god fotball mot Tyskland i går.