Landskamper

Må ærlig talt si at jeg håper NFF har stilt seg disse spørsmålene allerede. De burde i alle fall. Tror ikke vi skal håpe på lange prosesser her. Tvert i mot.

Man bør kanskje stille seg et spørsmål om toppfotball sjefen, Semb gjør jobben sin ? Norsk fotball er meget svak både på klubb og landslagsnivå. Han har vel hatt jobben siden 2000 årskiftet. Kanskje et bytte hadde vært på tide ?
Nye impulser og nye ideer.

Ellers så mener jeg man må se på antall lag I tippeligaen. Alltfor mange svake lag er med nå.
12, ned til 10 lag hadde vært det ideelle. Dansk liga har vel omtrent det, tror jeg. Møtes vel tre ganger pr sesong.
Dessuten må det trenes mye mere, og med høy intensivitet. Liverpool er her et godt exempel.
Mitt lag, Rosenborg har også innført flere og tøffere treningsdoser pr dag I vinterhalvåret, De står distansen langt bedre I kampene mot de andre tippeliga lagene.
Likevel er de ikke gode nok mot Europeisk motstand.

Ellers så synes jeg de islandske spillerne har en mye større innsats og vinnermentalitet I landslaget sitt I forhold til det norske. Litt for mange sutregutter hos Høgmos menn, synes jeg.

Jeg tror likevel jeg er for å skifte ut landslagssjefen (må kanskje nevne at jeg var imot ansettelsen av Høgmo i første omgang). Gi Tom Nordlie jobben inntil man finner svarene på spørsmålene ovenfor. Da vet vi hva vi får i mellomtida (70% ræva-fotball og 110% blø-for-drakta-mentalitet).

Nordlie kommer til å finne en måte å presse inn 7 økter hver dag i perioder med samling :grinning:

Norge - San Marino 1 - 1 dette er direkte flaut, at Norge sliter mod et rent amatørlag erdirekte pinlig.

Helt utrolig, at island slo england var en skrell men de har nå engang oppfostret endel spillere og kom seg gjennom en vanskelig kvalikgruppe, san marino har ikkenoe

Heia San Marino :blush: Hadde jo bare vært artig om de fikk et resultat. Per Messias Høgmo er fucked either way…

Og norge kommer ikke til VM uansett. Holder san marino inn må høgmo annonsere sin avgang etter kamp

Ble nesten litt skuffa da vi scoret nå:)

Fuck… Men unner Diomande en scoring uansett :+1:

Høgmo i lykkerus fordi man leder 2 - 1 over San Marino, dette er komikveld.

San Marino fikk seg i alle fall et mål. Deres 22. gjennom tidene.

-571 i målforskjell nå

Du vet interessen er borte når supporterne begynner å heie på det andre laget.

Var visst San Marino sitt første mål på bortebane siden 2001… Norge finner stadig nye måter å drite seg ut på en fotballbane. Hvis de de 4 målene til Norge redder Høgmo så slutter jeg å følge landslaget. Ser veldig mange med skadefryd på forskjellige forum og jeg er veldig nære selv med tanke på hvor stor andel tidligere og nåværende Rosenborg-spillere det er på landslaget hehe. Det er en vanskelig gjeng å like, men er nå engang norsk likevel da.

Det store problemet her er at Nils Johan Semb har mye å si når neste landslagstrener skal ansettes. Det blir liksom aldri bedre når sånne folk har sentrale roller.

Den eneste mannen på hele bruket som vet hva som skal til for å nå sluttspill? Han er problemet?

Selv om det til slutt ble 4-1, så var dette en rimelig flau kamp av Norge. Tror aldri jeg har sett det norske landslaget såpass svakt over en lengre periode i de 25 årene jeg har fulgt fotball. At vi ikke hører hjemme blant eliten i Europa, typisk Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia, Italia er jo selvsagt. Dog ligger vi jo ikke på nivå med de nest beste, f.eks Sveits, Polen, Wales, Russland, etc, noe vi kanskje burde gjøre om vi fikk absolutt maks ut av mannskapet.

Det verste er imidlertid er at vi fanken meg ikker på nivå med land i det europeiske midtsjiktet som Ungarn, Albania, Romania og Nord-Irland engang. Det er flaut det! De sammenlignbare landene for øyeblikket er heller land som Kypros, Finland, Bulgaria og de baltiske statene. Her er det bare å få lempet ut Høgmo og teamet hans rimelig kjapt.

Denne nedturen er flott for norsk fotball… Vi får en endelig bekreftelse på at landslaget OG tippeliga holder europeisk lavmål, vi skjønner at selv om Ødegård ble kjøpt av Real så betyr det fu** all som “bevis” på at våre spillere er gode nok. Bør Høgmo gå? Visst faen. Bør det brenne på dass, blinke blå lys for norske klubbtrenere, som tross alt trener disse gutta hver dag? Hell yeah. Bør norske fotball spillere se seg selv i speilet og være langt mer kritisk til DERES kontinuerlige krav til innsats? Mer enn noen gang. Vi har driti oss ut i landslags og klubbfotball i en årerekke. Dette ansvaret er hver enkelt klubb, hver enkelt spiller, landslagstrener og NFF sin ansvar. Så Høgmo må gå, men viktigere enn alt; sving øksa i forbundet. Og igjen; spillerne. Hvorfor legger ikke disse julebukkene ned samme innsats for å bli gode som det f.eks skiløpere? Er nordmenn mette straks de når TL nivå?

Og en ting til; jæv*** dritt media. Når det går “bra” blir det hauset opp, idag er alle etterpåkloke drittsekker. Norsk presse suger balle.

Av ren nysgjerrighet sjekket jeg forøvrig antall deltakelser for europeiske landslag i mesterskap de siste 10 årene, dvs. 6 mesterskap (EM og VM) fra og med 2006 til og med 2016. Fant følgende:

6 deltagelser: Tyskland, Spania, Frankrike, Italia og Portugal
5 deltagelser: England, Kroatia, Nederland og Sveits
4 deltagelser: Polen, Russland, Tsjekkia, Sverige og Hellas
3 deltagelser: Ukrania

En god del nasjoner hadde 1 eller 2 deltagelser i EM og VM disse årene, mens drøyt 20 land har ikke vært med i det hele tatt, inkl. Norge. De eneste større nasjonene enn Norge som ikke har vært med i denne perioden er Kasakhstan, Aserbadsjan, Bulgaria, Israel og Finland. Ikke akkurat fotballstormakter…

Mest spesielt er Belgia som ikke var med i 5 mesterskap på rad før de nå har nådd kvartfinalen i de to siste mesterskapene. Blant land med to deltagelser finner vi Danmark, Irland, Slovakia, Serbia, Østerrike og Romania. Dette er nasjoner jeg føler at Norge kunne og kanskje burde vært mer på linje med.

Da må det dog endringer til i ledelsen. Kanskje på tide at man får inn mer kynisme igjen. Ligge dypt og satse på kontringer ved lynhurtig kontringsspill. Det var ikke akkurat slik at smånasjoner som Island, Albania og Wales kom til EM ved blendende offensivt spill. De låste knallhardt igjen bakover og slapp inn rundt 0,5 mål per kamp. Noe slikt er vi ikke i nærheten av under Høgmo.

Semb er så NFF så du får det, så han er definitivt et problem. Hvem bryr seg om han tok Norge til EM for ørten år siden? Realiteten er at fotball er en resultatorientert bransje, og da er det snodig om en av toppsjefene skal sitte trygt når landslaget bommer på alle store mål. Han er altså toppfotballsjef i NFF og tjener over 2,5 mill i året. Er det virkelig ikke et problem når det gir null resultater?

For et par år siden var det snakk om at han skulle gi seg fordi han manglet makt i NFF. Rollen hans var i ferd med å bli ubetydelig, så siden han har sittet til nå så må man jo bare regne med at han har fått denne makten han etterlyste. Man sa i 2013 at toppfotballsjefens sportslige rolle ble spisset, så når norsk landslagsfotball er så svak som den er nå så må vel han ha litt av ansvaret? Er det ikke et problem om sånne folk blir sittende så lenge de vil?