Liverpool sesongtråd 2017/18

Ikke enig i din første setning. Er ikke snakk om en som skal spille fast. Tenk på det som rollen til Danny Ings, eller Alex Manninger. Hvor mye har de spilt i år? Lite. Ha spillertypen i troppen til når det trengs. Det vil si typisk siste 12.min av kamper vi står og stanger og stanger på 0-0 og må ha nytt momentum.

Ang parareller til de tre tidligere tanksenterne;
Balotelli startet sesongen han ble kjøpt og var tiltenkt å være fast i ellveren.
Benteke var kjøpt inn for å starte, Carroll var rekordkjøp (og er det enda) og var tiltenkt å starte eller komme fast inn fra benken.

Jeg snakker om at Liverpool burde hatt en spiss i troppen som sto bak Firminho, Sturridge, Origi og Ings i køen, altså 5.valg (eller 4.valg om du vil).

Da skal han sitte på tribunen i X antall kamper og være i matchtroppen i 10-12 kamper. Kunne sett for meg kanskje at han startet 6-8 PL kamper og satt på benken i resten og kom inn de gangene vi ikke klarte å bryte opp forsvaret med fikse kombinasjoner.

Tror det er dette Sami Hyppia var ute etter.

Skjønner ikke hvorfor folk er sååå negative til det. Betyr jo ikke at vi skal legge om å spille som Tony Pulis, men ha flere strenger å spille på når man går seg fast.

Rickie Lambert, kom tilbake! :grinning:

Jeg syns du har et godt poeng. “Nødløsninger” kan være bra å ha.

Jeg tror ikke nødløsning med såkalt fyrtårn på topp er riktig. Troppen er ikke skrudd sammen for det. Jeg tror heller vi skal ha alternativer offensivt som gjør det mulig å stille med f.eke:
Ny?-Firmino-Manè
Coutinho-Lallana
Henderson/Can/ny?

Her er det viktig å ha ballvinnere blant de offensive. Firmino har vist han kan, Lallana kjenner vi, og Coutinho har forbedret seg voldsomt på det området. Manè har tempoet til å dekke enorme rom, samt å hurtig komme seg i dueller. Vi bør kanskje også ha offensive alternativer på back? Både Milner og Clyne har tidvis hatt dårlig presisjon i pasningsspillet.

Samtidig er mitt største ønske at vi får inn bredde nok til å ikke bli såpass svekket ved skader/mesterskap/karantene som vi var i 16/17. Med en samspilt førsteellver i form skal vi vinne 9 av 10 mot busser vi møter. Større bredde vil forhåpentligvis gjøre det mulig å spille spillere på vei tilbake i form ved rolig matching.

Ikke helt enig her. Jo mer man har å bekymre seg for, desto vanskeligere er det å forsvare seg. Hvis spissen vi spiller med er relativt underlegen i lufta mot midtstopperne til motstanderen så vil de nok i større grad prøve å stenge igjen midten og lokke oss ut på kantene for å slå innlegg enn hvis vi hadde hatt en bedre hodespiller på topp.
Jeg har tidligere vært sterkt imot å hente targetspisser siden jeg aldri helt så hvordan det kunne fungere i kombinasjon med “treige” innoverkanter på hver side. Nå som vi har Mané og linkes til enda en spillertype som ham (Salah) så kunne jeg faktisk tenke meg en mer hodesterk type hvis vi skal hente enda en spiss. Men da bør det være en som passer i Klopp sin filosofi, som presser og jobber beinhardt uten ball. Ikke en slappfisk som vi har fått alt for bra erfaring med i form av Balotelli, Carroll og Benteke. Mandzukic, Costa og Slimani er bedre eksempler på en sånn spiss jeg kunne tenke meg.

Har et håp om at Solanke kan bli den spissen du savner der. Han er jo høy og flink til å avslutte i alle fall.

Enig!

Men det er å missforstå å tro at Benteke “bare” var god på cornere.
VanDijk og Matip blir ingen smågutter fremover på cornere heller, Lovren har vel også satt noen headinger?

Origi er jo i dag en sånn kar vi kan ha på benken men bruke som fyrtårn ved behov. Dessuten som dere allerede har skrevet er Solanke ikke akkurat kort i beina.

Kjøper vi inn Salah, har allerede Mané og med lurer’n Firmino i en liten falsk 9’er, så blir det mye bussparkeringer mot oss er jeg redd. Ikke et lag i verden ville tørre å ligge høyt mot oss lenger, ei heller de “store” klubbene…

Drømmer nå om et beist av en midtbanemann som tåler en trøkk, Jan Mølby style, slik at vi kan komponere en helt rå midtbane med boksåpnere og feinschmeckere og virkelig hindre motstander både rom og ro…

Dette blir så bra!
Kanskje Milner avslutter sin karriere som venstre back hos oss? Med VanDijk ved sin side vil han fremstå som langt tryggere og kan fokusere fremover i enda større grad👍

Er enig med en tidligere poster at det hjelper ikke stort hvilket navn man henter i forsvar for problemet ligger nok mer i hvordan vi forsvarer oss. Kjøpe forsvarsspillere som blir nesten like dyre som vi fikk for suarez blir galskap. Men kommer han så håper jeg at han viser seg penga verdt. Og alle angrep starter med et godt forsvar

Tror du Djik er så god at vi kan slippe unna med Moreno? :stuck_out_tongue:

Trenger ikke være stor og tong for å være god på hodet. Forøvrig har jeg blitt mektig imponert av hodestyrken til Grujic(avgjorde nesten på hodet mot Southampton), bruk han bak en spiss i kamper hvor vi stanger så tror jeg faktisk han vil avgjøre en del kamper for oss.

Hva var Grujic sitt første mål for Liverpool?? Har du sett det i reprise noen gang? Han er ikke bare god på hode, men ekstremt god👍
Se 4-0 målet fra møtet mot Barcelona i sommer en gang til…

Det går jo an å lage en ny regel og ha en stor sterk spiss som bare kommer inn hver gang Liverpool har dødball. Det å ha en stor sterk spiss er kun en dårlig nødløsning.

Starte 6-8 PL kamper ? Det er 20 % av sesongen det. Skal vi legge om spillestilen i 20 % av PL-kampene for å kunne bruke en tanksenter, når det er så tydelig bevist gjennom flere sesonger at det ikke fungerer i Liverpool ?

Sturrigde får orden på hofteproblemene i sommer og setter 26 mål i PL. Han feirer hvert mål vilt og hemningsløst med klubbens legeteam og medspillerne.

Hans jobb som førsteforsvarer er å være så gjennombruddshissig at motstanderen ikke tør å senter til hverandre uten å ha minst 3 mann i sikring.

Spåkone på lykkepille, altså :slight_smile:

Poenget mitt er jo de kampene vi stanger mot en vegg!

De kampene vi ikke får rom og hele forumet skriker på at noe skal skje i det 82.min. Da tar man ut en stopper og setter inn Benteke (ikke han men typen)

Det fungerer, alle tall og erfaringer beviser det.

Et eksempel; Jostein Flo (33år??) mot Brasil i 1998.

Jeg ser på det som en desperat handling de siste minuttene av en kamp i fraværet på tidligere grep, men om du kan vise til tall som viser det motsatte så er det isåfall verdt å tenke på.

Viser som sagt til at lille Norge slo et av verdens beste landslag.

Trenger man virkelig tall materiale for å forstå logikken;

Om det man har gjort ikke gir resultater; prøv noe nytt?

Ble nysgjerrig siden du sa at alle tall viser det. Kan du ikke vise oss de tallene da? :slight_smile: Jeg har ikke sett det før, og forandrer gjerne oppfatning dersom det faktisk er en dokumentert effekt.

@cylon Om man skal tro på forumettet her, så er jeg muligens på lykkepiller, men forholder man seg til Sturrigde sin statistikk i forhold til legekunnskapen, så er det ikke usannsynlig. Det snakkes om hofteproblemer. Slike problemer forplanter seg. Greier man å ta problemet og ikke symptomene, så kan Sturrigde plutselig fungere optimalt. Jeg satser på det.

@Kramer32 Jeg er også nysgjerrig på disse tallene. Drillo, siden du dro inn han, baserte sin fotball på tall. Drillofotballen sa at ball esittelse var unødvendig. Poenget var å få ballen inn i motstanderens område og gjenvinne den der. De fleste mål blir laget med 3 eller mindre pasninger innad i eget lag. Han brukte blant annet argumentasjonen din, om at lag gjør taktiske grep i den retningen gen når de trengte mål på slutten av kamper. Han stilte seg spørsmålet om motstanderens evner, når de byttet spillestil når de trengte mål. Jeg er enig. Om man mener en spillestil er best, så hold den.

Jeg ønsker meg også tallene du sitter på, for da kan jeg analysere og fundere. Det er ikke så interessant om det hele bygger på en påstand.