Liverpool sesongtråd 2017/18

Kanskje tall blir feil ord, men det er jo lett å se på hele bilde av fotballen de siste årene;

Hvilke type mål blir scoret på lag som legger seg bakover?

Det er større andel av dødball (da gjerne headinger) og innlegg.

Den enkleste måten å score på i fotball er hurtige overganger, altså kontringer. Les overtall.

Etter dette er det dødball/innlegg/klabb/babb i feltet.

Mot enkelte lag fjernes nesten overganger/kontringer pga for stram organisering (les parkering av buss)

Men har man spillere som vi har skal man normalt sett ikke trenge å belage seg på store sterke spisser i forhold til headinger. Da Liverpool har spillere med individuelle ferdigheter som evner å lage overtall og gjennombrudd selv mot etablert forsvar.

Men uavhengig av det så er jo logikken med flere verktøy det Sami Hyppia foreslo for å klare å møte de ultra defensive lagene.

Men enda viktigere er det å tette igjen bakover for vår del.

De 20% av kampene det her snakkes om er jo de kampene alle fans river seg i håret over poengtap mot svake lag som legger seg bakpå.

Må ikke nødvendigvis starte heller, men gjerne komme inn fra benk.

Når det er sagt tror jeg vi kan klare å overkjøre denne type lag med 2-3 forsterkninger samt at våre 11-12 beste er skadefri.

Men all empiri forteller oss at det er særs usannsynelig.

Klopp slet med disse lagene i Dortmund og gjør det hos oss i Liverpool. Kenny Daglish evnet ikke å legge om for å utvikle sitt reportoar, klarer Klopp det? Tiden vil vise

Men påstanden er jo egentlig følgende;

Om du skal fiske i et vann og har 4 sluker, men ofte på kveldstid fungerer ingen av slukene. Ønsker du å kjøpe en annen sluk for å ha flere alternativer.

Det er slik jeg tolker Hyppia sitt utspill

Jeg vil også underbygge Hyppia sin påstand med Steven Caulker.

Han ble hentet inn som et 4.valg på stopperplass.

Men i PL har han flere minutter som tankspiss, da han flere ganger kom inn de siste 10.min og ble satt på topp for å gi oss større duellstyrke/luftstyrke.

Dette var det Klopp som gjorde. Hva tror dere er grunnen til dette? Han ble aldri satt inn som spiss når vi ledet. Kun når vi trengte 1 mål som ville gi mer poeng.

I vurderingen av Dalglish synes jeg mange glemmer at laget satte en utrolig rekord i stolpe treff det året. Om halvparten av de avslutningene hadd gått stang inn, så hadde vi vurdert Dalglish som en suksess.

Jeg tenker ikke nødvendigvis at påstanden er feil, men jeg håpet du hadde tall som viser hvor utbredt det er. Jeg har ikke sett slike tall siden Drillo drev på.

Hadde de gått inn så hadde Downing blitt regnet som en suksess hos oss når det kom til assists.

Virker som flere og flere får trua på oss vist vi får et bra vindu nå

Tallene jeg referer til er som nevnt mer en empirisk sannhet.

Siden jeg startet opp med å følge med på fotball har dette med dødballer vært et tema og man ser jo hva lag som Norge, Wimbledon, Kjelsås, Kalmar FF, Hellas, Stoke (Pulis) osv har klart med denne teorien.

Det er jo dermed empirisk bevist, man kan lykkes med å score mål og vinne kamper med stram defensiv organisering og duellstyrke.

Det jeg ønsker å få frem er jo at Liverpool skal spille på sin måte og helst vinne på det. Men støtter Sami Hyppia i at Klopp burde ha et verktøy mot disse lagene i form av en Stor og sterk angriper som kan benyttes de gangene det trengs.

Hadde Benitez hatt dette og brukt det så tror jeg vi hadde vunnet ligaen under han. Det ble vel 2p på tre kamper mot lag vi burde slått.

Stoke 0-0
Stoke 0-0
M’Boro 0-2 (rykket ned)

Seier mot Borro og 1 mål mot Stoke hadde gitt oss ligatittelen.

Skjønner hvor du vil hen og går vi for et slikt verktøy så tror jeg Origi allerede kan være det og han kan tilby andre ting i tillegg. Pluss vi har verktøyet allerede. Ville lettet jobben for Origi.

Fasit ligger nok i hva vi får ut av sidebackene i slike kamper. Er fristet til å spille med 2 ekstra vinger i slike bunnoppgjør

Er ikke uenig med deg, men personlig kunne jeg tenkt meg et par spillere til med skuddfoten som Gerrard og Riise hadde. De fungerer utmerket som boksåpner de også, og jeg vet vi har Coutinho, men han virker å ha en bestemt måte som må til for å skyte, i stedet for som de to andre komme rett frem fra og skyte.

Altså jeg må være klar; jeg ønsker meg en sånn spiller mye mer en en tanksenter som 5.valg (jeg tror heller ikke vi kan få en god nok tanksenter som passer oss og vil sitte så mye på benken).

Vi måtte kansje hentet et 3.valg fra klubber i nedre del av PL eller annen topp 6 liga.

Jeg har tenkt ofte på dette, kan man ikke spille med 4 “vinger” på banen eller bare en midtsopper?

Da må selvsagt Can være anker og falle ned som stopper når vi forsvarer oss og når vi leder. Da vil jo det andre laget fremover og vi må justere

Tror Moreno på venstre back og Milner/TAA på høyre ville gitt oss mer offensiv slagkraft i disse kampene.

Tror også en slik taktikk vil være aktuelt med raske midtstoppere ref dijk, da ville ikke Moreno være helt bortkastet heller

Dette er faktisk blitt Origis styrke i år. Det er der jeg synes han er best. Ikke bare at han hopper høyt, men jeg tror han er god på hodet, på den måten at han treffer mer der han prøver enn at det er tilfeldig hvor ballen går - jfr Crouch og Liverpool-Benteke.

Til slutt vil jeg si at disse aksjene ikke nødvendigvis styrker Origis fremtid, for etter fjor vår hadde jeg stor tro på han - det er på resten han faller igjennom, på en måte.

Jo, der er det dessverre null å hente. Både fremover og bakover.

Husker den siste straffen dette året også. Var skrevet i stein at han ville treffe stolpen.

Karius / Migs

Arnold / Clyne Lovren / Matip vin Dijk / Klavan Milner / xxxxx

Can / Gini Hendo / Keita

Salah / Lallana Coutinho / Firmino Mane / Solanke

Origi/ Sturrdige

Ubenyttet: ,Grujic + ungdommer

Ut: Lucas, Sakho, Moreno

Glemt noen?

Vi trenger altså:

• en midstopper (vin Dijk?)
  • en venstreback (xxxx)
  • en midtbane (Keita?)
  • 2 offensive / spiss (Salah og en til)

Solanke kan være den 2 offensive, men helst ville jeg hatt inn en etablert spiss i tillegg.
Får vi inn gode forsterkninger i disse posisjonene til neste sesong ser det bra ut! Jeg liker ikke helt tanken på at vi skal gå hele neste sesong med kun Clyne, Arnold og Milner som alternativ på backene. Til sammenlikning har spurs Walker, Rose og Davies. Wimmer eventuelt. Skal vi klare å bryte ned lag som ligger dypt må vi få involvert backene mer i det offensive spillet. Clyne er en solid back, men sluttproduktet har vært dårlig denne sesongen. Samme kan sies om Milner.

Får vi inn den nødvendige kvaliteten så bredden i troppen styrkes er jeg optimist foran kommende sesong!
Dette forutsetter at ingen av nøkkel- eller "bredde"spillerne selges. Ryker Can ut må han erstattes med minst samme kvalitet, i tillegg til en ny (eks Keita). Slik må det være dersom vi skal henge med i PL og CL neste sesong.

Dette målet har lite eller ingenting med luftstyrke å gjøre.

Da misforstår du hva det snakkes om her.

Meget fint mål da

Solanke kjøpet er et type kjøpe som jeg håper enda mer på enn Origi pga de nye reglene som er dømt å komme med strengere krav til home grown.
Liker ideene til Kina. Vil du ha 3 stjerner fra Europa så må du ha 3 homegrown på banen f.eks