Liverpool sesongtråd 2017/18

Jeg skulle gjerne sett Ox som back i en slik kamp. Da er det ikke bare sentralt vi kan utfordre.

Må si jeg begynner å bli en smule bekymret for kvaliteten på troppen nå. Med Coutinho borte, med Lallana som sliter med helsa, med Henderson som sliter med helsa, og med Grujic lånt ut. Nå begynner midtbanen å bli rimelig tynn.

Situasjonen med Can virker vanskelig. Hva skjer med han den dagen det blir kjent at han har signert for en annen klubb. Vil det påvirke spillets hans? Vil det påvirke supporternes forhold til han? Klarer han rett og slett å prestere?

Wijnaldum sin form har vært mildt sagt ujevn, etter at han fikk mer defensive oppgaver i laget etter Tottenham-kampen.

Heldigvis kjøpte Klopp Ox, noe som i alle fall gir oss noe mer bredde.

Men helt ærlig, jeg synes ikke dette virker tillitsvekkende når kampene kommer som hagl utover senvinteren og våren. Jeg er vel nå av den oppfatning at det vil være en sjansespill av dimensjoner å ikke hente inn en kvalitetsspiller. Jeg kjenner vibbene fra januar i fjor spre seg i kroppen min. Om at når dette først stopper, så blir det tungt.

Etter min mening vil Keita inn for £20 mill være helt nødvendig. Men jeg er redd det ikke lenger vil skje. Jeg frykter Klopp overvurderer egen tropp noe, til dels pga de gode resultatene de siste månedene.

100% enig og bredden i det fremste leddet er enda tynnere…

Jeg tror 2. plassen er United sin med signeringen av Sanchez. Så spørs det om Arsenal har solgt seg ut av kampen om topp 4. Så det laget av Spurs, Liverpool og Chelsea som har det beste vinduet kan få en fordel.

Hvilke forventninger har vi til Liverpools midtbanespillere?

Jeg synes det er på tide at flere utfordres på hva de forventer av Liverpools balanserende midtbanespiller. Som regel har vi spilt med én DM, men i år har vi også sett at vi har spilt med to pivoter i lengre perioder.

Det er særlig tre spillere som har vært brukt i den kontrollerende rollen i år: Jordan Henderson, Emre Can og Gini Wijnaldum. Sistnevnte har helt opplagt blitt plassert lenger tilbake i banen i år, med helt andre oppgaver enn i fjor. Alle disse spillerne har fått sin solide dose med tyn og kritikk i løpet av sesongen. Hvorfor det? Er det fordi de er så dårlige, eller fordi de ikke bedømmes utfra oppgavene de er satt til å utføre? Jeg vil helt klart hevde det siste.

Hva ser vi etter i en DM-spiller for Liverpool? Jeg ser etter evne til å begrense motstanders evne til å komme til sjanser defensivt, ofte gjennom posisjonering og brudd, men også hvis det oppstår et behov - takling. Offensivt ser jeg etter evne til å dominere motstander gjennom ballkontroll, posisjonering slik at andre spillere hele tida har et spillepunkt og at de er flinke til å holde flyt og flytte ballen over i soner som er mer farlige enn midt på banen. Dette er altså det jeg ser etter i en DM for Liverpool. De skal altså begrense sjanser defensivt og samtidig gi muligheten for de mer kreative spillerne til å utnytte den dominansen maskinrommet har sørget for. En DM i Liverpool er en toveisspiller. Å sammenlikne hva Kante gjør for Chelsea og hva Can gjør for Liverpool blir derfor lite fruktbart for eksempel.

Liverpool er sammen med City det laget som skaper flest sjanser offensivt og samtidig får færrest sjanser mot seg. Har da Liverpools midtbanespillere i balanserende posisjoner på banen gjort arbeidsoppgavene sine? Ja, har de ikke det da? De er ikke alltid blendende, av og til virker de sikkert ganske så usynlige, men å gi æren for våre flotte tall i åpent spill utelukkende til våre angrepsspillere og forsvarsspillere synes jeg er urettferdig. Jeg synes det er galt.

Så jeg utfordrer mange av dere til å spørre dere spørsmålet: Hvorfor slipper vi til så få sjanser defensivt og skaper så mye offensivt? Har det ingenting med det balanserende bindeleddet mellom forsvar og angrep å gjøre? Jeg synes Henderson, Wijnaldum og Can får for mye urettmessig kritikk, og jeg tror det skyldes at mange er for lite opptatt av hvilke arbeidsoppgaver de har. Jeg sier ikke at de har vært fantastiske i år, men den tildels ramsalte og raljerende kritikken de får deler jeg ikke i det hele tatt.

Sitter å skriver på mobiltelefonen fra Miami, så jeg skal ikke gå inn på alt for mange detaljer.

Men her er to punkter som svarer på noe av det du spør om:

1. Skal den våre defensive midtbane ha skryt fordi vi slipper til så få sjanser imot? Ja helt klart! Men de har også tidvis gode arbeidsbetingelser da hele angrepet bidrar voldsomt med tidlig gjenvinning langt oppe i banen.

2. Hvorfor kritiserer vi? Fordi det finnes et klart forbedringspotensiale. Dette er ikke vi på forumet alene om. Jeg savner en mer ballsikker og kreativ DM (type Alonso). Årsaken til at vi skaper mye offensivt er ikke pga vår DM, men pga Klopps spillestil og et meget kreativt angrep.

1. Ja, alt henger sammen. og DM er bindeleddet, særlig pga sin enorme aksjonsradius.

2. Her er jeg mer uenig. Mener du at en en balanserende DM - som ligger i det ekstremt viktige mellomrommet mellom våre fremste og bakerste menn - ikke er en viktig del av Klopps spillestil?

Kos deg i Miami, misunnelse herfra.

Hva, foretrekker du sol og varme fremfor snø og is?
Hvilken type viking skal du forestille? :joy::rofl:

Miami maraton går av stabelen, så jeg måtte dessverre avbryte snømåkingen.

Er du uenig i at det finnes rom for forbedringer?

Nei, det er jeg enig i, men ikke så mye. Jeg synes Henderson, Can og Wijnaldum er undervurderte fotballspillere.

Skal du løpe halv eller hel?

20£ mill ekstra for Keita og £20-30 ekstra for Lemar utover det vi verdsetter spillerne til virker å være for mye til at vi gidder hente dem i januarvinduet. Siden vi har forespurt oss må Klopp mene at vi ville vært tjent med å ha en av dem gjennom vårsesongen, men det blir altså for dyrt.

Jeg forstår ikke at vi lot dette bli et problem. Da vi jobbet med Coutinho salget, visste vi med 100% sikkerhet at enhver spiller vi ville forsøkt å hente i januar ville bli ekstra dyr. Det er slik det er midt i sesongen. Hvorfor har vi ikke priset inn dette i Coutinho salget, slik at vi uten problem kunne hentet en av de langsiktige overgangsmålene til overpris?

Slik det fremstår er det Klopp som avgjorde at Phillipe skulle selges og han som bestemte at Keita og Lemar ble for dyre i januar. Det er i det minste fint at manageren står bak dette, selv om akkurat verdisetting av spillere stoler jeg mer på at sportsdirektøren tar seg av.

Er ikke enig i at Henderson er undervurdert. Som fotballspiller mener jeg å se klare begrensninger. Men ja, han har tidvis spilt en viktig rolle i laget.

Løper bare halv denne gangen. Har ikke trent siden jeg løp Oslo maraton pga skade, jobb og latskap. Er meat her for å følge ho frøken, men skal jogge rolig rundt selv også.

The things I love about Miami.

Lykke til. Regner med at du har et mål selv også, og at du klarer det. Liverpool maraton 20. mai. Vurderer den selv,

Du kan jo nynne på denne underveis, sleezy og deilig.

Herlig.

Jeg er også villig til å strekke det så langt som til spilleforståelse, men den kan være noe ufin.
Jeg er veldig fornøyd med Hendo, Can og Wijnaldums bidrag, og har egentlig registrert svært få dårlige kamper av enkelte og i alle fall sammen.

Jeg ville ikke være frekk å skrive “manglende spilleforståelse”. Men generelt er det for mange som underkjenner byråkratenes rolle i enhver samfunnsinstitusjon…

jeg er med på tankegangen din.

United: Bra og bred tropp, tåler skader på flere nøkkelspillere. Har Zlatan i backup samt nå Mata i en rolle som benkevarmer (vil jeg tro). De har også Martial og Lingard som har hatt gode tendenser i det siste (om jeg ikke husker feil spillere nå).

Chelsea: Er noe skurrette i den klubben denne sesongen.

Arsenal: Tåler ikke veldig mye skader vil jeg tro.

Liverpool: Tåler pdd aldeles ikke skader på offensive spillere. Da det allerede florerer av skadede og spillere på vei tilbake fra skade både på midtbanen og offensivt. Oxlaide Ch er liksom jokeren vår og hans om må inn på vingene. Men slik ståa er nå med Milner og Winjaldum som er så bleke så tror jeg hans rolle på midtbanen blir mer viktig en som ving alternativ.

Jeg håper at Woodburn får noen sjanser og tar en “Owen” og spiller seg inn på laget som tenåring. Ingenting ville gledet mitt røde hjerte mer.

Men til syvende og sist så tror jeg vi er mest utsatt for skader pdd. Men uten nevneverdige fravær så tror jeg vi har en meget god sjanse på 4.plassen.

4.plass og FA Cup finale / eller CL semi hadde vært en flott sesong.

Skal ikke påstå at det er tilfellet, men man bør ikke undervurdere effekten i det å fjerne den beste individualisten i en gruppe som skal prestere sammen har.

Dejavu! igjen avslutter vi juleprogrammet bra og slår City i en viktig kamp, troen er på topp - for så å følge opp med ræva spill!

I fjor røk hele sesongen de følgende kampene etter vi slo city, får håpe det ikke går like ille nå… for vi er på fryktelig god vei mot å oppnå samme forferdelige kunststykket igjen…

Januar… januarvinduet… kampprogrammet… vurdering av troppen… ikke Klopp sin sterkeste side…