Liverpool sesongtråd 2017/18

Jaja… Da får vi denne sesongen klare oss med seier i CL og 2.plass i serien. Skuffende.

Hørtes herlig ut! Håpe-håpe!

Vi har for mange spillere som presterer godt mot gode lag, og helt elendig når vi møter dårlige lag. Can er ett godt eksempel på dette, ofte god mot gode lag, men når han må styre spillet mot dårlige lag, ser vi begrensningene han har. Mot dårlige lag kreves det at vi har kreative spiller på banen, og når vi selger en av de få vi har, må den erstattes umiddelbart (helst før ett salg). Rart at Klopp ikke ser dette.

Ser at det blir spurt om forventningene til Liverpools sin midtbane lengre oppe i tråden her. Mine forventninger er høye, det er spillere som spiller på Liverpool F.C, da skal man stille krav til kvalitet og til profosjonalitet i hva spillerne foretar seg. Etter å sett alle Liverpool sine kamper denne sesongen sitter jeg igjen med litt blannede følelser omkring vår midtbane.

Henderson : Han er et soleklart førstevalg i mine øyne, han er Liverpool sin beste spiller på den defensive midtbanen, eller balanserende midtbanenspiller om man ønsker å bruke den fremstillingen. Han klarer å sette fart på ballen på midtbanen, og sette i gang hurtige angrep når motstander ligger i etablert forsvar, eller på kontringer. Den hurtige ballflyttingen til Henderson er viktig enten Liverpool spiller mot gode lag eller lag som har en defensiv struktur i spillet sitt. Han har vært noe ujevn denne sesongen, noe som skyldes et langt skadeavbrekk og skader som oppstår i løpet av sesongen. Henderson må bli med videre.

Wijnaldum : Han har hatt en litt for svak sesong sett fra mitt ståsted, men det at han har fått nye arbeidsoppgaver og en mer defensiv posisjon i laget må ta skylden for den relativt svake sesongen. Wini skal få tid til må etablere seg i den nye posisjonen. Han kommer sterkere tilbake neste sesong.

Can : Han har fått en del tyn denne sesongen, og noe av kritikken er berettiget etter min mening. Han er ofte god mot offensive lag, men faller ofte igjennom mot lag som parkerer bussen, eller lag som drar ned tempoet i spillet. Da blir det for mange tversoverpasninger og støttepasninger for Can sin del. Han har heller ikke den samme evnen som Henderson til å sette fart i kula. Unødvendige balltap er noe som irriterer meg med Can, han skal i for stor grad kjæle med ballen i stedet for å sette opp balltempo eller spille ballen freomover. Can sin fremtid er usikker, og jeg klarer liksom ikke bestemme angående Can. Ny kontrakt, eller ikke ny kontrakt.

Milner : Han bør få neste sesong, for så å fases ut. Nyttig squadplayer.

Lallana : Nok en sesong preget med skader og lite spilletid, og jeg må si jeg er usikker på Lallana sin fremtid i klubben. Han har kvaliteter som Liverpool behøver. Han er temposterk og er kreativ i spillestilen, og han er i tillegg målfarlig når han en skjelden gang er i form og skadefri. Vil gi han en sesong til for å se hvor hyppig skadefrekvensen er neste sesong. Fortsetter skadene i uforminsket styrke, bør et salg vurderes sommeren 2019.

Chamberlain : Han har vist at han er en glimrende spiller, men har også litt for mange svake kamper. Denne sesongen er han i en læreprosess for å tilvende seg Klopp sin spilestil. Chamberlain er en god signering, han vil bare bli bedre og bedre under Klopp.

Jeg er ingen tilhenger av å henge ut spillere. De fleste spillere har gode og mindre gode kamper, og det er mange grunner til det. Personlig form, motstander, taktikk, og som du nevner her -tildelte oppgaver. Så blir det også et spørsmål om en spiller egentlig PASSER inn en gitt fotballfilosofi.
Hva Can gjelder har jeg noen ganger sett og nevnt at han i perioder ser ut som han sliter med tempo i ballbehandling og avgjørelser. Men du verden hvilket monster av en spiller han er når alt klaffer. Klaffer det ofte nok for ham i Liverpool?

Når kan en forvente at spillere går over fra å være lovende til å være ledende i et lag? Der er jeg usikker på Can. Tror Can passer bedre i en annen filosofi, og kanskje vil en annen liga gjøre ham godt.

Jeg synes generelt at midtbanen vår består av for mange støttespillere og for få skapere. Vi har for mange “transportører” og for få spesialister.

Ser at statistikkene du henviser til tilsier at vi slipper til få sjanser, jeg må jo bare ta ditt ord for det. Dette skyldes nok for å si det litt enkelt høyt press og mye kamp-“kontroll”.
Hvorfor slipper vi da inn en så stor andel av disse få sjansene?
Hvordan er det mulig at vi er så elendige til å forsvare trygge ledelser?
Hvorfor ser det ut som Liverpool totalt mangler evne til å “hvile” trygt i defensiv formasjon?
Er vi ukloke, urutinerte, eller har dette noe med Klopps filosofi å gjøre?

Klopp gjorde grep etter Tottenham kampen, og vi gikk etter det 18 kamper uten tap. Men fremdeles med mange uavgjorte, og med mange “hjerte i halsen” opplevelser.

“Vi er vår verste fiende” har blitt sagt mange ganger om Klopps Liverpool. Og det har stort sett vært morro.
Men vi kan ikke leve med det begrepet. Ikke om vi skal vinne noe.

En grunn til at vi slipper inn mange mål på få sjanser er kvaliteten på våre fem bak, samt en elendig dødballstatistikk.

Med tapet av Coutinho så mistet vi et kreativt aktivum, men vi har fremdeles Lallana, Milner og Wijnaldum. Alle med svært gode assist-tall fra i fjor. De måtte vel hatt 30 assister til sammen eller noe. Så transportører er å ta veldig hardt i. Da er du meget streng. Hvilke andre lag hadde en midtbaneduo og en venstreback med slike tall? Vi hadde den midtbanen med flest målpoeng i fjor, så da forlanger du mye. Vi får se hva midtbanespillerne ender på i år, men i og med at vi spiller klart mer tålmodig og defensivt i år, blir nok tallene noe dempet. Jeg tror som sagt at det er mer spillestilen og arbeidsoppgavene flere nå reagerer på, men de kanaliserer kritikken direkte over på spillerne. Det er ikke helt fair.

Til slutt, hvorfor har vi så mye “kampkontroll”? Videre, er kampkontroll uviktig?

Og en ting til btw - har folk glemt at vi faktisk ligger som nummer fem på lista over økonomisk kapasitet? Dette er jo den helt klart viktigste årsaken til at vi har vanskeligheter med å vinne titler, naturlig nok. Forlanger folk for mye i forhold til ressursene? Ikke i forhold til ønskene selvsagt, for vi ønsker alle titler. Men vi er altså ikke i en veldig god posisjon til det. Backene våre koster 25 millioner pund til sammen. Hvor mye koster backene til City? Grei sammenlikning. Jeg synes vi gjør det veldig bra i serien jeg. Ikke bare ligger vi topp fire, men vi gjør det definitivt ikke på grunn av flaks. Det daler ikke inn poeng mot spillets gang, for å si det sånn. Vi har også en av de yngste troppene i ligaen. Mot Swansea skrev vi altså historie. Vi var det første laget i PLs historie som kun stilte med spillere som var født på 1990-tallet. Kanskje det er en faktor å regne med også? Kanskje det er lettere å trygge ledelser med en erfaren og mer påkostet ellever enn det vi har?

Men skal det da være argumentet for at Liverpool aldri skal kunne utkonkurrerer de 4 andre klubbene? At man aldri skal kunne forvente mer? Er det et argument for å tape mot Swansea? Vi vinner jo mot City. Jeg tror det finnes nok gode fotballspillere der ute til at 6 lag kan kjempe jevnbyrdig i toppen av PL.

Can, Wijnaldum, Milner, Henderson er i mine øyne for mye grovarbeidere. Ingen av dem har mye å by på ut over ekstrem arbeidsevne. Slike må vi også ha, men jeg mener vi må ha flere spesialister inn her, både mht offensiv og defensiv legning, og færre allroundere. Aller viktigst er bautaen som beskytter forsvarsgutta.

Kampkontroll er flott! Motspørsmål: Fixer Klopps fotballfilosofi en slik stil med eksisterende spillermateriell, eller burde han være flinkere til å justere?
Kan ikke laget stå trygt i ei defensiv trygg ramme, så blir laget avslørt. Det er uungåelig. Det er begrenset hvor lenge offensive kvaliteter klarer å kompensere for dette.

Egentlig inneforstått er jeg ganske enig med deg, spillerne får ofte grov stryk for å ikke klare å gjennomføre. Mens system får for lite oppmerksomhet.

Og, klubbøkonomi er selvfølgelig førende for suksess, men vi må jobbe med det vi har. Vi burde sånn sett også riste av oss Tottenham og knive med Arsenal over tid.

Og vi burde greie en pokal oftere enn hvert 13. år.

“A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.”

Salah. Firmino. Mané.

Fjern en av disse og det blir verre. Jeg har få problemer med grovarbeidere, men er enig i at det burde være iallfall 3 som kan omgjøre arbeidet til mål. Er det nok med kun 3? Ja - men da tenker jeg 3 på banen i enhver kamp. Dét har vi ikke i dagens stall om ikke alle holder seg skadefrie.

Det var det å ta i når pianoet skal bæres da.

Spilte ikke de tre i går da?
Var det pianostemmer’n Klopp som uteble før showet?
Eller allerhelst spilte blåserekka bak der fryktelig surt…
Har en mistanke om at det sitatet er foreldet. :slight_smile:

Jeg tror ikke det er det. Mané er ikke i form i det hele tatt, og burde heller vært på benken til fordel for Coutinho. Men han har vi ikke, så da blir pianoet ustemt i mangel på et fullgodt alternativ for “tredjemann”.

Selvsagt er økonomi et argument for å vise slagkraften som de ulike troppene har. Det er ingen unnskyldning, men det er en opplagt forklaring.

Ta en titt på de tre beste ligaene i verden for eksempel. Kikk på de siste ti sesongene? Korrelasjonen mellom økonomi og tabellplassering er slående. Det betyr ikke at vi skal gi opp, og det betyr heller ikke at vi bør tape mot Swansea. men sjansen for at ligaens femte rikeste klubb - altså oss - taper mot Swansea, er i utgangspunktet høyere enn at de fire lagene over oss på økonomi-tabellen gjør det.

Hvorfor tror du fotballautoritetene forsøkte å implementere FFP? For moro skyld? Kyle Walker kostet femti millioner pund. Han har nesten ikke gjort en eneste defensiv tabbe i årets sesong. Joe Gomez kostet fem millioner pund. Han er ansvarlig for minst fem scoringer i mot i årets serie. Begge er høyrebacker, men han ene er altså foreløpig en bedre back enn han andre. Tilfeldig?

Hmm, har du noen gang sett TRE mann spille på samme piano samtidig?

Nei, fotball er en lagidrett. Mer likt et orkester, eller band om du vil. Rock’n Roll for å sitere Klopp…

Wijnaldum hadde femten målpoeng i fjor. Fra midtbaneposisjon. Mener du virkelig at denne elegante nederlenderen er en grovarbeider? Femten. I Can ser vi mer konturene av en Rolls Royce enn en Jeep. Da er jeg mer enig når det gjelder Milner og Henderson, selv om begge har gode innleggsføtter.

Jeg mener at vi nærmer oss en første-ellever som absolutt kan beherske en slik spillestil som vi har, som altså varierer fra tålmodig balanse til ekstrem gjenvinning og i visse tilfeller kontringsbasert fotball. Vi har to meget spennende backer, og som kommer til å bli to av ligaens beste hvis vi klarer å beholde dem. Per nå er de likevel ansvarlig for nærmere ti baklengsmål i år.

Forskjellen på de Gea og Mignolet er på 15 mål så langt i årets PL. Enorme tall. Der har vi en annen opplagt plass vi ligger bak et par av de andre topplaga, og Mignolet har ikke framtida foran seg. Det ser heller ikke ut som om Karius er god nok.

I midtforsvaret tror jeg vi har funnet vår mann. Vent til van Dijk får spilt seg inn i dette laget, kjenner presshøyden osv. Men på tre av de bakerste posisjonene har vi altså spilt med klart svakere materiell enn City, United, Chelsea og Tottenham. Med van Dijk og videre utvikling av våre unge backer tror jeg vi tetter gapet opp til de beste på dette området. Keeper må vi kjøpe.

Offensivt er vi gode. Vi har scoret nest mest i ligaen, men vi trenger nok mer kvalitet i troppen i de øverste posisjonene med salget av Coutinho, en av største tabbene de siste fem år, slik jeg ser det. Det blir spennende å se hva Klopp gjør der.

Avslutningsvis har altså Klopp forsøkt å endre på spillefilosofien vår i år. I flere kamper har vi spilt med to pivoter og en back som ikke går opp. Blant annet mot Swansea. Per nå er vi inne blant topp fire-lagene. la oss ikke glemme det etter en slik hårreisende prestasjon vi så i går. Vi er på fjerdeplass på tross av at vi ennå en gang har hatt de største skadeproblemene av alle topplaga. Det viser litt styrke det også. Det er ikke tid for krisemaksimering.

Ja, faktisk!

Mønsteret ligger der, det har vært sånn i flere år nå. En slags forvridd Fantomet doktrine, - Vi er gode mot de gode, men svak mot de svake.

Personlig tror jeg at både Klopps system og spillernes kvalitet må bli bedre defensivt før vi kan nå helt opp. Jeg lar det være med det.

Jo, la oss fortsette å håpe, vi kan ikke annet.

Helt enig i at det defensive må bli bedre. Og det tror jeg Klopp vil få til. Han gjorde det i Dortmund, var det 23 mål de slapp inn i den ene gullsesongen? Og jeg ser mye riktig i Liverpool også. Systemet er der, vi slipper til færrest skudd og sjanser i ligaen ved siden av City. Det er et godt utgangspunkt.

Det du skriver i første avsnitt er en myte selvsagt. I år har vi 2-3-2 mot de andre topplagene så langt. Våre resultater mot de svakeste lagene i serien er ikke i nærheten av dette. Vi har klart bedre poengsnitt mot dem. Men myter er seiglivede. Det samme er myten om at vi alltid taper etter at vi uttaler oss i media at “nå skal vi reise oss igjen osv.”. Vi har nettopp kommet fra en en rekke på smått utrolige 18 kamper uten tap, og vi uttalte oss til media etter hver eneste kamp. Tror faktisk det var deg som hevdet dette også i en annen tråd her i dag.

Jeg tror vi blir topp fire, Tunkvalo, men jeg var betydelig sterkere i troen før vi klarte å selge Coutinho.

Forsøkt eller blitt tvunget til? Jeg tror for min del
at mangelen på ordentlige indreløpere har gjort at man måtte endre på formasjon og oppgaver, men at man enten ved keitas ankomst eller om lallana noen gang kommer i form igjen vil nærme seg det opprinnelige.

Man burde iallefall ikke måtte både spille med double pivot OG en back som holder igjen for å klare å forsvare seg, det får da være grenser for hvor mye man skal overlate til de offensive spillerne.

Klopp måtte jo finne på noe etter Tottenham-fadesen. I tillegg har vi jo skadene på Clyne og Lallana som sikkert var med å fremtvinge endringene. Ellers er jeg helt enig med deg i det siste. Jeg synes for eksempel at det var rart at Gomez nesten ikke deltok i et eneste angrep mot Swansea, og at firkanten Weijnaldum-Can-Matip-Dijk lå ti-femten meter for dypt. Noe de gjorde mot WBA også. Det ødelegger presset vårt, fordi mellomrommene blir for store. Både Swansea og WBA fikk spille seg av presset relativt enkelt på grunn av dette. Vi så at Henderson kom inn og fikset dette de siste tjue minuttene mot WBA, så jeg tipper at problemet er forbigående.