Liverpool sesongtråd 2017/18

Tror det er lettere å pusse opp en gammel, rusten Rolls Royce og få et “strøkent resultat” enn at Can noen gang vil kunne lykkes og bli en eminent spiller i rød drakt. Til det mangler for mange deler!

Tja, det kan jo være at vi aldri får svaret på det. Tipper piazzaene i Torino lokker en del. Men alle ser jo toppnivået til Can. På sitt beste er han altså pur klasse. Da er han en Rolls Royce. Jeg ser ingen andre bilmetaforer som passer bedre. Om han blir stabil på sitt toppnivå, det vet vi ikke, men de fleste blir jo mer stabile med alderen. Uansett tror jeg altså ikke vi får nyte godt av det.

Godt eksempel. Og selvføgelig har det en betydning. Men er den økonomiske faktoren her 10 ganger mellom City og Liverpool? Kunne vi hatt en høyreback som ikke egt er midtstopper og som feks koster 25mill? Det hadde vel klubben hatt råd til? Men Klopp ønsker å være så sparsommelig som han kan, og da får man noen slike på veien. Til gjengjeld har vi verdens dyreste forsvarsspiller i våre egne rekker, uten at det ser ut til å hjelpe stort (om jeg kan få være litt flåsete).

Laget vårt har nettopp tapt to strake mot de to dårligste lagene i ligaen. Det er da for fanden ikke jeg som skaper det du kaller myter.

Det er SELVSAGT ikke du enig i.

Pust med magen. Du kan altså ikke bare plukke ut to kamper og si at akkurat disse er typisk for Liverpool. For da kunne jo jeg bare kontra med at vi slo både huddersfield og brighton for å liksom bevise at det du sier er en myte. Du må altså ta med all empiri når du lager statistikk for å falsifisere eller verifisere en påstand. Dette er elementært. Og for å gjenta, i årets PL har vi tatt 9 av 21 mulige poeng mot de beste. Jeg regner da med at tallene mot de svake er mye verre enn dette for at påstanden din skal være korrekt. Har du regnet på det ennå? Hvis du ikke bryr deg om kvantitet - men bare kvalitet som du føler deg fram til - så var jo ikke prestasjonene mot brighton, huddersfield, Stoke og swansea hjemme så mye dårligere enn city og tottenham borte og United hjemme. Eller?

Jeg ville vel sagt Range Rover. Glimrende bil når alt funker, men det hender dessverre alt for ofte at noe ikke fungerer som forventet.

Forrige sesong slet vi med denne tendensen. Vi slet mot dårlig motstand. Det du kaller myter var et høyst aktuelt problem. Vi tapte i høst poeng både mot Newcastle og Watford, vi knuste Arsenal. Så kom City og Tottenham fadesene, hvor vi ble avkledd. Klopp gjorde (de gledelige) grepene sine, og vi gikk inn i denne 18 kamps perioden med gode resultater. Problemene var som du sier i ferd med å bli myter, men dessverre viser det seg at 18 kamper var for kort tid til å begrave dem. Vi knuser altså (vel, egentlig skulle vi ha gjort det) City, men ranger buksene ned i de to siste kampene mot bunnlag. Vi har avslørt oss igjen.

Så til forventninger. Er det ikke midt oppe i statistikker og selvsagtheter naturlig å forvente at vi sliter mindre mot lag på den nedre halvdel enn mot topp 6 lagene? Viser ikke dette at vi har et seriøst problem med det vi holder på med?

Jeg puster med magen ( og jeg har nok av den!). Men noen få ganger liker jeg språkformen ditt bare sånn passelig.

Nei, kritikk som fører til at man tar et oppgjør med sine egne tanker er ikke noe man liker noe særlig mer enn passelig. Men det du skriver er altså feil. Jeg registrerer at du ennå en gang glatt hopper bukk over det som gjorde utsagnet ditt feil. Igjen bruker du singulære eksempler for å fastslå noe som gjelder alle kamper. Det er altså veldig galt. Det er en myte at vi er så mye dårligere mot svakere motstand de siste årene. Kun i fjor stemmer denne påstanden. Du er ikke alene om å hevde dette. Det henger igjen hos andre også. Vi tar klart flere poeng mot dårlig motstand enn god. Som forventet. Caps lock bruk er ofte tegn på sinne eller frustrasjon…Derfor reagerte jeg tilbake med et “pust med magen”. Det var dumt av meg. Unnskyld for det, Tunkvalo. Jeg har ikke noe utestående med deg, jeg forsøkte å ta ballen her, ikke mannen. Jeg er ofte enig med deg:)

Ja, den mangler dog finessen til en Royce. Hvordan gikk løpet?

Da vil jo analogien kunne bli noe sånt som at det er flott å ha en fantastisk vokalist (spiss), dyktig rytmegitarist (midtbane) og en virtuos sologitarist (kreative angrepsspillere), men det blir ikke så bra når trommisen (keeper) aldri holder takta og bassisten (forsvaret) stadig vekk bommer på grunntonen på merkbare steder i låtene.

Ah, boogie woogie-piano er balsam for sjelen!

Ja, så er det jo viktig at de er enig i genren de skal spille…
Nytter ikke om låtskriverne skriver en poplåt til metalband.

Tja, de ukjente komponistene av den tradisjonelle irske folkemusikksangen «Whiskey in the Jar» så vel neppe for seg en slik fremføring? :wink:

Jay-Z og de andre låtskriverne hadde vel neppe dette i tankene da de skrev «Umbrella» for Rihanna?

Har ofte lurt på om de har egne folk som har som oppgave å dra rundt til alle eierne og demontere ett eller annet på bilen så den må inn og fikses.

Også må du ha et solid plateselskap bak for å få nok promo og dyktige mellom-menn i bakgrunnen? Som må sørge for noe så vanskelig med å ikke gjøre klubben for “mainstream”, men samtidig slagkraftig i samtiden?

Da er det hevet over enhver tvil, og det er at Can forlater klubben på free transfer til sommeren. Juventus og Torino er mest sansynligvis neste destinasjonssted for vår tyske midtbanespiller. En del av meg skulle selvsagt beholdt Can da han ofte er god mot de gode lagene, og da fremstår han ofte som en gigant på midtbanen. En annen del av meg mener at det kan være greit å sende han videre da han ofte virker tung og treg når vi møter lag som ønsker å dra ned tempoet i spillet, og vi møter oftere defensive lag som liker å dra ned tempoet i spillet for å forstyrre Liverpools hurtige angrepsspill, enn vi møter lag som ønsker å spille hurtig angrepsfotball mot Liverpool.

Jeg har ofte vært både frustrert og irritert over Can sitt spill, han forflytter ballen langsomt, han skal kjæle for mye med ballen og støtteåasninger og tversoverpasninger preger for ofte Can sitt spill når vi møter lag som parkerer bussen. Da virker Can ofte paralysert og er for lite kreativ til å finne gode løsninger som skal til for å trenge gjennom motstanderens forsvarsmur. For meg sinker Can Liverpools angrepsspill og da blir det i liten grad noe skapende angrepsspill for Liverpool sin del. På det området er Henderson betydelig bedre enn hva Can er, han forflytter ballen langt raskere, og da klarer Liverpool å få tempo i angrepsspillet eller komme på raske overganger.

Klopp har benyttet Wijnaldum i en mer defensiv rolle denne sesongen, og han kan fint ta Can sin plass i den balanserende rollen på midtbanen. Han har mer tempo enn Can, og han har fysisk styrke og god teknikk til å fylle en slik rolle på midtbanen. Henderson og Wijnaldum kan bli en god løsning som den balanserende midtbaneduoen for oss. Vi må være litt tålmodige med Wijnaldum og la han få tid på seg til å bekle sin nye rolle i Liverpool. Han var meget god i en mer sentral midtbanerolle forrige sesong, vil minne alle om at han hadde 6 mål og 11 assist forrige sesong, noe som er gode tall for en midtbanespiller. Vis tålmodighet og la Wijnaldum vokse inn i rollen, så blir han med noe mer tid en perfekt pertner for Henderson. Til sommeren kommer Keita, og da står vi igjen med Keita/Chamberlain, Wijnaldum og Henderson på Liverpoos midtbane. Som backup har vi Milner og Grujic, det blir muligens litt tynt, så derfor må Klopp bringe inn nok en midtbanespiller når Can forsvinner til sommeren.

Jeg ser for meg Henderson, Keita og Lallana/Chamberlain som førstevalgene på midtbanen neste sesong. Wijnaldum kan steppe inn overalt, men er vel kanskje ikke så god i den dypeste rollen? Henderson er dessverre skadeutsatt og vi trenger vel en midtbanespiller til som kam bekle hans rolle mer naturlig?

Vi har flere poeng mot svakere motstand en mot topplagene?

Really Sherlock?

Det er jo ikke slik man måler dette, men hvordan har Liverpool gjort det mot bunn 8 i PL siste 5 årene. Denne poengsummen ser man opp i mot hva United/City/Chelsea/Arsenal/Tottenham fikk mot de samme lagene.

Tror ikke vi topper den “tabbellen” akkurat.

Fabinho hadde vært en knall signering i så måte.

Legger du fram tall på dette, eller er det bare nok en følelse du har? En myte er en opplevd sannhet som ikke er faktisk sann. Ta bort sesongen i fjor, for der er vi enige om realitetene, se på de fire andre sesongene, regn, så ser du om det du opplever som sannhet stemmer.

Dette arbeidet gidder du sikkert ikke, jeg forstår det litt. Men jeg kan i alle fall hjelpe deg med årets sesong.

Vi ligger nå på fjerdeplass i ligaen. Over oss har vi City, United og Chelsea. Din tanke er altså¨at vi tar mer poeng enn disse mot topp seks-laga i forhold til laga under. I år har vi spilt 2-3-2 mot de andre topplagene. Vi har tatt 9 av 21 mulige poeng mot topplagene. City har tatt 15 poeng av 18 mulige. United har tatt 7 av 15 mulige poeng, mens Chelsea har tatt 9 av 18 mulige poeng. I prosent har vi altså tatt færre poeng mot topplaga enn de tre lagene over oss har gjort.

Jeg tror det er sesongen i fjor som henger igjen så sterkt i folks bevissthet. Mye forstås derfor i rammen fra i fjor, da vi jo helt opplagt tok flere poeng mot topplagene kontra de svakeste enn rivalene våre. Men i år er det altså ikke sånn. Derfor er denne tanken en myte, det er en følt sannhet, en opplevd sannhet. I tillegg kan man heller ikke gjøre som Tunkvalo gjorde i går. Han argumenterte med at siden vi akkurat har tapt mot to bunnlag, så er det ikke en myte at vi taper mer poeng mot bunnlag enn topplag. Det er det samme som å hevde at alle kvinner i Norge er pene fordi man er sammen med en pen kvinne.