Liverpool sesongtråd 2017/18

Huddersfield er i grusom form og så møter de oss. Vi vet jo hva det pleier å bety…

Skal man tør en dobbel på oddsen, Huddersfield og Swansea seier?

Manchester United-seier i morgen, kombinert med at vi vinner mot Tottenham på søndag… det vil gi oss en enorm boost til CL-plass!

Da vil vi ha 8 poeng ned til 5.plass! Med likt antall kamper spilt har vi allerede 8 poeng ned til Arsenal.
Fin utvikling.

Vil heller ha uavgjort, da har vi 7 på Spurs, 8 på gunners og kun 4 til United.:clap:

Dere Er rare…
Sekvfølgeøig skal Manchester tape…?
Makan…
YNWA

Nei det holder med uavgjort, og et par røde kort til Pogba og de Gea.

Ikke enig her på nåværende tidspunkt.

Stort sett håper jeg Manchester United taper, men ikke i kveld. Et tenkt scenario er at hvis Tottenham vinner mot Manchester United og vinner mot oss til Søndag ligger de.foran oss på tabellen. Tottenham med Kane i spissen er gode nok til å slå Liverpool, selv på Anfield. Kane er PL nest beste spiss, det er bare Firmino som er bedre enn Kane.

To røde til hver av dem? Først ett vanlig rødt, og så ett til for å krangle med dommeren etterpå. Dette resulterer selvfølgelig i 10-15-kampers karantene. Det hadde vært noe, dét!

Vi skal klare å ta oss av Tottenham. Jeg ser oppover og fremover og håper selvfølgelig at Man Utd taper mot Spurs, selv om uavgjort er greit. Vi skal gå forbi Man Utd. Det gjør meg ingenting om Tottenham også går forbi Man Utd på tabellen etter hvert.

Slik det ligger an nå legger jeg følelsene til side og tenker på hvilke resultater som gagner Liverpool best, og det er at Tottenham avgir poeng i kveld. Så får vi banke Tottenham til helga og sikre oss et godt forsprang til Arsenal og Tottenham, så får vi ta opp jakten på Chelsea og Manchester United.

Nå er vel strengt tatt ikke Firmino en rendyrket spiss… :wink: Det er vel også en del som er foran han på toppscorer lista?

Du skrev ikke det i posten din… :wink:

Egentlig en veldig lett kamp å forholde seg til. Hvis Tottenham vinner vil jeg kose meg med United tap. Uavgjort vil gi heng på United og avstand til Tottenham. Taper Tottenham så øyner jeg muligheten for at de straks blir hengt av topp-fire kampen. Kan ikke gå feil, det her.

Enig. Bortsett fra at du sikkert mente “Taper Tottenham” i siste setning der??

Korrigert.

Uavgjort er vel best sett med Liverpool øyne.Likevel håper jeg alltid United taper.Satser på at både Liverpool ,Chelsea og Tottenham passerer United ved sesongslutt!

Tenk om både united og Spurs tapte i kveld :scream:Det hadde vært noe det!

Går for kjedelig uavgjort og utvisninger!

Uavgjort er d beste…selv om d alltid varmer med manure tap

Debatten om hvor gode eller dårlige Liverpool er defensivt har gått i hele år. Jeg har vært en av dem som stort sett har forsvart grunnspillet vårt. Nå har tallene blitt noe annerledes i løpet av sesongen, og siden første gang jeg adresserte problemstillinga. Men likevel vil jeg hevde at Liverpool er bedre defensivt enn hva målene imot kan tyde på. Vi slipper inn veldig mange billige mål og dødballmål, men utenom det slipper vi til motstanderen svært sjeldent.

I debatten har flere sammenliknet Liverpool med United. Mourinho “parkerer bussen” kan de fortelle, mens vi har en spillestil som bare ber om trøbbel. Jeg mener, fortsatt, at dette er en overforenkling. Jeg har ment at United har slippet inn mindre enn de “burde” ha gjort målt etter sjanser i mot, mens vi har gjort det motsatte. I dag har en Norges beste fotballskribenter, Thore Haugstad, skrevet om nettopp dette. Hans utgangspunkt er Manchester United.

Jeg anbefaler alle å lese denne artikkelen, da den også kaster lys over situasjonen i vår klubb, som jo ofte sammenliknes med United og andre spillestiler. I går for eksempel gjorde jeg et retorisk poeng ut av en kommentar i kamptråden. Kommentaren var at “Liverpool er dårlige på å forsvare seg - flaks” (parafrase). Kommentaren ble skrevet rett etter at hjemmelagets eneste sjanse i åpent spill, tidlig i første omgang, ble avverget. Dette var altså den eneste sjansen vi slapp til. Er vi da så “dårlige på å forsvare oss” generelt? Det kan godt være at brukeren kun uttalte seg om enkeltepisoden, men den samme brukeren har jo tidligere vært svært kritisk til Liverpools forsvarsspill generelt, så det er med andre ord lett å tolke kommentaren hans i går som en generell betraktning.

Liverpool slipper inn for mange mål. Vi har en del øyeblikk da vi rett og slett mister defensiv kontroll. Gjør det oss til et dårlig forsvarslag, i motsetning til for eksempel United, som har sluppet inn 13 mål færre i serien i år? Eller kan vi nyansere mer? Er det så svart-hvitt?

Som sagt, les artikkelen. Hvis ikke du gidder, så er hovedpoenget dette: David de Gea har nå reddet nesten 14 flere mål enn normalt og forventet i årets første 24 kamper. Det er 15 mål flere enn våre to bakerste. Det er selvsagt lov å ha en god keeper, men tallene bør i alle fall få mange til å stille spørsmålet: Er United så mye bedre defensivt enn Liverpool?

For min del handler det ikke om at vi er dårlige bakover generelt, men at vi virker å til stadighet slipper inn mål av de samme årsakene. Jeg kan ikke underbygge med tall, men synes mål imot ofte skyldes en kombinasjon av følgende tre elementer:

1. Dødball
  2. Keepertabbe
  3. Den defensive midtbanespilleren unnlater å følge løp fra motstanders midtbanespillere ved kontringer

Så jeg reagerte også på den halvsjansen i første omgang, siden Henderson (som ellers spilte en strålende kamp) ikke fulgte motstanderen som avsluttet. Slike enkle sjanser kan man ikke gi bort