Liverpool sesongtråd 2017/18

Det er mulig jeg har misforstått begreper eller at det ikke er full konsensus her, men slik forstår jeg det:

Når det gjelder begrepet spiss, eller “striker” om du vil, tenker jeg på en spydspiss som først og fremst ligger sentralt i banen, gjerne helt fremst på grensen til offside (derav ordet “spiss” eller “spydspiss,” altså mannen som leder angrepet og ligger helt fremst) og hvis hovedoppgave er å score mål. Spillertypen kan være en allrounder, stor target man, liten kvikk poacher eller en smart fox-in-the-box. Robert Lewandowski, Peter Crouch, Alan Shearer og Michael Owen er typiske spisser. De kunne neppe spilt så mange andre steder og vært like effektive. Muligens kunne Owen spilt ving, men han ville nok ikke vært like effektiv der siden han først og fremst var en avslutter som var meget god til å lukte mål, plassere seg riktig og sette sjanser. Owen var ikke noen innleggsspesialist eller assistkonge, selv om han også kunne være en tilrettelegger.

En angriper er noe annet. Det er et begrep som kan brukes på mange flere posisjoner og roller. Her kan vi snakke om vinger, spisser, offensive playmakere og falske niere.

Mohammed Salah kan selvfølgelig gis en rolle som spydspiss, noe han har fått i enkelte kamper, men han er som spillertype mer fleksibel og har gjennom store deler av karrieren først og fremst blitt sett på som en ving. Salah kan sikkert like gjerne bekle en tierrolle eller brukes som både second striker og falsk nier.

Det er ikke uten grunn at Salah kalles Egypts Messi. De to ligner litt i spillestilen og har begge et lavt tyngdepunkt og utsøkt teknikk. Salah er en god del raskere og er slik sett mindre avhengig av å være like smart og kreativ som Messi. Lionel Messi var lenge først og fremst en fleksibel angriper som gjerne hadde kanten som utgangsposisjon. Senere ble han brukt mest sentralt i banen og nå er det vel litt begge deler.

Fotballverdens kanskje største klyse og drittsekk, Cristiano Ronaldo, var også lenge en mer tradisjonell ving, men har også blitt brukt en god del som spiss. Men han er ikke først og fremst bare spiss. Det samme gjelder Messi og det samme gjelder Salah.

Salah skårer oftere og har 4 målpoeng mer enn ligaens beste spiss.

Nei, ikke bare deg. Han opererer like mye som spiss, men det spiller ingen rolle hvor han spiller. Faktum er (og det viktigste) er at vi har en storscorer som har 30 mål i seg, pluss flere andre som scorer greit med mål. Ingen hadde sagt noe om Firmino var den som scoret målene, mens Salah hadde hatt tilsvarende statistikk som Firmino. Det er ikke antall mål i laget det gjøres et poeng ut av, men hvem og i hvilken rolle de scores fra. Det er jo helt absurd.

Ny utbygging på gang. Starter neste år.

Huff, disse grådige eierne!

Tenkte det samme selv. De ruinerer jo klubben for å selv få stadig finere VIP-bokser, samt å få større plass på Anfield til å boltre seg med bobler og russisk kaviar.

Og nå vil de jo ikke kjøpe Lemar for skarve milliarden heller. De går heller for andresorteringen i form av Brandt, Pulisic osv. Litt som i fjor sommer da de nøyde seg med Salah, og ikke siktet høyere.

Mistenker at noen -velger- å ikke få med seg slike ting som dette, eller det presterer å bruke det som argument MOT FSG.

“Man vinner ikke ligaen ved å utvide stadion”

Vi skal samtidig være obs på at en slik utvidelse kan ha konsekvenser for hvor mye penger vi kan bruke på spillere.

:musical_note: Er du av typen som er opphengt i netto,
og som aldri heller prøver noe særlig å se forbi det? :musical_note:

Hilsen Peanøtthjerneforbundet

Dette blir veldig bra. På enda lenger sikt kan man kanskje også se for seg at The Kop blir utvidet. Dersom viljen er der hos eierne til å utføre også en slik oppgradering, noe jeg er rimelig sikker på all den tid de nå har vist skikkelig alvor med oppgradering og utvidelse av Anfield og et splitter nytt treningsanlegg, så er det vel byggetillatelser og Anfield-områdets infrastrukturelle kapasitet til økte mengder trafikk og antall mennesker det står på.

Allerede med ny Main Stand har The Kop blitt litt liten og ikke like dominerende som før. Et gigantisk The Kop, muligens med safe standing, lavere billettpriser og reserverte seksjoner for “korplasser” for ekstra dedikerte fans (en av Hicks & Gilletts få virkelig gode idéer) hadde vært noe. Jeg ser for meg et The Kop inspirert av Dortmunds “gule vegg.” Etter The Kop kanThe Kenny Dalglish Stand også bli utvidet, og vips, så er Anfield større enn Old Trafford.

Eiere som har så mye respekt for klubben vår og hva vi står for fortjener skryt. Ikke verst av en gjeng yankees som bare er opptatt av å putte penger i egen lomme.

Ved siden av være i gang(virker det som) med fase 2 av utvidelsen av Anfield, så er de altså i planleggingsfasen i utbyggingen av det komplekse og nye treningsanlegget på Kirkby. I tillegg så var det 1-2 år siden hele dreneringssystemet ( riktig ord?) under banen ble skiftet ut , samt fått det beste og nyeste gresset etter at det ble erstattet. Husker jo at Rodgers klagde på at gresset ikke var optimalt, og inntrykket mitt var jo at man kom relativt kjapt i gang med å se på dette problemet og finne en løsning. Samme kan jo sies om treningsanlegget, som Klopp ytret ønske om

Når det gjelder fasiliteter, så føler jeg eierne har vært gode og relativt effektive tidsmessig.

I dag har vi 54 000 sitteplasser totalt: “Main Stand” = 20 500, “The Kop” = 12 500, “Kenny Dalglish” = 11 800, “Anfield Road End” = 9 000.

• Ved utvidelse av kortsiden “Anfield Road” vil den komme på 16 000, som er høyst realistisk nå.
  • Vi vet allerede at The Kop skal utvides med 4-500 plasser, da vil den ha 13 000, dette er spikret.
  • Realistisk sett kunne vi oppgradert Kenny Dalglish fra 11 800 til f.eks 18 000. Har dog ikke hørt så mye snakk om at denne skal utvides, men hørte et intervju med Ferdinand (av alle) som nevnte at dette ville skje i nær fremtid (innen noen år).

Ved disse fremtidige og potensielle oppgraderingene vill vi hatt en total kapasitet på: 67 500 sitteplasser. Mulig The Kop også kunne utvides enda mer i fremtiden, litt som Dortmund sin gule vegg, evt. at man omgjorde deler av seksjonen til ståplasser og dermed fikk inn flere folk.

Håper vi på H, U eller B i dagens kamp på Wembley?

U

U er ikke feil. Sleng på en hel haug av gule og rødekort så er jeg happy (kan ikke ønske skader på andre spillere, men idiotiske gule og rødekort må være innafor!)

Tja, Roy Keane var en spiller jeg skal innrømme jeg ønsket evig pine til.

Nå er Karius førstekeeper både i liga og CL.

Lurer på hvor Mignolet vil ende opp i sommer.

“– For å være ærlig har jeg ikke tatt den endelige avgjørelsen, men situasjonen er ikke slik som den var.

Jeg lurer på hva han mener med dette.

Det kan jo feks bare bety at det nå er slutt på rullering og at Klopp har tatt sitt endelige valg. Mistenker at keeperrulleringen alltid har handlet om å bygge opp selvtillit på Karius.

Dette!