Manchester City

Helt enig i dette!

For det første er tidsepoken som velges en periode Liverpool ikke var i posisjon til å ha sjans til å vinne noe som helst utenom ligacup og FA-cup. Unntaket er perioden med Suarez, der han var så god at Jon Flanagan på backen og 3 baklengs i annenhver kamp var noe man kunne leve med.

Kanskje burde flere innad i klubben stukket fingeren i jorden å innsett at Liverpool ikke var et topplag i denne perioden og krevd større satsing i de nasjonale cupene heller enn å prøve å karre til seg topp 4. Da kunne man muligens vunnet et par trofeer ekstra. Det blir smak og behag.

Kanskje burde også de brukerene her inne som klager over manglende titler i 2009-2014 hatt et enda større fokus på realisme og innsett hvor dårlig forfatning klubben var i heller enn 10 år senere lage liste på hvor gode Chelsea var med oljepengene til Abramovich?

Det handler i alle fall ikke om at Liverpool nærmest har blitt vaksinert mot å vinne, når man velger en periode(som var veldig passende for eget poeng) hvor Liverpool stort sett har vert sjanseløse til å vinne noe som helst, med unntak av 3-4 tilfeldige sesonger.

Uansett blir fokuset feil. Klopp skal ikke straffes for at klubben ikke har vunnet noe i årene før han kom inn.
FSG har gått igjennom en læringsfase og gjort tilnærmet alt riktig til nå, spesielt mtp at det har vert tunge investeringer på andre ting enn selve laget.
Klopp har lært seg PL og progresjonen er så tydelig som den kan bli i de årene han har vert i klubben.

Får vi inn et par klassespillere til i sommer så er vi i en veldig god posisjon til å vinne både FA-cup og ligacup til neste år, og samtidig kunne kjempe om de trofeene vi alle helst har lyst til å vinne.

Og kanskje kan vi til og med slenge på en CL-tittel på listen til @galanito om en ukes tid?

Når det er sagt så har supportere som ønsker å vinne over alt annet en nyttefunksjon. Såkalte “whiners”. Det er viktig at en klubb som Liverpool skal vinne titler. At vi ikke blir et “Arsenal” hvor alt handler om å komme seg topp 4. Selv om endel kan virke usaklig så er det viktig at både Klopp og spillere både føler et press for å prestere. Et press for å vinne titler.

Poenget er at det er nyanser i fotball. Det er progresjon. Det er utenomliggende faktorer Klopp og dagens lag ikke kan gjøre noe med, og aldri har hatt noe med å gjøre. Det er et unødvendig press de ikke fortjener. Spesielt nå når ting går på skinner.
Så lenge Liverpool som klubb fortsetter den utviklingen vi har sett siste 3 årene så vil pokalene komme.

Kall det så mye kunnskapsløs og fordummende som du vil, dette er de brutale tall og fakta, i den perioden vi tok kun en tittel, hva du enn sier, så har United, City og Chelsea tatt 10 eller mer titler hver.

Vi snakker om at Liverpool i over 1 10 års periode sitter med kun en tittel, mens de 3 nevnte lagene tar en tittel pr sesong.

Det er ikke til meg den tittelen skal være til, men klubben og dets supportere.

Du har mange fine analyser, men når du må ty til slik nedlatenhet i det som jeg siterer her er det ikke noe vits å diskutere mer.

Jeg fatter faktisk ikke hva slags problemer folk har når de må dra det verste fram i seg og være ekkel og tråkke på andre, kan du ikke bare nøye deg med å argumentere imot?

Ikke meningen å virke nedlatende. Da kom det frem feil @galanito .

1. Jeg tagget deg fordi jeg i hovedsak svarte deg.
  2. Jeg tagget deg i en kontekst der lesere lett skjønner hva posten handler om uten å bruke siteringsfunksjoner på innlegget. Da jeg prøver å unngå sitering siden innleggene mine har en tendens til å bli unødvendig lange.
  3. Det blir kjekt å legge til en CL-pokal på hvilken som helst slags liste.

Ser at Pep og city fansen reagerer på at Liverpool får all medieoppmerksomhet. At til tross for at City blir historiens første lag til å vinne domestic treble, er mediefokuset fortsatt på Liverpool.

Grunnen til dette er ganske simpel og kan forklares følgende.
Det er en større prestasjon å klatre et fjell med sin egen kropp og nesten komme til toppen, enn å ta gondolen til toppen.

Problemet her er jo deg, og hvordan du leser innlegg.

Innlegget var jo ikke nedlatende i det hele tatt, og du fyrer av på alle sylindre.

Han refererer til en liste du laget, og sa som sant var; at listen kan muligens suppleres med en ny tittel om ikke så lenge.

Historien er flott, gylden og unik. Men den kan brukes destruktivt, og det skjer noen ganger.

Jo, Liverpool er en stor klubb, bygget på sine tradisjoner og seire, med en unik klubbkrønike og en like unikt supporterengasjement.

Men Liverpool er også en klubb som var virkelig suksessrik for lenge siden. Som vant regelmessig i en 15 års periode fra midten av syttitallet til slutten av åttitallet. Det er nær 30 år siden, dvs. tiden som har gått etterpå er nesten dobbelt så lang som glansperioden. Grovt sagt.

Siden da har ikke Liverpool vært blant de beste klubbene i England. Liverpool har tilhørt de nest beste klubbene i England, med få unntak har den levd i en tilværelse mellom fjerde- og syvendeplass. Sammen med Aston Villa, Everton, Tottenham og sånn. Ispedd noen lysglimt.

Veldig grovt sagt.

Er det noen automatikk i at en klubb som var stor i “gamle dager”, men som i en halv evighet har vært blant de middels suksessrike, skal vinne trofeer? Er det urimelig - eller uopplyst - å tro eller be om det, år etter år, slik det er gjort?

Anyway, vi er der nå. Vi bygger vår egen historie, nå i dag, som Klopp har sagt. Og jeg er komfortabel med at det går gradvis. Inn på Topp 4, en knallsterk annenplass, to mesterligafinaler. Slik bryter vi mønsteret. Vi er ikke en av de nest beste som opplever enda et sjeldent lysglimt. Vi er en av de beste som naturlig ligger i toppen og slåss om trofeer.

Nå er det naturlig å forvente trofeer. Heretter. Fordi vi er den klubben vi er i dag - den klubben vi i disse årene vi nå et inne i utvikler oss til å være.

Først nå. Inntil nå har vi vært en klubb tilhørende gruppen av de nest beste. En klubb som var god en gang. En klubb med sin massive historie og sine imponerende supportere, som forventet å være helt der oppe fordi det jo var slik man var vant til at det var. Litt selvrettferdig og sutrete. På litt avstand er det lettere å se det.

Vi er tilbake nå. Vi mimrer ikke like mye om fortidens bravader. Men vi summer om nåtidens stjerner og fremtidens prestasjoner. Dagens lag beskrives i fullt alvor som det beste i klubbhistorien. Slik er vi igjen blitt en toppklubb med rett til å kreve. Inntil nå har det kun vært en innbilning.

Siden 2005 så har vi vært i fire CL finaler på 14 år, årets CL tatt i betraktning. Vi har altså vært i CL finalen i gjennomsnitt hver 3.5 år. Å sammenlikne oss med Everton og Aston Villa de siste årene blir litt for dumt.

For å sammenlikne de siste 14 årene med våre rivaler når det kommer til CL finaler:
City har null
Tottenham har en.
Arsenal har en.
Chelsea har to
Manchester United har tre.

Vi er altså overlegent beste CL laget av alle konkurrentene våre. Det gjelder et meget dopa Chelsea lag, et syredopa City lag, et rikt kommersielt monster med kanskje tidenes beste manager, og et Arsenal lag som har levert tidvis imponerende fotball. Vi er best av alle.

Ligaen derimot viser vi store svakheter i samme periode, men vi har vært å luktet på tittelen hele tre ganger. Med litt flaks så kunne vi stått med tre PL seiere i samme periode. Fotball handler mye om flaks, flyt og selvtillit.

Jeg leser at mange skriver at folk er rosenrøde og overvurderer Liverpool sine prestasjoner, men jeg har ikke samme følelsen. Jeg leser langt flere innlegg fra personer som undervurderer hva klubben har levert. CL er det største du kan vinne i klubbfotball, der er vi best.

Min oppfatning er at om man skal lykkes i CL (og cup generelt) er man avhengig av å ha det høyeste toppnivået heller enn det høyeste bunnivået, hvor sistnevnte i stedet er det viktigste for å kunne vinne ligaen.

Liverpool har ofte hatt et ekstremt bra toppnivå, men bredden på troppen og bunnivået har ofte vært alt for lavt de siste 14 årene som du referer til.

Vi er nok det beste engelske CL-laget, ikke bare de seneste 14 årene, men også gjennom hele historien. Noe også trofeene viser til. Dette skyldes nok også stemningen på Anfield og hele byen under disse kveldskapene. Det er noe spesielt når Anfield forenes med CL-hymnen og internasjonal motstand.

Det er ingen vits å sammenligne dagens situasjon med den fra de siste 30 årene. Vi har ikke vært i nærheten av å være verdens beste klubb før i 2019. For meg er dette år 0 og starten på en ny tidsregning. Spillere ønsker å spille for klubben, vi har nesten ikke etterslep på spillerinvesteringer, økonomien er i ferd med å bli riktig bra, vi er fast innslag i CL, kjemper om PL-gullet, og vi har en av verdens to beste managere. Det er nå det hele starter.

Finalene i 2005 og 2007 omtaler jeg litt urettferdig som “enkelte lysglimt”. Finalene i 2018 og 2019 tilhører nåtiden, slik jeg tenker på det.

Å sammenligne Liverpool med Tottenham, Everton og Aston Villa gjennom denne perioden, gir naturligvis mening dersom vi ser på seriespillet. Da oppdager vi lett at disse klubbene er “kontinuitetsbærerne” i gruppen av lag bak de beste.

Se f.eks. denne delen av perioden:

image

Egentlig også her:

image

Selv om Liverpool - i hele perioden fra 1992 til 2018 - har hatt en jevnere kurve på litt høyere nivå enn de andre, er det likevel tydelig at dette heatet av “nest beste” er reellt.

Det som er typisk med disse årene er hvordan vi faller ned igjen etter å ha svippet innom en litt høy tabellplassering.

Som jeg sa i innlegget mitt så har vi vist store svakheter i ligaen. Likevel kan vi dokumentere med tre tittelrace hvor vi kunne ha vunnet med litt flyt i vår favør. Det kan verken Tottenham, Everton, Villa, eller Newcastle skryte på seg. Dette er utelukkende om man fokuserer på serien, så er det likevel et betydelig skille mellom oss og dem. Men fair nok, det kan sammenliknes.

Ser man kun på CL så er vi best i ligaen? Poenget er at det spiller ingen rolle å se på et bestemt område, man må se på helheten. Det helheten viser er at vi har hatt 6-7 MEGET svake år mellom 2009 og 2016, men likevel klarte vi nesten å ta et ligagull i kanskje en av de mørkeste periodene i klubben de siste 40 årene.

Vi er på vei opp, og forhåpentligvis klarer både Klopp og hans arvtakere å føre laget fremover, slik vi unngår å komme i en slik situasjon igjen.

Slik jeg tenker det så begynte vi på nytt, fra scratch kan man si når vi fikk inn FSG som eiere. Vi har brukt tiden godt, vi gikk fra å være en fallen kjempe, en has been med brukket rygg til dette. Et lag som ikke drømmer om topp 4 på sine beste sesonger, men som slåss om ligagullet, som er i finale etter finale. Et lag som tiltrekker seg de største stjernene og viser fingeren til andre topp klubber som ønsker å kjøpe våre.
Vårt lag har blitt fantastisk etter at FSG kom inn, de hadde en tilvenningsperiode, men når man nå begynner å se resultatet så må jeg si at det er helt i orden. Vi har fantastiske eiere, en stadion som kommer til å bli større, et styre som vet hva de driver med, og ikke minst, en manager og et lag bygget for fremtiden og som det allerede nå lukter gull av.

Det er en viss automatikk ja, vi har i hele perioden hatt god tilgang på den aller viktigste ressursen for å skape et godt fotballag: Penger!

Foruten en 12. plass i 2014 har vi alltid lagt innenfor topp 10 blant klubbene med mest inntekter, så selv om 3-4 engelske lag i perioder har tjent mer enn oss, har vi hatt grunnlaget for å bygge konkurransedyktige spillertropper. Vi har imidlertid ikke forvaltet disse midlene perfekt, spesielt for å ta «det siste steget. Rafa traff ekstremt godt inntil 2009, men ellers er perioden inntil Klopp tok over preget av rare kjøp, eiere som har skapt trøbbel og vanskeligheter med å se en klar strategi.

Javisst.
Men som du selv påpeker: Vi har bare ligget innenfor Topp 10 i inntekter, noe som bekrefter dette med å tilhøre det nest sterkeste nivået. Og med 3-4 lag foran oss, betyr jo det mye av det samme: Det er de, ikke vi, som har vært de 3-4 beste.
Og disse pengene til tross, har vi aldri klarte å løfte oss slik at vi annet enn unntaksvis har vunnet et trofé eller vært en konkurrent til seriemesterskapet.
La oss tro at vi er blitt stabile i toppen nå. Det hadde vært en skuffende tilbakevending til det vanlige dersom vi ender på 4. plass neste år.

Det skal ikke stå på UEFA i følge presidenten. Så får vi se om de har baller nok om City blir funnet skyldig.

Vi har kun denne sesongen å se tilbake på som virkelig god! De to tidligere sesongene kunne vi lett havnet utenfor topp 4. Jeg tror definitivt ikke at vi havner over 30 poeng foran United neste sesong, eller over 20 poeng foran 3.plassen. Noen av lagene bak oss vil slå tilbake og nærme seg toppen. Greier vi en sesong til med kun et tap? Eller med 97 poeng? Neppe, uansett om vi forsterker stallen ytterligere. Jeg tror denne sesongen var ekstraordinær med totaldominansen til City og Liverpool. Men jeg velger å tro at vi nå etablerer oss i toppen. Det innebærer også å være med i de nasjonale cupene og avansere fra gruppespillet i CL…Time will tell…

Du skal ikke si for sikkert at Liverpool ikke bikker 90 poeng neste år også. Stammen er god, og nå er Fabinho og Keïta spilt inn i laget. Salah er skadefri.

Var litt stusselig den seiersparaden til city. Sånn man forventer i Norge når et seriemesterskap skal feires.

Vi tror og håper det samme. Men historiens spor skremmer. Det er kommende sesong som forhåpentligvis skal bekrefte at vi har etablert oss på et høyere nivå eller ikke.

De gangene vi har kommet på 2. plass, etter å kanskje først ha kommet inn på Topp 4, har vi røket på en smell sesongen etter.

image

image

image

image