Manchester City

90 poeng er nesten 2,4 poeng i snitt pr.kamp gjennom en hel sesong! Det er mye. Men, jeg er selvfølgelig enig med deg når det gjelder laget; det er meget bra! Ingenting pr.dags dato tilsier at vi ikke skal kjempe i toppen også neste sesong, men jeg tror flere lag vil melde seg på sammen med oss og at avstanden til de “nest” beste vil minke. Alt annet ville være rart…

Vi har vel også hatt for vane å bytte manager og å “kvitte” oss med den/de beste spillerne sesongen derpå…? Det gjør vi nok ikke før sesongen 19/20 :wink:

Det virker sånn, ja!

Så lenge det ikke ender med førsteplass - betyr det egentlig så mye om man blir nr. 2, 3 eller 4 ?
Det ser selvsagt bedre ut på papiret at man blir blant de tre, men utover det spiller det liten rolle bortsett fra “prispengene” (som uansett ikke spiller så stor rolle i en større sammenheng). Femteplass derimot ville vært en kraftig tilbakegang.

Hva er “best” av en tredjeplass + vinner av EL vs andreplass og tapende finalist i CL? (Gud forby!)

Jeg vil faktisk helst oppleve alternativ nummer to, selv om det ikke innebærer et trofé. Å være den som er nærmest seriemesterskapet to år på rad, og å komme til CL-finalen tre år på rad, er massivt. En EL-pokal veier ikke opp for det.

Vi får vi håpe vi slipper å komme dit.

Til det første du skrev: Om det spiller noen rolle om man blir nummer to, tre eller fire, mener jeg det, ref. det jeg skrev over. Men for noen år siden mente jeg noe annet. Da så jeg på serien kun som en kvalik til CL; som var det egentlige seriespillet for de beste klubbene. Å vinne serien skilte seg naturligvis ut, men ellers var det likegyldig. Jeg har gått bort fra dette nå. Å ligge i rygg på vinneren har en verdi i seg selv.

Vinner man EL så er man vinneren. CL finalen. Jeg er nervevrak allerede. Fytti helsike, tenk om man skal tape en CL finale mot Tottenham.

Ja, slik som det endte denne sesongen - men det var dog ekstraordinært at 1 og 2 fulgte hverandre så utrolig tett, og endte et hav foran de andre. Jeg tror det var unntaket fremfor regelen foran kommende sesonger.

MU var 19 poeng bak gullet forrige sesong (heter det “for to sesonger siden” nå?) da de tok sølv og det var nok mer spenning for de å se nedover enn oppover på tabellen.

Med mindre man er i et kappløp som årets er det egentlig litt hipp som happ om man kommer på andre- eller fjerdeplass, føler jeg.

Og jeg foretrekker fjerdeplass med Kloppfotball enn andreplass med Mourinhobuss.

Liverpool er en stor klubb, og har vært en stor klubb i flere tiår. For oss som ble supportere på 70 tallet var Liverpool en av de største klubbene både i England og ute i Europa. Suksessen varte ut på 80 tallet, og for oss som fulgte klubben i tykt og tynt gjennom 80 årene vet hvor stor klubben var. For de som ikke var påtenkt på den tiden eller andre som syslet med andre ting dette tiåret er det en historie som er verdt å få med seg, eller en historie de fleste røde nok har fått med seg.

Den store skrellen mom en mai dag i 1985 da Heyseltragedien traff oss som et bombenedslag, en hendelse som preget klubben i mange år da Liverpool var suspendert fra E cupspill. Det skulle vært intressant å vite hvor langt Dalglish kunne nådd som manager, men Liverpool sin utestengelse fra europeiske turneringer var en bremsekloss for vår manager.

Heyseltragedien hadde ikke før dempet seg før Liverpool ble rammet av en ny tragedie som skulle prege klubben i over 25 år. Egentlig helt vilt at det skal ta omkring 25 år før rettferdigheten seirer og de ansvarlige skulle få sin velfortjente straff. Den største rettferdigheten var at Liverpool som klubb, og Liverpool sine supprtere ble frikjent på alle punkter. 25 år tok det, slikt skal bare ikke skje, rettferdigheten skulle seiret mange år tidligere.

Det er mange grunner til at Liverpool fikk en sportslig nedtur. To store tragedier som rammet klubben. For dårlig utskiftninger i stallen der Liverpool levde videre fra glansdagene på 80 tallet, feil managervalg og eier(e) som ikke hadde nok økonomiske muskler da PL ble innført. På den komersielle siden fulgte Liverpool heller ikke med i timen da Manchester United og andre klubber seilte i fra Liverpool skuta.

Selv om Liverpool ikke hang helt med sportslig eller på den øknomiske siden var vi en stor klubb, en klubb som fortsatt vant titler både på 90 tallet og 2000 tallet. Liverpool vant både Ligacupen og Fa cupen på 90 tallet. På 2000 tallet fortsatte tittelfangsten da Liverpool tok The Treeble i 2000/2001 sesongen, og CL tittel i 2004/2005 sesongen, og en ny Fa cup tittel i 2005/2006 sesongen. Så joda, Liverpool var en stor klubb også på den tiden. Vil si at Liverpool lå i dvale på 90 tallet, en sovende kjempe som begynte å våkne da Houllier overtok klubben.

Vil ikke slakte Houllier som manager, han gjorde det bra noen sesonger, men tilfeldigheter og sykdom gjorde det til at det sportslige tok feil retning på tampen av Houllier sin regjeringstid.

Rafa kom inn som en åpenbaring, og det betalte seg med en CL tittel allerede i hans første sesong, og en Fa cup triumf i hans andre sesong, for så å bli fulgt opp med en ny finale i CL i hans tredje sesong.

Nedturen kom i forbindele med finanskrisen som rammet våre eiere hardt, og ikke minst også uansvarlige eiere som skakkkjørte vår klubb. Sjebnen ble beseglet da våre gamle eiere ble dømt i rettssystemet til å selge klubben i 2010. En dom som skulle føre Liverpool tilbake på toppnivå. Det var riktignok noen skjær i sjøen underveis, men det store vendepunktet for FSG og Liverpool kom da Klopp ble ansatt i 2015. Da begynte Liverpool klatringen tilbake, tilbake der Liverpool var i mine barn og ungdomsår.

Liverpool er tibake på toppen, vi kjemper om titler igjen, og Liverpool er igjen blitt en stormakt både sportslig og øknomisk. Sportslig går det så det suser, og på den komersielle siden er Liverpool blant de mest attraktive klubbene ute i Europa. Med den solide plattformen FSG har bygget skal det mye til å skyve Liverpool ned fra tronen. Liverpool har blitt en av kongene på haugen, en posisjon som blir vanskelig å frata oss. Fra å være blant de nest beste eller kanskje også tredje beste klubbene er igjen den sovende kjempen våknet fra sitt dvale, et dvale som begynte å våkne på starten av 2000 tallet, men en kjempe som fortsatt var døsig i flere år etter de tragediene som rammet klubben så hardt på 80 tallet.

Liverpool spiller sin andre CL finale på rad, vi er en klubb som ingen andre klubber ute i Europa ønsker å møte. De store klubbene frykter oss, enten de heter Bayern München eller Barcelona, så frykter de oss. Etter en tapt Ligacupfinale, og to tapte finaler i Europa er det Liverpool sin tur til å hente pokalen hjem. Alle gode ting er tre, og på det fjerde skal det skje.

Så 1 juni kan bli er merkdag for oss røde, en dato som ikke vil bli glemt. En merkedag på lik linje med 25 mai i 1977, 10 mai 1978, 27 mai i 1981, 30 mai i 1984, og 25 mai i 2005, alle disse datoene sitter som spikret i mitt fotballgale røde hode. Så 1 juni 2019, vil pokal nummer 6 prege det allerede velfyllte pokalskapet på Anfield.

Før oljepengene:
20190522_113711

https://secure.static.goal.com/1432200/1432252.jpg?635745471474303507

Før Klopp​:wink::+1:

Tragisk resultat, men enda mer tragisk at dette var Gerrards siste kamp for oss. Scorte visstnok, med ble totalt ydmyket av Stoke. :tired_face:

Er dette et svar på mitt innlegg?

Poenget
.
.
.
Deg

Jeg ser antydninger til at noen kun vil være semi-fornøyd med CL-tittel og 2. plass i ligaen. Noe som vil være i underkant av hva vi fortjener med tanke på måten vi har fremstått. Likevel vil det være en helt fantastisk sesong.

Opplagt gnål om at det ville vært bedre å vinne ligaen enn CL er meningsløst. Snakk om luksusproblemer altså.

city vant the treble i år, dessverre. Er de blitt hyllet for dette, eller har det blitt forbigått i stillhet?

Sjelden lest så mange sitater under samme artikkel som provoserer. Og jammen kom ikke «kast stein på glasshus»-argumentet også der et sted. City stinker juks og hvitvasking, problemet er at jeg har null tiltro til de som skal straffe.

Mye tyder vel nå på at Manchester City er blitt siktet siden de nå har levert en anke til CAS.

Det er en nyanse her som jeg tror er svært viktig.
City ‘utfordrer’ altså ikke FFP i seg selv, men måten etterforskningen er gjort på, og at deres ’ motbevis’ ikke er skikkelig hørt/behandlet.

Dette rimer med det som tidligere er sagt om at FFP som prinsipp er sikret i høyere rett enn CAS (EU-høyesterett).

Om UEFA’s etterforskningsskritt da får medhold i CAS, har City en utfordring og vil nok gå i forhandling med Uefa.

Det beste City trolig kan oppnå i CAS er en dom om at Uefa må ta ytterligere etterforskningsskritt.

Det er ihvertfall lov å håpe at den aller verste galskapen nå begrenses.

Ja, det virker sånn. Enkelt sagt er saken etterforsket og skal til vurdering og “dom”. Men City klager på det prosessuelle, at bevisene er stjålet og feiltolket, og at deres innvendinger ikke er tatt ordentlig på alvor.

City gjør det de kan for å forhindre at det blir avsagt noen dom. For hvis dét først skjer, blir det verre. De kan risikere at den blir stående (selv om de helt sikkert vil slåss mot den også, når den tid kommer).

Vi får håpe at det ligger en slags automatikk i systemet: At neste instans får mot av at forrige instans våget å gå til kamp mot en så mektig fiende. Men jeg er sikker på at det skjer mye stygt under overflaten her. De som ser serier eller leser bøker av typen thriller/krim/konspirasjoner/action kan bare bruke fantasien.