Manchester United

Nå får Manchester United oppleve noe av den nedturen Liverpool hadde i flere år. Trur det går noen sesonger før de er helt der oppe igjen.

Ingen - hvis du med “seriøs” også mener egne kilder, og kunnskap utover hva en over snittet supporter har.

Ingen norske aviser har folk som jobber i England, med engelsk fotball. De aller største mediehusene har kanskje en korrespondent i London, men med fokus på Brexit og alt annet. Og uten fotballkunnskap, eller oppgaver inn mot fotball.

Det vi leser i norske aviser er klipp fra engelske medier, som regel byråstoff/notiser via NTB. Nettavisen lager daglige samleartikler, men også de baserer seg på å lese nettaviser, oversette og presentere.

Jeg tror ikke noen - ingen - jobber inn mot klubber, agenter osv., eller vet noe som helst selv.

DN har hatt gode dybdereportasjer om eierskap og økonomi etc., men da snakker vi jo ikke lenger om nyheter, transfers o.l.

TV2 er ikke akkurat noen avis, men bør vel tas med her… Ingrid Halstensen har vel jobbet hele denne sesongen i England kun for PL. Så hun burde ha en del peiling på hva som foregår.

Flink på skjermen er hun i alle fall.

I følge Sky er Darren Fletcher aktuell som ny sportsdirektør i United.
Høres ut som et klokt valg!

Absolutt. Og så bør Solskjær hente inn mer kvalitet på trenersiden. Gary Neville er veldig, veldig dyktig, det har jeg sett på Sky. Han bør spille en vesentlig rolle. Så bør de også hente inn erfaring i form av Bruce og Hughes, to ekstremt dyktige karer som kjenner både PL og The Championship.

United bør hele tiden rekruttere internt. Gå 10-20 år tilbake i tid, og bygge laget på de tankene som gjorde de best. Det er oppskriften på ett United jeg ønsker å se.

Nja. Ikke bli så opptatt av å gjøre narr av dem at dere glemmer å lese hva de faktisk driver med nå. Eller ser ut til å drive med. Det er jo mye rykter her også.

Jobben Fletcher skal være aktuell for, kalles technical director - en av de mange titlene som brukes på de mange DoF-variantene som finnes.

Han skal visstnok ikke ha noe med transfers å gjøre, men han skal være kontaktleddet mellom manageren og styret. Sagt litt enkelt: Solskjær skal jobbe med laget og spillerne. Fletcher skal jobbe tett med manageren, han skal være fotballspiller nok til å skjønne hva som skjer, og til å forstå hva Solskjær tenker, og han skal være den som bruker tiden på å lage powerpointer og styredokumenter om det sportslige, på det nivået næringslivet krever. Fletcher må tydeligvis være i stand til det, da - og uansett hadde det vært tøvete om Solskjær skulle bruke tid på det.

Dette er vel omtrent samme rolle som Overmars fikk i Ajax da han ble ansatt som deres sportsdirektør mens han fortsatt var i 30-årene.

I tillegg til dette virker det som om de skal ansette en Head of Recruitment.

Det virker som om RB Leipzigs direktør på området er aktuell, men de er visstnoki ferd med å gi ham en enda fetere jobb. En fyr i FA nevnes også.

Bottom line er vel at de bygger et team, der trening/kampforberedelser, transfers og administrativ rapportering spres på forskjellige personer. Helt sikkert lurt, og kkke ulikt det Liverpool gjør.

Så får vi se hvem de velger til slutt.

La oss håpe denne ikke er på plass før slutten av sommeren! Må jo være nesten det viktigste de gjør i sommer.

Fra Manchester er han også… Her nevnes han som kandidat til den andre jobben, men nyere meldinger nevner ham som aktuell som Head of Recruitment. Mitchell har vært linket til roller i MU ganske lenge.

Shite. Karrieren til den fyren er imponerende. I Soton fra januar 12 til november 14, i Spurs fra november 14 til sommeren 17 og i RB Leipzig etter det. Får han til noe lignende i United kan det bli skummelt på sikt.

Blant spillerne hentet til Soton var Clyne, Jay Rodriguez, Lovren, Wanyama, Bertrand, Mane og Tadic. Noen dårlige kjøp også, men imponerende treffprosent. TIl Spurs hentet han bl.a. Alli, Trippier, Alderweireld, Son, Wanyama og Sissoko. Igjen mange gode spillere, innblandet et par svakere kjøp som Janssen og N’Jie.

Det virker som man utd prøver å være oss på 90-tallet. Vi prøvde enda å følge malen som hadde hjulpet oss til titler på 70-80-tallet. Vi ga roret over til folk som hadde vært i klubben før. Problemet var at fotballen utviklet seg enormt når pl startet, både kommersielt og sportslig. Man utd bør få tak i dem beste sportsdirektøren penger kan kjøpe, og ikke ansette noen med lite erfaring. Nå har de gjort det på trenersiden, og det vil være en stor feil å gjøre det samme i teamet over manager.

Og Pelle og Cedric.

Tror du skal føye til Romeu, Clasie, van Dijk og Redmond også. Det er jo sannsynlig at han selv var med på det som var av kartlegginger og analyser for det som ble gjort den nærmeste tiden etter at han forsvant.

Men dette får ting til å falle på plass i hodet mitt. Det var Mitchell, altså! Southampton var jo suverene til å erstatte stjernene som de solgte. Det ble sagt at strategien deres var å kontinuerlig kartlegge som om alle spillerne i stallen kom til å bli solgt. Dermed visste de alltid hva de skulle gjøre dersom noe kom til å skje.

Vi så det jo. De solgte stjerne etter stjerne, men klarte bestandig å erstatte og rykket faktisk opp på tabellen for hvert år. Inntil det ikke gikk lenger. Jeg lurte på hvorfor, men nå forstår jeg det jo. Transferhjernen deres sluttet.

Lukter det Woodward-ønsker om ikke å bygge opp en mektig fotballdirektør her?

I så fall i tråd med hvordan det gjøres i store klubber i PL. Det er uvanlig der å ha en mektig fotballdirektør som managerens overordnede. Helt uvanlig.

Men modellen med å spre oppgavene i et team blir jo stadig vanligere. Kan fungere bra dersom folkene velges med omhu.

Enig i det. Men jeg trodde faktisk de styrte mot en tung fotballdirektør i og med at de nå ansatte en letttvekter som manager… Heldigvis ikke vårt problem :grinning:

Jeg deler mange av de samme tankene som andre, men likevel vil jeg vente med å kalle ham lettvekter inntil han har vist at det er dét han er.

Hittil har han prøvd ulike spillere og spillerkombinasjoner, i noen forskjellige systemer. Noen kommentatorer mener at det beviser at han ikke har noen plan. Men han gjør bare det Klopp gjorde: Testet hva han har, hva han kan bruke og hva han må bytte ut. Han har fått noen svar.

Nå skal sommeren gå. Deretter skal han forme eget lag. Tipper høsten blir opp og ned innen ting setter seg. Deretter ser vi hva Solskjær er laget av. Hvis klubbstyret gjør grep før det, er det ikke noe håp. Topp 4 noe tidligere enn mai 2021 er ikke noen realistisk ambisjon for noen manager i den klubben.

Er for så vidt enig i det du skriver, men United vil aldri gi han mye tillit til høsten slik denne sesongen ble avsluttet. Solskjær sitter der Rodgers satt høsten 2015: Han har lite å gå på. Supportere vil raskt miste tålmodigheten og han vil bli brent på bålet i god tid før jul.

La oss være ærlige. Solskjær har knapt vist noen ting som manager på ett slikt nivå. Hvor mange trenere har ikke tatt gull i Tippeligaen uten dermed å kunne styre Manchester United? Ole Gunnar er superinnbytter og Ferguson sin elev. Det er dessverre alt han har å by på. Ferguson har hatt mange elever. De har feilet i å bli toppmanagere hele bunten til nå. Giggs er det nærmeste man kommer, han ble forkastet fremfor Solskjær.

Jeg gleder meg stort over at United ikke bare har nådd ett foreløpig bunnpunkt. Like gledelig er det at de ikke er på rett vei. Skuta er ikke i ferd med å snus, slik Klopp gjorde med Liverpool.

Mitt tips er 12-14 poeng på de 10 første kampene til høsten, og så er United på jakt etter enda en ny mann.

Enig.
Samtidig vet jeg at fotballhistorien er full av trenere med like liten, eller mindre, erfaring. Pep og Kenny er bare to av dem.
Derfor utelukker jeg ikke noe enda.

Enig. Men alderen taler i mot Solskjær. De beste trenerne er svært sjelden så urutinerte på toppnivå i en alder av 45 år.

Jeg har null tro på gutten, men sitter ikke på fasiten, ennå.

Solskjær har endel erfaring nå,nesten 10 år som manager/trener men bare et lite opphold i cardiff på «høyt» nivå, som gikk dårlig. Spørs hvor dyktige folk han har med seg på lasset da, og hvor mange dyktige folk han arver fra united, som ikke ser ut til å være en velfungerende klubb akkurat nå.

Tror jeg hadde hatt mer trua på ham om han kom litt fra intet til en velfungerende storklubb ganske nærme toppen, som zidane/guardiola, enn nå når han kommer til en skakkjørt klubb og skal prøve å rette opp ting. Spennende å se om folkene han får rundt seg i united er dyktige nok også

Fra en artikkel på TV2.no

Dette KAN ikke være sant :joy::joy:

«Solskjær har av respekt ikke villet bruke Fergusons parkeringsplass på treningsfeltet Carrington.

– Når sesongoppkjøringen starter, må Solskjær parkere på plassen til Ferguson og vise hvem som er sjefen, er Ogdens råd.»