Manchester United

Hva sa??

Ikke akkurat de ordene jeg ville brukt, men helt enig i selve budskapet.

Alle veier leder til rom(pa).

YOU HEARD ME!!! (:wink:)

Det kan man trygt si med andre ord…:grinning:

Er det egentlig noen stor forskjell på å

1. Ikke ville ta på “This is Anfield”-skiltet og
  2. Ikke ville bruke SAFs p-plass?

Er ikke dette bare to litt forskjellige måter å si omtrent det samme på?

Nei

Sleng på å trene på The Cliff og en rekke andre nostalgi-idiotiske-ting. Dette Ferguson tøvet til OSG er ynkelig, men samtidig underholdende.

Jeg er enig i at man ikke får suksess ved å late som om fortiden er forbildet.

Det blir for mye. Parkeringsplass, bytte treningsfasiliteter osv. Solskjær må gjerne bruke det han har lært av Fergie, men han må ut av skyggen også. Tyngden av Fergie arven var nok tung for The Chosen One, Moyes, og jeg tror det kan bli tungt for OGS også. Sier ikke at han skal glemme Fergie, det ville vært dumt, men nå er det HAN som sjef. Act like one.

Bryr meg ikke så mye.
The Cliff? Hva er det? På Gibraltar eller noe?

Bryr deg nok til å svare men bryr deg ikke om svaret?

Jeg svarte vel over: At jeg er enig i at han gjør dumt å leke “Back to the Future”. Når det gjelder det å være sjef, vet jeg ikke nok til å være så kritisk. Jeg vet rett og slett ikke hva han har i seg. Derfor risikerer jeg å dømme ham ut fra fordommer og sånn, og det er jo lite robust. Bedre å bare avvente. Og da er det greit å ikke ha så mange følelser om den, nå som vi har etterlatt den i eksosskyen vår.

Jeg er enig i det som skrives her, men akkurat nå spiller det ingen rolle hva Solskjær gjør, uten at han blir beskyldt for at det er feil.

For ett par dager siden var det en journalist nær knyttet til United som langet ut mot Solskjær. Solskjær hadde nemlig sagt at han ville forsøke å gjøre unna transferne tidlig, slik at man umiddelbart kunne spille inn laget i pre.season.

Da var svaret at Solskjær og United ikke er i posisjon til å ikke benytte hele vinduet frem til seriestart, med tanke på hvor elendig denne stallen var. Flere av de beste spillerne i United sin historie var hentet seint om sommeren kunne journalisten berette. Nå ville da nesten automatisk Solskjær miste disse spillerne (!?).

Jeg tenker da. Hva galt er det i det Solskjær sa? Om han har navnene klare på blokka, og lykkes med sine kjøp raskt, hvorfor ikke hente spillerne med en gang og ha bedre tid med de?

Dessverre for Solskjær er hans autoritet maltraktert etter tidenes dårligste resultatrekke. Hadde han ikke vært ansatt for kun kort siden, ville han garantert fått sparken i mai. Han har absolutt ingen tillit, knapt noen steder. Selv der han egentlig tar fornuftige avgjørelser, blir disse nå latterliggjort.

Han er i en håpløs posisjon.

Dessverre for oss vil han neppe være i en håpløs posisjon spesielt lenge…

Heldigvis for Solskjær har han allerede rukket å signere en Jim Solbakken-klient, så da får han med seg litt ekstra cash. Håper han rekker å kjøpe King og Jarstein også.

Han har likevel én viktig fordel: Noe tid. Han kan rett og slett ikke få sparken nå, ikke uten at styret fremstår som tullinger.

Styrer liker ikke å fremstå som tullinger, derfor har Solskjær tid. Ikke uendelig med tid, men noe. Kanskje frem til september/oktober. Til den tiden da Rodgers dro.

Frem til da kan styret bruke en historiefortelling som holder noenlunde vann: Sesongavslutningen beviste at Mourinhos stall var for svak, ergo at Solskjær ikke har ansvaret.

Dermed bekreftes styrets klokskap (Mourinho måtte gå), uten å svekke det (Solkjær-ansettelsen er noe annet). Og Solskjærs betydning ser ingen før neste sesong.

Noe sånt.

Men det holder ikke vann. For begrunnelsen for å gi Soldkjær jobben var jo den gode kamprekken. Var ikke den også med Mourinhos stall?

Men, jo: Solskjær kan ryke i sommer. Hvis De Gea og Pogba drar og de sliter med å gjøre troverdige kjøp.

Jeg tipper han sitter trygt i sommer og at høst-sesongen avgjør skjebnen hans. Om de blir hengende etter de andre topp-lagene allerede etter 8-10-12 kamper så ryker han sannsynligvis før jul, eventuelt ut på nyåret hvis styret bruker tid på å finne og avtale kontraktsbetingelser med ny trener.

Gode poenger.

Om Solskjær selv ser dette så burde han få styret og fansen med “på en reise” der de bygger nytt gjennom å satse på unge spillere. Da kan strikken tøyes enda lengre. Da er det spillerne som trenger tid til å utvikle seg sammen.

Da er det plutselig viktig for Solskjær og Man Utd å lande f.eks de Ligt. Så høyt som £236K i uka virker voldsomt. Så mye tror jeg ikke blir aktuelt - og jeg tipper dette er en logisk tankerekke a la “Man Utd må betale ekstra for å få målene sine”.

Noe som sikkert stemmer - til en viss grad.

(Det som derimot taler mot dette er vel kanskje en av grunnlagene for at Solskjær fikk jobben. Han kom neppe inn og sa at her er det en full overhaling av stallen som må til)

Husker jeg leste det og reagerte på akkurat det samme. Uansett hva han gjør eller sier nå så blir det vridd til noe negativt.

Hvis de Light i utgangspunktet ønsker seg til Barca/RM, men ender i MU pga. av dobbel lønn, så er det enkelt og greit pengene som betyr mest. de Light er dessuten et uferdig produkt, og PL (hvis han går dit) vil møte han med et smell - et smell som det skal bli interessant å se hvordan en tenåring takler med nærmere £1 mill. i måneden.