Manchester United

Blir egentlig overrasket om united får slike spillere jeg. Ingen vet hva fremtiden bringer i united. Men i klubbene disse spiller er man ganske sikker på CL-spill hvert år, hvorfor da gå til united nå.
Tror de må begynne slik klopp begynte i liverpool, solide spillere men med uforløst potensial. Spennende å se om united og solskjær har kompetanse til å få til det. Leste noe om transfer-komite av tre ex-spillere? Prøver de å innføre det gamle fra ferguson-tida, leve på gamlemetoder som vi gjorde lenge. Det får meg til å tro at de ikke helt er på rett spor.

Rabiot er kontraktsløs til sommeren. Det betyr at han kunne signert for en ny klubb helt siden januar, men han har fortsatt ikke gjort det. Tyder på at han ikke er så ettertraktet og/eller at lønnskravet er rimelig høyt. Da kan et være en mulighet for United. For Koulibalys del er det kun en håndfull klubber som har råd til ham, og kanskje er United den eneste av dem som er villige til å betale det Napoli ønsker. Og United har nok råd til å gi ham sikkert dobbelt så høy lønn som Napoli.

Ellers tror jeg det blir litt mindre kjente navn. Alt fra briter som Maguire og Wan-Bissaka til kontinentale talenter som Ndombele, Pepe, Neves, etc. Kan godt være at det er riktig vei for dem så lenge de henter de riktige type av disse.

Håper spillerene de hanker inn er nye sanchez-typer som velger klubben for pengene:)
Hanker de derimot inn de light foran nesa på barca barca til 2/3 av lønna barca tilbyr er jeg derimot imponert:)

Dette er ikke mindre kjente navn.

5-0 mot Bayern er jo særdeles imponerende av legende, og nå er vel trua tilbake på OT :blush:

Maguire og feks Wan-Bissaka er vel rangert litt under feks Koulibaly, siden de ikke er gjengangere i CL Tror det er den type spillere united bør hente inn og forme dem til stjernespillere. Men det tror jeg ikke de klarer ennå, tror de kommer til å prøve å gjenskape noe fra fergusontida

Kan ikke tenke meg at spesielt mange spillere som allerede spiller i toppklubber og deltar regelmessig i CL ønsker seg til Man U.Etter katastrofe avslutningen på sesongen og med en uerfaren manager som har null å vise til blir det neppe særlig attraktivt.Kan fort ta 2-3 år før United er tilbake i CL.Og Solskjær er neppe manager etter neste sesong og da er det jo usikkert om neste manager ønsker å satse på samme spiller osv.De har selvfølgelig muligheten til å tilby mer penger enn de fleste ,men etter Sanchez tabben sitter kanskje ikke pengene like løst?

Jeg syns legendekamper er gøy.

Jeg hadde ikke forventet at David Beckham anno 2019 kom til å være i så god forfatning. For en fot. I en alder av 44 år er jeg sikker på at han har en bedre fot enn hvem som helst på dagens Man Utd.

Mindre kjente enn Koulibaly og Rabiot. Alle jeg nevnte spiller i mindre/mellomstore klubber eller mindre/mellomstore ligaer.

Jeg tror det er risikabelt å tro at vårsesongen sier noe som helst om hva Solskjær står for som manager. Jo mer jeg ser på hva han faktisk drev med, jo mer ser det ut til at dette bare er en begynnelse: En utforskning av hva han har i stallen og hva han kan bruke.

Han brukte mange forskjellige spillere, i ulike kombinasjoner. Pogba ble brukt i tre posisjoner. I den offensive midtbanerollen (som han nesten alltid beholdt) prøvde han Pogba, Lingard, Mata og Pereira. På topp testet han alle tenkelige konstellasjoner av Rashford, Martial, Sanchez, Lingard, Lukaku og til slutt Greenwood.

Dette viser ikke et bilde av en manager i villrede, eller en som har ryggen mot veggen. For bruken av spillere er for bevisst eksperimenterende. Han lar den gå opp til eksamen, han lar dem vise hva de kan gi ham, og hvilke roller han kan bruke dem i.

Det samme gjelder formasjonene. Siden han tiltrådte har Solskjær brukt de fleste varianter. Fire bak og tre bak. Angrepstrio og spissduo. Flat firer på midten eller femmer, eller double pivot. Igjen: Det er altfor kaotisk og planløst til ikke å være en bevisst strategi. Formasjonsendringene er helt åpenbart en del av evalueringen av spillerstallen.

Likevel går det an å skimte noen preferanser. Tre bak var nok bare for å teste. Manchester United vil nokså sikkert spille med en forsvarsfirer under Solskjær. Det er også mulig å skimte en forkjærlighet for to rene spisser, som er litt overraskende. Men i vår har han gjerne brukt det - i hvert fall oftere enn midtspiss og vinger - mens han har latt en offensiv spiller ligge i rommet mellom midtbanetreeren og spissduoen. Blir 4-3-1-2 (som er en variant av 4-3-3) Manchester Uniteds hovedsystem fra høsten av?

Disse vurderingene har tung innflytelse på de kommende transferbeslutningene. Skal de f.eks. kjøpe to typiske spisser og ikke være opptatt av angrepsvinger, eller er de i samme marked som bl.a. oss? Eller går de etter de rette (kvalitet + holdninger) spillerne og bestemmer spillesystem ut ifra hva de får tak i? Det siste høres også litt planløst ut, men inneholder en pragmatisme jeg har sans for. Formasjoner kan som kjent variere mens spillestilen beholdes noenlunde konstant.

Solskjær har ikke vist noe som helst som manager utenom endeløs griskhet og inkompetanse i Cardiff kombinert med enorm pengebruk og OK resultater i Molde. Så jeg er ikke bekymret:)

Alle sammenligninger med utforskning opp mot hva Klopp gjorde og Zidane er villedende, for United hadde fremdeles mye å spille for da Solskjær overtok. Da kan man ikke ofte resultater og CL-plass på å «bli kjent med troppen». Det mest bekymringsfulle med OGS er at han kanskje ikke får brukt nok penger på dårlige spillere før han får fyken og at enhver erstatter vil være en oppgradering for United.

Liverpool skal spille CL-final mot Tottenham om 5 dager og Manchester United tråden er den med mest aktivitet. Ja forstå det den som kan…

Basert på denne interessen for OGS og Man.Utd synes jeg plutselig at det er helt greit at Dagbladet og VG er fylt med stoff om akkurat disse temaene.

:face_with_hand_over_mouth::rofl:
The truth is a little different. Like Gary Neville, whose anti-Ed Woodward pronouncements on television are frequent and heartfelt, Ferguson believes it’s the duty of a club like Manchester United to try to get the very best available, in this instance Tottenham’s Mauricio Pochettino.

While holding nothing against Solskjaer, someone Ferguson has met a couple of times for coffee near his home in Wilmslow, the truth is the pair are not as close as the image. Indeed, Ferguson has increasingly felt isolated and out of touch with what has happened at United since he left.

While, mercifully, he has recovered far better than expected from a brain haemorrhage and subsequent emergency surgery in 2018, there are some consequences in Ferguson’s life that have made him less independent, like not being able to drive.

He never wanted to be a back-seat driver at United — he knew all about the problems the club faced post-Sir Matt Busby — but there is a frustration that his advice is rarely sought.

The powerbrokers Woodward, Richard Arnold and Matt Judge never pick up the phone.

Solskjaer will make an effort to pop in to say hello on matchdays as Ferguson relaxes in one of the corporate lounges, but won’t seek him out to ask for guidance about players or philosophy.

These days Ferguson, who won 38 trophies at United between 1986 and 2013 and has a stand named after him at Old Trafford, relies on scraps of information passed on by his friend Mike Phelan, who has returned to the club and is now Solskjaer’s assistant manager.

‘Sir Alex feels conflicted. He can see the irony that he still spends time thinking about United when he’s retired. But he loves the club and does feel a bit hurt that his opinion is never sought,’ says a close confidant from the League Managers’ Association.

'He knows he’s not in charge any more but it would still be nice for him to be asked

Det er vel ikke så veldig rart?

De virker å være i en brytningstid, der de restrukturerer. Dette ville vært veldig interessert i noen andre kluibber også, men Manchester United er jo i en særstilling pga. hvordan de er rivaler til Liverpool og at de har en norsk manager.

Siden jeg er opptatt av formasjoner, spillestiler og spillertyper mer enn spillere som personer, blir dette ekstra spennende.

Kanskje et resultat av at det meste allerede er sagt om sesongen vår hittil.

Begrenset hvor mye diskusjon det blir ut av “jeg gleder/gruer meg til finalen”.

Hos Man Utd er det derimot helt essensielt hva de foretar seg i sommer. De kan like gjerne havne i en kamp om 3.plass som å ligge i nedrykksstrid til jul.

Dette har vært skrevet gjentatte ganger de siste månedene. Jeg synes poenget bare har begrenset med relevans, all den tid mange topp-managere har fått suksess med det samme eller dårligere utgangspunkt.

Det høres fornuftig ut at en manager som har oppnådd suksess er det rette valget når en klubb ønsker å gjøre det bra. Men historien er full av eksempler på at sukessrike managere ikke lykkes når de kommer til et nytt sted. Ingenting er “trygt”.

I CHelsea spekuleres det i om Frank Lampard skal overta som manager. Det hadde vært som om Steven Gerrard skulle overta i Liverpool. Begge har begrenset med trener- og ledererfaring, ingen av dem på høyt nivå. Guardiola, Zidane - og Dalglish - er bare noen eksempler på enda mindre erfarne spillere som ble managere.

Tiden i Cardiff? Jeg tipper den var lærerik. En viktig erfaring.

Greit nok, men da kan man ikke samtidig (sier ikke at dette gjelder @carragher og @cylon) klage på at pressen fyller aviser og nettsider med stoff om OGS og Man.Utd.

Ja situasjonen i United er interessant, men er det mer interessant enn situasjonen i Liverpool? Selve restruktureringen av klubben er forsåvidt interessant, men de fleste innlegg her inn handler om andre ting. En klubb som skal ut å handle spillere er ikke noe nytt; Noen år handler man flere og dyrere spillere enn andre år.

Har OGS fomlet i sine forsøk på å finne sin beste 11’er og formasjon? Jeg tror det er en god miks. Da laget vant var det vel mindre prøv og feil enn når resultaten uteble. Samtidig vil jeg tro at det var alt for stor risiko å prøve og feile for mye i en periode hvor Man.Utd fortsatt kunne kvalifisere seg for CL.

Helt sikkert lærerik! Men vi som Liverpool-supportere vet bedre enn noen hvor viktig en manager kan være, og slike managere vokser ikke på trær. Det er lite som tyder på at OGS innehar kompetansen eller egenskapene som skal til for å konkurrere med Pep og Klopp. Eller en tidligere utgave av Mourinho da han kom til PL.

Det er da jeg tenker: Jeg vet ikke. Jeg vet ikke om han har den kompetansen eller egenskapene, derfor våger jeg ikke å blankt avvise at han har dem. Hva han har gjort tidligere trenger ikke å bety noe.

Faktisk ikke. Han spilte med flere formasjoner, ganske så ulike, i den perioden også, og med ulik spillerbruk. Dette var ikke noe han begynte med senere.

Enig. Derfor har jeg en tro på at det han gjorde var noe som var forankret oppover. Det skulle da også bare mangle at klubben ikke forsto det andre forsto - at resultatene også var en konsekvens av svak motstand, og at det var dypere problemer som måtte løses.

Noen av greia her er jo at vi vet ikke hva slags standing Solskjær har og hva slags relasjon han har oppover i klubben. Er han en “svak” manager som ble ansatt for tidlig, eller er han en som står støtt og med god forankring av en langsiktig plan? Vi velger fort det første alternativet, fordi det er vrient å tro at det andre faktisk kan være riktig.

Selv aner jeg ikke. Jeg holder begge muligheter åpne.