Manchester United

Det han har gjort tidligere “trenger ikke bety noe”, men det gjør mest sannsynelig det. Det er jo akkurat derfor arbeidsgivere flest ber om CV og en søknad der du gjerne setter lys på dine resultater.

Her har jeg ikke sjekket fasit, men hørte på en Youtube diskusjon at resultatene for Man.Utd snudde da OGS ikke hadde de samme spillerne tilgjengelig. Men jeg husker at OGS gjorde små endringer på midtbanen, men da mest med tanke på hvem som spilte, ikke hvordan de spilte. Igjen - jeg har ikke sjekket fasit.

Om OGS fikk lov til å prøve og feile i en periode hvor Man.Utd hadde lukket luken til topp 4 kan jeg ikke uttale meg om, men om jeg skulle sette pengene på noe, så ville nok ledelsen gjerne hatt den topp 4 plassen. Dette ville vært et langt bedre fundament å bygge laget på enn å teste ut formasjoner i slutten av sesongen. Her kan vi selvsagt trekke paralleler til vår egen Klopp, som ikke klarte topp 4 i sin første sesong, men som kom sterkt tilbake.

Beste måten å endre dette på er jo å selv starte et spennende tema i tråden for CL-finalen og dermed bidra med aktivitet der… Bør ikke klage på situasjonen her inne, som bare bidrar med økt diskusjon.

Du har selv ikke “bidratt” i CL-kamptråden enda.

Jeg lever godt med at det er bra liv i begge tråder (alle tråder) og koser meg med det :slight_smile:

Jeg lever også fint med aktivitet i begge tråder. Om jeg ikke har noe fornuftig å skrive forsøker jeg å la det ligger (ikke alltid med like stort hell).

Men når jeg logger på for å lese / holde meg oppdatert, så blir jeg stadig litt forundret over å finne flest innlegg i tråden om Manchester United.

Skjønner at det kan være litt “frustrerende”, men akkurat nå tror jeg alle er litt på vent til den store dagen. Når det da i tillegg skjer litt hos konkurrentene blir det fort liv i de tilhørende rådene. Ref. Man Utd og Newcastle akkurat nå. Når vi nærmer oss helg og spillerne ankommer Madrid blir det nok overkok på de “rette” trådene igjen.

Imponerende. Synd for Beckham at tempoet i moderne fotball ikke er som for 50 år siden - da kunne han nok hevdet seg fortsatt.

Vi som er Liverpoolsupportere, og sikkert mange andre kan si mye om Manchester United og Solskjær og det er mange som har ulike meninger og spekulerer i det vide og brede om Sunny sin rolle i Manchester United i perioden fra desember til sesongen ble avsluttet i mai med et pinlig tap for Cardiff.

Det var overraskende i seg selv at Solsjær ble ansatt som manager i en av verdens største klubber, en uprøvd og umeritert manager med en brokete fortid Cardiff som endte med at han fikk sparken og dro tilbake for å overta som hovedtrner i Molde.

Ser vi på valget av Solskjær kan vi dra det i et par retninger. Hva var best for klubben? og hvilken manager var tilgjenglig i desember da Mourinho måtte ta hatten sin å gå? Pochettino har vært nevnt som Mourinho sin etterfølger, men Tottenham som på det tidspunktet kjempet helt der oppe ville naturligvis ikke slippe sin manager midt i sesongen, og det ville neppe andre klubber gjøre heller.

Så at valget falt på Solskjær var kanskje ikke så uventet allikevel som før antatt med tanke på at Molde var utenfor sesong, og at Solskjær var en gammel helt på Old Trafford.

Dette blir rene spekulasjoner fra min side, men det er nå min mening uansett. Jeg trur at Solskjær kun var ment som en middlertidig løsning, og at styre og stell så for seg en langt mer meritert manager inn nå i sommer. Så kom resultatene umiddelbart, og Solskær vant den ene kampen etter den andre, og det hele kuliminerte med at Manchester United slo ut PSG i CL i åttendelsfinalen etter å ligget under med 0 - 2 fra den første kampen på Old Trafford. Da var hysteriet tundt Solskjær så stort at jeg innbiller meg at styret tok en for rask besluttning og ansatte Solskjær på fast basis.

Solskjær ble rost opp si skyene av mediene og supporterne trykket han til sitt bryst og da er det lett at styret i klubben lar seg presse av medieomtalene og supporternes forlangende om å ansette 20legend som manager på permanet basis. Det ble liksom som da våre eiere følte seg presset til å ansette Dalglish på permant basis etter at han tok over etter Hodgson. Det er er lett å la seg lede av alle de rosende omtalen som Solskær fikk etter triumfen i Paris.

Når alt dett er sagt, så er jeg temmelig sikker på at styret i Manchester United tok en for rask besluttning med å ansette Solskjær som manager. De burde hatt mer is i magen og ventet til sesongen var over før de tok sin endelige besluttning. Ser vi på resultetene etter at Solskjær skrev under kontrakten er jeg ikke så sikker på om Solskjær ville fått jobben. Resultatene de siste ukene var mildest talt nedslående.

Skal ikke si så mye om Solskjær sine bravader i Cardiff, da dette har blitt gjentatt til det kjedsommelige, men vi kan likvel ikke feie fakta under teppet, for oppholdet i Wales var mislykket for Solskjær sin del.

Han fikk frie tøyler på overgangsmarkedet, men oppnådde ikke resultatene styret så for seg. Hadde han oppnådd ønskede resulteter ville han selvsagt ikke blitt sparket så raskt som han gjorde. Oppholdet i Cardiff var ganske sikkert lærerikt, da han fikk prøve seg som manager på et høyere nivå, men oppholdet var ikke akkurat et positivt innslag på hans CV.

Selv er jeg usikker på om Solskjær vi lykkes som manager i Manchester United. Skal han lykkes må han slutte å være en copycat av Ferguson. Det som funket bra for SAF, bør nødvendigvis ikke fungere for Solskjær. Ferguson er ennå den syvende far i huset, og etter min mening det store spøkelset i skapet på Old Trafford.

For å lykkes må en manager gå egne veier, komme til klubben med nye ideer, og ha klokketro på sine egne filosofier, og agere deretter. Det nytter ikke å kopiere gamle storheter å tro at det skal fungere. Ferguson er historie, og Solskjær må slippe lanken til sin gamle sjef å stå på sine egne bein.

Solskjær eksprimenterte på lik linje med hva Klopp gjorde i Liverpool, men Solskjær sitt utgangspunkt var langt bedre enn Klopp sitt. Manchester United hadde mange stjerner på laget som Lukaku, Pogba, Sanchez, Mata og Matic, samt store talenter som Rasgford, Lingaard og McTominay så forutsetningene for å oppnå gode resultater var gode. Han fikk en pangstart, men falt ned som en skinnfell. Det gjør situsjonen usikker på Old Trafford. Styret vil muligens tenke over om Solskjær er rett mann, og slik usikkerhet kan bre seg til spillerstallen også. Det er nok noen/mange som vil tenke over om Solskjær er den sterke personligheten som skal til til for å snu den negative tenden klubben nå er inne i.

Selvsagt er det flere eksempler på at umeriterte managere og/eller tidligere spilere har lykkes eller mislykkes i en klubb. Dalglish og Guardiola er gode eksempler på dette, men begge disse var sterke personligheter som viste hvem som var sjefen i klubben fra dag en (trur jeg da) Souness er et et eksempel på det motsatte, en glimrende spiller for Liverpool, men definitivt ikke den rette mannen å ha i managerstolen på Anfield.

Jeg personlig er usikker på om Solskjær er den sterke personligheten som skal til for å lykkes, og er det en ting som er sikkert, så må Manchester United ha inn en sterk mann i i managerstolen. Det trur jeg ikke de har i Solskjær, men tiden vil vise om jeg har rett eller tar grundig feil.

Denne var jo litt fin (og sann) da :blush:

“Solskjær sa at jeg er en viktig spiller”
Mange tror Marcos Rojo kommer til å forsvinne i sommer, men det tror han ikke selv.

Hvis dette stemmer kan vel diskusjonen rundt OGSs evner som manager legges død…

ca 1,45 dæven for en redning

Er ikke så enkelt som dette. De Ligt kan velge en klubb som United på bakgrunn av at han kommer til å bli en forsvarskjempe der. Han kommer til ett lag med store utfordringer og kan bli en helt på kort tid. Tror flere klubber kan matvhe lønnen eventuelt United tilbyr. Tror også han er fornuftig nok til å ikke gå etter penger. Han er kaptain som 19 åring. Hvilket bør bety at han hodet på rett plass.
Reiser han til Barca blir han en av mange i tillegg til at det må være nokså kjedelig å spille stopper i en slik klubb.

Sanchez derimot valgte pemger når han kunne gå til City.

Tror ikke det bare er snakk om United spillere. Er ikke mange som har den foten der i det hele tatt. Bra deng i den fortsatt. I tillegg hjelper det når han ser slik ut også. Heldig den mannen der :joy:

Ved siden av Smalling eller Jones han kommer til å bli helt da tror du? Han får aldri kapteinsbindet i Man Utd. De Ligt er oppvokst i Ajax, han kjenner klubben ut og inn, og klubben kjenner han. Jeg nekter å tro at han ville spilt på et enda høyere nivå (ja det kreves om han skal bli en forsvarskjempe) i Man Utd, når han forlater alt det kjente og komfortable. Han er 19 - nitten år.

Lindelof er jo helt klart den beste av de bak der og er vel den eneste bak der som kan gå med hodet hevet.

Hvor mange må slapp vi inn året før Vvd kom? Den tankegangen er jo feil. Jeg håper for all del ikke De Ligt reiser til United. Har stor tro på at han kan bli vanvittig god. Men å si at han bare reiser dit pga lønn blir jo helt feil

Som du sier, han er 19 år. Han kommer med stor sansynlighet til å reise i sommer da jeg tror Ajax ønsker å cashe inn.

Om du tror han blir værende bør du sette mye penger på det. Oddsen er meget høy for at han er i Ajax i September

Tja. Om det er et ønske om å bli forsvarskjempe og helt som er avgjørende for De light, og penger eller supporter ikke har betydning, vet jeg ikke hvorfor et mega talent, som antagelig kan velge mellom de fleste av de største klubbene i verden, ville valgt United. Det er ikke akkurat dit du vil, om du er avhengig av god utvikling for å ta det siste store steget mot verdensklasse, om man ser tilbake på de siste 5-6 årene.

Om du var et av de hotteste talentene i verden, de fleste topp klubbene i Europa ligger langflate etter din signatur, du bryr deg ikke om penger i det hele tatt, og ditt favorittlag er Benfica. Hva er det som gjør at du hadde valgt å gå til United?

Personlig ville jeg aldri hatt United som det åpenbare valget som et sted der jeg kunnet funnet roen til vokse, og å fått tid til å utvikle egenskaper i et fornuftig tempo. Her har det vært «bruk og kast» metoden som har vært rådende de siste årene. Talenter har vært lovpriset, for i neste øyeblikk blitt utsatt for hets, latterliggjøring og hat. United som klubb er desperate, de prøver alt for å komme tilbake i posisjon. Quick fixes med store navn og lønningsposer. Foreløpig gir de ikke noen tid til hverken å tilpasse seg eller å bygge seg opp, de vil ha resultater
med det samme. Talent vennlig? Not so much…

Hvilke toppklubber i Europa er ikke av typen “bruk og kast”?

Når det gjelder talenter; flere…

De fleste toppklubbene ligger jo ikke langflate etter de Ligt. Barcelona ønsker ham, og det påstås at Manchester United har vært interessert. Hvis det er flere som skal ha vært på ballen her, har det skjedd i det stille - eller jeg har ikke fått det med meg.

Det er lett å glemme at gutten er 19 år, selv om han er både kaptein og CL-semifinalist. Er han klar for å dra til Barcelona og ta plassen fra Piqué, Umtiti eller Lenglet? Er det et smart karrieretrekk? Risikoen er jo betydelig.

I et Manchester United som restrukturerer vil de Ligt bli plassert rett inn på laget. Mens han i Barcelona vil være en “forsterkning” som får sjansen til å utfordre de etablerte, vil han i Manchester United bli en av de viktige i et nytt lag. Forskjellen er enorm.

Dessuten er språkbarrieren ikke-eksisterende og det bor landslagsvenner i nabolaget. Begge deler en del av den tryggheten som gjør godt spill mulig.

Det sportslige? Manchester United er en svær, flott klubb, med alle fasiliteter og et av verdens aller beste støtteapparater. På linje med Real Madrid og Bayern München. Å redusere klubben til noe mindreverdig går ikke, ikke uten at brillene er så røde at de blir ugjennomsiktige.

Redultater og suksess og sånt? Tja. Manchester United var én av fire klubber som sloss om tredje- og fjerdeplassen gjennom sesongen som gikk. De kan fort ende på Topp 4 kommende sesong og få CL-spill igjen. Det er kort tid for en 19-åring.

Om fire-fem sesonger er de Ligt bare 24-25 år. Han har massevis av tid til å oppleve La Liga.

Men han ender nok i Barcelona, hvis det stemmer at Manchester United ikke er interesserte likevel. For hvis bare Barcelona er på banen, står det i praksis mellom å gå til dem eller bli i Ajax litt til.

Det siste er det få som tenker på: At de Ligt kanskje velger å ikke bytte klubb nå. Tenk om det skulle skje!

Hvis han f.eks. ikke har lyst til å spille i Spania, og det ikke er noen gode alternativer akkurat nå, hvorfor ikke vente?

Som han selv sier:

“I don’t really have a dream club beside Ajax. It was always my dream to play for Ajax and I succeeded.

“I look at what’s the best for my career and what’s the best place to develop. If it’s best to start the preparation for a new season at Ajax or another club.

“As long as I have a contract at Ajax, there’s definitely a chance I will stay.”

En bauta av en fyr, ekstremt utviklet fysikk til alderen å være. Stor rekkevidde. Er nok perfekt å stille med mot Rondon, Deeney, Benteke og Lukaku. Men svakheten målt mot van Dijk er først og fremst hurtigheten. De Ligt og Blind har hatt intelligent forsvarsspill, god posisjonering, og de spiller nå i en liga hvor Luuk de Jong har scoret 28 mål som 34-åring, van Persie har scoret 16 mål som 35-åring, og Huntelaar har 16 mål på 13 kamper som 35-åring… Koulibaly hadde vært et bedre kjøp for Man Utd, han har mer rutine, erfaring på høyere nivå, og går rett inn i sjefsrollen i forsvaret.

Forskjellen er at Koulibaly er 28. De første par årene må han sikkert bidra til å sikre United topp-4 plasseringer. Det kan altså godt være at han passerer 30 før de har et godt nok mannskap til at de kan utfordre helt i toppen. Og da blir nytten av ham kanskje litt begrenset.