Om supportere - finnes det gode og dårlige supportere?

Finnes det gode og dårlige supportere? I så tilfelle hva skiller dem? Finnes det universelle verdier or normer som kan forventes av en god supporter eller holder det at vi heier på samme lag?

Kjør debatt.

Vi klarte topp fire heldigvis🤓🤓🤓🤓
Europa League 2016-17

For meg er det slik at alle supportere av Liverpool automatisk blir en del av verdensomspennende “Ummah”, der man per definisjon ikke er berettiget i å kritisere synspunkter og praksiser som enkelte individuelle eller grupper av supportere måtte ha.

Jeg viser til en beskrivelse av begrepet “supporter” og legger vekt på at det må finnes noen allmenngyldige verdier og normer som skaper et slags arkimedisk punkt for hva det innebærer å være en “god supporter”. Jeg nevner at “ikke kritisere og ha mistro til alt laget gjør” og "ikke alltid forvente det verste, kjenne seg konstant mutt og elendig"some eksempler på disse verdiene og holdningene.

I din verden er alle supportere like gode - fordi de er supportere. Deres holdninger og aktiviteter gis ingen verdi; Der den mest positive og støttende supporter er like god som den verste hooligan.

For meg er det ikke slik at alt kan forsvares, selv om det kanskje føles meningsfylt for den enkelte. Konstant kritikk på forum, på tribunen og andre fora som er tilknyttet klubben er, etter min mening, skadelig for klubben. Jeg har aldri likt de som buer eget lag fra tribunen eller skriver bare dritt om manager, laget og enkeltspillere på forumer rundt omkring. Nei, de er dårligere supportere i mine øyne og jeg vil gjerne være de foruten.

Avslutningsvis, så vil jeg gjerne bemerke at jeg ikke rettet kritikken mot noen konkrete brukere. Kritikken var generell og langt fra personlig. Mulig du følte deg truffet, men det ansvaret kan ikke jeg ta.

Tar ingenting personlig her på forumet, kommenterer det jeg leser.

Det sagt, synes din måte å karakterisere andre på er lavmål og totalt forkastelig!

Ta meninger, ikke personer, så enkelt!

Support betyr støtte. Skal man kalle seg supporter, så betinger det følgelig at man støtter klubben. Nå kan man diskutere hva det vil si å støtte klubben, og hvor grensen går for å støtte nok til å kunne kalle det support, men det er utvilsomt at man må støtte.

Jeg ser mange hevde at spillerne ikke yter maks mot dårlige motstandere, men får ekstra tenning mot gode lag. De kaller det et holdningsproblem. Jeg tviler på at spillerne har holdningsproblemmer. Min teori er at Liverpool har en del såkalte supportere som ikke støtter klubben nok. Spillerne vet at mange “supportere” elsker å selge dem, påpeke feilene deres, sammenligne dem med verdens beste i den enkelte posisjon osv. Spillerne vet at denne hetsen kommer når de taper mot dårlige lag. Grunnet såkalte supportere er frykten for å tape større enn lysten til å vinne. De som har litt kunnskap om prestasjonskultur vet at frykt for å tape ikke er prestasjonsfremmende.

Jeg tror Liverpool blir bedre om supporterne i mye større grad konsentrerer seg om å støtte. Man snakker om at Liverpool har en langvarig kultur for å tape mot dårlige lag. Kulturen har overlevd eierskifter, utskifting av stallen, ombygging av arena ++. Da er det vel bare supporterkulturen som har vart like lenge som mislykkes mot dårlige spillerkulturen?

Om du sliter med å lese supportbegrepet, så prøv med servicebegrepet. Om servicepersonen på død og liv må overbevise deg om at vedkommende driver service, så har du ikke fått service. Det er ikke opp til det enkelte incivid å definere hva service betyr. Det er heller ikke fritt frem å bestemme hva supporter betyr.

Det blir helt feil å definere ordet god supporter ut fra ordet SUPPORT, hva er en god Liverpool supporter?

• Er den som ser hver eneste Liverpool kamp som blir vist på TV hjemme?

• Er det en som støtter laget i tykt og tynt?

• Er det en som reiser over til England og ser laget X antall ganger i sesongen?

• Eller det en som går på Pub og tar seg en halvliter eller tre til kampene?

Man kan ha ulike synspunkter på definere en god supporter, jeg anser i det minste meg selv som en god supporter, en som har støttet laget i 43 - 44 år. Hva andre måtte mene om jeg er en god eller dårlig supportere bryr jeg meg ikke så mye om.

Smoltz69 utropte meg til årets supporter for ett par år siden, så da er det vel ikke å ta for hardt i om jeg skryter på meg å være en god supporter. YNWA alle medsupportere, enten de er gode eller ikke fullt så gode.

Jeg ser ikke at du berører problemstillingen i det hele tatt i innlegget ditt. Man kan selvfølgelig bruke innlegget ditt til å gradere supportere, men så lang jeg er i stand til å bedømme er alle eksemplene dine support. Jeg tenker skillet går der du aktivt (og bevisst) begynner å snakke ned egne spillere slik at det går ut over selvtillit og selvbilde er grensen for supporter. Handlingen er det motsatte av å støtte.

Så har jeg veldig sans for denne paragrafen dommerne bruker om øyeblikksfrustrasjon og handling man burde tenkt gjennom.

Enig.
Og fint at dette kommer opp.

Dersom man konsekvent snakker ned egne spillere, har fokus på å selge/benke/erstatte dem…
Dersom man konsekvent mistror egen spillerstall, egen klubbs evne og vilje, og sportslige strategi…
Dersom man tror på og sprer konspirasjonsteorier om klubbens ledelse, styre og eiere…

Hva er det da igjen å glede seg over, holde med, støtte og forsvare?

Det betyr ikke at man skal være ukritisk.

[quote=“joda, post:203, topic:489, full:true”]

Jeg tror Liverpool blir bedre om supporterne i mye større grad konsentrerer seg om å støtte.[/quote]

Og her er du fullstendig på bærtur, når du begynner å skrive om hva andre supportere skal gjøre eller ikke og hvorvidt de er gode supportere eller, har du tapt okke som!

[quote=“joda, post:203, topic:489, full:true”]

Jeg ser mange hevde at spillerne ikke yter maks mot dårlige motstandere, men får ekstra tenning mot gode lag. [/quote]

Ja, og det er en legitim mening å ha, når du ikke argumenterer mot meningeen, men mot at folk skal ha slike meninger, har du tapt okke som!

Etter min mening noe av det værste sludderet jeg har lest, og når du kaller andre for dårlige supportere så viser du en slik mangel på respekt for med supportere med andre meninger enn deg, og når du går på slike veier har du tapt okke som!

Det har vel vist seg gang på gang på gang at Liverpool snubler mot dårlige lag, og det er en helt legitim mening å ha, dersom du mener det er galt å ha slike meninger har du tapt okke som!

Jeg tror supporterkultur kan ha påvirkning på klubben. Man kan selvfølgelig ikke styre enkeltpersoners mening, all den tid vi er individer alle sammen, men om den brede enighet er å støtte klubben og spillere som til enhver tid spiller, og la kritikken være konstruktiv, vil det innvirke positivt på både supportere, klubb og spillere. Som Lallana sa etter lagmøte, fikk spillerne en “oss mot verden” følelse før matchen mot Spurs. Sikkert ikke ment slik, da spillere er veldig korrekte i uttalelsene sine, men slik jeg leser det, føler altså spillerne at de står alene i motgang. Slik skal det ikke være.

Ja, de tjener vemmelig mye penger og er ekstremt privilegerte. Men de er vanlige mennesker som preges av medgang og motgang. Dette tror jeg gjør det vanskeligere å holde seg i dytten når ting går bra, og vanskeligere å komme ut av motgang når ting går trått. Hadde en av toppklubbene hatt Leicesters stall forrige sesong, tror jeg det hadde vert problematisk å levere som de gjorde. Og ikke bare pga annen tilnærming fra motstandere. De som støttet Leicester før sesongen var supportere, og uavhengig av om det går bra eller dårlig ville de fortsatt støtte laget. Skulle gullet glippe på målstreken ville de fremdeles feiret en flott sesong. Dette vet spillerne. De er ikke alene mot verden, de står sammen mot verden. Sagt på en litt for pompøs måte, men poenget står uansett!

Så er spørsmålet hva diskusjon på et forum betyr. Vel, ikke allverden i det små, men det gir et bilde av supporterkulturen i gruppen som diskuterer. Her inne representerer vi hovedsaklig norske Liverpoolsupportere. Vi representerer de holdningene vi drar med til balløya når vi reiser. Vi representerer nordmenn, vi representerer norske fotballfans, og vi representerer LFC. Da må jeg innrømme at det at noen slår et slag for at vår aller største jobb er å støtte laget føles meget riktig.

Størstedelen av inntektene til klubben kommer gjennom markedsførings- og tv-avtaler. Vi spytter en hel del inn i kassa, og alle munner drar, men isolert sett skylder ikke klubb eller spillere enkeltpersoner noen ting. Vi betaler med støtte og entusiasme, og får betalt av innsats, ståpåvilje, offervilje og galskap. Pengene får de kyniske forretningsmenn bry seg om. Vi får nyte verdens vakreste spill.

der @smoltz69 er de flyttet

Nei, det var helt tydelig at du ikke tok det personlig :slight_smile:

Ja du får tro hva du vil, jeg tar ikke sånt personlig, men jeg vil alltid svare folk som rakker ned på andre supportere.

Og hvis du mistror meg, så er det din form for hersketeknikk, og sier vel alt om at du mener det er greit å hetse folk for meninger man ikke liker, og når du mener det har du tapt okke som!

Det er Andy, legolas, alun, tunkvalo, carragher, Craig, sisko, leakless, cheron, pondus, smoltz, jano, fred gaute, samba-knut og jeg som er de beste supporterene. Det er vi gamle som har opplevd stothetstiden til Liverpool.:joy:

Obs : Si ifra om jeg har glemt noen, dere er selvsagt med på den ekslusive listen.

Haha, og ikke var vi medgangssupportere en gang. Det var bare ett lag i England.

Dessuten visste vi jo ikke hva medgang var.

Imponerende argumentasjonsteknikk du viser, @galanito. Får meg til å minnes god humor fra Rikets Røst.

Hey!! Avglemt!
1976…

Selvfølgelig er det forskjell på supportere. Å si at alle supportere er like gode, er like meningsløst som å si at alle fotballspillere er like gode.
Man trenger heller ikke ha jevnt med respekt for alle supportere. Det er stor variasjon på hvorvidt folk har gjort seg fortjent til respekt eller ikke. Det er stor forskjell på respekten man skal gi eksempelvis James Milner og Diego Costa.

Jeg har ikke sansen for å gå på enkeltpersoner, men det er visse ting som kjennetegner virkelig gode supportere:
-De støtter som mest når det trengs som mest.
-De buer ikke på eget lag.
-Kritikk er konstruktiv.

Og så til slutt.
Realisme vs tro og håp
Jeg velger meg tro og håp 10 av 10 ganger.
For pokker- Leichester vant PL i fjor. Finnes ingen logikk eller realisme som kunne forutsi det i juli før sesongstart. Heldigvis. Det er det som er fotball, og dermed blir det også uinteressant å høre på argumenter om at vi ikke skal klare topp 4, til og med FØR sesongen har startet.

1976 er litt ungt, men du ser mer enn gammel nok ut så vi lar det passere :wink:

Da Liverpool ble utestengt fra Europa etter Heysel, bestemte jeg meg for at disse trenger meg mest, og dermed ble jeg rød 10 år gammel :blush:Teller ikke det heller?:wink:

Helt enig, selv om jeg må si at jeg har, av ulike grunner riktig nok, passe stor respekt for både Costa og Milner. Liker sistnevnte klart best, men førstnevnte er nok den beste fotballspilleren (og jeg må smile av han inne i mellom når det verste fåregliset kommet frem og han later som han ikke har gjort noe galt).