Overgangsvinduet sommeren 2019

Det er bare fire-fem måneder til, så klubben er nok i full gang med arbeidet. Ifølge kildene til @andy er jobben gjort allerede.

Jeg tipper at ganske mye kommer til å skje, men at det fortsatt er noe uavklart.

KEEPERE
Mignolet blir naturligvis solgt. Han er misfornøyd og blir ikke værende lenger enn denne sesongen. Og Bogdan er endelig ferdig. Kelleher er et stort talent, og vi har også Grabara - men vi må ha én til med litt mer rutine. Jeg tipper vi signerer en litt ukjent, erfaren keeper som vi knapt har tenkt på, litt som Klavan. En som synes reservekeeper-rollen er OK og som har bskgrunn fra en slik rolle.

FORSVARET
Moreno selges, Matip (som har bare ett år igjen) selges kanskje. Når det gjelder venstreback henger det på Milner. Vil han være Klopps cover på backen, eller ikke? Det er vrient å finne bra vendtrebacker, spesielt når de vet at Robertson kommer til å være førstevalget. Adam Lewis fra U23 i kombo med Milner er en mulighet. I så fall kjøper vi kun en stopper dersom Matip blir solgt. Preseason blir viktig for Phillips og Hoever.

MIDTBANEN
Den lagdelen klubben har best dekning, med spillertyper som passer i flere posisjoner. Og med spillere som har mer å gi. Keita er fortsatt en uutnyttet ressurs og klubben kjøper ikke noen dersom den tror han vil blomstre i tiden som kommer. Dessuten er også Ox en viktig spiller som har vært helt ute denne sesongen. Til sammen utgjør de to mye manpower. Hva som skjer med Grujic er spennende. Han får skryt og kan bli som en ny mann for oss, men han kan også komme til å bli solgt for mange penger. Lallanas posisjon styres av om han holder seg skadefri i vår og sommer: Bare da blir han salgbar, men da kan det også hende at Klopp vil holde på ham. Milner kan komme til å forlenge dersom han er klar for å spille på backene i tillegg til midtbanen. Woodburn er fortsatt tenåring og kan bli sendt på et mer vellykket utlån enn sist.

ANGREPET
Sturridge forsvinner på Bosman og Origi blir solgt. En-to av kvartetten Wilson, Brewster, Kane og Kent blir tatt i bruk, mens to nye angripere nok blir kjøpt. En angrepsving og en mer sentral angriper er et naturlig tips. Et av kjøpene blir trolig dyrt, slik vi gjorde det i fjor.

KONKLUSJON
En keeper, en forsvarsspiller, kanskje men langtfra sikkert en midtbanespiller, og to angripere. I tillegg til det et par småsigneringer, og kanskje en fristende Bosman-signering. Matip, Milner, Lallana, Grujic og vurderingen av de unge bestemmer mye av vinduet.

Regner som overveiende sannsynlig at vi bruker noe penger på en back. Tipper Clyne selges og det holder ikke med Milner og unggutter som dekning på backene. En back som kan spille på begge sider bør være prioritert.

Enig - men jeg forsøkte å skrive det jeg trodde, ikke det jeg selv mente eller håpet på. Det er noen ganger to forskjelluge ting.

Jeg holder åpent at Klopp vil fortsette å bruke Gomez på høyreback, for å kunne gi matching til nødvendige ekstrastoppere. Og jeg vektlegger det vi hørte denne uken, at Klopp lånte ut Clyne for å kunne bruke Milner enda mer.

Clyne glemte jeg forresten. Jeg tenkte kanskje på ham som solgt. Kommer han tilbake blir jo backkjøp enda mindre sannsynlig. Han er også en nøkkelperson i sommerens kabal.

Det var hva jeg tror kommer til å skje jeg også påpekte. Jeg regner som det høyst sannsynlig at det kommer en ny back om ikke Clyne mot formodning skulle få ny giv i Liverpool-karrieren. Hvis jeg skulle bruke prosenter ville jeg sagt at jeg tror det er 80+ % sannsynlig det kommer ny back, men at sjansen for at det kommer ny stopper ligger under 50 %.

Noe av utfordringen er jo å finne en god løsning på backene, som ønsker å komme til Liverpool når Trent og Robertson har den posisjonen de har. Vi så det da Morata takket nei til Tottenham fordi han visste at han kom til å være reserve for Kane.

Hvis vi frir oss fra hva vi selv mener, liker og synes er bra, er det jo slik at vi i stadig større grad har multiposisjonelle spillere i stallen.

Gomez, Trent, Fabinho, Milner, Wijnaldum, Ox, Henderson, Keita, Lallana, Shaqiri Firmino, Salah, Mané…alle kan spille i både to og tre posisjoner. Det samme gjelder flere av de unge talentene. I et slikt perspektiv har vi mange alternativer på høyrebacken.

Egentlig er det bare keeperne og tre av stopperne som er rene spesialister. Og da “glemmer” jeg at Matip er en omskolert midtbanespiller.

Jeg ser på slikt som en styrke, og vet også at disse mulighetene gjør det vrient å spå hva vi gjør på overgangsmarkedet. For alt jeg vet kan et offensivt kjøp bli tenkt på som en defensiv forsterkning, siden Klopp da tenker at han kan rokere spillere bakover på banen.

Dette har ikke noe med hva jeg selv mener, men hva jeg tror. Dersom Clyne blir solgt, regner jeg det som helt og totalt overveiende sannsynlig at det blir hentet ny back. Vi kommer ikke til å gå inn i en ny sesong med Milner og unggutter som alternativer til Robertson og TAA.

TAA er jo opprinnelig midtbanespiller og jeg er spent på om han får flere muligheter der. Fikk vel et par sjanser på kanten og én kamp sentralt sist sesong. Kanskje enda en grunn til at vi neppe kommer til å styrke midtbanen til sommeren? I så fall er det jo en enda større grunn til å styrke backplassen(e). Spørsmålet er vel om TAA ansees som fullt omskolert og uaktuell på midtbanen. Eller kanskje han etterhvert overtar rollen som «potet» etter Milner?

Ser du skriver at du har oppsummert det du tror, men basert på manglende tilgang til fakta, er det nok vel så mye håper/mener her?

Men jeg er ikke veldig uenig i tankene dine. Du viser vel at du ikke har helt kontroll på unggutta, men det gjør ikke så stor forskjell.

Ang keeper så håper jeg virkelig at vi erstatter Mignolet med en erfaren keeper. Det er viktig både for trygghet bak Becker og I opplæringen av de unge. Håper ikke han er så veldig ukjent.

Ang forsvaret, så virker det naturlig at Moreno og Matip går ut, basert på kontraktene. Forhåpentligvis kan en av stopperne fra akademiet (Phillips, Masterson, Johnston, Hoever) tre inn i rollen som nr 5, men vi trenger noe mer enn det for å utfordre de tre andre (VVD, Gomez og Lovren). En forholdsvis ung stopper med høyt potensial er ønsket fra meg.

Ang midtbanen så er nok det lagdelen hvor vi er best rustet, men noen usikkerheter rundt Ox, Lallana, Milner og Grujic gjør at vi ikke kan lukke helt for et kjøp. Tankene til Klopp rundt formasjon vil også telle inn her. En tydeligere spissing mot 4-2-3-1 endrer jo situasjonen til våre offensive midtbanespillere noe. Herbie Kane er forresten midtbanespiller og må inn i loopen her og ikke i angrep.

I angrepet er det også spenning rundt formasjon (3 eller 4?), men én med litt erfaring og bekreftet kvalitet hadde vært bra. Ellers håper jeg at Klopp gir Wilson og Kent en sjanse. Begge har vist spennende kvaliteter i høst. I tilegg regner jeg med at Jones og Brewster vil få være med i sommer I hvert fall, så får vi se hvor klare de er.

Tror sjansen er høyere, for jeg tipper enten Lovren eller Matip blir solgt til sommeren.
Håper ellers vi beholder Clyne som er en spiller av høy kvalitet.

Ellers trenger vi en angriper, og da av høyere kvalitet enn Sturridge og Origi.
Gjerne en som er god nok til å kunne rotere med Mane og/eller Firmino, selv om de ikke trenger å være samme type spiller av den grunn.
Personlig har jeg alltid ønsket meg Dybala, men vet at det er et helt urealistisk ønske.

Stallen er bred men skadeutsatt. Mye enig i det du skriver @carragher. Herbie Kane er som Legolas også skriver, midtbanespiller, ikke angriper.

En toppstopper og en angriper er nødvendig å kjøpe, i og med Matip og Sturridge mest sannsynlig er ute av klubben før 19/20 sparkes i gang. En ny solid reservekeeper må også handles, da Mignolet trolig ønsker spilletid et annet sted. Ofte er jeg beskyldt for å være negativ i mine selverklærte realismer, og her får jeg nok pes for romantikkens skyld. Jeg liker tanken på å gi talenter som har vokst opp i klubben en redelig sjanse til å bevise seg selv på førstelaget. Derfor er jeg veldig positivt innstilt til å i neste års kamptropp se Wilson, Kane, Masterson, Lewis etc. Heller at en ung homegrown spiller byttes inn på 78 minutter enn en fra kontinentet som føler null for klubben og kun er der for ukelønna. Trenger flere som spiller med “hjertet utenpå drakta”.

“Cut my veins open and I bleed Liverpool red. I love Liverpool with a burning passion.”

• Steven Gerrard

Juve er mitt lag i Italia, siden Rush gikk dit i 1987, ser stort sett samtlige kamper…Dybala er en god spiller, men denne sesongen har han spilt ca 25 kamper i alle turneringer, og har 6-7 mål…Firmino er bedre for vår spillestil, og Dybala sitter ikke på benken i Liverpool :sweat_smile:

Så du ikke hva jeg skrev i dialogen med @olave like under?

Dybala har vel på mange måter blitt ett offer for Ronaldo etter at han kom til laget. Ronaldo er en spiller som tar stor plass på et lag, og forventer at spillet blir lagt opp til å passe ham selv.
Jeg tror Dybala igjen hadde blomstret hadde han kommet til oss, og hvem vet, det er ikke umulig at han hadde tatt plassen til Firmino, eller at Firmino ble trukket litt lengre bak for å gi plass til Dybala foran.

Dersom vi fortsetter å dyrke 4-2-3-1 med Bobby som en slags CAM kan Dybala fungere utmerket som den fremste. Eneste forskjellen fra nå er at Salah danker ut Shaqiri på kanten. De to i en svært dynamisk angrepsduo, med innslag fra Mane og Salah som inside-forwards høres ut som en svært kompetent angrepsfirer. Veldig offensiv dog, og krever nok en del av de to på midten, og de 5 bakerste.

Ellers kan Bobby og Dybala fint veksle mellom å spille ensom spiss dersom vi spiller 4-3-3. Dybala kan utføre jobben som 10er og bred-playamaker (type Messi) uten problemer også. En firer med Mane, Salah, Bobby og Dybala, supplert av Shaqiri og feks Wilson i rotasjon er ingen dum ide. Spørsmålet er heller om vi er villige til å betale 100 mill pund for Dybala, noe jeg tviler sterkt på. Werner til 35-40 høres mer ut som et Klopp kjøp, og er også i en bra alder. Viktig å ikke ha 10 spillere som må fases ut samtidig.

Dybala kan er minst like anvendelig som Firmino. Kan spille spiss, ving, men er kanskje beste i rollen bak spissen.

Anser det som totalt urealistisk at Klopp går for Dybala, men hadde jeg vært manager hadde jeg gått all inn for Dybala.

For ny angriper ville jeg ønsket meg en kjapp, målfarlig, svært bevegelig og gjennombruddshissig spiller. Helst maks 25-26 år, og aller helst en som er god som venstrevridd angriper (ikke politisk altså). Den som passer aller best denne beskrivelsen i topplag i Europa er nok Martial, men han er neppe tilgjengelig for vår del. Da anser jeg Werner som et fint alternativ og en spiller som burde passe veldig bra inn i Liverpool. Dybala ville først og fremst vært den ideelle erstatter om Salah skulle bli solgt.

Som et alternativ, ja - men neppe like mye som nå.

Jeg tror vi spiller 4-2-3-1 fordi Ox ble skadet, Lallana forble skadet og Keita trengte mer tid enn forutsatt. Uten å kunne lene oss tungt mot disse, forsvant en rolle på midtbanen. Og siden Shaqiri var så god med én gang, ble det fristende å flytte en spiller høyere i banen.

Dette er en dårlig løsning for laget. Vi driver nesten litt rovdrift på angriperne våre, i stedet for å bruke Shaqiri til å rotere med.

Idet vi kan stole på de offensive indreløperne våre kan det godt hende at 4-3-3 blir mye brukt igjen.

Ut: Matip, Milner, Sturridge, Origi, Moreno, Karius, Mignolet, Clyne, Lallana

Inn: Wan Bissaka, Dybala, Manolas, rutinert andrekeeper, ung venstreback

Tilbake fra lån/skade: Wilson, Oxlade Chamberlain, Ings

Ings er solgt. Du får ikke ham tilbake.

Det står både på Liverpool.no, wikipedia og Liverpoolfc.com at han er på lån?