Overgangsvinduet sommeren 2019

Tenkte meg det kunne være noe sånt, ja. :grinning:

Venter i en slags spenning … :wink:

Og så bruker vi litt penger på 5 spillere:

Britisk backup/rotasjon på venstreback
Hollansk stopperdue som deler på ansvaret sammen med Gomez
TAA og Gomez som førstevalg på høyreback

På midtbanen løser vi opp med litt ekstra kreativietet med De Jong.

Lengst fremme får vi nok enn toppscorer inn i Werner og en kantspiller med flair, fart og sluttprodukt i Depay.

Så Grabara, utlånt til AGF, er god nok dersom Becker blir langtidsskadet?

Kelleher er rangert foran Grabara nå. Han ble oppgradert til tredjekeeper foran denne sesongen.

ja det mener jeg vi bør ta sjansen på. Bare slik kan vi finansiere de andre spillerne.

Jeg synes det er for stor gambling! Vi trenger ikke snakke om hinsides store som for en reservekeeper her, men utrolig viktig å ha en som har erfaring på dette nivået som nr 2.

Jeg tror det er usannsynlig at vi kjøper du rådyre nederlandske spillere som er på alder med WIlson. Interessante kjøp, naturligvis - men er det realistisk at vi får tak i dem og velger å prioritere dem? Begge to?

Grujic blir ikke lånt ut igjen, tror jeg. Enten har han vist så mye at han blir innlemmet i førstelagsstallen vår - i så fall har vi fått påfyll på midtbanen gjennom ham - ellers så selger vi ham.

Ejaria og Ojo tror jeg blir solgt. Jones tror jeg blir lånt ut. Lallana blir værende. Brewster lånes ut en sesong.

Ellers enig i salgene, selv om flere av dem ikke vil bli solgt. De er jo ikke lenger våre spillere etter denne sesongen.

Vi kjøper ikke Depay, det er jeg sikker på. Kanskje Werner, men jeg tror egentlig ikke på det. Men jeg tror vi kjøper to angripere. Hvem aner jeg ikke.

Hele opplegget handler mer om å leke med tanker enn å forsøke å treffe bullseye. Men er dette spillere som ville passet Klopp og PL?

Hmmm.
Undres på hvorfor du ikke ser den usannsynlige forskjellen det utgjør, å ha en verdensklasse keeper bakerst.
Å ha en juniorspiller som backup til en slik, er for meg en fornærmelse mot viktigheten av topp keeper.
Vi HAR råd til å ha en backup av svært god klasse, som første reserve for Allison, slik vi kanskje har i dag… (er litt i tvil…)
Jeg hadde gjerne sett en veteran som ikke var så opptatt av å måtte stå, som med stor rutine evner å steppe inn ved behov, og som kan støtte Allison i trening underveis. Denne finnes, og uten å koste milliarder…
Så kan gjerne junioren(e) være 3.reserve, og lære-lære-lære.

De to nederlenderne, sannsynligvis - men jeg har knapt sett dem. Depay har jeg ikke sett siden han var i Manchester United og jeg vet ingenting om ham. Men det hadde vært gøy dersom han kunne blitt en suksess hos oss. Werner får jo mye skryt, men jeg syntes han virket lett og puslete da jeg så ham med landslaget…

Ville du brydd deg om å hente Sessegnon for Moreno? Vi må ha inn en spiller der, men jeg vet ikke helt hvem eller av hvilken kvalitet.

Matthijs de Ligt er jeg litt usikker på med tanke på duellkraft, men nederlendere bruker da å ta PL-nivået rent fysisk. Bare ikke Babbel.

Frenkie De Jong er jeg overbevist om at er en kommende verdensklassespiller. Dessverre går han nok til en klubb som Real Madrid, Barcelona eller PSG.

Timo Werner i mangel på noe annet. Virker da som om gutten har gode avslutningsegenskaper. Om han passer inn i PL vet jeg ingenting om.

Har alltid syntes Memphis Depay har sett skarp ut. Nå viser blomstrer han i Frankrike i en alder av bare 24 år.

Sessegnon … hva skal man si? 23-2-5 så langt denne sesongen, men 52-16-8 i fjor. Kommer jo av at laget hans dominerte i fjor og dermed scoret mye, mens det i år er blant de svakere. Fulham bruker ham som venstreback, venstreving, høyreving og spiss. Hva skal vi oppfatte han som? Og er han virkelig bedre enn vår egen Harry WIlson som kommer til å ende på samme stats i Championship i år, som det Sessegnon fikk i fjor. Uansett vet jeg ikke om han er en erstatter for Moreno, siden jeg tror han kanskje er en mer offensiv spiller. Jeg var veldig sikker i fjor, men mer usikker i år.

My 2 cents;

KEEPER
Mignolet blir solgt. Karius sitt lån varer ett år til. Grabara og Kelleher er begge talenter, men jeg tror ikke noen av dem vil bli stolt på som 2. keeper enda. Tipper én av dem blir lånt ut og den andre blir her som 3. valg og U23-keeper. Det betyr at en ny reserve-keeper må inn. Tipper vi går for en bosman-keeper på godt over 30 år med erfaring som reserve. Type Vorm, Caballero, Boruc, etc.

FORSVAR
Moreno selges helt sikkert og jeg tror det er sannsynlig at vi lar Clyne få dra å spille et annet sted. Jeg tror vi har nok dekning på høyresiden, men jeg tipper vi henter en venstreback. Lloyd Kelly har vært nevnt. I midtforsvaret tror jeg alt avhenger av Matip. Dersom han ønsker å dra for å spille mer fotball tror jeg klubben vil la han få lov til det, og det betyr ganske sikkert en ny midtstopper inn. Eder Militao har vært nevnt.

MIDTBANE
Lagdelen med best dekning, men også mye usikkerhet. Hva ønsker Milner? Hva tenker Klopp & kompani om Lallana og Grujic? Hvor lang tid vil Ox trenge på å komme i kampform? Hva med unggutta; Ejaria, Kane, Woodburn, Jones? Jeg tror ikke vi vil prioritere å signere noen midtbanespillere til sommeren med mindre vi ser noen senior-spillere forsvinne. Hvis det skjer så ser jeg for meg at det blir en offensiv type ala Fekir.

ANGREP
Origi blir sannsynligvis solgt og Sturridge sin kontrakt utløper. Brewster har vært lenge ute med skade, men kan fort bli en del av miksen utover sesongen, Wilson kan også være et alternativ som rotasjonsspiller. Tror det er veldig sannynlig at vi henter en angriper til sommeren, og gjerne en spiller av topp kvalitet som gjør at vi kan rotere mer i angrepet slik vi hart gjort på midtbanen denne sesongen.

KONKLUSJON
En reserve-keeper, en venstreback, en midtstopper dersom Matip drar, en midtbanespiller dersom noen må erstattes, en topp angrepsspiller.

Tja, tror de fleste ville valgt å sitte på benken i solfylte Italia fremfor regntunge England.

Jeg tipper at MAKS 1 av de unge, uetablerte (U23, “back-up”, utlånte,…) slår til på førstelaget de neste 2 årene. Har ingen andelse om hvem det blir, men rent statistisk sett, så er det små sjanser for flere slår igjennom, slik som TAA eller Gomez har gjort de siste par årene.

Er det noen som vil ta utfordringen og spå hvilken de tror mest på?
(kan evt. lage en prioritert liste)

Fyller jo ikke 19 før i mai. Har altså lignende tall som Wilson har denne sesongen i 4 år yngre alder enn Wilson. Bale så jo ikke ut som en toppspiller før sesongen etter at han fylte 21. Tror Sessegnon trenger å ha en klubb som satser på ham, samt at han etterhvert får sjansen til å spille seg inn i den rollen som er “riktig for hans del”. Med tanke på hvor produktiv han var sist sesong, tror jeg han kanskje ender opp i en mer offensiv rolle på sikt.

Brewster! Potensielt et talent som kan ta ligaen med storm, men det avhenger blant annet av hvilken utvikling det året han nå har vært ute.

Per dags dato sier jeg følgende ang kjøp:

“Må”-kjøp:

• Ny reservekeeper. Gjerne en rutinert som er egenprodusert.
  • Fleksibel back som kan spille på begge sider av forsvaret.
  • Angrepsspiller som minimum kan spille til venstre og sentralt i angrepet.

“Bør”-kjøp:

• Ny midtstopper med lavere skadefrekvens enn Matip, Lovren og Gomez

“Bonus”-kjøp:

• Ny midtbanespiller av høy klasse.

Jeg føler meg ganske sikker på at “må”-kjøpene kommer. Jeg kan ikke forestille meg at vi ikke kjøper en ny back om ikke både Clyne og Moreno forsvinner. Plausible og fine kjøp kunne f.eks vært Tom Heaton som reservekeeper og Timo Werner som angriper. Har lyst til å si Chilwell som back, men synes det vil være rart om man kjøper Englands mest talentfulle back for å plassere ham på benken i storparten av tiden.

Hvis Lovren og/eller Matip forsvinner til sommeren,noe jeg regner med, så synes jeg dette kommer under et “må” kjøp, men det er som sagt med forbehold om hvem som forsvinner.
Kunne godt tenkt meg at vi hentet inn enda et talent likt hva Gomez var når vi hentet ham.

Dersom Matip/Lovren forsvinner og vi skal ha ny stopper, bør det være en som er mer rutinert enn 20-22 år. Om vi skulle skiftet ut begge disse, kunne godt den ene vært et større talent slik som Gomez var.