Premier League 2017/2018

Ambisiøst!

Å putte 100 kroner på hva som helst, vil aldri bli ambisioøst, hehehe! Om det ikke er de siste 100 man har da…

Ut over det, det er faen meg ikke spiss dette laget trenger mest! Skjønner ikke dette evige gnaget om spiss, når det er andre lagdeler som skriker etter forsterkning!

Vi ble ikke nummer 2 i ligaen sist fordi vi hadde så sinnsykt godt forsvar eller midtbane, men fordi vi hadde et angrep som scoret sinnsykt med mål. Skal vi finne PL trenger vi en ny Suarez. Tro mine ord!

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at vi har andre posisjoner hvor vi har svakere spillere enn i angrepet. Men jeg forsøker bare å videreformidle min mening om at skal man vinne PL, så må man ha en spiss som trenger litt færre sjanser for å putte ballen i mål enn det vi opplever.

I følge opta var Suarez en lite effektiv spiss i sølvsesongen med mål på en av 5 av avslutninger. Jeg mener huske at både Firmino og Salah ligger over dette snittet i år. Aguero er vel i en klasse for seg på effektivitet har jeg inntrykk av. Det er vel bare noen unggutter i Manchester United som er mer effektive.

Det kan nok stemme. Men skal man sammenligne Suarez med Firmino, så skapte vel Suarez størsteparten av sjansene selv, mens Firmino skaper (etter min mening) alt for få målsjanser selv.

Denne diskusjonen er uansett never-ending. Jeg står fast på at Liverpool F.C trenger en målscorer som vi hadde i Suarez og Torres om vi skal ta siste steget og vinne PL. Er det så vanskelig å akseptere?

Skjønner ikke reaksjonsmønsteret til enkelte i denne tråden. Må virkelig El Patrone grilles så ille for å ha sine spiss-meninger? Jeg er (en av de få) som mener han har et poeng.
Salah har kommet inn i laget med en vanvittig og overraskende slagkraft, og Firmino er knallgod og har økt sin scoringsrate. Dette har selvfølgelig tonet ned behovet for en topp målscorende spiss. Vi har som ElPatrone sier andre utfordringer på banen som må løses først og fremst.

ElPatrone snakker om hva han tror vi trenger for å vinne PL. I det ligger det ikke nødvendigvis en mistillit til dagens Liverpoolangrep, men at på sikt en forbedring kan være nødvendig.

Ta ballen folkens, ikke mannen.

Kan newcastle stjele poeng fra utd, mon tro?

Takk for en prikkfri oppsummering.

Det handler altså om hva jeg mener vi trenger for å vinne PL og ingen stor kritikk av dagens angrep. Det er vel ingen tvil om at den lagdelen tidvis er milevis foran andre lagdeler. Men man ser altså et mønster blant de beste lagene i verden - de har “alle” den spissen som scorer mål på halvsjanser eller skaper den ene sjansen som skal til for å vinne et tett kamp. Den typen mener jeg vi mangler i stallen.

Om Klopp kunne spilt med Firmino samtidig som en ny «topp spiss» var på banen og Firmino fortsatt bidrar som i dag så tror jeg da på at vi kan komme opp på «City» nivå.

Men ser ikke ut til at Klopp vil spille 4-2-3-1 som er det som passer best for noe slikt. Om ikke man benker Firmino eller går over til en 4-4-1-1 variant.

Jeg kunne tenke meg en 4-2-3-1 med to sittende midtbanespillere. Firmino som hengende spiss og med Salah og Mane på kantene. Hvem jeg ville ha hatt helt på topp tørr jeg ikke gi meg ut på.

Finnes ikke så mange lag i pl som har en slik spiss, kun spurs og city.

Jeg er enig i at vi kan kjøpe en spiss, men ikke for å bytte ut Firmino, men mer for å ha et lynraskt ess å sette inn når motstander er mør i beina…
Kanskje Vardy?
Vardy KAN hoppe inn for Mané også ved behov.
Men enig med alle her som mener det er andre posisjoner vi bør fikse først.
Øverst på min liste står en keeper. Ter-Stegen, Oblak eller lignende er mitt ønske.
Kanskje vi skulle gjøre DeGea til verdens best betalte keeper??

En keeper kan spille en avgjørende faktor om man skal vinne PL. Jeg var og er fortsatt av den formening at Peter Schmeichel alene tok 10-12 poeng per sesong for United.

Men uten 24 mål fra Vardy ville Leicester aldri vunnet PL. De var som lag flest helt avhengig av hans egenskaper foran mål. Vi levde godt på Torres og Suarez, og har levd greit på Salah så langt i sesongen. Men jeg er nesten overbevist (her kan det hende jeg skifter mening om jeg går gjennom alle kampene på nytt) om at vi har tapt flere poeng på at vi ikke har vært i stand til å avgjøre kampene foran motstanderens mål enn vi har tapt poeng på dårlig keeperspill.

Ser ut for at Newcastle har fått en habil keeper

Et Manchester United tap hadde vært den ultimate oppladningen til dagens hovedmatch.

Ok, skjønner at du tenker som du gjør, men tar nok feil.
Vi er så «dårlige» bak mellom stengene at Klopp alternerer mellom turneringene og har ingen klar ener i den posisjonen.
WBA med fl, ville aldri skutt så mye som de gjør hvis de hadde blitt latterliggjort av en strålende keeper. På et par av kampene vi taper føler jeg at motstander skyter hvis mulig da de faktisk er klar over vårt «problem».

Vi har att et førstevalg i år som er «aldri» utenfor egen strek, og er så sjelden å se på egen 5’er at jeg tenker på han som den som på løkka var for dårlig til å spille ute og dermed bare ble satt i mål…

Seriøst mener jeg vi hadde gjort det bedre med Milner i mål, så ja, keeper ala Ray Clemence vil jeg ha, NÅ!

Vi ville automatisk scoret enda flere mål med en tryggere keeper bak…

Jeg forstår ikke helt denne. Hvorfor vil du ha Mane og Salah lenger tilbake i banen? Jeg kan, ikke i min villeste fantasi, se for meg at Salah vil score i nærheten så mange mål i den formasjonen.

Når vi forsvarer oss og tidvis i oppspill fasen så trekker Firmino ned å fungerer som en 10er, mens Mane og Salah utfordrer offside-grensen ganske sentralt.
Jeg kan ikke se at det blir plass i midten til enda en spiss. Han vil stenge rom for Salah og Mane.

Mye må legges om, og det skjønner jeg ikke helt at du ønsker.

Det er en stor svakhet i det ressonnementet ditt. Du må ikke se gjennom Liverpoolkampene for å finne den feilen. Du må se gjennom kampene til de andre topp 6 lagene. Da vil du oppdage at alle spissene i PL brenner de fleste sjansene sine. De beste skårer på 1 av 3, og da snakker vi Van Perie på sitt beste. Aguero er oppe der til tider. Suarez var på 1 av 5 i 2013. For å være en over gjennomsnittelig straffeskytter må du putte mer en 4 av 5 straffer. Kan det være at du ser oppsummeringen av fotballrundene og tror de viser alle avslutningene til spissene? De viser ofte bare de som blir mål. Om du sammenligner hele Liverpoolkamper med oppsummeringen av de andre kampene, så skjønner jeg hvorfor du tror våre spisser er så lite effektive.

Manchester United har de to mest effektive spillerne i PL nå. De spiller riktignok relativt lite, men de lager mange mål.

Du er ofte raskt ute med å konkludere med at andre tar feil. Er ikke sikker på hva årsaken til dette er, men jeg skal som et resultat av gode oppvekstvilkår skrive dette opp på kontoen for “sterk personlighet og tydelige meninger”.

Ja vi har ingen keeper som er like god som De Gea, men det var heller ikke poenget mitt. Man må se på i hvor mange kamper har man mistet poeng som et direkte resultat av en keepertabbe og hvor ofte som et resultat av for dårlig effektivitet foran motstanderens mål. Jeg kan altså ta feil, men statistikken om banespill og antall sjanser imot støtter mine antagelser.

Som X-antall fotballtrene har sagt før meg: “Det er ikke farlig å brenne sjanser om du skaper mange nok”. Her har jeg tidligere gitt inntrykk av at jeg skulle ønske Firmino skapte flere til seg selv. OK?

Må legge til: Jeg så ikke alt for mange kamper i Italiensk Serie-A, men de gangene jeg så Batigoal, så slo meg at den mannen “aldri” bommet på store målsjanser.