Rykter og spekulasjoner

In Klopp we trust, men man trenger likevel ikke å være enig i risikovilligheten hans. Vi trenger jo ikke å hvert år setre oss i en situasjon hvor langvarig skade på en fra fronttrioen sannsynligvis betyr at sesongen er over.

I år ble vi heldigvis reddet av Origi, men han forsøkte vi å selge i fjor sommer, så helt ufeilbarlig er ikke Klopp heller:)

Jeg er litt uenig med deg. Wan Bissaka er god deffensivt. Han er meget hurtig og har nokså bra teknikk. Jeg har stor tro på at han kan bli meget solid for ett bedre lag en Palace. Til og med Arnold hadde hatt sbært lite assist under Hodgson som trener. Der skal backene aldri over midten. Når det gjelder assistene til Wan Bissaka så har han iallefall en assist der han går fra forsvar og drar av ett par mann før han slipper Zaha igjennom. Har vel vært kantspiller tidligere i sin ungdom. Han er en av de mest lovende backene i landet bak TAA. Derfor må man punge ut noe helt vanvittig.

Bale og Alexis er to eksempler på at høy lønn kan være krise. Bedre å gi bonuser og sign on fee. Hva er de tjener egentlig? Noen som vet nøyaktig?

Du skriver du er uenig, men skriver i grunn det samme som jeg skrev

Uenig i at du mener han ikke er så bra offensivt

Lfc🤔

Til tider mener jeg at Klopp har gamblet med for tynn dekning på topp, så var nok tilfelle forrige sommer også, men på det tidspunktet så overbeviste Sturridge, han var god i preseason, samtidig som Shaqiri ble hentet. Ings gikk på ett års utlån til Southampton før overgangen kunne gjøres permanent fra denne sommeren av. Så da hadde Klopp god dekning up front med Salah, Firmino, Mane, Shaqiri, Solanke, Origi og en Sturridge som viste god form. Dekningen var god den faktisk.

Nå stiller det imidlertid seg i et litt andreledes lys, Solanke ble solgt i januar, og Sturridge er ikke lenger Liverpoolspiller, så da er to offensive spillere borte fra stallen kontra hva som var tilfelle sist sommer. Neste sesong blir det flere kamper med evt Ligacupen som bør nedprioriteres, Fa cupen som bør satses mer på etter min mening, samt VM for klubblag. Liverpool skal også spille to finaler i Charity Chield og den europeiske supercupen, så da blir det risikabelt om Klopp skal gamble med kun Origi, Shaqiri og Brewster som alternativer til trioen på topp.

Origi var god på slutten av sesongen, men store deler av sesongen så hadde han lite å vise til, Brewster er ennå uprøvd, selv om han er en spennende og lovende ung spiller. Shaqiri viste gode tendenser før jul med blant annet to scoringer mot Manchester United på Anfield, men ble borte etter nyttår, så en angriper av klasse bør hentes i sommer. Stoler på Klopp og hans vurderinger, men om han ikke henter en ny angriper stusser jeg over hans prioriteringer og vurderinger av stallen.

Jeg skriver at det kan forandre seg i en bedre klubb. I Palace så kjøres ikke akkurat HB høyt i banen.

…og takk for det, ellers ville jeg trodd han VAR Gud😂

Tja, jeg tror Klopp vet utmerket godt hva som skal til for å overleve en lengre skadeperiode på spillere. Han vet også veldig godt at det ikke “nytter” å kjøpe hva som helst for å dekke opp for eventuelle skader. Rullering er jo et annet ord for å unngå nettopp skader. Vi viste vel inneværende sesong at troppen kanskje kunne vært litt større med tanke på antall kamper, bl.a i hjemlige cuper hvor vi forsvant rimelig fort ut. Å gardere seg for skader på de beste er ikke lett. Det er bare City som har råd til å la “superstjerner” sitte på benken…Jeg stoler som sagt fullt og helt på Klopp og hans team når det gjelder å styrke stallen før kommende sesong. Men at vi får inn spillere med tilnærmet kvalitet som de tre på topp for at vedkommende skal sitte på benken tviler jeg på…

Jo, han vet, men han gambler og.
Slik det ser ut nå har vi råd til å ha noen gode spiller på benken, og tap av Sturridge og Moreno må dekkes opp av bedre alternativer.
Keita er ikke noen suksess enda og virker skadeutsatt, Milner er aldrende, Hendo holder som regel ikke i 35+ cup kamper i en sesong, Ox er tilbake fra skade og utsatt, noe kan faktisk skje med Gini og Fabinho og, så minst en som kan dekke opp noen posisjoner på midtbanen bør vurderes kjøpt.
Vi har slitt med at vi ikke har noen som kan gjøre en jobb tilnærmet lik den Firmino gjør, og dette bør kjøpes.
Vi har pr dags dato 4 gode midtstoppere når de er skadefri, men var faktisk tvunget til å spille en kamp eller to uten noen av de pga skader og slitasje. Lovren Gomez og også Matip viser seg å være utsatt for skader, en god stopper bør kjøpes (tenk hvis noe skjer med VvD).
Vi har ikke god dekning på høyreback heller mtp at med Gomez mister vi mye offensivt (han er best som stopper) og Fabinho trengs et annet sted på banen der hans egenskaper kommer mest til rette, så der bør det gjøres ett kjøp.
Så rundt 5-6 spillere bør inn, men forhåpentligvis kan noen av plassene dekkes opp av spillere som Wilson, Grujic eller andre som har værtpå utlån eller kommer fra akademiet. Så minst 3 spillere som vil være direkte utfordrere til våre beste 11 håper jeg vi kjøper.
Det som dog er temmelig sikkert er at Klopp gambler heller på egen stall en kjøp han er usikker på, men å få de han helst vil ha bør være lettere nå enn for 2+år siden

Klopp bygger laget og troppen tålmodig. Spiller og lag skal først og fremst trenes gradvis bedre og sterkere år for år.

Spillerne ville garantert ikke tålt treningsdosene som venter i sommer om de hadde fått disse i Klopps første oppkjøring hos oss.

I tillegg bygger Klopp en vinnerkultur og vinnerskaller. Gjennom en fantastisk blanding av bl.a omsorg, samhold, godt humør og ansvarlighet, vokser spiller etter spiller og når uant potensiale og høyder.

Det er vanskelig å kjøpe spillere som kan gå rett inn i dagens lag og utfordre de som er der, rett og slett fordi vi er så gode. Til og med innbytterne våre holder høyt nivå.

Å hente nye spillere er derfor også en tålmodighetsprøve, det vil ta tid før de kan forventes å prestere på førstelaget og i alle fall i de viktigste kampene.

I tillegg kan man ikke utvikle et slikt samhold som det vi ser i tropp og treningsapparat hvis man finner frem sjekkheftet hver gang man hører at de nye modellene er ute til salgs.

Det bekymrer meg derfor mindre hva som skjer på transferfronten hos oss eller andre, da jeg for lenge siden ble overbevist om at gjengen som styrer hos oss er de dyktigste i sitt fag og sluttproduktet de serverer kommer til å smake bare bedre og bedre i årene som kommer.

Tenk om Alisson blir skadet? Skal vi ha en like god keeper på benken? «Erstattere» for våre beste blir garantert ikke kjøpt nå i sommer. Tviler på om Grujic og/eller Wilson er med videre. De vil spille og ikke sitte på benken. Å bruke flere titalls millioner pund på enda mer benkefyll på midtstopperplass ville være meget dumt. Vi trenger en back og to offensive spillere, men ikke som «erstattere» for de som allerede er der. Spillere som allerede finnes der ute og er på høyde med våre beste kommer ikke til Liverpool for å sitte på benken… Så de som tror at Klopp og eierne kommer til å svi av flere titalls millioner pund denne sommeren tror jeg vil bli skuffet.

Stille før stormen kanskje?

Til nå har PL klubbene frigitt 93 (!) spillere i dette vinduet og knapt signert noen, bare 11 totalt…

Vi alene har frigitt 11 spillere!
Det skal helt klart spillere inn på akademiet, men også i a-lags stallen.

Tipper vi blir kjent med 2-4 nye spillere ganske snart :sunglasses:

Har ikke snakket om erstattere heller… roteringspillere og backup derimot.
Hvis vi regner med å spille flere kamper kommende sesong enn den som nå er over, er det og naturlig å supplere troppen derimot, gjør de sitt på trening vil de få sjansen. Vi har backup for Allison i Mignolet, dessuten er keeper tradisjonelt sett minst utsatt for skader ergo er risikoen mindre der enn andre plasser på banen, men forsvinner Migs bør vi hente en annen som kan sitte på benken om vi ikke kan stole på f.eks Kelleher
Vi har spillere på vei ut, spillere som trolig entrer sin siste sesong i klubben og talenter som ikke anses gode nok, og vi er utsatt på en så måte at vi faller drastisk i kvalitet ved div skader, vi trenger flere spillere, som er, eller kan bli like gode eller bedre enn de vi har.
Har heller ikke tro på at vi kjøper noen som går rett inn som fast på laget, men utfordrere til våre beste 11 derimot, og de vil få spilletid, også om noen av disse suppleringer gjøres i ffra egen stall (som Wilson og/eller Grujic) så vil de få sjansen til å vise seg mer enn en gang i løpet av sesongen.
Selv med til tider mange skader denne sesongen var vi heldige som kunne stille ett svært godt lag i de fleste kamper, og noen var vi bare heldig i. Vi kom på en råsterk 2.plass, i PL og vant CL, litt mer hell ang skader, så kunne vi vunnet PL, litt mer uhell så kunne vi ryket i gruppespillet i CL, det er snakk om små marginer og mange “what if” spekuleringer, men vi kan ikke regne med at flaksen alltid går i vårt favør. Vi er mindre avhengig av flask nå enn på tiår, men fortsatt for avhengige.
Jeg tror og håper at flere titalls millioner pund kommer til å brukes på kjøp dette vinduet, 2-300M blir det derimot ikke brukt.

Vi skal dermed ikke forsterke førsterekka om vi kan??
Ensbetydende med at progresjonen stopper opp og det igjen betyr at det går nedover.

UENIG!

Jeg sier jo nettopp at troppen MÅ forsterkes med 2-3 spillere men ikke nødvendigvis midtstoppere!

Nei, det er det ikke. Man city styrket ikke førsterekka i fjor, men kjøpte mahrez som var mye innbytter i ligaen. De ble da den første klubben gjennom tidene med domestic trippel. Viktigste for oss er å styrke bredden først og fremst, da særlig blant de fremme.

Har alle glemt alle vikarene vi hadde på stopperplass? Matip var god siste halvdel av sesongen, kunne ha vært god hele sesongen men til tider skadet, Gomez har i sin tid i klubben hatt to lange skader og noen små, Lovren er ute ei stund hver sesong. Med en skade på VvD risikerer vi å måtte spiller med f.eks Hoever og Gini i forsvar i, for deretter å bare krysse fingrene at det vil fungere.
Vi burde supplere med minst en stopper som gjør at det blir lettere å være av med f.eks Lovren om ett års tid., vi trenger back(er), vi trenger kanskje en midtbanespiller, og vi trenger etter min mening to fremme, som kan rotere/ fungere som backup sammen med Shaq og Origi. Wilson kan kanskje fungere som en av disse, Grujic kan kanskje konkurrere om en midtbaneplass, og da sitter vi igjen med at vi trenger å kjøpe en angriper (Firmino type), og en eller to i forsvar.
Går vi hele sesongen uten skader og regner Gomez som backup på HB trenger vi likevel minst en VB og en Angriper for å kunne rotere tilstrekkelig IMO