Rykter og spekulasjoner

Fordi vi ikke får tak i noen som er bedre enn de tre offensive. Vet ikke hvorfor du spør meg om hvorfor det reageres slik, når jeg har helt rolig tone

Var ment som “to all” melding. Ikke til deg spesielt.

Tja, du peker vel på tre av de fire, som vi neppe skal se etter forsterkninger for.

Lite håndfaste rykter om dagen.
Hvem tror dere kommer inn i sommer?
Hvor mange?
Hvem går ut?

Tror en reservekeeper kommer inn.
1.
Sturridge, moreno, mignolet og noen unggutter.

Det er det jeg tror.

Det jeg håper på:
Reina-Sessegnon-Ndombele-Hernandes-Pepe.
Og at i tillegg til de som jeg tror drar, så håper jeg at Lallana blir solgt.

Jeg tror ikke Klopp nå tenker at han skal kjøpe inn spillere som er bedre enn disse. Jeg er usikker på om den spilleren finnes på markedet slik vi spiller.

Det er vel mer snakk om å finne en spiller som kan avlaste litt, og som kan gjøre oss mindre sårbare. Spilleren som hentes må ikke nødvendigvis være ferdigutviklet, men ett stort talent Klopp på sikt kan utvikle.

Selv er jeg noe skeptisk til Wilson, Jeg tror han mangler ekstremferdigheter for å kunne spille for oss. Det vi trenger er enn kantalterativ med fart og tenikk, og jeg ser ikke helt at Wilson innehar dette. Brewster er veldig uprøvd. Origi vet vi vel ikke helt hvor vi har. Shaqiri virket litt tam da han fikk sjansen fra start.

Jeg ser ikke bort i fra at noen av spillerne jeg nå nevnte, tar steget opp og gir oss det vi trenger. Men jeg er heller ikke helt komfortabel med å stole på det.

Jeg ser enkelte ønsker seg en midtbanespiller med mål/assist i seg denne sommeren. Jeg gjør ikk det. Jeg føler meg komfortabel med at Ox og/eller Keita vil og oss dette neste sesong. Basert på hva jeg vet spillerne tidligere har prestert. Henderson tror jeg også vil gi oss mer av dette i sin nye rolle.

Jeg stoler altså på bredden på midtbanen, men jeg gjør det ikke i angrepet. Blir spennende å se hva Klopp tenker om dette. Innerst inne ser jeg på det som lite sannsynlig at vi går denne sommeren, uten å bruke store penger på minst en spiller.

En spådom:

Vi kjøper en keeper hvis Migs drar, ellers ikke.

Vi kjøper en vb hvis Klopp tror Lewis ikke vil bli bra nok, eller om det i så fall er så lenge til at vi ikke kan klare oss med Milner helt til da.

Vi kjøper en stopper hvis en av de vi har selges, ellers ikke.

Vi kjøper ingen midtbanespiller.

Vi kjøper en angriper, men om noen uker. Først signerer vi med Origi og ser an Wilson i to-tre preseason-kamper.

Det høres muligens passivt ut, men resonnementet følger under.

Keeper: Mignolet er god nok, har tilpasset seg rollen og får mye skryt for hvordan han er og gir verdi i spillergruppen. Har han lyst til å bli vil han garanterr få lov. Men trolig vil han vurdere alle henvendelser utenfra. Å spille fast for en bra klubb frister nok.

Venstreback: Umulig å spå. Alle vet at Robertson vil spille hele tiden. En back som går til Liverpool må regne med å sitte på benken nesten hele tiden, hvis han da ikke kan spille andre steder også. I så måte er Sessegnon en mulighet, men har vi egentlig noen gang vært interessert? Klopp virker ivrig etter å ha Milner ute på banen, i en eller annen posisjon, og det kan bli en løsning dersom en god nok back uten frykt for benjetilværelse er vrien å finne. Dessuten er det dette med unge Lewis: Hva tenker trenerteamet om ham?

Stopper: Det virker usannsynlig at klubben bruker store penger på en midtstopper når Gomez er kvalitet og fart, og passer perfekt ved siden av van Dijk. Eller når Matip har storspilt i flere måneder, og i flere enkeltkamper fått score som bestemann i midtforsvaret. Disse to vil bare bli bedre i årene som kommer, og selv om Lovren blir solgt gir det liten mening å tømme banken for et nytt førstevalg. Dessuten har Hoever et ukjent potensial. Hvis vi ikke selger noen i sommer, kan Hoever vokse inn i stallen det kommende året. Hvis han har det som trengs. Usikkerheten her er Matip. Hvordan skal det tolkes at han er på utgående kontrakt?

Midtbanen: Keita og Ox tilbake og Lallana blir. Alt vel.

Angrep: Mye handler om Origi og Wilson. Signerer Origi ny kontrakt og hvordan tenker Klopp å bruke ham? Vil det være noen vits for klubben, eller av interesse for Origi, å forlenge dersom en ny angriper med høyere standing skal inn? Og hvordan presterer Wilson i preseason? Dessuten: Har unge Brewster den tilliten det virker som om han har? Vil Brewster få en mye mer sentral rolle enn vi har forestilt oss?

Kanskje vi ikke kjøper noen?

Jeg hadde ønsket at vi fant en god og talentfull DC/DL, på 21-23 år, slik at vi kunne la Lovren følge etter Moreno ut døren. Og en del av meg tror det er lurt å takke Origi og Shaqiri for følget, og hente inn én posisjonsfleksibel angriper av høy klasse, i tillegg til at Brewster/Wilson fikk tillit. Men hvem? Forsvareren jeg ser etter er ikke lett å oppdage. Og Origis evne til å være på rett sted til rett tid må ikke undervurderes.

Håper du spår feil i dette tilfellet. Jeg er egentlig svært glad i å gi ungguttene sjansen, men vi er såpass nær å kunne ta igjen City, men da trenger vi en bedre stall enn det vi har nå. Det er bare å se på Citys stall for å se hvor god stall man må ha for å kjempe på alle fronter, og det er det jeg håper vi skal gjøre denne sesongen.

Jeg håper på et år med lite skadeplager. Det koker ned til å ha flaks eller uflaks egentlig, hvor tilgjengelig de mest utsatte spillerene blir. Vi trenger ingen nye spillere hvis skadefrekvens hos enkelte forbedrer seg, men hvis Gomez, Lovren, Hendo, Keita, Ox, Lallana og Trent blir utilgjengelige sine sedvanlige 10-15+ kamper, kan det bli utfordrende når hardkjøret står på. Det er eneste bekymring jeg har.

Hernandes? Mener du Bruno Fernandes?

Og om både ham og Ndombele skulle bli kjøpt, vil vi ha 10 sentrale midtbanespillere. Det er overkill!

Tror:
Ny keeper, back og angriper

Håper:
Ny keeper, midtstopper som kan spille back, Sessegnon og angriper.

Ut (forutsatt at man henter de på “håper”-lista):
Mignolet, Moreno, Sturridge, Lovren, Grujic/Lallana, Wilson/Shaqiri + noen unggutter

Vil bare legge til at dersom man skal se til City og stallen der, så er det også verdt å merke seg at City ga den 19 år gamle midtbanespilleren Phil Foden tosifret antall kamper på denne siden av nyttår. Flest riktignok som innbytter, eller i cupene - men han spilte også 85 minutter i den ikke ubetydelige kampen mot Tottenham midt i serieinnspurten.

Mye kan sies om City og shopping, men Pep viser vel også til en hvis grad i tilfellet Foden, at det å gi en unggutt sjansen kan funke vel så godt som å hive innpå “mer etablerte stjerner”?

Forstår ikke alt snakket om at det ikke finnes bedre spillere enn de vi allerede har. De fleste av spillerne vi har var ikke i den absolutte toppen før de kom under Klopp sine vinger.

Så kan man hevde at Klopp kun hentet de han mente kunne bli best i hans system, men det har selvfølgelig med det økonomiske budsjettet å gjøre også. Klopp ville selvsagt elsket å ha Messi i stallen han også.

Jeg har ingen tro på at det ikke finnes spillere som kan heve Liverpool, og det inkluderer selvfølgelig de tre på topp også. Ikke minst ser vi hver eneste sesong at de etter tur har formsvikt, og da er det helt nødvendig å ha gode alternativer.

Vel, det er ikke mange spillere i verden som er åpenbart bedre enn Mane og Salah. Og iallfall ikke dem som kan hentes til Liverpool i sommer. Det man kan gjøre er dog å hente klart bedre backup enn Shaqiri, Origi, Kent, Wilson, etc. Det bør være fullt mulig.

At de er så gode skyldes naturligvis individuelle egenskaper, men også systemet de spiller under. Jeg er ganske sikker på at Klopp og systemet kan bidra til at nye spillere blir bedre.

Ellers enig i at det desidert viktigste er å sørge for bedre backup til de beste.

Ja, men de var da også rimelig gode før de kom til Liverpool, og systemet kan bare til en viss grad skjule manglende individuelle ferdigheter. Det er kanskje 3 stk i PL (inkl Hazard) og noen få utenfor øyrikets grenser som har like gode ferdigheter som disse to. Og det er ikke gitt at noen av disse kunne vært hentet til Liverpool denne sommeren.

Om noen skal hentes for å forsterke førsterekka, så er det neppe Salah og Mane man først ser etter forsterkninger for…kanskje ikke Firmino heller. Disse er samlet vår sterkeste lagdel. En backup kanskje, eller en superspiss…
Om Gomez slår til for fullt 19/20 sesongen så er vi dekket på stoppere også, men det er ikke et sikkert kort enda. Gomez er også god på VB.
Om Migno drar, noe jeg håper for hans egen del, må vi ha inn en solid nr.2 i buret. Unggutta har ikke vist at de er klare enda slik jeg ser det. Kan være jeg tar feil.

Jeg sier ikke at vi skal forsterke for Salah og Mané, men at vi behøver sterk konkurranse om plassene. Og så skal vi vokte oss vel for å tro at spillerstallen et best på alle plasser fordi vi vant CL.

Stort sett enig i alt du skriver.

• Håper Mignolet blir i klubben. Altså ingen ny keeper.
  • Håper Gomez kommer sterkt tilbake og blir den naturlige partneren til VVD. Dermed blir det kun kjøp om vi selger Lovren.
  • Tror ikke vi er interessert i Sessegnon, så vi får nok inn en typisk backup til Robertson.
  • Ingen grunn til å bruke penger på midtbanespillere (selv om jeg personlig gjerne skulle sett en spiller inn).
  • Jeg håper ikke Origi får ny kontrakt, men at han blir solgt til overpris. Dermed ligger alt klart for at Klopp kan hente inn en storfisk i angrepet.

Ingen spillere vil være like gode som de framme om de ikke spiller fast og det ser jeg faktisk ingen som kan gjøre uten skader på de tre framme nå.

Derfor må vi ha inn en sulten, meget god spiller som kan gjøre som Origo og Shagiri, prestere når han blir kalt opp.

Men å kalkulere med at han leverer som de tre andre, er å drømme.

Det handler om samhandling over tid. Derfor forstår jeg veldig godt Klopps tanke om å utvikle det han har videre.

Spilleren som kommer inn, kommer til å måtte gå i lære i måneder før han får starte, selv om Salah viste at det er mulig å gå rett inn på et Klopp lag.