Rykter og spekulasjoner

Trenger vel ikke å være noen motsetning mellom disse. Man kan fint beholde Origi og hente en spiller som Pepe, Depay, Fekir eller lignende.

Vet ikke om dette er riktig post i det hele tatt, men en spekulasjon blir det jo :wink: Hvem i all verden kunne tro på at en mann fra Finnmark, eller i Norge i det hele tatt, kunne sitte på over 60! billetter til en CL-finale :joy: Hadde det vært et seriøst reiseselskap så, men dette?? Helt utrolig at det går an å bli lurt på denne måten…

Vi har grei oppdekking føler jeg med Origi og Brewster. Origi tilfører fysikk og luftstyrke (selv om luftens konge er Mané), Brewster går inn og tar Sturridge sin plass. Fordelen disse to har er at de kjenner klubb og system, og er på stødig vei mot å hente ut sitt potensiale. Firmino, Salah, Mané, Shaqiri, Origi og Wilson er alle spillere som er lite skadet. Brewster tilbake fra en skrekkskade, og vil bli veid denne sesongen. Klopp har åpenbart stor tro på denne gutten. Ser egentlig kun et kjøp her dersom Shaqiri blir solgt.

Ser stadig her at man mener at midtbanen er godt nok besatt. I antall spillere er den nok det. Om man bryter ned “regnestykket” er jeg ikke enig i at vi er sterke nok her.

Fabinho. Stødig spiller, lite skadet, stigende formkurve fra en middelmådig start til en meget sterk avslutning på sesongen. Etter runde nr 9 i PL har han vært involvert hver kamp med unntak Burnley hvor han var ubenyttet reserve på benken. 2916 minutter i alle turneringer.

Wijnaldum. Av 35 kamper han var i troppen, startet han i 32. Er midtbanespilleren med klart flest minutter på banen, 3705 totalt i alle turneringer.

Dette er de to jeg holder min lit til at skal være tilgjengelige. Vi skal selvsagt rotere kampbelastningen, men disse to spillerene vil sannsynligvis få flest minutter også i 19/20 sesongen.

Henderson. Er i troppen i 33 av 38 kamper i Premier League - starter bare 21 av de. 11 ganger byttet inn, 1 gang ubenyttet. Kan ikke regne med at han er tilgjengelig mer enn drøyt halvparten av PL-kampene kommende sesong, hvis han er like heldig med kampbelastningen som i år.

Milner. Har som Henderson også vært matchet noenlunde forsiktig. 33 ganger i kamptroppen, starter bare 19 av de. Brukt som innbytter 12 ganger. Fyller 34 i januar, og ser ikke for meg at han skal få mer spilletid kommende sesong enn forrige. Må erstattes neste sommer, men er det like greit å kjøpe i år? For det har tatt litt tid for midtbanespillere å ta Klopp-fotballen.

Ox. Det var sagt han har 25% sjanse for tilbakefall. Noe muskelskader er normalt med tanke på opptreningen, en pre-season vil gjøre han godt nå. Vanskelig situasjon å sitte ute hele sesongen, og så komme inn helt mot slutten i en tropp som yter på et ekstremt høyt nivå. Krysser virkelig fingrene for han, og er han bort i mot skadefri kommende sesong, så er han for meg nøkkelen på midtbanen til at dette går opp.

Keïta. I troppen 32 ganger, starter kun 16 av de. Kun spilt 5 hele kamper. Viste god fremgang siste ukene før sesongslutt, før han igjen ble skadet. Problemer med smerteterskel, kanskje også språket enda? Er nødt å heve seg fra 18/19 sesongen, ellers vil floppstempelet sitte løst.

Lallana. Jeg liker typen, men klarer ikke å realistisk se hvor mye han vil bidra med. Inne i sitt siste år, og må da erstattes til neste sommer.

Summa summarum så har vi da Fabinho og Wijnaldum som kan starte omtrent alt. Henderson og Milner kan starte halvparten av kampene. Ox må ha flaks for å unngå skader, helt avhengig av en god pre-season. Keïta er nødt til å heve seg for å ta rollen som han er tiltenkt. Lallana er mest sannsynligvis ferdig. Neste sommer det kjøpes, da har vi bare Wijnaldum, Fabinho, Henderson, Ox og Keïta. Tre av fem med alvorlig skadehistorikk. Hvorfor ikke kjøpe i år, dersom den rette spilleren er tilgjengelig?

I forsvaret er det litt mer prekært, men både Lewis og Hoever er et år eldre, og kan avlaste på backene. Gomez kan vikariere på høyreback, Fabinho kan vikariere som stopper og på høyreback. Det er eventuelt en venstreback som trengs.

Jeg støtter tankene til @carragher her; Vil det være noen vits for klubben, eller av interesse for Origi, å forlenge dersom en ny angriper med høyere standing skal inn?

Det kan det helt klart ha fordi at origi er i grunn spiss, men vi trenger også dekning for manè og salah. Med andre ord så støtter jeg @olave. La oss si vi kjøper pepe. Han er i hovedsak ving og vil rullere med salah og manè. Det har ingen betydning for spissplassen. Da har vi dobbel dekning på ving og på spissplassen.

Manè-salah-shaq-ny ving

Firmino-origi + at både manè og salah kan spille spiss om det kniper

Jepp, svært enig i den avsluttende kommentaren!

I utgangspunktet spiller vi jo uten ren spiss, men det er klart at Origi kan påta seg den rollen om Klopp ønsker å spille med en ren spiss. Jeg tror Origi vil bli avspist med minimal spilletid om vi f.eks henter inn Pepe, da Klopp nok ofte ville foretrekke å flytte Salah/Mane inn sentralt om han tok ut Firmino.

Jo, det gjør vi når noen andre enn firmino spiller. Og slik origi har prestert siste tiden, vil nok føre til at klopp bruker han mer

Om den nye angriperen er en klart mer typisk vingspiss, så er det ikke nødvendigvis noe motsetning. Om Origi fortsetter å vise seg som en supersub slik som mot slutten av denne sesongen, vil han nok få noe spilletid uansett.

Jeg tror vi her er midt i kjernen i Origis dilemma: Han er jo blitt brukt som både vingspiss og midtspiss, og har sikkert noen ambisjoner mht. spilletid både her og der. Mot Barca i selveste CL-semien startet han kampen. Han vil sikkert mene at han fortjener å være den som brukes nest etter Mané, Firmino og Salah. Forståelig, sett fra hans side (min antakelse, selvsagt). Og underforstått - dersom klubben ikke vil gi ham den posisjonen, vil han kanskje takke nei.

Vrient, dette. Ved å akseptere dette, og gi Origi posisjonen som andrevalget bak den faste trioen, og dermed ikke kjøpe inn noen til dette, gambler vi på at Origi holder nivået som trengs hvis en av de tre blir borte lenge. Men dersom vi tenker annerledes, og mister Origi, må vi kjøpe enda en spiller.

Origi ble stort sett benyttet da det ikke var andre alternativer (korriger meg gjerne om jeg tar feil). Årsaken til dette må da være at Klopp ikke er overbevist om at Origi har det som skal til for å spille det spillet som Klopp ønsker. Ja, som nødløsning har Origi levert varene med sene og viktige scoringer, men skal vi ha alternativer/konkurranse til våre tre angripere, så mener jeg vi bør se etter nye krefter.

Men vi gambler ikke om vi kjøper en offensiv spiller til og beholder origi, vi bare styrker bredden.

Vet ikke hvor mye spilletid han kan/vil få med en slik rolle, men kanskje 10-15 kamper fra start i alle turneringer samt 20-25 fra benken. Da må han veie dette mot å eventuelt dra til kanskje en klubb midt på tabellen i PL eller BL (som jeg anser som sannsynlige destinasjoner om han drar).

Men som det blir sagt over. Det ene utelukker ikke det andre. Om vi kjøper en angriper til og beholder origi så har vi mer bredde.

Spørsmålet er fortsatt det samme: Vil det være noen vits for klubben, eller av interesse for Origi, å forlenge dersom en ny angriper med høyere standing skal inn?

PS! For vi må ikke glemme unggutten Brewster oppe i dette.

Men er det et realistisk scenario? Dersom Origi vil ønske seg bort ved kjøp av ny angriper av topp kvalitet vil ikke da Klopp & co sannsynligvis la han gå? Det er mulig at dette er et enten-eller scenario der Origi ønsker enten å bli værende og å være førstereserve bak gulltrioen eller ønsker å dra og være førstevalg et annet sted dersom vi kjøper en ny angriper av topp kvalitet.

Det tror jeg så lenge ikke det kjøpes en spiss til. Om vi kjøper en veldig god spiss så tror jeg origi vil vekk. Om vi kun kjøper en ving, så tror jeg han fort kan bli.

Jeg tror det kommer noe spennende inn.

Vi skal spille utrolig mange kamper denne sesongen, helt vilt mange faktisk - om vi presterer i cupene.

Dersom et stort talent (eller øvrig gode spiller) kommer til oss, så må han ha et tankesett om at han klarer å spille seg inn til fast/hyppig rotasjon i vår start 11. Da vil alle kampene vi skal spille gi nok grunnlag til å få vist seg frem for Klopp i kampsituasjon.

• Jeg tror alle spillerne vi ser på tenker at de har mulighet til å konkurrere (og overgå på sikt) med spillere som Shaqiri, Origi, Henderson, Brewster, Milner, Keita, Gini, Matip, Gomez, Lovren ect (ja her nevner jeg noen sykt gode spillere, og det er der lista for nye spillere ligger nå - overgå med trykk på ordet “på sikt”)
    i tillegg har du eventuelle skader og naturlig rotasjon som gir det mulighet til å ta plassen til de sikre spillerne som Firmio, Salah, Mane ect

jeg tenker det må være et drømmescenario for spillere å komme inn i denne gruppa med den manageren slik ståa er i dag.

Men Origi har jo spilt mye vingspiss. Faktisk er det i en slik rolle han har fått det meste spilletiden sin.

Vingspiss… Høres merkelig ut men okay.

I min verden spiller vi uten spiss og vinger.