Spørsmål om alt mulig rart til forumister

Takk! Det var motivasjonen også. Å advare mot å skape syndebukker. Det kan, og vil nok, skje igjen hvis man ikke er våken.

Måtte jo se dokumentaren selv i dag, da jeg ikke fikk den med meg i går. Applaus fra meg.

Meget interessant og tankevekkende! Dette er altså i det vi kaller nær fortid. For oss som tenderer mot historie-nerdete og har lest mye av det som har kommet fra Gerhardsen , Lie, Lyng og deres samtidige så kan Norge de første 20 årene etter krigen framstå som en delvis ettpartistat. Youngstorget beskyttet sin makt med mange midler. Ikke alle var like pene, som du viser til fulle i filmen. Heldigvis var jo Kings Bay slutten på den æraen. Nå har vel media (dessverre) tatt over mye av 'skape syndebukk-rollen. Takk for en modig og bra film!

Takk for det. Jeg skal love deg at det å gå til ulike finansierings-institusjoner med denne ikke alltid var like enkelt. Heldigvis hadde NRK klokketro på filmen, og finansierte en stor del av den.

Imponerende arbeid du har gjort. Jeg så den i går uten å vite koblingen til deg.

Klarer ikke dy meg. Det heter klokkertro. Troen klokkeren har og ikke noe om klokken :slight_smile:

Haha OK. Klokkertro hadde de!

Takk for det. Overveldende positiv tilbakemelding så langt.

Meget god og interessant dokumentar. 4 tomler opp! (Samboeren likte den også :wink:)
Når jeg var ferdig måtte jeg se begynnelsen en gang til; pressekonferansen til Einar Gerhardsen. «Riktignok må man være veldig varsom med å felle forhåndsdom…», og så er det vel nettopp det han gjør. Utrolig.

Ble også sittende og tenke litt på andre saker hvor enkelt menneske har blitt sittende utlevert med ansiktet i hendene mens pressen fråtser og knipser bilder. Hvor forhåndsdømming og ansvar blir malt over vedkommende i all offentlighet. Tankene går til Hugo Larsen og «Skandinavian Star» og Sverre Hagland og «Sleipner».

Det er en rekke saker man kunne ha pekt på i den retningen. Det særegne her er som du sier at Gerhardsen advarer mot å forhåndsdømme og så gjør han nettopp det. Samtidig kastet pressen seg på og Lindstrøm var maktesløs i retten.

Men takk for herlige tilbakemeldinger alle sammen! Vi hadde ca 55.000 mer enn Skavlan i snitt på lineær TV, så det er absolutt godkjent for en enkeltstående dokumentarfilm…

Meget bra dokumentar. Viktig å få belyst slike saker.
Lurer på om det er skapt mange andre syndebukker opp gjennom årene, kanskje i disse dager også…?
Stiller meg bak det superenga skriver - mye som tyder på at det er personer fra bla. Scandinavian Star og Sleipner sakene som dessverre har måtte opplevd lignende som Lindstrøm.

Stå på Fakelsen!

Takk! Absolutt er det skapt syndebukker og de du nevner er i noenlunde samme båt. Det som er synd er hvor fort det blir glemt og forsvinner igjen. Med Lindstrøm tok det 50 år før noen gjorde en film om han og mange andre forsvinner også fordi de er utmattet av kjøret fra media og andre. Hadde ikke Lindstrøm hatt en velkjent nabogutt, så kunne den saken også ha gått i glemmeboka. Jeg fikk ikke finansiert den opp uten Mads, så det var en lykke for prosjektet at han ble med.

Hvem var det som tok bildet av Gerhardsen og Lindstrøm i sofaen hjemme hos Lindstrøm?

Fasinerende story. Har brukt 2 jobbtimer på å google :slight_smile:

Herlig at du liker det!

Bildet er tatt av «moren til nissen», kjæresten til Lindstrøm som hjalp han hjemme. Hun var ofte der med Ousdal-barna og var den eneste som fikk være i huset når Lindstrøm fikk besøk.

Flere har spurt og vi burde kanskje hatt med den biten, men det å få inn denne prosessen på under 59 min var vrient.

Ok. Godt å høre at han ikke var helt alene i alle årene etterpå.

Jeg stoppet filmen da bildet kom og spurte dama hva hun tenkte når hun så det. “To gladgutter på party-party” svarte hun ironisk. Mye sannhet i det. Tydelig noen alvorstanker i hodet på begge under den seansen.

Godt å høre at du har det travelt på din viktige jobb! :wink:

Har ikke hatt en viktig jobb siden jeg jobbet i en barnehage året etter militæret :wink:

Likte dette svaret bedre enn hva en like kan rettferdiggjøre :+1:

Jeg har brukt 6 år på samme stoff, så det å bruke 2 timer er en fis i stormvind i forhold til hva jeg har tullet bort av tid :wink:

Eg såg filmen no. Terningkast 6+. Om Landsfaderen hadde vore noko til mann hadde han gjeve Lindstrøm ei offentleg unnskyldning.

Takk @andys! Fordømmelse offentlig, beklagelse privat er ikke utpreget bra. Endelig kom saken opp i lyset og da kan folk tenke sitt om metodene som ble brukt på den tiden.