Spørsmål om alt mulig rart til forumister

Utrolig bra dokumentar( synd den ikke varte lenger). Fikk en klump i magen når de pratet om ensomheten han måtte leve med og hva det betydde å ha ungene over når han satt barnevakt. Eneste jeg savnet , var vel om han Lindstrøm hadde kone og barn . Og hva de eventuelt måtte gjennomgå. Men det er vel begrenset med budsjett, penger og sendetid :sweat_smile::sweat_smile: Takk for at du fikk meg til å se den

Takk @tecimir. Vi hadde 58 min til rådighet og det er masse, masse som måtte ut.

Han hadde ikke kone eller barn, men en venninne som barna kalte «moren til Nissen». Hun ble også plaget da saken sto på som verst… men ga han aldri opp.

Det er vel ikke tilfeldigvis noen arkitekter her inne? Han jeg hadde på besøk skulle ha 60.000 for å lage tiegninger til et påbygg til boligen. Jeg har fått en slik jobb gjort før på en garasje og tenkt etterpå at dette skulle jeg faktisk klart selv. Så nå lurer jeg på om jeg skal prøve og spare meg de pengene. Men spørsmålet er: Er det noe tegneprogram jeg enkelt (gratis?) kan få tak i som egner seg til sånt? Jeg har kun Paint (som vel knapt har blitt oppdatert siden Windows 3.1) og Microsoft Visio. Jeg har matematisk bakgrunn så geometrien bør jeg ha kontroll på, det er selve tegningen og eventuelt egnet program det står på. Noen som har erfaring?

Noen med peiling på lyd? Jeg trenger to kompakthøyttalere til et rom. De kan maks være 300mm høye. Ikke plass til ekstra basshjelp. Ikke ønskelig å bruke mye penger.

Hva bør jeg går etter? Duger de minste fra Dali til bakgrunnsspilling, eller blir det uansett for dpedt.

Bose har mye kjekt…som også kan kombineres med lading av mobil, blåtann osv…har sluttet å bruke masse penger på høyttalere etter at slike løsninger kom på markedet…forskjellen i kvalitet er for spesielt interesserte :sweat_smile:

Her er det store spørsmålet hvor mye du vil bruke, hvilke typer musikk du liker, og type lydbilde du ønsker.
Men det er ikke mangel på gode kompakthøytalere der ute.

Onshape er gratis, hvis du aksepterer å dele tegningen din med alle andre brukere. Registrer deg på onshape.com.

Arkitekt? No way.

Bruk millimeterpapir. Tegn som du vil, i den målestokken du vil - feks 1:100 eller slik at en større rute er en meter, Kan jo ikke bli feil.

Gjorde det da vi utvidet huset her.

Det er sikkert noen her som kjenner til (blandevannet) Schweppes Russchian - men kan noen fortelle meg hvilket som er tilsvarende i smak?

Ikke til et lytterom, men et arbeidsrom. Jeg tester noen Dali Blue 1001 som jeg fant på Finn nesten gratis. Er behagelige i toppen uten for skarpe kanter, de har en ok mellomtone og i dette tilfellet en begrenset men helt ok bassgjengivelse. Ikke high end, men definitivt hifi. Dessuten er det så billig at om jeg har bommet så selger jeg for samme pris og kjøper noe annet.

Kirksaeter har noen lettdrevne, små - med overraskende luftig lydbilde. Mulig de blir litt for store for deg.

Sonos!

Skal du lage vodka russian eller nå?
Tror ikke norge har noe som er helt likt russian, men den er jo litt bitter i ettersmak og minner kanskje litt om grapefrukt. Tranebær og sprite kanskje.
Prøv 2 cl vodka 2 cl xante masse is og litt lime topp med sprite :+1:
Litt søt drink men frisk og dama digger den garrantert.
Drikker kun bart selv :innocent:

Funker godt til både vodka og gin;)
Det finnes jo utallige varianter av cola, sitron og appelsinbrus osv. men smaken som Schweppes har av sin Russchian virker de å være alene om (har ihvertfall ikke funnet eller lest om noe som er tilnærmet likt). Hvis det ikke er noen her som vet, så finnes det ikke!

Skulle akkurat til å foreslå dem selv. De kan gjøre underverker med små høytalere, men de lager vel bare smarthøytalere og trådløse greier nå.

Så har man også de her, som er et merke som jeg sjeldent opplever skuffer, selv om lydbildet ikke er for alle ( har ikke alltid vært helt glad i diskanten, siden hornformen gjør at den kan oppleves litt skarp. Men har ikke sjekket på nye høytalere, men jeg vet de har forandret formen på hornet. I tillegg kan man jo kompensere ved hjelp av å finne en forsterker med et lydbilde som passer til høytalerne).

Også dette settet jeg fant

For store for meg. 37cm høye, jeg måtte under 30 cm. Dessuten mye dyrere enn jeg gidder å betale for å dekke akkurat dette behovet: Spilling av gamle CDer/LPer som bakgrunnsmusikk på arbeidsrom.

Da er nok de små Dali de beste du kan få, i alle fall i forhold til prisen.
Kommer som sagt mye an på hvor mye du vil bruke, men når det høyttalere så gjelder i stor grad at man får det man betaler for.

Hva er den beste plattformen for en bildeblogg? Altdå én setning tekst og ett bilde pr. innlegg. Er Instagram det opplagte? Tumblr brukes jo lite i Norge. Wordpress er vel best med mye tekst. Kan Facebook funke?

Noen som har erfaringer?

IG/vsco

Jeg ville sagt Instagram i forhold til størrelse og nedslagsfelt. Det er også lett å dele bildene derfra til andre store sosiale medier som Facebook og Twitter.