Språk og sånt

Bare 2-5 prosent av befolkningen sliter med alvorlige dyslektiske problemer. Det må gå an å diskutere språkforståelse og språkferdigheter uten å måtte la diskusjonen dreie seg om dysleksi, som oppegående mennesker uansett forstår og anerkjenner.

Mange dyslektikere minimerer problemet sitt ved å bruke dataprogrammer, og de velger noen ganger vekk yrkeskarrierer der de må bruke skriftspråk mye. Men her tror jeg ikke dysleksi var temaet.

Arbeidsgivere er selvsagt opptatt av at de som representerer selskapet deres utad gjør det korrekt på alle måter, også i det skriftlige.

Jeg er også lærer. Er egentlig usikker på hele ‘greia’.

Mener G. Hernes og Reform94 skapte flere skoletapere, med å dreie utdanningen fra rikt praktisk innhold til det mer teoretiske.
Ikke alle det passer, for å si det pent.

Flere er ‘tvunget’ til å skrive, produsere tekster og presentasjoner enn før, og det er mer synlig, kanskje?

Mine lærere ville i alle fall ikke vært like tålmodig som min generasjon lærere er når det kommer til penskrift, rettskriving, pugging av alt mulig, om de hadde regjert klasserommene anno 2017.

Om dette kommer av at vi vet mer om lærevansker nå? Ja, det er det ene.
Det andre kan være nåtidens foreldre og barns respekt for skole, lekser og lærere har dreiet ‘noe’.

Fin den:)

Min favoritt er: Kontor pult i vinkel.

Mange lærere her gitt. Jeg er og lærer, men jeg underviser mest i svømmefaget. Har litt Noa og KRLE også. Jeg har ikke sett noe forskjell i de ti årene jeg har jobbet som lærer. Eneste jeg ser en klar økning av er særskrivingsfeil.

Det samme skjer hos oss. Det er viktig å skrive korrekt, i alle fall opp til en viss persentil. Det er jo, tross alt, de ansatte (dette gjelder arbeidstakere i ledelsen også) som har kontakt med kundene. Man vet aldri hvor og når det sitter en særskrivingsentusiast og filtrerer bort useriøse henvendelser. Her reagerer jeg som deg. Skal jeg gjøre et valg, både privat og i arbeidssammenheng, så er det personen som beherker språket sitt som trekker det lengste strået. Når det er sagt, skriver man riktig norsk fordi det er riktig og ikke for å imponere eller smiske med mottaker. Man vil jo bli oppfattet korrekt, ikke sant?

Digresjon incoming: det å trekke det lengste strået insinuerer egentlig tilfeldighet. Ettersom dette ikke er tilfeldighet, burde jeg egentlig unnlatt å bruke dette begrepet. I visse tilfeller synes jeg det er greit å skille logikk fra språk, i alle fall i fraser som er så innarbeidet i språket som “strå-begrepet” er. Av samme grunn hater jeg bruken av terningkast i anmeldelsesøyemed. Lite speiler tilfeldighet slik en terning gjør.

Det kan godt være gode grunner til at man skriver dårlig. Sykdom, reell dysleksi eller latskap forekommer jo, men prøv å skrive korrekte ord (altså rekkefølgen på bokstavene) i viktige brev som f.eks. i søknader, anbud, e.l. Fasiten ligger jo på nett eller hos en venn.

Jeg er usikker på om folk skriver dårligere nå enn før eller om det alltid har vært sånn. Folk har blitt mer stresset de siste 15 årene og det er mye man skal følge med på. Mange skriver på farta, på nettbrett og mobil og har ikke tid til å skrive perfekt hver gang. Selv vet jeg at dette innlegget kunne hatt bedre flyt, annen rekkefølge på ord og gjerne hatt 10 korrekturer, men jeg gidder ikke bruke så mye tid på et foruminnlegg. Føler meg likevel ganske fornøyd med innlegget og jeg blir nok veldig overrasket om den inneholder skrivefeil (merk: skrivefeil, ikke trykkfeil). Den kan gjøre det, i så fall blir jeg glad for å bli rettledet, så slipper jeg å gjøre samme feilen neste gang.

Én ting er sikkert. Det er ikke positivt at Språkrådet hele tiden gir etter og tillater bruk av ord som året før var feil, fremfor å stå på sitt og sørge for å rettlede og informere.

Dette er ikke et angrep mot noen og jeg er fullt klar over at folk er forskjellig. Generelt sett synes jeg språket på forumet vårt er ganske bra :slight_smile: Og, ja, jeg vet at jeg kaster stein i glasshus med et innlegg som er langt fra perfekt.

Konklusjon: det er for mange faktorer å drøfte for å gi et fullstendig svar på hvorfor noen skriver bedre enn andre, hvorfor folk som egentlig kan skrive ikke gidder, hvorfor folk som ikke kan skrive ikke gidder å prøve eller hvorfor det er viktig for mange at andre skriver riktig. Dette må ned i en bok på 500 sider og ikke ett innlegg på KOP-Forum!

Dt kan do itje mene på, @liverpoolian blir fortt vnsklig å slitssommt å læse all skrvinga og sånne ting når mann itje bryrr sæ.

Enig i mye av det du skriver! At skolen har dreid mer i retning av å bli mer teoretisk enn før stemmer nok. “Hele” samfunnet er preget av å være mer teoretisk. Antall søkere til yrkesfag faller, samtidig som antall søkere til ulike studiespesialiserende programområder øker. “Mastersyka” har inntatt universiteter og høyskoler, og mange surrer rundt på ulike studier i årevis som aldri vil gi dem noen jobb. Det er ikke mange jobber igjen til de teorisvake som ikke mestrer skole og/eller høyere utdanning…

Bra innlegg. Tror også vi er påvirket av internett. Internett tar mye tid. Mye er på engelsk. Dermed påvirkes vi av engelske kommaregler, engelsk særskriving og engelske uttrykk (som vi oversetter direkte, i stedet for å bruke de norske uttrykkene)

Jeg er enig med dere, leakless og ziggen. I dette tilfellet var det nok bedre før med gymnas og yrkesskole. Da var gymnas for de som ønsket seg vanskelig teori og yrkesskolen var praktisk. Som lektor i den videregående skolen merker jeg at all den akademiske teorien på yrkesfag egentlig bare ødelegger motivasjonen for de som ønsker et praktisk yrke. I tillegg er det nok for mange som velger studieforberedende program som ikke har noe på universitetsnivå å gjøre.

Kom til å tenke på dette innlegget da jeg leste på Live om FA-cupkampen.

Du har jo rett i det du sier, man sier ikke midtback om de to stopperne. Men som det står på Live: når det er TRE bak, ja, da det heter det gjerne trebackslinje ( + to vingbacker). Inkonsekvensus!

Er forresten ikke sidestopper “lov” å bruke? Det har jeg sett i flere sammenhger.

Det heter vel også firebackslinje, eller er det bare på svensk jeg har hørt det? Sidestopper har jeg ikke hørt brukt, men det er godt mulig det brukes.

Langt touch. Eller som kommentatoren i Palace- Burnley sa det. “Han fikk et langt, langt touch”.
:confused:

Hva med å drepe kampen, det høres ille ut.

Can snakket i sin tid om rollen som den til høyre av de tre bak. Han sa han spilte høyreback. Så enkelt. I så fall blir det jo høyreback-midtstopper-venstreback…og de holdt jo full bredde, det er jo sant. Og vingbackene ble jo i praksis midtbanespillere/vinger.

Har vondt for å tro at ord som f.eks. “Lirekassespillerassistent” (ape) eller skiløperstøtteanordning (stav) står i denne ordboka…

Enda bedre er “Tvilling pult i vinkel.”

Feil bruk av et/ett, at/att, og/å, da/når og for/får er noe som irriterer litt, men ikke like mye som særskriving.
Det legendariske uttrykket “mot normalt”, har jeg svært sjelden eller egentlig aldri sett eller hørt brukt riktig. I Justers sketsj, og i alle andre sammenhenger, har “mot normalt” bare én betydning, og det er noe ala "i forhold til det vanlige, som er…"
P.S. Jeg er forresten også lærer.

Noen ganger tviler jeg på at du er så gammel som du sier at du er…

Hvem snakker du om?

Antar det gjelder en viss forumist som har for vane å slette innlegg som ikke får den responsen han hadde håpet på.