Språk og sånt

Ikke meningen å pirke på noe i et godt innlegg, men “lunsj” har faktisk vært eneste korrekte skrivemåte her i landet i 100 år så helt tullete er det ikke! :wink:

Du rett i at det i dag burde blitt lønsj, står litt mer i språkrådet sitt svar.

Jeg vet at det er en offisiell skrivemåte, men mener selv at det er tullete! :wink:

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/fornorsking-av-fremmedord/

Dere er ikke riktig kloke.
Hva med å forvente at man forstår det som blir skrevet, punktum
Jeg er mer opptatt av om Zala kommer

Ikke for å være pirquete…, men…

Nå skal jeg snart ha lunch, lunsj eller lønsj, samme det mat skal jeg nå allikevel.:joy:

Er det ikke litt rart at dere som ikke er så interessert i språkdiskusjoner leser denne tråden og kommenterer at dere synes diskusjonen er uinteressant? Ingenting vondt ment fra min side, jeg er bare oppriktig forbauset.

Jeg synes det er interessant og morsomt. Ikke noe galt med diskusjoner om språket . Bare fortsett !

Jeg siktet mest til @liverpoolian og @offsidefella. Selvfølgelig er dette et fotballforum, men fotball har berøringspunkter med nesten alt her i verden og således kan vi nesten diskutere hva som helst. Er det et tema man ikke er opptatt av, trenger man vel heller ikke bry seg om det? For min egen del er det noen tråder jeg holder meg unna. Alle trenger jo ikke å være med på alle debatter.

Jeg som alltid har vært så fornøyd med å bare kunne hvis/viss/visst/vis/vist og å/og…

Oops, jeg reagerer alltid når folk sier “visst”, uansett hvilken dialekt de har. “Visst du kommer hit…”, høres feil ut. Men bra, nå fikk jeg noe mindre å irritere meg over

Bare diskuter dere. Fornøyelig å følge med. Mener likevel det viktigste er å forstå hva som skrives.
Uansett virker dere noe bornert

Jeg er helt enig med deg at kommunikasjon og forståelig språk er viktigst. Allikevel synes jeg det er viktig å prøve å skrive korrekt (men alle gjør selvfølgelig feil) og at språklige nyanser og detaljer er spennende.

Zala Palmer? Nei, det er viktig med rett skrivemåte.

“Det er i dag to uker siden Liverpool FC kom med den oppsiktsvekkende pressemeldingen, hvor de beklaget seg til eieren, styret og supporterne av Southampton, og trakk interessen sin for Virgil van Dijk - Jürgen Klopps førstevalg denne sommeren.”

• Å beklage seg er noe helt annet enn å beklage. “Han beklaget seg” betyr nærmest at han sutret over en bagatell, som i “han beklaget seg over at kaffen ikke ble servert i samme øyeblikk som han satte seg til bords” (sitert fra Per Egil Hegges spalte i Aftenposten).

Dette var da også noe å beklage seg over…

Dette er jo et interessant emne, hvor det er veldig enkelt å trå(skrive) feil.

Hvor bruker man bindestrek, hvor henger ord sammen etc?

Når en Liverpool supporter her inne på forumet har vært medlem av klubben i 40 år, skriver vi:

40-års jubileum ( ikke 40 års jubileum, 40-års jubileum, 40 årsjubileum)

Man skriver:

til sammen (ikke tilsammen)
til stede (ikke tilstede)
etter hvert (ikke etterhvert)
om bord (ikke ombord)

ifølge / i følge.

Liverpool supporterne gikk i følge til kampen)
Ifølge Liverpool supporterne har det vært en god sesong

alt for/altfor

Supporterne gir alt for Liverpool
Supporterne er altfor slitne etter Liverpools kamper

overfor/ovenfor

overfor (tenk horisontalt) Liverpool supporterne satt ved bordet , og Gerrrad satt overfor supporter lederen

ovenfor (tenk vertikalt) På Anfield ovenfor trappa står det…

i forhold til syndromet.

Sveits er et lite land i forhold til Russland --> Sveits er mindre enn Russland
Liverpool er en storby i forhold til Hamar -> Liverpool er en storby sammenliknet med Hamar

Supporterklubben har en oppgave i forhold til å balansere budsjettet
Supporterklubben har en oppgave med/ for/ når det gjelder å balansere budsjettet

De må vurdere det i forhold til regelverket
De må vurdere det ut fra / etter / opp mot regelverket

Liverpool er forberedet i forhold til eventuelle triks fra United
Liverpool er forberedet på / ved eventuelle triks fra United

En del forumbrukere er temmelig konsekvent i ordbruken og kan virkelig frustrere med mangel på variasjon i språket.

I stedet for bare “dog”, bruk ord som “likevel”, “muligens”, “kanskje”, “trolig” og “uansett” der disse ordene også passer.

I stedet for “da” (da det kan tenkes dette også irriterer), bruk gjerne “fordi”, “ettersom”, “siden”, “på grunn av”, “som følge av at” der det er mulig for å blidgjøre lesehjertet.

Godt å få det ut etter 10 år med lesing på forumet! :slight_smile:

“The quick brown fox jumps over the lazy muligens”. :wink: