Språk og sånt

Liverpool-supporterne
eller (korrekt, men dårligere):
liverpoolsupporterne

:laughing:ja, ikke så greit å holde styr på alle strekene…

@galanito Jeg ville skrevet “40-årsjubileum”. Er det feil?
Dersom jeg hadde skrevet bok, hadde jeg selvsagt sjekket det opp…

Enig med deg!

Herregud!! lektor Tørrdal, fest med deg må være som en eneste lang gravferd…

Uenig. Nerdfester er fint det! :nerd_face:

Hvorfor er man kjedelig fordi man er opptatt av språk? Jeg syns det er kjempemoro!

Det rare er jo at de som synes at denne interessen er tullete, fortsetter å følge med i denne tråden - og kommentere i den! Hvert eneste gjøre-narr-av-innlegg de poster, er pr. definisjon off topic, ref. innlegget til @Craig_Johnston over (som for øvrig inneholder tre skrivefeil).

Det er mange diskusjoner jeg holder meg unna og som jeg synes er tullete. Da er det riktig å ikke bry seg. Dette er en tråd om “språk og sånn” og da kan man jo delta på seriøs måte og kanskje lære litt (jeg lærer av dette ganske ofte), eller ligge unna.

Ble innlegget mitt med linken om “Zzzzz” slettet?

Ja det er feil, det er 2 ting 40 år og jubileum

40-års, hva “40-års” --> jubileum, 40-års er subjekt, jubileum er objekt.

40- årsjubiluem, 40-? Hva 40-? tonn, kilo etc.

40-årsjubileum. (Men førtiårsjubileum)
75-årsdag. (Men syttifemårsdag)
12-punktsservice. (Men tolvpunktsservice)

*17. mai-feiring
*5000 m-løp
*30 km-sone

*Forleddet rommer en forkortet måleenhet eller dato med siffer

I fjord er noe som irriterer meg. Samtidig får jeg en følelse av at det er stavekontrollen på telefonen som gjør at denne feilen ofte dukker opp…også i aviser, ikke bare her på forumet.

I Oslofjord :wink:

Jeg tror det skyldes at enkelte bare er opptatt av moro og mer moro.

Forskjellige interesser, forskjellige folk, det er bra og fargerikt.

Ja, det røyk sammen med sabotasjeinnleggene til @Craig_Johnston. Ingen av innleggene gav mening. No offence :slight_smile:

Jeg kjenner voksne folk på min alder (30 år) som ikke bare sier, men SKRIVER “sjino” eller “skjylling”.
Jeg får lyst til å korrigere dette når de poster på Facebook eller lignende, men folk tar seg fryktelig nær av at man påpeker skrivefeil. Så jeg velger å bite det i meg og overse det, men jeg klarer samtidig ikke å la være å tenke at de er litt enkle av seg.

Språk er måten vi samhandler og kommuniserer oss imellom på. Jeg synes det er verdt å etterstrebe å gjøre dette så godt vi kan. Jeg forventer ikke at alle skal skrive 100% korrekt til enhver tid, men språk som gjør at man må stoppe opp og resonnere seg frem til hva som egentlig ytres er fryktelig slitsomt.

Edit: Tastefeil :rofl:

Er litt trøtt, så dette forstod jeg ikke helt. Både min logikk og intuisjon forteller meg at “40-årsjubileum” er riktig skrivemåte. Det ser også ut til at flere andre brukere velger å skrive “40-årsjubileum” og det er dokumentert med flere kilder.

Jeg må nesten be deg utdype.

Goethe var en stor pøt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Syns det var litt vel mye sletteiver i dette tilfellet, mitt innlegg var jo relevant til trådens tema. Innlegget hans var vel på samme linje som alle andre som har følt behov for å uttrykke hvor kjedelig denne tråden er… Hva er vel da bedre å “tie” vedkommende med å gi et relevant svar med bakgrunnen for et språklig uttrykk?

Er ikke så farlig altså, bare syns det var unødvendig og veldig subjektiv sletting med tanke på alt annet som passerer.