Valg av TV

Vi lager Liverpool-pub hjemme hos en kamerat, 65’’ skjerm og et lydanlegg av en annen verden vil gi en god opplevelse.

Champions League 18/19

Hvilken TV går dere for?

Ikke for å blande meg inn. Men har akkurat kjøpt en 65 tv selv. I følge butikken er det kun Panasonic som kan vise fotball på en god måte. Prosessorene til LG, Samsung osv er for dårlig. Frameraten er for dårlig og man får etterhengende bilde (hvite loddrette streker).

Dette gjelder modellene i opptil 15.000 kr klassen. Dyrere modeller er sikkert bedre, også for LG.

Kan ikke helt og rent stole på selger ved kjøp av f.eks tv, du risikerer at de har fått beskjed om å pushe ett produkt mer enn andre, eller at de bare synser.
For all del så er Panasonic meget bra, men at prosessorene til LG og Samsung skal være så dårlig i forhold at du vil “hvite loddrette streker” har ikke jeg opplevd.
I denne testen er panasonic nest kjappest etter Samsung

Jeg er selv glad i Sony sine TVer, har Panasonic selv. Når man kommer litt opp i pris er det uansett lurt å få kalibrert TVen. Man kan ofte finne guider på hvordan man gjør enkel kalibrering selv, men det kan nok være verdt det å betale litt så noen tar seg av det.

Jeg har selv aldri målt hva jeg skal ha av tv ut fra størrelsen. Jeg har en prisklasse jeg kan handle i og vil ha den TVen i den prisklassen som kan gi meg best bilde. Som testen over viser så begynner nå også store TVer med god kvalitet å kunne kjøpes relativt “billig”.

Hvis du har noen planer om bruke hub på apparatet, så sats på en produsent som bruker Android TV. Styr for all del unna Samsung og Tizen.

En annen ting som er blitt populært blant produsentene er at de leverer 2 utgaver av samme apparat, og det kommer nok til å bli enda mer vanlig og ganske vanskelig for en “vanlig” forbruker å se siden modellbetegnelsen vil være nokså lik og det samme med spec. Forskjellen ligger i installert programvare på apparatet, en standard variant og en premium variant.

Hva går denne kalibreringen ut på? Hvorfor kommer ikke alle TVer ferdig kalibrert?

En kompis som jobba på Elkjøp en liten stund da han var tenåring endte med å slutte etter å ha blitt pålagt å ‘pushe’ et dårligere og dyrere produkt enn hva han selv ville anbefale til kunder. Har siden alltid gjort egen research på forhånd og oversett selgers anbefalinger når jeg handler elektronikk (og i grunn det meste annet).

Kjøpe TVer i butikk etter hva du ser på skjermene i butikken er også dårlig praksis. TVene de har best marginer på og ønsker å selge mest av stilles inn og kalibreres, og de spiller av medie som komplimenterer produktet maksimalt. Men har for lengst falt av og lurer på hvordan CL blei til TV, hehehe

Hehe. Det er for lenge til neste kamp og vinduet er heller ikke åpnet enda :yum:

En over her skrev litt også om dette. Det er ikke alltid butikken selv som bestemmer heller. Noen ganger kan produsenter få egne hjørner/vegger hvor de kan sette opp sine TVer og da er det ofte de som kalibrerer tv-ene ut i fra hva de ønsker å vise frem.

Det var nok min feil. Tilbake til cl nå.

Liverpool vinner :slight_smile:

Jobbet på Lefdal i 3 år på lyd og bilde. Ingen av våre TV’er ble kalibrert, men derimot så puttet man de TVene man ville selge i “dynamisk” bildemodus. Da kommer mest mulig lysstyrke fram, og de andre TV’ene som står på “standard” kan virke blasse og dårlige ut i forhold.

På en annen side så kan LG ha den beste TV’en i en klasse, og Panasonic i en annen. Modell og pris har alt å si. 9-serien til Philips er forresten min klare favoritt når det kommer til vanlig LED. OLED --> LG.

Takk for info. Kjekt å få høre fra en som har jobbet med dette. Det jeg skrev har jeg fra en kompis som jobbet på Elkjøp.

Uansett er det vel lurt å sjekke flere tester før man går i butikken for å kjøpe. Samtidig som jeg mener at størst ikke er best så lenge man ikke har råd til å betale for kvalitet. Da mener jeg det er bedre å kjøpe mindre tv med større kvalitet på bilde.

65" er den nye “folkefavoritten” så der finner en mange gode apparater for en ok pris, og for litt mer får en noe skikkelig bra.

Alltid les tester, men vær litt skeptisk der også. Lyd&Bilde f.eks reklamerer for Samsung på en side, og på neste side er Samsung “best i test”. Men ja, det lureste er å lese tester.

En ting folk flest treger på, er å kjøpe for liten TV. Om du er i tvil, gå for den større versjonen. :grinning:

Trodde det var “bedre liten og kjapp, enn stor og slapp” som gjaldt?

:joy:

Mht. størrelse på TV ble jeg lært et knep:

Plasser deg foran skjermen på den avstanden du vil ha hjemme. Velg deretter den største skjermen du kan ha uten å måtte bevege blikket. Hvis du “tar inn” hele bildet uten å måtte flytte blikket eller fokusere på nytt, er skjermen liten nok. Test en større skjerm deretter for å sikre at du har valgt det maksimale for deg.