Valg av TV

Flott måte å diskutere på :+1:t2:

85? Shit! Det er svært altså! Hvor langt unna sitter dere da?? Har en 65 ny Samsung jeg er lite fornøyd med, men kan ikke noe om kalibrering så den går nok ut døra snart (3 mnd gammel).
Når VVD slår en pasning vises en 3-4 ballet samtidig :flushed:

Høres ut som bildepanelfrekvensen på TVen din kan være lav. Hvor mange hertz er TVen din?

Hørtes ikke ut som noen testvinner for å si det slik

Har ikke peiling på sånt…
Dette er i hvertfall samme TV:

Gå inn på innstillinger og skru av alt av bildebehandlingsprosessorer. Så kan du heller aktivere en etter en systematisk for å se om det blir bedre.

Sitter vel 3-4 meter unna tenker jeg. Om ballen ser ut som en meteoritt må du skru av Auto Motion Plus. Det hjelper noe.

Har akkurat fått min nye Panasonic 65 tommer til 15K i hus. Apple tv til 1000 kr og kalibrering på kjøpet. Aldri sett bedre bilde. Suveren til å vise fotball. Gammeldags fjernkontroll og litt dritt at man må ha Apple tv ved siden, men Who cares. Tv n er helt fantastisk :grinning: Blir uansett Oslo tur lørdag…

Nederst så er det en link du kan trykke på som viser litt innstillinger det skal være på en samsung tv.
I tillegg har netflix en god guide her. Noen av de tingene her gjorde underverker på min tv.

Litt på siden her, men jeg går med planer om å skaffe en projektor til mancaven. Er det noen som har peiling på dette?

Hvor stort lerret? Og hvilket budsjett? Jeg sikler på JVC til kinorommet når vi skal bygge nytt hus.

Å jobbe litt med innstillinger hjelper en del, og hvis du googler tv’en din kan du ha flaks å finne «idealinstillingene» på nettet.

Når det gjelder kvalitet på TV så finner du supre tv’er fra Samsung, LG, Sony, Phillips og Panasonic med flere. Til syvende og sist handler det om modeller.
Du kan få 65 tommere fra alle disse i alle prisklasser, så det handler mest om hvor mye du vil investere.

Under 10k får du budget modeller, som funker fint, men ikke gir verdens beste opplevelse.
Fra 10-20 blir det fort bedre og du får flere innstillingsmuligheter, og elektronikken er mye mer påkostet (panelene er ofte de samme).
20+ så finner du ofte toppmodellene, og da snakker vi helt andre opplevelser. Du kan selvsagt gå ennå høyere, men der ligger ofte referansemodellene, og som regel ferske på markedet.

Du kan alltids gjøre kupp med topp fjorårsmodeller, og det kan være en god løsning.

Som alt annet blir dette en prioriteringssak…

Er ikke veldig god på det selv, men bildepanelfrekvensen forteller hvor ofte programvaren oppdaterer bildet i løpet av hvert sekund, eller noe i den duren. Har en kompis som fortalte meg at den perfekte fotball-TV’en har ganske høy bildepanelfrekvens. Jeg har to TVer, den ene med høy hertz og den andre med lav. Den ene er en drøm å se fotball på, mens den andre kan være trist å se på. Men som andre nevner her, så kan man komme unna med det ved å justere enkelte innstillinger. Har faktisk fått gjort noen tweaks på TV’en med lav hertz, og kommet frem til noe som ikke er så ubrukelig likevel.

Det er håp, altså!

Tenkte 120’’ skulle være passelig. Tenkte om det var noe brukbart til 10-15k

Hva som er passelig er jo helt individuelt. @iconoclast har for eksempel tydeligvis mye høyere krav enn meg.

Jeg kjøpte en Epson på tilbud til 9999,- i 2015 som jeg har i kjellerstua til film og fotball. Den er mer enn god nok for meg og mitt bruk. Den har mulighet for 3D, men det har jeg aldri brukt. Jeg vil derfor heller anbefale å legge noen ekstra kroner i godt 2D-bilde enn å betale for 3D.

Det gjelder å lese spesifikasjonene nøye. Ikke “skrytetallet” på hz, men native hz. Samsung har noe de kaller Picture Quality Index som er høyere på de dyrere modellene. En terminologi som de har funnet på selv som ikke har noe sammenligningsmulighet mot andre produsenter. Q HDR 2000 (HDR 10+) - HVA BETYR DET HER? Er det en oppgave for Halvor fra Radio Rock eller? Ta dere sammen, TV-produsenter! :joy:

Er godt mulig jeg kjøper noe billigere, men de beste JVC projektorene er dyre. Har ikke starta å tegne på huset enda engang så…

Hvor stort lerret har du kjellerstua? Kjellerstua mi er på 3,2x4,2. Lerret tenkt på kortveggen.

3,2 + sitteplass tilsier en ca avstand på 2,90 fra lerret. Vil anta at du vil max ha 100, sikker nok med noe og 90 og. Har selv 120 på 4,5m avstand, ville aldri hatt større.

Takk for tipset!

Har du testet VPL-VW270ES fra Sony?