Valg av TV

Nei, er helt i startgropa av tenking.

Samsung er ikke bra på baller i lufta. Funker bra på dødball, før ballen slås.

VR er nok dødt innen et par år. Ville nok vært forsiktig med å investert allt for mye i det nå :wink: Det er synd, men sånn er det.

Grunnen er at spill må lages spesifikt for VR for å fungere. Og veldig få personer har investert i det (relativt i forhold til antall gamere), så derfor tør ikke utviklerne å lage skikkelig gode og store spill, da de vet salget vil bli begrenset. Foreløpig er det bare Resident Evil 7 som har vært av kvalitet. Resten er puzzle’s og indiespill.

Når det kommer til 3D syntes jeg det er tragisk at det forsvandt. Eier selv en 55" LG 4K/passiv3D Oled TV og den er helt råååå på 3D! Sylskarp! Intet tap av lys i bildet og helt flicker fri. Ingen øyeslitasje og hodepine. Vi ser jo i stereoscopic 3D alle sammen, så det burde vært det neste store logiske steget i teknologien etter både fargeTV, mono til stereo og til surround. En perfekt audio/visuell opplevelse vil jo være noe som emulerer sansene våre til det maksimale.

Men det feteste ville jo vært at fotballspillerne hadde hvert sitt VRkamera på hodet/brystkassa også kunne man som tv titter ta på seg Brillene og velge hvem spiller man ville se fra :star_struck::heart_eyes::hugs: håper det blir fremtiden!

Kjøpte første Samsung flatskjerm i 2004… en 32’’ som da var diger. Bildekvalitet helt enestående og siden har det blitt Samsung. Nå har jeg en liten 47’’ som må oppgraderes til 65’’… minst! Er i tenkeboksen om hvilket merke, har blitt anbefalt Pioneer og LG men heller selv mot Samsung igjen.

Jeg hadde samme problemet på min QLED Samsung. Sendte mail til forhandler, og fikk følgende svar:

“Du kan slå av:
Digital Støyfri Visning
Auto Motion Plus
Smart Led
Men det er mest sannsynlig Auto Motion Plus som lager krøll med bildet ditt.”

Jeg slo av Auto Motion Plus, og endret bildekvaliteten ellers ut fra hva som er optimalt for meg. Det ble en ny tv av det, klårt og fint bilde, også når ballen er i bevegelse. Mulig jeg justerte på Digital Støyfri Visning også. Husker ikke, men dette var rådet jeg fikk. Så er nok ikke tv’n din det er noe galt med, men innstillingene :slight_smile:

Nettopp det ja. Alle disse funksjonene som er totalt unødvendige. Bare for å ramse opp på ei liste med mange fancy funksjonsnavn som skal lokke forbrukere til å kjøpe.

Dette er jo gull for de med Samsung, og på den annen side skandaløst at de ikke lærer opp selgerne ++ sine som ikke informerer godt nok. Har sett mange kamper hos familie og kompiser, der det har vært skralt med kvalitet. Dette har ofte ført til LG-kjøp.

Selv er jeg veldig godt fornøyd med mitt nye LG TV som er i svarthvitt og flotte farger.:joy:

Problemet er vel også at selgerne tar 1000-1500kr for å justere bildekvaliteten din, som et tilleggskjøp ved kjøp av tv. Derfor gir dem ikke råd til folk om dette, for det er god butikk for dem å gjøre dette mot god betaling. Det tar dem vel 10 min å justere dette for den prisen.
Heldigvis fikk jeg råd om det, men det var fordi jeg sa at jeg kom til å returnere tv’n hvis jeg ikke fikk dette bort. Tidvis plagsomt, og svært irriterende, når man kjøper tv til 15000,-.

Men gode råd er som regel gode, og jeg har ingenting å utsette på min Samsung nå. Tvert imot, en kjempebra tv. Når innstillingene blir riktige :wink:

Innstillingene har sikkert en god funksjon, f.eks når du ser film osv. Problemet er at dem ødelegger når man ser fotball, pga de hurtige forflytningene og bevegelsene på samme tid. Så unødvendig er dem kanskje ikke på en tv, men dem er ødeleggende når det gjelder fotball.
Hvis man forstår hva alle de forskjellige funksjonene er til, og man gidder å tilpasse tv’n underveis, så kanskje man får en unik tv-opplevelse. Men få, om noen, gidder dette. For spesielt interesserte har dem sikkert en verdifull funksjon, eller kanskje for dem som ser på serier 24/7, og hater fotball. F.eks :slight_smile:

De skaper et behov som de deretter melker. Hvis en TV ikke viser et godt bilde uten å justere på et utall produsentspesifikke valg, er jeg ikke interessert. Samme som høyttalere. Hvis de ikke spiller rent, jevnt og godt med flat equalizer, er jeg ikke interessert. Tilvalg må være for å optimalisere en dårlig input, ikke et krav for å vise bilde fra en god input.

Da burde de laget profiler for fotball, film etc

Jo, dette er jo egentlig auto-funksjoner, som skal justere seg selv. Men det virker som om at fotball er et problem for disse funksjonene. Det hakket/lagget ikke når jeg så på andre ting enn fotball. Det var jo det som var så merkelig.
Så for andre som ikke ser fotball så står sikkert disse funksjonene på til enhver tid uten at det er problematisk, der bildet er perfekt. Ikke vet jeg. Jeg har slått dem av nå, og har et perfekt bilde nå jeg også. Ja, forskjellen er iallefall ikke merkbar. :sweat_smile:

Dét er jeg enig i! Noen funksjoner er skapt til film, andre til raske bevegelser. Auto-funksjonene er ikke optimale enda.

satt akkurat å tenkte på dette når jeg oppdaget svaret ditt :joy:

Jeg er kresen på bilde og lyd.

Cluet før man kjøper Tv er å først gjøre research på hva ønsker jeg selv at tvn skal vise best? Er kontrast viktigst? Bildefrekvens? Skarphet? Farger? Må den være bra på oppdateringsfrekvens etter som jeg skal se mest fotball og raske actionfilmer? Mye spilling kanskje?

Jeg gjør grundig undersøkelse hver gang det blir ny tv eller projektor. Det dummeste man kan gjøre er å bare kjøpe en tv som generellt får mye skryt. Og kanskje nettopp denne modellen er dårlig på bildefrekvens? Hver type bildeteknologi har sine styrker og svakheter. LCD er lyssterke men svak kontrast. OLED og Plasma er totalt overlegne i sortnivå, farger og kontrast, men litt svakere på lyset. Og det første man bør gjøre er å slå av absolutt alle tilleggsfunksjoner. De ødelegger uansett mer enn de hjelper på bildet. Så kjøper man en gjennomsnitts veldig god tv så må man skru på disse ekstra funksjonene for å kamuflere dens svakheter i nettopp det jeg liker. Man kan kaste bort mye penger ved å velge feil type tv :flushed:

Panelet er viktigst ja. Et gammelt jungelord, “man kan polere en dritt, men det er fortsatt en dritt.”

:joy:

Det dør sannsynligvis hvis prisen på brillene ikke går ned. Brillene må bli vanlig å ha før spillene kommer.

Jeg har Samsung 55 tommer curved 4K. Trodde curved bare var svada, men det er jeg virkelig fornøyd med