Viktigheten av enkeltspillere

Debatten overføres hit fra Coutinho-tråden.

10. Philippe Coutinho
10. Philippe Coutinho

@Hammock Jeg er en av de som tror antall poeng med og uten x på banen sier noe. Det må som all annen statistikk være en del tall ( kamper) å legge til grunn. Coutinho ga flere mål, men det gjaldt i begge ender. Vi ble blendet av hans mål, og vi forbannet de som bommet i forsvar. Hvorfor bommet de oftest når Coutinho spilte? Jeg gjetter at alle på banen vet hvor Miller er til enhver tid. Det gir sannsynligvis trygghet. Trygghet er noe av det viktigste i et prestasjonsmiljø. Mange savner Gerrard sin evne til å “kjefte” på andre når det trengtes. Kjeft er regnet for noe som skaper utrygghet. Liverpool fikk færre poeng når Gerrard spilte.

Jeg tror poeng med og poeng ute er en like verdifull statistikk som veldig mange andre statistikker. Nå kan det jo være at jeg anerkjenner den psykologiske delen av fotballspilleren vel mye.

Hvordan var poeng med og uten Coutinho i tidligere sesonger?

Kan det være at statistikken i år var tilfeldig?

Vet du at vi faktisk tok flere poeng uten Suarez enn med i 13-14 sesongen vår?

Vet du at vi faktisk tok flere poeng uten Gerrard enn med i flere av sesongene han spilte?

@Hammock 1: Jeg vet ikke. Lagbalanse er viktig. Om han var en sprudlende bidragsyter i garderoben helt til han fikk høre om Barcelona sin interesse og gikk over til å bli en som bidro fordi han måtte, så kan det utgjøre stor forskjell på lagets prestasjon.

2: ja, det kan det være, men det kan også være meget beskrivende. Jeg registrerer at Klopp, som trolig vet hva som står i kontrakten, som sannsynligvis vet at vi juridisk kunne holde han, som vet at det er hans eget hode som ligger på blokka om det går skeis, velger å selge han fordi han mener det er til det bedre for Liverpool som prestasjonsgruppe. En annen sak, men jeg er spent på å se om Sanchez til MU hever MU eller Arsenal mest.

3: Nei, jeg visste ikke det, men jeg vet at Sturrigde var vår viktigste spiller det året. Det kan du også finne igjen i tidligere innlegg jeg har skrevet. Suarez blendet mange med sin innsats på 4-0 og slikt. (Nå kan man jo med en viss humoristisk undertone hevde at Liverpool trenger det femte målet for å være sikre, men det blir en avsporing her)

4: Ja. Og jeg er en av dem som er glad for hans lojalitet, da jeg generelt liker spillere som Lampard, Gerrard, Scholes, Adams, Carragher osv, men jeg er ikke blendet av det Liverpool oppnådde i seriespill i Gerrard sin tid. Jeg har fått en del tyn på siden her for mitt syn på Gerrard.

For å forenkle det litt, så er det enklare å avgjere cupar på eigen hånd enn i ligasammenheng. Urettferdig mot Gerrard slik eg tolker deg, då Gerrard ikkje hadde i nærleiken av like gode lag som spelarar ein kan sammenlikne han med. Forøvrig ikkje rart at du får tyn for kritikk mot ein av klubbens beste spelarar gjennom tidene, men det veit du vel :wink:

Jeg har aldri motsagt at Gerrard var en fantastisk spiller, men jeg har trekt i tvil hans egenskaper som motivator og “lim” i lagene han har spilt på. Av en eller annen grunn finnes det mange eksempler i historien der laget med de beste spillerne ikke har vunnet. Eksperttipsene før sesongstart bommer jo i de aller fleste tilfellene. Jeg tar dette siste som et tegn på at den klubben som har de beste spillerne ofte ender andre steder enn på 1. plass. I en del tilfeller kan lag av godt sammensveisete venner nå langt (i en kort periode)

Nå har jo Gerrard bommet i enkelte avgjørende øyeblikk i cuper, men det heldigvis lettere å huske de gangene han traff.

Men i dei aller fleste tilfellene har jo vinnaren av PL hatt eit svært sterkt lag? Leicester er jo eit av få unntak. Fergusons siste PL- trofé eit anna. Det eg vil fram til, er at fx Lampard har hatt eit langt betre grunnlag for å vinne PL enn Gerrard.
Dette her med motivator har eg fått beskjed om av fleire brukarar på forumet at me veit altfor lite om til å kunne uttale oss om- ref diskusjonen om Hendo sin evne til å vere kaptein for lfc. Eg trur Gerrard har vore ein god motivator, og deler ikkje din oppfatting av han. Han er jo no trenar for jr.laget til lfc, der sånne eigenskapar er viktige. Sjølvsagt ikkje heilt sammenliknbart, men vil tru det er ein del fellestrekk i kva eigenskapar ein må ha. I kva cupar er det Gerrard har svikta oss? Han har jo vore enormt delaktig i både FA- Cup og CL-trofeet, 2 av rimelig få trofé dei siste årene.

Han hadde et flott mål i ligacupfinalen i 2004/2005. Det var dessverre utligningen Chelsea trengte for å få ekstraomganger. Ekstraomganger som Chelsea vant 2-1.

I ligacupfinalen i 2012 vant Liverpool, selv om Gerrard bommet på den første straffen. Man kan selvfølgelig diskutere om denne skal telles med, da Liverpool likevel vant. Det er slike øyeblikk som er lette og glemme, men faktum er at Gerrard bommet på den første straffen i straffekonken. Gerrard var en helt normal god straffeskytter, men hadde en status som gjorde at bedre straffeskyttere måtte vike. Dette siste kan nok være en medvirkende årsak til at Liverpool til tider fikk flere poeng når Gerrard var ute av laget.

Gerrards største glipp må vel være da han klønet det til mot Chelsea i 2013/14 og dermed startet den nedadgående spiralen som gjorde at vi rotet bort ligagullet. Det er vel imidlertid ganske normalt å feile når presset blir så stort. Lignende situasjoner har skjedd mange andre store spillere. Ingen kan lykkes med alt hver eneste gang og når presset virkelig blir stort, er det vanskelig å ikke la seg påvirke mentalt. Gerrard var faktisk aldri noen stor favoritt hos meg, mye på grunn av hvor stor plass han tok på bekosting av laget som helhet og hans noe sutrete personlighet, men totalt sett var han en fantastisk god spiller som selvfølgelig bidro med masse positivt for Liverpool. Han var svært delaktig og ledende i den fantastiske Istanbul-finalen og snudde FA-cupfinalen i 2006 nærmest på egenhånd.

Hadde det ikke vært for Gerrard ville ikke engang Liverpool vært videre fra gruppespillet i CL i 2004/2005 sesongen. Det målet han scorte mot slutten mo Olympiakos var helt avgjørende for videre avensement.

Liverpool hadde vært middelmådighet i dag uten profilen Gerrard i klubben. Kan umulig være noe å diskutere!

Det kan vi umulig vite med sikkerhet. Alternative historier blir jo bare spekulasjoner. Det må vel også gå an å diskutere selv de største legendene, poengtere deres svakheter og nyansere bildet noe? Eller skal det betraktes nærmest som blasfemi? Ingen er perfekt, heller ikke Liverpool-legender.

Vi kan takke Gerrard for å ha vunnet The Treeble i 2000/2001 sesongen, Ligacupen 2002/2003 sesongen, CL i 2004/2005 sesongen, Fa cupen i 2005/2006 sesongen, samt 2 plass i PL i 2013/2014 sesongen.

Det kan vi vite med sikkerhet. Er en grunn for at Gerrard var/er Liverpool. Og eneste spilleren jeg vil ha bak på drakta selv når han lagt skoene på hylla

Skylder heller på kolo toure sin feilpasning mot westbrom den sesongen. :grimacing:

Gerrard bomma på 4,3 % av straffane han tok i følge dei talene eg fant. Hadde lfc straffesparkskyttarar som var klart betre enn han jevnt over i karrieren hans? Gerrard scorte forøvrig i UEFA- cup finalen i 01/02, og i 05- sesongen scorte han vel og eit livsviktig mål som gjorde at lfc kvalifiserte seg til CL. ligacup- feiling er ikkje så mykje å snakke om syns eg, dei fleste store spelarar har nedturar og. Oppturane er så ekstremt mykje større og viktigarei i hans tilfelle. Du drar ikkje fram episoden mot Cfc i nesten- gullsesongen, som er mitt verste minne om Gerrard som spelar. Det var jo kritikkverdig.

Merkelig at eit par brukarar på forumet snakker ned om Gerrards lederevner, captain fantastic som han blei kalt, når så godt som alle fans er einige om kor god kaptein han var. Og eg spør igjen, kvifor kan ein uttale seg om Gerrard sine kapteinsevner, presence i garderobe, personlighet osv osv, men ikkje Hendo?

Det som gjorde Gerrards prestasjonar og kva han vant med Lfc endå meir imponerande, er at han aldri spelte på fantastisk gode lfc- lag. I CL i 05 var han drivkraften som gjorde det mogleg å vinne finalen. Ekstremt imponerande. I 06 vant han fa- cupfinalen omtrent på eigenhånd.

Her er mye av essensen mener jeg, man får litt “sekt” argumentering innimellom, og sekt er ikke et positivt ord i mine ører.
Gerrard var en fantastisk spiller på sitt beste,(og det var han i lang tid ) men han hadde som alle andre sine svakheter

@liverpoolian: Nei, Gerrard vant aldri disse titlene alene. Dette blir for lite nyansert. Spilte han disse kampene alene?
Hvorfor denne merkverdige trangen til å plassere våre spillere på en pidestall slik? Det er totalt unødvendig. Gerrard var oftest enormt god. Det holder vel det, uten å lage en religionsfigur ut av han?

Jeg er enig i det meste du skriver her, @shanklythegreat. Det er neppe noen som bestrider det faktum at Gerrard var meget god og kunne avgjøre kamper nesten helt på egenhånd. Dog mener jeg at man må kunne nyansere bildet litt og ikke bare forgude Gerrard og hevde at han ikke hadde noen svakheter, aldri gjorde feil og ikke kan kritiseres.

Når det gjelder Gerrards lederegenskaper, så gikk han ofte i bresjen og ledet vei, men samtidig var det kamper hvor han sutret og hang med hodet. Carragher og Hyypiä var bedre ledere i den forstand at de alltid var påskrudd og ikke hang med hodet eller skylte på andre. Jeg hadde mest sans for Hyypiäs rolige og trygge lederstil. Det ble kanskje litt vel mye skrik og skrål fra Carra til tider, men som regel var det jo på sin plass.

Hvordan Henderson er som leder er jeg litt usikker på. Våre inntrykk er ganske overfladiske, så jeg er enig i at det er vanskelig å bedømme også Gerrard, men enkelte ting kan vi observere. Tidlig i Liverpool-karrieren fremstod han som beskjeden og sympatisk, nærmest som en svigermors drøm. Da han fikk kapteinsbidet virket det som han overkompenserte litt for sin naturlige personlighet og virkelig skulle vise at han kunne være tøff i trynet, kjefte på dommeren og trå til. Nå virker han mer moden og balansert i fremtoningen. Hvis man ser på behind the scenes-klipp fra Tottenham-kampen kan man se hvordan Henderson går først ut av garderoben og blir stående ved døra for å gi hver spiller som kommer ut et klapp på skuldra og noen oppbyggende ord. Sånne småting tror jeg er viktig. Det virker som om Henderson tar kapteinsrollen seriøst og er en ydmyk og positiv ledertype.

En spiller vinner ikke alene, men uten Gerrard så hadde vi ikke vunnet noen av titlene. Gerrard er den beste spilleren som har spilt for Liverpool de siste 25 årene.