Viktigheten av enkeltspillere

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om man mener dette, så har man ikke peiling på fotball.

Jeg ville valgt Suarez 10/10 ganger over Sturridge.

MEN; jeg mener å huske at jeg selv undersøkte litt rundt dette da vi solgte Suarez, i håp om å… vel, ha håp.

Jeg mener å huske at Sturridge scoret en del mer avgjørende mål enn Suarez gjorde. At hans mål tross alt sanket oss flere poeng enn hva Suarez sine mål gjorde. Kan hende det var noe annet, men tror det var dette.

Edit: gikk inn på gamleforumet for å finne ut hva jeg fant.

Luis Suarez sine 31 mål denne sesongen ble gjort på 33 kamper. Av disse så scoret han i 18 kamper, eller 54,5 % av kampene.

Daniel Sturridge sine 21 mål denne sesongen ble gjort på 26 kamper fra start og 3 som innbytter. Av disse så scoret han i hele 19 av kampene, eller hele 65,5 % av kampene. Dette inkluderer også 3 kamper som innbytter.

Sturridge scorer altså i flere kamper enn hva Suarez gjorde.

Igjen; ville valgt Suarez 10/10 ganger, men greit å huske at Sturridge også var enormt viktig denne sesongen. Den spilleren han var den sesongen er noe vi savner i dagens stall.

Sturridge ble matchvinner i flere kamper i 2013/2014 sesongen blant annet hjemme mot Manchester United. Suarez var vår beste spiller den sesongen, menSturridge var muligens den viktigste.

Det var Suarez som gjorde Sturridge god,hva har Sturridge prestert etter Suarez dro,NADA

Jøss, er Suarez fysioterapeut også? Visste ikke at det var han som holdt Sturridge fri for skader store deler av den sesongen. Ikke rart Sturridge ble så skadeplaget etter Suarez dro.

Jeg regner med at du forstod hva jeg mente.Med TESKJE cylon,god på banen.

Suarez: 37 - 31 - 24
Sturridge: 33 - 25 - 9

Fantastiske tall på begge. Suarez med 21 flere målpoeng enn Sturridge. Når vi i tillegg vet forskjellen på bidragene uten ball mener jeg saken er soleklar. Det er historieforfalsking å si at Sturridge var vår viktigste spiller i den beste Premier League-sesongen vi har hatt på lang, lang tid.

Jeg er ikke direkte uenig, men jeg tenker også at man kan være den soleklart beste spilleren uten å nødvendigvis måtte være den viktigste.

Jeg mener Suarez var det til tross for at Sturridge scoret i flere kamper, avgjorde flere kamper, og var en viktig bidragsyter til at vi tross alt lå veldig godt an innen Suarez i det hele tatt begynte å spille den sesongen. Det sier jo litt om sesongen til Suarez, og han var selvfølgelig helt enorm.

Det var begge to. Det kan nok argumenteres begge veier, selv om de fleste sikkert vil velge Suarez.

Det kan vi jo forsåvidt bare ta en poll på.

Hvem var vår viktigste spiller av Suarez og Sturridge i 13/14-sesongen?

• Suarez
  • Sturridge

0 stemmegivere

Om man mener poeng betyr mer enn mål i fotball, så er det vanskelig å komme utenom Sturrigde i sølvsesongen.

De som tror beste og viktigste er synonymer sliter både med fotballforståelse og språkforståelse.

Sturrigde leverte kampavgjørende mål i lang tid han mens Suarez satt på tribunen og tvinnet tommeltotter av utenomsportslige grunner.

Beste spiller, Suarez. Mest underholdende spiller, Suarez. Viktigste spiller, Sturrigde.

Siden vi er på Coutinhotråden, så kan vi jo kjøre sammenligningen i år. Coutinho var best og mest underholdende, men ikke viktigste spiller.

Jeg tror det å bare ha Suarez på treningsfeltet og forvente alt av alle til en hver tid gjør han til den beste og viktigste spilleren. Han gjorde alle bedre både spillmessig og mentalitetsmessig

Noen ganger varter dette forumet opp med de utroligste ting.

Skriver du dette i fullt alvor?

@sensiblesoccer De utroligste ting er nok svært forskjellig definert for folk. For meg er det utrolig at voksne folk ser helt bort fra tall og fakta dersom følelsen og lysten sier noe annet. Les tråden, så ser du et gammelt innlegg som viser antall kamper de nevnte spillerne scoret i og poeng det medførte. Jeg mener også helt seriøst at Suarez var ute av laget en lang periode på høsten, mens Sturrigde holdt oss inne i tetstriden.

Se bort ifra tall og fakta? Suarez hadde 21 flere målpoeng enn Sturridge. 21. Hvordan forklarer du de tallene?

Og fotball er også mer enn tall og statistikk. Hvordan man kan mene at Sturridge, som stort sett ikke gjorde noe annet enn å score og stå stille i midtsirkelen, var mer viktig enn Suarez, som løp og presset som en slave, scoret utrolige og mange mål, hadde en haug med assists, og bare generelt hevet alle på laget med flere hakk, er rett og slett utrolig.

Suarez + Sturridge = 31 mål - 16 assists + 24 mål - 8 assists = 55 mål - 24 assists sammen var de dynamitt.

Ok. Det må gjerne våre ubegripelig for deg, men noen mål er viktigere enn andre. 1-0 gir like mange poeng som 5-0.

Ikke alltid. For i nettopp sesongen du snakker om, ville det trolig utgjort forskjellen mellom gull og sølv om Sturridge hadde scoret like mange mål som Suarez gjorde.

På stillingen 3-0 borte mot Palace i nest siste kamp, var vi nødt til å score mange flere mål for å bli mestere. Vi måtte nemlig hente inn i nærheten av 10 mål på City. Om Sturridge hadde scoret disse 10 målene ekstra, kunne vi kontrollert inn, og hatt målforskjellen på City foran siste kamp.

Slik gikk det aldri. Kun fordi Sturridge ikke gjorde jobben sin og scoret like mange mål som Suarez.

Du er nå enig, ikke sant?

Tja, Sturridge scoret over 20 mål den sesongen, noe ikke mange spisser gjør. Så å si han ikke gjorde jobben sin er nesten frekt.

Tja. Om Suarez hadde vært en sportslig type, så hadde han nok ikke sonet så mange kamper karantene. Da kunne han scoret mål i stedet. Nå gikk det jo bra i de kampene han var ute siden Sturrigde puttet jevnt og trutt. Sturrigde beviste i august/sept 2013 at han greidde seg uten Suarez.

Dette skrev jeg i Sturridge-tråden i mai i fjor:

Jeg synes Sturridge fortjener skryt for å være god i seg selv, og ikke bare være god “fordi/når han spilte sammen med Suarez i 2013/14-sesongen”.

Jeg er alltid nysgjerrig på om det er misforhold mellom hvordan vi husker ting og hvordan det egentlig var. Det var derfor jeg i fjor sjekket hvor ofte “the best midfield in the world” faktisk var på banen samtidig. Svaret var at Alonso, Mascherano og Gerrard svært sjelden spilte samtidig.

Litt ut ifra samme nysgjerrighet brukte jeg transfermarkt.com til å se på 2013/14-sesongen, for å se hvordan Sturridge og Suarez scoret sine mål - dvs. om det var noen forskjell på om de spilte samtidig eller om den ene ikke var på banen. Jeg har begrenset meg til de 38 seriekampene.

Fakta først: Luis Suarez spilte 33 kamper og scoret 31 mål. Sturridge spilte 29 kamper og scoret 22 mål.

Suarez spilte ikke de fem første serierundene (3-1-1) pga. suspensjon. Sturridge spilte 90 min i hver kamp og scoret fire mål på de fem kampene.

De neste syv seriekampene (4-2-1) spilte Suarez og Sturridge sammen. Suarez scoret ni mål på syv kamper (tre av målene i én kamp). Sturridge scoret fem mål på de syv kampene.

De neste åtte serierundene (5-0-3) var Sturridge skadet. Suarez scoret tolv mål på disse åtte kampene (fire av målene i én kamp).

De neste 14 serierundene (12-2-0) spiller Sturridge og Suarez sammen. Sturridge scoret elleve mål, Suarez scoret ni mål (tre i én kamp).
I serierunde 35 spiller ikke Sturridge, men Suarez scorer ett mål.

I serierunde 36 spiller Sturridge bare 30 min. Liverpool taper. Ingen scoringer.

I de to siste serierundene (én seier, én uavgjort) spiller Sturridge og Suarez sammen. Sturridge scorer to mål, Suarez ett mål).

Hva forteller dette? Selvsagt at Liverpool var veldig gode denne sesongen og at Suarez og Sturridge bøttet inn mål. Det forteller også at vi spilte veldig godt med begge på banen.

Men - som kred til Sturridge: Han var ikke mer målfarlig når han hadde Suarez ved siden av seg. 5-4 på de første serierundene, mens Suarez var suspendert, er en sterk periode for Sturridge.

Det er også viktig å gi Sturridge mye skryt for innsatsen gjennom vinteren, etter at han kommer tilbake fra skade midt i januar. Da scorer Sturridge imponerende ni mål på syv kamper, og elleve mål på elleve kamper.

Dette skjer på et tidspunkt av sesongen da Suarez bare scorer i tre av ti spilte kamper. Legg til at Liverpool hadde opplevd tre av sesongens seks tapte seriekamper i Sturridges nokså korte skadefravær, og Sturridges betydning for laget virker enda viktigere.

Jeg mener ikke å snakke ned Suarez’ betydning denne sesongen (han hadde en flott assistrekke mens Sturridge tok seg av scoringene), men jeg vil snakke opp Sturridges betydning. Han var ikke bare god pga. Suarez, han var god også på grunn av egne ferdigheter.

Denne sesongen spilte Sturridge og Suarez sammen i 24 av 38 kamper, mens de ikke var på banen samtidig i 14 av de 38 kampene. I tre av de 24 kampene de var på banen samtidig, spilte Sturridge bare en halvtime eller mindre.

Hva da med Coutinho?

Coutinho var skadet i fem av serierundene, fra den femte. Det betyr at han gikk ut idet Suarez kom tilbake. Det betyr igjen at Suarez, Sturridge og Coutinho bare spilte halvparten av 13/14-sesongen sammen. En av dem var til enhver tid ute pga. suspensjon eller skade. Liverpool hadde dårligst resultater i perioden Sturridge var ute.

Jeg har tidligere sett på Sturridges historiske stats og tenkt at han egentlig bare var toppklasse den ene sesongen, og lurt på om det skyldtes Suarez og flyten i laget det året. Samtidig har jeg ment at Sturridge ser ut som kvalitet, i seg selv. Denne sesonggjennomgangen bekrefter det. Sturridge hadde en knallsesong i 13/14, og fortjener selvstendig kred for det.

Skivebom. Suarez var den soleklart viktigste spilleren og leverte 21 målpoeng mer enn Sturridge. Det er mye altså. Hvem som var nest-viktigst kan diskuteres. Gerrard og Sturridge er vel hete kandidater.

Suarez var helt enorm i alle spillets faser. Toppscorer i ligaen. Flest assister i ligaen. I tillegg la han ned enorm innsats uten ball - hver eneste kamp. Topp 3 i verden den sesongen.

Du argumenterer for at Sturridge bidro når Suarez var ute, men nevner ikke når det var motsatt. Suarez spilte totalt sett en del flere minutter enn Sturridge denne sesongen, selv om innleggene dine ikke gjenspeiler dette.

Slik jeg husker det haltet vi oss til poeng i starten av sesongen, med litt hell og tur, og det var først når Suarez var back in business vi virkelig sprudlet.