Viktigheten av enkeltspillere

@vicvega Det stør et utfyllende svar på dette innlegget noen cm over innlegget ditt.

Hvis du ser helt isolert på målene, så kan det hende Sturridge sine var viktigere - til tross for at de var færre. Dette blir dog alt for snevert.

Hva med alle assistene?
Hva med det defensive arbeidet?
Hva med egenskapene til å løfte lagkameratene?

Jeg tror ikke noen seriøse fotballeksperter vil hevde at Sturridge var vår viktigste spiller i 13/14. Det blir for søkt.

@vicvega Les innlegget over med åpent sinn. Av de 9 kampene Sturrigde sto over tapte vi 3 kamper, mens vi tapte bare en av de 5 Suarez sto over. Hva som gjorde at vi vant oftere med Sturrigde på banen vet jeg ikke, men han kunne umulig demotivere spillerne enormt.

Det defensive arbeidet til Sturrigde vet jeg ikke så mye om, men husker vi ofte vant 1-0 når Suarez var ute. Det tyder på at vi ikke slapp inn mål. Om det var flaks, bedre balanse i laget, eller at Sturrigde brøt mye som 1. forsvarer vet jeg ikke. Coutinho og Suarez tror jeg hadde omtrent samme effekten på Liverpool, nemlig flere mål i begge ender.

Om du definerer fotballekspert som avdanket fotballspiller som forlenger karrieren med å sette seg ned i et studio, så har du nok rett. Om fotballeksperter er de som analyserer spiller, balansen i laget osv, så finnes det nok en del som er klar over Sturrigde sin betydning i 2013/14. Jeg husker ikke hvem av de sistnevnte som først laget en statistikk over Sturrigde sin betydning, men vedkommende var ikke i tvil om hvor viktig Sturrigde var den sesongen.

I diskusjonen rundt viktigste spiller i 2013/14 så mener jeg huske at Rodgers sa at gullet glapp da Henderson fikk rødt kort og karantene i 3 kamper. Det kan tyde på at Henderson ble regnet som svært viktig av Rodgers.

Ja, Rodgers mente nok at Henderson var viktigere enn Suarez.

Rodgers hvilte aldri Henderson og vi fikk 4 poeng de kampene Henderson hadde karantene. Rodgers uttalelse må selvfølgelig ses i forhold til tidspunktet i sesongen også.

Vi diskuterer vel hvem som var viktigst i 13/14. Hvorfor er Henderson relevant?

Han spilte 3 flest kamper og Liverpool var i føresetnad til gull helt til han ble utvist. Liverpool raknet langt på vei uten Henderson. Rodgers uttalte at gullet forsvant med den utvisningen.

Så hvem mener han var viktigere enn Suarez? Du eller Rodgers?

Han havnet i en diskusjon pga en uttalelse fra Rodgers. Tallene uten Henderson ble stygge. Nå er det sannsynligvis få av oss vanlige supportere som vil trekke fram andre enn målskårere eller keepere som viktigste spiller, da det er langt vanskeligere å se bidraget til de andre spillerne.

Visst er det frekt. Samme er dette våset om at Suarez scoret så mange uviktige mål i kamper vi vant med 3-4 mål. Mens Sturridge scoret de viktige målene og var dermed var viktigste spiller.

Hadde Sturridge vært like viktig som Suarez, hadde vi blitt mestere. Kort fortalt.

Hadde Suarez skåret i 65 % av kampene han spilte, slik Sturrigde gjorde, så hadde vi vunnet serien suverent. Dessverre skåret han bare i 54 % av kampene.

Riktig, slik å forstå. Så en spiller som spiller en kamp og scorer ett mål, vil med sin 100% effektivitet være klubbens viktigste spiller.

Da forstår jeg.

Vel. Du viser vel bare at du ikke vil forstå.

Hvorfor er det så viktig å rangere Suarez’ og Sturridges viktighet i en fire år gammel sesong?

Jeg tror ikke det lar seg gjøre?

Hva med å å nøye seg med å si at begge var veldig viktige?

@carragher Det er ikke viktig å rangere dem, i en større sammenheng er vel alt på dette forumet relativt uviktig? Jeg skriver mest på forumet når jeg er syk. Dessverre har jeg vært mye syk i år. Når jeg ikke er syk har jeg som regel langt viktigere ting å gjøre.

Nå er ikke Suarez - Sturrigde diskusjonen særdeles viktig for meg, men har en tendens til å henge meg opp i diskusjoner der folk overser tall og klare fakta til fordel for følelser og synsing.

Jeg synes dette er en tulletråd.
Fotball er lagidrett, og selv om slike som Gerrard, Suarez, Torres m.fl har vært viktige som individer, så er det, med noen få unntak i historien, kun en lagmaskin som vinner ligapokaler

Liker det. :+1:

Jeg er helt enig, men synes det er helt greitt å tulle litt på forumet. Personlig synes jeg rykter og spekulasons tråden er den største tulletråden og det er den eneste jeg ikke følger. Det er jo bare repetisjon a hvilke spillere noen supportere drømme om. Burde hete våte drømmer den tråden.

For å være litt seriøs, så tror jeg ikke Salah blir toppskårer i år, da han er litt for mye lagspiller og spiller for en manager som setter laget først. Problemet er at Kane og Aguero også spiller i lagmaskiner. Blir spennene å se hvem som blir toppskårer.

Tror alle managere i PL setter laget først. Synes det er morsomt å se hvor mange assist spillere som De Bruyne (16), Sterling (10) og Sane(10) har. Jeg tror ikke disse tallene alltid forteller den sanne historien, for det å være nest sist på ballen er noen ganger veldig tilfeldig.

Frimino har f.eks 7 assist, mens Aguero har 5. Hva forteller disse tallene oss om vi ikke visste noe om kampene som var spilt?

Om du spør managerene, så svarer de nok at de setter laget først, men de har veldig forskjellige måter å gjøre det på. Noen managere tar nok til tider kortsiktige avgjørelser for å redde egen ræv. Klandrer dem ikke for det. Fotballen er blitt utrolig kortsiktig og managere sparkes over en lav sko.

Når det kommer til tall og statistikker blir de jo mindre og mindre misvisende jo flere talldata man har.