Viktigheten av enkeltspillere

Der tar du dessverre feil. Statistikk blir ikke riktigere enn kvaliteten på dataen. Mendgen av data endrer lite om den er feil. Viktiere enn som så er hvordan man tolker dataen når man presenterer en statistikk.

Eksempel på det siste fra fotballen: Det var mange Liverpoolspillere som fikk unøyaktig høye score på assist i perioden hvor Suarez spilte som best. Hvorfor; Fordi man får registrert assist om man er nest sist på ballen, ikke om pasningen var en medvirkende årsak til scoringen.

Tar feil og tar feil. Du legger til en åpenbar aktor til. Og statistikken du viser til i forhold til Suarez er vel ikke feil? Den viser utmerket godt hvem som var nest sist på ballen?

Det er riktig. Begge var utrolig gode. Likevel er det mange som anser Suarez sin sesong som muligens den beste sesongen av en Liverpoolspiller noensinne. Suarez kommer aldri opp på legendenivå med Dalglish og Gerrard, pga deres fantastiske spill over mange sesonger. Men det kan være at Suarez gjorde tidenes sesong. Han dro jo med seg hele laget med sin enorme arbeidskapasitet og vinnervilje, i tillegg til alle scoringene og assistene.

At en Sturridge som langt fra er like arbeidsom og inspirerende, samt i tillegg scorer 2/3 av målene i forhold til Suarez, skal være lagets viktigste spiller, vel det kan jeg vanskelig se.

Men viktig er det nok ikke å diskutere. Så kan man alltids diskutere hva som er viktig inne på dette forumet :wink:

La oss legge bort diskusjoner som ikke handler om fotball.

Når det gjelder statistikk om hvem som var nest sist på ballen: Informasjonen man oftest er på jakt etter er hvem som har “Assist”, ikke hvem som var nest sist på ballen. Bakgrunnen for dette er jo for å få bedre forståelse for hvem som bidrar offensivt med den avgjørende pasningen. Statistikken blir etter min mening feil når man får assist for å gi Suarez ballen på 25 meter, når Suarez ender opp med å runde 3 spillere før han setter ballen i mål. Da mener jeg at ingen assist bør registreres.

Enig i at assist er misvisende ord. Uten at jeg har studert begrepet inngående, så har jeg trodd at key passes et navnet på pasningene du mener burde kalles assist.

Poenget mitt er bare at man ikke kan bruke statistikken uten å forstå hva som ligger bak. Spillere kan fremstå mye viktigere enn de egentlig er. Noen ganger er en assist tilfeldig og ikke et resultat av godt spill.

Det har jo ingenting med statistikk å gjøre.
Da blir det en subjektiv vurdering av hva som skal regnes som assist og således verdiløst som statistikk.

Forøvrig fremhever du at laget er viktig samtidig som du vil ha en som scorer på «alt». En ny spiss med målgaranti vil nødvendigvis skyve en ut av dagens ellever. Jeg vil hevde at man da står i fare for å produsere langt færre sjanser og dermed også færre mål totalt selv om spissen scorer på «alt».
Jeg er ihvertfall veldig glad for at vi skaper mange sjanser og at vi har flere målscorere.
Den lagdelen som bør produsere flere mål i dagens lag er ikke angrepstrioen, men midtbanetrioen. Der er det en del å hente mener jeg.

Selvsagt har dette med statistikk å gjøre. Det innebærer bare bruk av mer avansert datagrunnlag.

Som jeg har forsøkt å forklare i uttallige innlegg; Det handler ikke om å måtte erstatte noen vi allerede har fordi de er for dårlige, men om å finne løsninger som er BEDRE enn dagens løsninger.
Men jeg har ingen problemer med å skyve ut en i dagens midtbane og som et resulat av det finne plass til en hardarbeidende Firmino litt lavere i banen. En ny angriper betry jo ikke at vi skal starte alle kampene med vedkommende. Det finnes helt klart kamper hvor dagens oppstilling er en bedre løsning. Men så finnes der også kamper (som vi har sett) hvor vi kunne stille med 2 spisser…

Skal man tro disse forfatterne, så er det vel ikke spiss vi bør satse på? Forfatterne har også en mening om viktigheten av denne tråden.

Og vipps så har disse to forfatterne endret vårt syn på fotballen. Neppe! Har lest alt for mange forskningsartikler til å hoppe på dette sånn helt uten videre.

For min del har de ikke endret så mye, da jeg kjente til det meste fra før og de bare underbygger mitt syn. Drillo var den store da jeg fulgte mest med på fotball og han baserte jo mye av spillet sitt på forskning.

Og til slutt vinner de lagene med de beste spillerne…

Tja. En ting som gjør fotball veldig fascinerende er at få mål pr. kamp kan gi overraskende resultater. Hellas og Leicester er vel eksempler på det?

I følge forskerne og meg kan gode kollektiv trumpe gode individer. Nå er det langt vanskeligere å måle nivåforskjeller på fotballspillere enn sprinter, høydehoppere, langrennsløpere osv, så vi har vel lett for å konkludere med at de som vinner er de beste spillerne.

Tyskland!

Er noen i tvil om dette? Han var viktig. Spørsmålet var dog om noen med faglig tyngde ville støtte deg i at Sturridge var viktigere enn Suarez - ligaens toppscorer og assistkonge - i 13/14.

Du bruker statistikk som poengterer at Sturridge scoret flere viktige mål og i en større prosentandel av kampene han spilte. At Suarez hadde godt over dobbelt så mange assister overser du. At Suarez scoret mange flere mål overser du, som om ikke mål nr. 2, 3 og 4 i kamper betyr noe. At Suarez bidro i ca. 600 flere spilleminutter nevnes ikke.

Selektiv bruk av statistikk, spør du meg. Det er nesten som om man må spørre om det er en agenda inne i bildet. Hvordan likte du Suarez som Liverpool-spiller?

Hvordan skal man kunne føre statistikk på noen annen måte? Man må jo ha en konsekvent og enkel målemetode.

Men jeg er enig i at det er viktig å analysere ting dypere enn bare den overfladiske statistikken. Går man bak tallene, vil man kunne få samme problemer som du beskriver også for mål. Hva om et skikkelig godt lag skaper mengder av tap-ins og andre ferdigscorede sjanser og ender opp med toppscoreren? Hvor god er han egentlig da? Er det ikke heller de som er nest sist, tredje sist, fjerde sist etc. etc. på ballen som egentlig stod bak målet? Hva med spillere som har høy pasningssikkerhet, men nesten aldri spiller pasninger med risiko? Er de så utrolig mye bedre enn en meget god spiller som hele tiden prøver på vanskelige ting og dermed også bommer mer?

For å si det sånn; at vi ikke scoret mer mål er IKKE årsaken til at vi ikke vant ligaen i 13/14. Vi hadde over 100 (!!!) mål den sesongen. Hadde vi gått fra 50 innslupne til 40 så hadde vi vært mestere. Trolig bare ned til 45.

Suarez trillet vel også ball til medspillere etter å ha rundet keeper et par ganger for å gi andre mål. Tror prosenten ville vært noe høyere om han var mer egoistisk.

Det finnes det sinnsvakt mange eksempler på at ikke skjer. Heldigvis er dette et lagspill.

Men så finnes det vel ennå flere eksempler på at der skjer. Eller?