Viktigheten av enkeltspillere

Vi kan spa opp mange årsaker.

Hvis Suarez ikke hadde ødelagt ved å bli suspendert, hadde vi kanskje ikke spillt uavgjort mot Swansea eller tapt 0-1 mot Soton i sesonginnledningen.

Suarez var den mest underholdende spilleren som har være i Liverpooltrøye. Kanskje den beste spilleren også.

Slutt å våse!

Dette er selvsagt grunnen til at vi ikke vant serien.

Jo, men du brukte bestemt form flertall.

Hvis vi skal begynne med å sjekke hvor mange lag som vinner med de beste spillerne, kontra de lagene som vinner uten å ha de beste, så sliter vi.

Nå begynner vi bli smålige her.

Den er så grov den dommertabben der. Hvor mye onside er det , 5 meter ??

Den der er så hårreisende at den emosjonelle delen av meg begynner å tenke konspirasjonsteorier med en gang.

@joda

Hvem har vært viktigst for sitt lag denne sesongen - Lukaku eller Salah?

hvor spiller Lukaku?

Etter å ha googlet litt fant jeg ut at han spiller i Manchester United. Jeg vet de ligger en plass foran oss på tabellen og at de spiller så kjedelig fotball at det var en prøvelse å se den, de kampene jeg hadde mulighet til å se i Thailand. Jeg prøvde å se noen kamper for å få med meg De Gea, jmf. keeperdiskusjonen på forumet her.

Mitt inntrykk, uten å ha sjekket er at Manchester United har langt flere sliteseiere med 1 måls margin enn vi har. De har også scoret færre mål, så poenguttelingen er trolig større pr mål for Unitedspillere. Siden du stiller spørsmålet slik gjetter jeg at Lukaku har vært viktigere for Manchester United enn Salah har vært for Liverpool. Om dette stemmer, så bør det virkelig bekymre Manchester United, da laget i så fall virkelig hviler på skuldrene til 2 spillere.

Man Utd og Liverpool har hhv. +34 og +35 i målforskjell. Hvor godt ditt inntrykk inntrykk stemmer vet jeg ikke.

Jeg kom nemlig over en artikkel som brukte samme logikk som deg i Suarez vs. Sturridge-diskusjonen. Tok man vekk Salah sine 32 målpoeng og Lukaku 20 målpoeng ville Man Utd tapt flest poeng. De konkluderte, på samme måte som deg, med at Lukaku er en viktigere spiller enn Salah.

Jeg mener i motsetning til dette at Salah har bidratt langt mer for vår plassering enn Lukaku har for Man Utd sin. Salah er en langt bedre og viktigere spiller. Viktigheten av å gi laget sitt en to- eller tremålsledelse kan være stor.

@vicvega Viktigheten av to- og tremålsledelse kan være viktig, men det kan også være svært uviktig. Det vet man aldri. Viktigheten av enmålsseier er alltid stor.

Viktigheten av å ikke oppføre seg som en idiot slik at man er utilgjengelig for laget sitt av utenomsportslige grunner er også svært viktig. Uten Sturrigde hadde Liverpool sin kjempesesong vært over før Suarez startet sin sesong. Det er en tilleggsfaktor som har stor betydning. Jeg husker et lag som haltet, mens Sturrigde avgjorde kamp etter kamp.

Det er korrekt. Denne nyansen savnet jeg fra deg tidligere når du brukte statistikken din. I en slik statistikk vil aldri mål som punkterer kamper bety noe.

Det skinner igjen hvor objektivt du ser saken. Suarez spilte et veldig høyt antall PL-kamper den sesongen. En del flere enn Sturridge. Vi diskuterte vel hvem som var viktigst for laget - ikke hvem som var minst idiot?

Hvis du skal følge samme logikk nå betyr det at Lukaku er viktigere enn Salah. Nuff said.

@vicvega En kamp med Liverpool er vel aldri punktert før vi ligger over eller under med 4 mål? Da en eller annen svarte Cantona på quizspørmålet mitt om hvem som scorte det første PL målet på Anfield måtte jeg undersøke hvorfor han trodde det. Dette søket minnet meg på at 90-tallet også var slik at Liverpool gjerne tapte kamper der de skåret 3 mål eller at vi opplevde spenning til siste slutt selv når vi puttet 5 ganger. Vi er nok uenige om hvem som var viktigst av Sturrigde og Suarez, noe jeg lever helt greitt med. I den grad Lukaku interesserer meg, så må det være fordi Manchester United er så totalt avhengeig av to spillere at de lett kan kollapse.

At Suarez spilte et veldig høyt antall PL kamper er veldig avhengig av hva du sammenligner med. Han var vel med sine 33 kamper den 5. mest brukte Liverpoolspilleren det året og var på banen 4 PL-kamper mer enn Sturrigde.

Er det virkelig så enkelt som å telle antall mål eller kampavgjørende mål, og så finner man ut hvilken spillere som er viktigst? Det er kun dette man baserer alt på?

Jeg håper du har andre regler for midtbanespillere, forsvarsspillere og keepere.

Carragher var aldri en god fotballspiller, men samtidig utrolig viktig!

Det forstår jeg ikke. Å være fotballspiller handler om mye mer enn å behandle en ball

Drøy påstand.

Overrasket meg ikke at du stusset på den påstanden! (Navnet) :stuck_out_tongue:

Uansett, kanskje var det en litt hard påstand, og i ettertid ser jeg at jeg heller kunne skrevet: “Carragher var aldri en veldig god fotballspiller”.

Poenget står uansett: Det er mulig å være viktig for klubb og lag uten å være et teknisk vidunder, eller et fysisk monster. Carragher hadde karakter, fotballhode og vilje av stål. Med slike redskaper danner man viktige holdninger og kultur i troppen, som igjen får frem det beste i andre medspillere, som faktisk har tekniske og fysiske evner!

Han var i hvertfall en meget god midtstopper. Liverpool var solide bakover når Carragher og Henchoz var stopperpar, og Liverpool var enda bedre når Carragher spilte sammen med Hyypia.